Ford Focus Wagon 1.8 TDCi 115pk Trend (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 TDCi 115pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 197.750 km |
ERVARINGEN
Al een tijdje op zoek geweest naar een betaalbare Ford Focus diesel van rond de 5 jaar oud met niet teveel kilometers. Het zijn zeer populaire auto’s, doch niet vaak op voorraad bij dealers/garages.
Uiteindelijk deze Ford Focus 1.8 115 pk uit 2003 gevonden met 138.000 kilometers op de teller. Tijdens de proefrit bleek al gauw dat hier gaat om een zeer pittige auto, zeker vergeleken met mijn vorige auto (Escort 1.8 TD 60pk). Opmerkelijk ook de diverse audiosignalen waarvan me de reden nog ontgaat. Zo is na ongeveer een minuut na starten altijd een korte, wat lage toon te horen. Weet niet of dat een waarschuwing is of dat dit normaal is.
De auto is redelijk zuinig. Na de eerste 1000 kilometers (veel snelweg) volgens de boardcomputer een verbruik van 1:20. Na de tankbeurt bleek overigens een verbruik van 1:18, iets minder voordelig dus. Bij harde wind stijgt het verbruik tot 1:16. Al met al wel zuiniger dan de Escort (1:15).
Qua ruimte biedt de Focus iets meer dan de Escort, maar de auto heeft een hogere instap en zit. Helaas is door de passagiers-airbag een opbergvak in het dashboard verdwenen, dus minder ruimte voor kleine spulletjes. Daarvoor komen wel weer bekerhouders in de plaats.
PROBLEMEN
- 197.750 km
Tijdens de proefrit bleef lampje van de ABS branden. Dit is onderzocht, maar er bleek geen storing. Volgens de dealer moest ik dit een weekje aankijken. De reden was volgens hen, dat de auto steeds werd gestart, op de vrachtwagen geladen, weer werd weggereden, etc. Met andere woorden: de auto moest een tijdje rijden, dan zou het probleem weer verholpen zijn. Inderdaad is het probleem na een paar dagen vanzelf verdwenen.
Update 31-3-2008
Af en toe speelt het ABS-lampje toch weer op. Inmiddels heb ik een `work-around` gevonden. Als het lampje weer gaat branden, dan zet ik de motor uit, trap een paar keer op het rempedaal en start de auto weer.
Het raam van het rechter portier gaat niet meer open.
Update 17-4-2009
Meer dan een jaar en 50.000 km verder kan ik nog steeds zeggen dat dit een prima auto is zonder veel problemen. Het probleem met het ABS-lampje komt zelden terug.
Het is wel twee keer gebeurd dat de auto niet op constante toerensnelheid wilde blijven draaien, maar het toerental steeds omhoog en omlaag ging. De volgende dag was het probleem "vanzelf" weer weg.
Wat me wel opgevallen is, is de hoeveelheid lampjes voor het dimlicht dat ik heb moeten vervangen: 4 stuks in 1 jaar tijd. Schijnt aan het type lampje te liggen, dat nogal gevoelig is voor stroomschommelingen.
Update 6-4-2011
Inmiddels 260.000 op de teller en vele duizenden euro's aan reparaties verder. Distributieriem eraf gelopen, brandstofpomp vervangen, nieuwe startmotor, nieuw vliegwiel, nieuwe remblokken + remschijven, kapotte CD wisselaar (zitten 2 CD's in 1 laatje). Teveel kosten om een andere auto te zoeken. Nog maar even doortuffen dus, totdat ie echt overlijdt.
Update 17-11-2011
Nu 285.000 op de teller en regelmatig startproblemen. Met koude motor start ie wel, maar daarna dus niet meer (of pas na een paar uur). Tijdens het rijden slaat de motor regelmatig af. Volgens de garage was de nokkenassensor kapot, maar volgens mij de BDP sensor (na uitgebreid Googlen). De reparatiekosten zouden de dagwaarde overschrijden, dus technisch total loss.
Nu dus maar een nieuwe auto gekocht: wederom een Ford Focus, nu een 2.0 TDCI 136pk Titanium DPF uit 2007. Ik zal daar ook een review over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.