Ford Focus Wagon 1.8 16V Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 39.365 km |
Terugblik op een jaar Focus
- 39.365 km
Omdat ik in januari mijn nieuwe auto ga krijgen (2012 Ford Focus 2.0 TDCI Wagon Titanium Powershift), een verslag na ongeveer 40.000 km gereden te hebben met mijn huidige Ford Focus Wagon Titanium uit 2010. Deze shortleaseauto rijd ik sinds oktober 2010 voor mijn werk in Brabant en Limburg. Hoewel ik met deze auto veel plezierige kilometers heb beleefd, ben toch niet onverdeeld positief. Daarover hieronder dan ook meer.
1. Indruk
1.1. Exterieur
Toen ik net begon bij mijn huidige werkgever in augustus 2010, werd mij een blauwe Focus Wagon Flexifuel aangewezen met zo’n 24.000 km op de teller. De vorige berijder (een vrouw) had de auto niet zonder schade ingeleverd toen haar contract beëindigd werd. Zo zaten er wat krassen in het lakwerk en had de achterbank een hardnekkige vlek precies midden in het zicht. Omdat ik ook soms eens met klanten onderweg ben, is het toch wel van belang dat de auto er zowel van binnen als van buiten netjes uit ziet. Daarom werd na twee weken besloten in overleg met de wagenparkbeheerder om de auto te vervangen. Deze keer werd het een gloednieuwe zwarte Wagon 1.8 benzine. Hoewel smaken uiteraard verschillen, vind ik zwart deze auto toch echt een stuk beter staan dan blauw.
De chromen accenten rondom de grill geven deze uitvoering net een beetje dat premiumgehalte boven de andere uitvoeringen binnen het gamma. Daarnaast is de Titanium volgens mij ook standaard voorzien van de zilverkleurige dakreling die daarmee ook mooi contrasteert met de zwarte metallic lak. Helaas mist deze wagen de geblindeerde achterruiten die ik op andere Focussen wel eens gezien heb. Had het voor mij persoonlijk nog net iets meer afgemaakt.
Tja, wat kun je er verder over zeggen. Ze rijden genoeg rond dus iedereen weet inmiddels wel hoe dit model eruit ziet.
1.2. Interieur
Met de nieuwe Focus in het vooruitzicht, moet ik toch wel concluderen dat dit model hopeloos verouderd eruit ziet van binnen. Maar als het gaat om het gevoel en de zitpositie achter het stuur, dan heb ik daar niets op aan te merken. Het stuur ligt fijn in de hand en is niet te dik en niet te dun, de stoelen zijn in de Titanium uitvoerig voorzien van extra lendensteunen en zitten daarom ook perfect voor iemand van een normaal postuur. Je kunt in de rugleuning met een hendel een uitsteeksel meer uit de stoel laten komen zodat de rugleuning perfect de contouren van je rug volgt. Het stuur is goed verstelbaar en ook de stoel kun je in genoeg richtingen bewegen om een fijne zitpositie voor de lange ritten te creëren.
Het dashboard zit kwalitatief prima in elkaar voor een auto in deze prijsklasse. Prima materiaalkeuze voor het gedeelte dat direct in het zicht zit. Als je wat verder naar beneden gaat dan beginnen de goedkopere harde plasticonderdelen de boventoon te voeren. Niet in hinderlijk in het zicht, maar hier scoort de Focus geen puntjes bij mij.
Verder is deze auto voorzien van ingebouwde navigatie met naar mijn mening een te klein scherm. Gelukkig is het systeem voorzien van de kaarten uit 2011 maar toch loop ik nog wel eens tegen een probleem aan in de praktijk waarbij een groter scherm of touchscreenmogelijkeden toch wel fijn waren geweest. Stel: je bent ergens in een stad waar je niet bekend bent en de weg is opengebroken. Het systeem is ondanks de meest recente kaarten, niet altijd in stad om snel een alternatieve route te berekenen wanneer je afwijkt van de aangewezen route. Hij blijft je vaak weer terugsturen naar de opgebroken weg. Als het schermpje nou wat groter was geweest en je de mogelijkheid had om de kaart te schuiven met je vingers, dan kon je zelf op het kaartje kijken hoe je om de opgebroken weg kon rijden. Maar met dit systeem kun je de kaart alleen uitzoomen waarbij de kleine weggetjes in de stad dan verdwijnen.
In de blauwe Flexifuel had ik de beschikking over een USB aansluiting in de middenconsole tussen de voorstoelen in. Helaas zit dat niet in deze auto en dat is een enorm gemis. Je kunt wel mp3’s branden op een cd, maar dan ben je sowieso gelimiteerd in het aantal liedjes en Focus rijders zullen kunnen beamen dat de cd-speler in de Focus een ramp is. Dat ding slaat te vaak over of loopt ergens halverwege de cd helemaal vast. Je hoort de cd spinnen maar verder geen muziek uit de speakers.
Van zaken zoals climate control kijkt niemand meer op, maar vooruitverwarming is toch wel erg fijn. Eigenlijk raar dat Ford het in een auto van deze prijsklasse stopt, maar vele andere merken in stukken duurdere uitvoeringen het niet aanbiedt. Nu de koudere maanden weer hun intocht hebben gedaan is het echt een verademing om niet zoals de buurman te hoeven krabben in de ochtend.
Qua interieur- en kofferbak ruimte houdt het niet echt over in de Focus. Vanzelfsprekend moet je ook niet te veel verwachten in de middenklasse, het is immers geen Mondeo. Maar toch ben ik daarover niet tevreden. Zelf ben ik maar 1.80, maar als ik achter mezelf wil zitten heb ik niet het idee dat ik nu zo riant beschik over beenruimte achterin. En al helemaal niet als je met z’n drieën achterin wilt gaan zitten.
2. Rijervaring
Dit wil ik indelen in rijeigenschappen en rijbeleving. De rijeigenschappen zijn alom geprezen in alle media en het is ook bekend dat de Focus de benchmark gezet heeft in zijn segment. Dit kan ik eigenlijk ook alleen maar bevestigen en hoef daar verder ook niet veel over uit te wijden. De auto is buitengewoon communicatief en stuurt precies waar je ‘m hebben wilt. Je kunt lekker hard door de bochten en hebt nooit echt het gevoel dat je grip of controle verliest over de auto.
Rijbeleving is echter een ander verhaal. De 1.8 is oud, traag en lust wel een slokje. Volgens de site is de 0-100 te doen in iets meer dan 10 seconden. Dat is inderdaad niet snel maar voor je gevoel duurt het nog langer. Dat ding is gewoon niet vooruit te branden. Laatst zat ik achter een echtpaar, naar mijn mening al redelijk op leeftijd gezien de grijze gloed op hun hoofden, maar ik hield hun Senic bij het wegrijden bij het stoplicht echt niet bij! Daarnaast rij je op de snelweg 3500 toeren in z’n 5 bij 120-125 km/h. En dan laat de motor ook goed van zich horen. Je mist gewoon die 6e versnelling. Daarnaast is de auto sowieso een beetje gehorig, de isolatie laat te wensen over. Bandengeluid en windgeruis zijn goed hoorbaar.
Dit vertaalt zich ook direct in het verbruik. Op de cruisecontrol op de snelweg moet ik echt windkracht 10 in de rug hebben om minder dan 7,5 liter per 100 km te gebruiken volgens de boordcomputer. Op een volle 55 liter tank haal je misschien 650 km. Gelukkig heb ik een tankpas en hoef ik niet zelf af te rekenen bij de pomp, maar dit kan in deze tijden gewoon echt niet meer.
3. Kwaaltjes
Een vreemde onverklaarbare lekkage in het ventilatierooster in de kofferbak. Als het enorm hard geregend heeft, dan komen er soms druppeltjes water uit het ventilatierooster. De auto is ervoor naar de dealer geweest om alle rubbers na te kijken maar hij kon niets vinden.
De navigatie heeft in de warme zomermaanden last gehad van regelmatige vastlopers. Daarbij liep de rest ook vast, dus ook geen radio en geen cd. Ik moest de hele auto uitzetten voor een paar seconden om daarna alles weer werkend te krijgen. Alleen de radio uit zetten hielp niet. Echt enorm vervelend als je op de snelweg zit en dan bij een tankstation moet stoppen om het probleem op te lossen. Ook hier is bij de dealer naar gekeken maar hij kon er niets op vinden.
Af en toe werkt de cruisecontrol niet goed. De reset-knop reageert niet altijd goed bij de eerste keer drukken.
4. Samenvattend
Ik heb een jaar lang in deze Focus gereden. We hebben onze goede en slechte tijden gehad samen. Het is een prima auto maar ik ben enorm blij om in januari in het nieuwe model te mogen gaan rijden. Daarover dan uiteraard na de nodige kilometers ook een review.
Positief:
+ De auto ziet er goed uit
+ Voor deze prijsklasse (mits duurste uitvoering) goed uitgerust
+ Wegligging en communicatief
Negatief:
- Verouderde motor met bijbehorende prestaties en verbruik
- Isolatie is niet voldoende
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.8 Limited 2009 | Airco | Navigatie | Parkeersensoren | Cruise Control | Keyless | Boekjes | Nationale Autopas
- 2009
- 221.756 km

Ford Focus 1.8-16V Ambiente Flexifuel '08 Airco|Cruise!
- 2008
- 199.766 km

Ford Focus Wagon 1.6 Titanium / Airco / Navi / Cruise / Parkeersensoren
- 2009
- 295.849 km