Ford Focus Wagon 1.8 16V Limited (2009)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.8 16V Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf93.800 km
KM-stand laatst223.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Family life

  • 107.000 km

Introductie:

Nadat mijn Citroen C5 total loss was verklaard, moest ik op zoek naar een nieuwe occasion. Ik heb er een hekel aan, het kost teveel tijd. Wederom, zoals ik altijd doe, de excellijstjes gemaakt. Ik wilde nooit een station maar met een tweede op komst was het toch het meest praktische.
De C5 was fantastisch maar niet duurzaam, toch her en der wat problemen meegemaakt, zie mijn vorige review. Het bedrag van de verzekering was dik in orde om verder te kijken.

Gevonden:

Na veel zoekwerk en afwegingen kwam het in de prijsklasse tot € 10.000,-- toch op de bekende drie: Astra, Golf, Focus. Uit principe geen Opel en VW is naar mijn mening overrated met bijbehorende TSI-ellende. Uiteindelijk bij Van Mossel Ford in Eindhoven een mooi exemplaar gevonden; 1e particuliere eigenaar, dealeronderhouden, juiste uitvoering qua opties. Alles zit erop en aan; diverse sensoren en navigatie. De proefrit was wennen t.o.v. de C5, stug geveerd maar wat een messcherpe besturing! De motor is al veel over geschreven namelijk dat deze ouderwets is. Dit klopt maar alle kinderziektes zijn eruit. Geen turbo-ellende of iets van gelijke strekking. Het blijft toch privégeld en dan speel ik graag op safe. De deal met verkoper werd vlot gemaakt na de proefrit. Garantiezaken konden bij mijn dealer om de hoek worden uitgevoerd.

Gebruik:

Je mist soms een 6e versnelling al vind ik dat in andere reviews te overmatig aangegeven. Het is zoals het is. De Focus voelt zeer degelijk aan, alles klopt aan de auto. Het geheel zit logisch in elkaar. In 6 maanden 14000 km afgelegd inclusief 3000 vakantiekilometers. Misschien is diesel voordeliger echter zie ik het voordeel qua onderhoud als sneeuw voor de zon verdwijnen. Denk aan kapotte turbo's, egr-kleppen, etc. etc. Verbruik van de Focus is 1 op 12,5. Niet zuinig terwijl ik 90% snelweg rij.

Problemen:

Welke problemen? De Focus geeft geen krimp. Volgepakt over de Peage in Frankrijk met 140 kmh, geen probleem. Berg op, berg af. Alles blijft het doen, heerlijke climate control, genoeg laadruimte. 6 maanden garantie toch een keer moeten aanwenden. Multiriem met spanrol vervangen vanwege piepend geluid bij koude start. Keurig zoals eerder afgesproken bij dealer om de hoek. Verder niet, geen lampje vervangen, olieverbruik nihil.

Conclusie:

Deze auto blijft voorlopig. Het sturen is messcherp, betrouwbaarheid goed. Alles zit erop en eraan en functioneert. Ik zal proberen te updaten bij nieuws maar geen nieuws is goed nieuws!

Kilometers gemaakt

  • 133.000 km

We zijn 26000 KM verder. Gemiddeld rij ik dus 30000 KM per jaar, 15000 werk en 15000 privé. Ten opzichte van de laatste update valt er weinig bijzonders te melden. We zijn volgepakt met dakkoffer naar Italië geweest en dat beviel uitstekend, 3500 KM erbij gezet. In de vier weken voor deze reis brandde het motormanagement lampje en trok de auto niet goed in de eerste drie versnellingen. Power op snelweg was ook niet goed. Het bleek te liggen aan de luchtregelklep, deze is vervangen alsmede reparatie lekke band. Totale kosten € 244,--. De auto bevalt nog steeds uitstekend. Echter heb ik uit nieuwsgierigheid onlangs een proefrit gemaakt in een Auris TS Hybride. Aparte ervaring, het eerste kwartier vervloekte ik de CVT maar toen ik het doorhad een verademing! De Auris is qua benzineverbruik € 140,-- per maand goedkoper. Dat is wel serieus geld. Het rijden met een dergelijke auto is echter wel wat doods. Als er weer nieuws is komt er weer een update!

Nog meer kilometers gemaakt

  • 210.000 km

We zijn nu 3 jaar verder en de teller staat op 210000 km. Ik merk nu dat de auto op leeftijd begint te raken; her en der wat geluiden uit het onderstel, stuurt toch wat minder scherp dan voorheen, en ik begin mij te storen aan het motorgeluid, het is een stuk minder comfortabel dan een 'moderne' auto. Bij 120 kmh draait het blok 3500 toeren. Kinderen worden groter waardoor de achterbank krap wordt. Qua betrouwbaarheid niets dan lof; het enige dat de laatste 80000 KM stuk is gegaan is een doorgerotte uitlaatklem en een paar ledjes van een achterlicht. Superbetrouwbaar dus. Komend jaar ga ik op zoek naar een opvolger, de shortlist is al gemaakt; VW Passat vanaf 2016, Hyundai Tucson vanaf 2015, Skoda Superb vanaf 2016, Mazda 6 vanaf 2015, Opel Insignia vanaf 2017. Hoewel ik in mijn eerste verslag Opel en VW afkraakte ben ik daar toch op terug gekomen. Ford wordt het sowieso niet. De Mondeo is echt te oud en kleiner wil ik niet. Daarnaast zijn er veel issues met de 1.5 EcoBoost. Lexus GS staat ook op de lijst maar is denk ik niet praktisch genoeg. Ik merk dat ik regelmatig gebruik maak van de ruimte die een station biedt. Ik neem rustig de tijd voor mijn zoektocht naar een opvolger. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de occasionprijzen erg hoog zijn en de Ford iedere dag start en mij van A naar B brengt, er is dus geen haast bij.

Einde

  • 223.000 km

Zoals ik al aangaf in de vorige update was ik op zoek naar een opvolger. De Focus werd met opgroeiende kinderen te klein en het comfort ontbrak ten opzichte van modernere auto’s. De Focus had zeer groot onderhoud nodig om hem weer goed te krijgen, een investering die de inruilwaarde oversteeg. In de laatste 13000 kilometer heeft alleen de dynamo het begeven. Dit gebeurde gelukkig thuis waardoor ik rustig naar de garage ben gereden voor vervanging. Zoals je in mijn vorige update kon lezen was er een shortlist waarbij Ford werd uitgesloten. Hier ben ik op terug gekomen. De occasionprijzen waren inmiddels veel sterker gestegen op het moment dat ik wilde kopen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een Mondeo IV uit 2012 met 1.6 EcoBoost die de terugroepactie en dus modificatie aan het kogelsysteem heeft ondergaan. Ruim, stil en heerlijk cruisen. Inclusief inruil een acceptabele prijs voor betaald.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.