Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Ford Focus SW 1,6 TDCi 109 pk Trend
- 250.000 km
Deze auto heb ik aangeschaft nadat de Jetta (zie review 8.12.2012) helaas gestolen werd.
Zoiets overvalt je en je moet meteen op een andere auto uit.
Ik had geen idee welke auto, alleen dat het een gebruikte diesel moest zijn met voldoende ruimte. Geen hatchback, suv of mpv.
Als vervangende auto 3 weken een Golf 7 Tdi gehad, wat een fijne auto bleek.
Nog gekeken naar een andere Jetta, maar het idee om precies een zelfde auto te kopen stond me niet aan.
Nieuw model Jetta vind ik niet zo mooi. Golf Variant trok me ook niet.
Tenslotte bij de Ford Focus terechtgekomen. Het is een Trend uitvoering maar met navigatie/multimedia systeem, parkeersensoren en armsteun. Een reservewiel ontbrak, maar dat heb ik alsnog aangeschaft gelet op autovakanties in het buitenland.
Vooraf had ik niet gedacht bij Ford uit te komen maar in de kleur zwart is de auto het aanzien best waard. Als je er eenmaal in rijdt zie je er op elke hoek van de straat wel één staan.
Dat is ook niet zo verwonderlijk want de Ford blijkt in gebruik een fijne en betrouwbare auto.
Daar heb ik na 4 jaar en 135.000 km wel ervaren.
Ook is de ruimte meegevallen. Een station is toch veel praktischer als een auto met kofferbak.
De auto heeft elke 20000 km een beurt nodig en dat is wat kostenverhogend t.o.v. de 30000 km beurten bij de VW.
Kosten: Bij 180k is de accu vervangen. Bij 183k bleek het roetfilter verstopt en moest dit vervangen worden. Dat kostte eur 820,- en was een flinke tegenvaller. Ik wist geeneens dat er een roetfilter inzat. Naderhand hoorde ik dat het bij 120k al vervangen had moeten worden, maar dat men dit meestal laat passeren.
Bij 200k is de distributieriem vervangen.
Bij 195k is een lekkage bij de verstuivers gerepareerd. (eur 228) Behalve verschillende lampjes is dit de enige reparatie buiten het reguliere onderhoud. De lampjes schreef de garage toe aan een serie van slechte lampen.
Al met al kom ik uit op 0,0295 ct onderhoud.
Verbruik: Met veel snelweg kilometers komt dit uit op 5, 2 per 100 km. De boordcomputer geeft dat wel optimistisch 4,8 aan. Op lange afstanden is 5/100 haalbaar, bij kortere afstanden neemt het verbruik snel toe. Dat geldt ook voor snelheden > 120.
Minpuntjes: Cruisecontrol is niet verlicht. Automatisch inschakelen van de airco bij starten van de motor en de achterruitverwarming zodra de temperatuur onder 5 gr Celsius komt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.