Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto maar let op onderhoudskosten

  • 140.000 km

Ik heb deze focus als occasion aangeschaft in december 2008, met toen 38.000 km op de teller. In oktober 2013 weer ingeruild, 5 jaar en ruim 100.000 km verder.

Alles bij elkaar heb ik veel plezier van de auto gehad. De 1.6 TDCI (109 PK) is een heel fijne en vlotte motor, en redelijk zuinig als je langere afstanden rijdt en het gaspedaal niet te ver intrapt. 1 op 18 of 19 is bij langere afstanden goed haalbaar. In de stad mag je blij zijn met 1 op 15 of 16.

Het comfort van de trend uitvoering is voldoende maar toch enigszins spartaans. Deze station is wel lekker ruim.

Deze focus is altijd dealer onderhouden geweest en de eerste jaren waren er weinig problemen. Maar toen de auto 6 jaar en 120.000 km oud was, begonnen de onderhoudskosten opeens erg op te lopen.

Opvallende zaken die ik me herinner van de 120.000 km beurt en vlak daarna:
-Roetfilter vervangen (circa 700 euro)
-Defecte EGR klep (ook honderden euro's, ik weet niet meer precies hoeveel).
-In dat jaar was ik totaal zo'n 2.000 euro kwijt aan onderhoud. Dat vond ik al aan de hoge kant.

2 maanden voorafgaand aan de volgende beurt (140.000 km) heb ik de auto dus eerst maar eens grondig door de dealer laten nakijken. De verwachte onderhoudskosten zouden het komende jaar bijna 5.000 euro gaan bedragen. De meest kostbare reparaties zouden worden:
-waterpomp lekt
-rubbers ophanging rechtsachter
-remblokken+schijven achter
-Turbo vertoont speling (ofwel: bijna versleten).

Voor een auto van 7 jaar oud vond ik dit toch wel erg duur worden, daarom heb ik deze inmiddels ingeruild voor een andere auto.

Wat me het meest tegenvalt van Ford is dat de turbo al bij 140.000 km versleten is terwijl er zeker niet abnormaal mee is gereden. De laatste jaren waren er wel veel meer korte stadsritjes i.v.m. een andere werkgever dichter bij huis; wellicht heeft dat de slijtage versneld?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.