Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto

  • 85.500 km

Deze keer viel er weinig te kiezen als lease auto, maar werd er een " verstrekt". Bepaald geen straf, de luxe Focus. Dit is een echte auto in vergelijking met mijn vorige (Megane 1.5 Diesel, vol met gebreken) hij is niet nieuw, maaar wat een comfort en rijplezier! Zit goed, rijdt goed, smoelt goed (wit, met logo). Uitgebreider verslag (met beargumentering) over een tijdje, als ik er wat langer in rijd.

Ik zeg: Doen!

  • 86.500 km

Op verzoek dat toch een uitgebreide berichtgeving. De focus rijdt gewoon goed. Zo goed dat ik bij wijze van spreken uitkijk naar de volgende rit. De hele auto voelt aan als auto met een grote A, het rijden, de deuren dichtdoen, het comfort. Deze 109 pk uitvoering is vlot genoeg om lekker door te rijden, het is geen strepentrekken, maar de reactie tussen "gasgeven" en "er gebeurt wat" is snel, en dat is fijn, uiteraard wel de juiste versnelling voorhanden zetten, dat lukt goed met de 5 bak, die schakeld goed. Hoewel.... iets lange schakelwegen.
De weg krijtraken kan ook niet meer, de Blaupunkt navi, werkt goed, maar niet beter dan mijn losse Navigon, die kan gewoon meer, maar een geintegreerd systeem zet je sneller "even aan", bovendien kun je hem ook inschakel als meelopende landkaart, tussen 50m en 200km Instelbaar, en dat is erg mooi, een hulpmiddel, en dat allemaal in de zeer uitgebreide radio/cd unit, waarin tevens een USB (inpluggen in middenconsolekastje) afgespeeld kan worden. Nog nooit meegemaakt, incl. oproepbare playlist. Helaas worden de namen in beeld afgebroken na x karakters, ach ik zeur nu, want dat dit in een "gewone" focus allemaal gemonteerd zit vind ik lux. Net als de achteruitrijradar, en de voorruitverwarming. O ja, de gescheiden airco links/rechts, ook nog zo iets.
En het is er allemaal niet ingefrommeld, nee het ziet er mooi uit, uiteraard zullen smaken verschillen, maar netjes is het zeker. Enne... zonder gerammel van zo'n beetje alles (Net als in mijn vorige auto, Megane).

Je leest dus een tevreden rijder. Die zich voorbeweegt in brede stoelen, met goede hoofdsteunen (op de juiste plek instelbaar), stoel had wat langer gemogen, maar ook hier valt dit weg tegen al het positieve. Stuur hoog/laag en axiaal verstelbaar. Na een lange rit stap je fit uit. O ja, overbodig om te melden: Die audio is prima.

Rijden op de snelweg is NIET geruisloos, banden geven veel geluid door, motor is ook niet stil, maar alles ruimschoots aanvaardbaar.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen, hij heeft er al 80000km opzitten, maar dat mag geen probleem zijn.

Wat opvalt positief:
-Degelijke aandoende auto. (Of het werkelijk is blijkt nog)
-3 FM banden in de radio, dat leverd 3x 10 voorkeuze zenders op.
-Trekkracht voldoende ondanks "maar" 109pk.
-Armsteun voor en achter in het midden.
-Mooie full color navi.
-Vormgeving auto. (Hoewel smaak afhankelijk)
-Goede stoelen.
-Overal 12VDC sockets.
-Overal interieurlampjes.
-Automatische wisser voor, heeft veel gevoeligheid standen. (ik heb hem nog te kort om te weten of dit ook voldoet)
-Automatisch dimmende binnenspiegel.

Wat opvalt negatief:
-Voice control, is een mooie gadget, maar alleen engels en werkt moeizaam.
-Dimlicht kan op de automatische stand, echter als je het altijd aanwilt, dan moet je hem na uitschakelen van het contact, met de hand uitzetten. (Anders blijft stadslicht eeuwig, tot accu leeg is, branden). Beter had geweest: Contact uit = alles is uit.
-Op snelweg niet stil. (140km/h)
-Geen reservewiel, alleen opblaaskit.
-Beenruimte achter is niet groot.
-Cruise control inschakelen vanuit opstart moet met 2 knoppen gebeuren. (Aan en daarna set)
-Korte richels in de weg komen stoterig over.

Weer een stukje verder

  • 88.000 km

Weer een sukje verder en wat ervaring ook. De Focus rijdt prima, maar er zijn een paar dingen opvallend:
-De prima Navi (Blaupunkt) brengt je waar je wezen moet en is er handig voor heel diep inzoomen, en heel ver uitzoemen, op de kaart. Helaas bij 50meter inzoom staan niet alle straatnamen erop. En toch.... mijn losse navigon is slimmer, heeft 3D, toch screen enz... Evengoed ben ik nu verslaaft aan dat ding in het dashboard want het is mijn hulpje die soms even bijspringt.

-De tankdop is niet afsluitbaar, geen ramp, maar vreemd. Mede omdat juist de motorkap met sleutel en al is beveiligd.
-De vanzelf dimmende binnenspiegel is een must op iedere auto.
-De voorruitverwarming idem.
-De deuren vallen zeer soepel dicht, de kofferbakklep niet zo.
-Achteruitrij radartje, geeft vertrouwen en maakt inparkeren eenvoudiger.

Op naar de volgende kilometers....

Nu we elkaar beter kennen

  • 99.000 km

Bijna een ton. Blijft een fijne wagen, maar nu ik er 14000 km in gereden heb, weet ik wat de nukken zijn.
De Cruise control is niet oke, mijn vrouw vraagt waarom ik zo met het gas "speel", need I say more? Onstabiel ding met overshoots, en verder klikken de bedieningsknoppen, een doordringende klik, dit kan beter.
De voor en achterruitverwarming gaat standaard aan onder de +4 graden, lijkt handig , maar is soms zwaar overbodig, zeker als je ziet dat die voorruit verwarming een zeer zware belasting is.
Verder is de achteruitrij radar defect, tsja, alle luxe is wel leuk, maar kan ook kapot gaan, en dan heb je er last van.
Wat ook nog beter kan: De dashboard verlichting dimt altijd, want ik heb altijd dimlicht aan, echter in de zon is dan met zonnebril de Navigatie wat slecht af te lezen, ik weet, het is een luxeprobleem, maar kan gewoon beter. (Draaien aan de dimmer naar max. helpt zelfs niet)
Ik blijf er echt bij dat het een top wagen is (voor die prijs, bedoel ik dan uiteraard)
Op naar de ton, en eens kijken wat er dan boven water komt (of niet)........

De ton gepasseerd

  • 100.001 km

Zo, de ton is gepasseerd en een bezoek aan de garage voor onderhoud ook. Er waren geen echte bijzonderheden. Auto voldoet.

Blijft gewoon rijden

  • 130.800 km

Even een kleine update, we zitten op de 130000, en de Focus blijft goed rijden. Af en toe een koplamp (dimlicht) defect, maar die kan je bij dit model zelf vervangen. Nu toch wat meer oudere passagiers gehad te hebben blijkt dat de (been) ruimte bij de achterbank niet super is, voorstoelen mogen niet meer in de achterste stand staan, nou ja, geen groot probleem, had ik toch al niet, wil een beetje dichter op het stuur zitten dan de gemiddeld nederlander die met gestrekte armen nauwelijks het stuur rond krijgt en daarom ook niet snel kan reageren indien nodig. Positie is verder goed, en de auto dus ook. En toch.... de rammeltjes/kraken komen, uiteraard niet zelf te vehelpen en de dealer gunt zich er de tijd niet voor (Timmerman Assen) en vind zogenaamd niks. Het zit in de deuren. Gewoon niet op letten en dan ben je er ook vanaf. De dealer is zowieso 2 keer niks, ook de rammel bij de uitlaat (11500km) was zo moeilijk dat ik hem ervoor moest achterlaten. Gewoon een los isolatieschotje, pfff wat een slecht bedrijf.

Lampen geven alarm!!!

  • 110.000 km

WAS IK NOG VERGETEN....En dan ineens brand de alarm lamp van het motormanagment. Boekje geeft geen uitsluitsel, dus dan maar naar de dichtbijzijnste Ford garage (Hoogeveen). Er bleek onderhoud aan het roetfilter uitgevoerd te moeten, "je mag doorrijden voor eigen risico". De vraag waarom dit veel te vroeg alarm geeft werd niet beantwoord, als het geen Leasewagen was, had ik er werk van gemaakt, nu vind ik het al lang goed, koste me ruim een uur en wat ergernis.....

Einde oefening

  • 167.000 km

Nog een paar dagen en dan is het einde verhaal, na vele fijne kilometers zit de tijd van de Focus erop, we gaan (verplicht) over op Skoda. Een 1.6 Diesel. De Focus heeft net voor het einde nog een ernstif lek bij de injectoren gehad, is goed verholpen, maar was toch vreemd, want zo oud is de auto niet. De auto heeft in ieder geval prima en lekker gereden......

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.