Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2003)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2003)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst169.875 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf van de Focus

  • 150.000 km

Nadat mijn vrouw zwanger is geworden, moest er een vervanger komen voor de toen huidige auto Toyota Yaris met 3 deuren en geen vermogen. Aangezien ik een grote kerel ben van bijna 2 meter is het niet erg praktisch een kleintje op de achterbank te plaatsen.

Zelf ben ik een groot liefhebber van Alfa Romeo, maar aangezien ik zelf student ben, is er geen budget voor een "Poor mans Ferrari". Zelf heb ik een 33 type 3 1.7IE gehad als beginners auto, een 145 1.6 boxer en een 75 uit '86.

Nadat een goede vriend mij tipte over een auto die net binnen is gekomen bij zijn schoonvaders bedrijf ben ik gaan kijken zonder ook maar enig idee wat voor auto het was, welk type en hoe groot. Vrienden kennen elkaar immers en hij wist dat er direct een nee uit mijn mond zou komen wanneer ik te horen zou krijgen dat het om de volgende auto gaat:

Het bleek te gaan om een Ford Focus 1.6 16v stationwagon uit het jaar 2003 met de nodige ervaring van rond de 150.000 kilometers. Deze stond toen der tijd te koop bij Hofsink&Nijland Hardenberg.

Op het eerste gezicht een standaard burger-bak waarvan de Kip-caravan en de golden retriever ontbreek. Wieldopjes, zilvergrijs/antraciet en een dashboard wat erg Aziatisch aandoet, ... een auto zonder "WAUW" factor....

Met de gedachten dat er wel ruimte nodig was/is en geen budget is voor een sportieve familie-auto waarvan onderhoudskosten hoog op kunnen lopen, toch maar een behoorlijk proefritje gemaakt.

Onder het rijden merkte ik dat de wegligging veel beter was dan dat ik in mijn gedachten had. Relatief strak en gaf ook wel vertrouwen. Vergeleken met de Toyota Yaris een ware race-auto, net als het vermogen... al is de Focus ook niet bepaald vlot.

Na de rit kreeg ik toch wel een ander beeld bij de auto en werd ik ook redelijk positief. Dus maar met de baas (vrouwlief) in overleg gegaan en twee dagen later samen weer gaan kijken. Vrouwlief vond het maar een typische familie-auto (wat ie ook echt wel is) maar dacht net als ik, er moet toch echt iets ruimers komen en deze Focus zat ook goed in ons budget. Gelukkig voor ons had dit zelfde bedrijf ook nog een Focus leenauto staan met originele 16" lichtmetaal velgen, waarvan de banden wel vervangen moesten worden en de auto zelf naar de sloop ging. Ook een positief punt voor een eventuele aankoop van deze Focus was het perfect bijgehouden onderhoudsboekje vanaf dag 1. Het bleek zelfs dat deze auto vanaf de eerste dag in onderhoud was bij Hofsink&Nijland en het bedrijf kende deze auto dus ook door en door.

Na wat wikken en wegen zijn we tot de conclusie gekomen de auto aan te kopen met verse APK, 16" lichtmetaal met nieuwe banden en een algehele check.

Al met al waren wij toch wel erg blij met onze aankoop!

Direct na de aankoop heb ik de foei-lelijke oranje knippers vervangen voor de "Smokey" gekleurde knippers wat veel beter past in het totaal plaatje en een net uitlaat sierstuk.

Einde aanschaf verhaal.

20.000 km verder

  • 169.875 km

20.000 km en bijna één jaar verder.

Over het algemeen bevalt de auto goed. De voor zijn budget en bouwjaar een best volle auto qua handigheidjes, strakke wegligging en sportief motorgeluid. Daarnaast zijn er ook een aantal minpuntjes.

Ten eerste, deze Wagon mist echt een bult vermogen. Bij het invoegen op snelweg moet er behoorlijk in de toeren worden gereden om fatsoenlijk met 120 km/h mee te rijden. Ook op de snelweg van 90/100 naar 120/130 duurt een eeuwigheid en inhalen op 80/100 wegen durf ik niet goed. Al wel gedacht aan mogelijke oplossingen, bv een motormanagement chip in combinatie met een CDA BMC luchttoevoer systeem. Maar al snel vond ik dit zonde van het totaal bedrag van 750 euro met de achterliggende gedachte dat er maar 9 tot 15 pk uit zou komen en ook dat er na mijn studie er een auto bij zal komen die wel de nodige vermogen zal hebben. Ook gedacht aan een andere versnellingsbak van een 1.4, maar uiteraard, de benzine kosten zouden hoog oplopen en daarbij zal er een hoog toerental zijn bij 120 km/h.

Na verloop van tijd hadden wij lekkage in de kofferbak. Het bleek te gaan om een lekke toevoerslang van de ruitensproeier. Deze heb ik zelf kunnen vervangen.

Ten tweede hadden wij last van een kortsluiting. Hierdoor werkte de ruitenwissers en sproeiers niet meer. Ook hier zat het probleem in de achterklep. Nadat ik het rubberen-verloop had verwijderd van chassis naar de klep, viel mij op dat de kabels eerder zijn aangepakt op amateuristisch niveau. Deze kabelboom heb ik ook zelf vervangen voor een goed exemplaar zonder scheuren en breuken.

Ten derde hadden wij behoorlijk hoge kosten voor een grote beurt. Olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, remleidingen opnieuw getectyleerd, bougies etc etc. Dik 550 euro zonder enig verschil te merken. Normaal gesproken voer ik ook dit zelf uit, maar omdat het boekje zo mooi vol gestempeld is, wil ik dit ook zo laten.

Ten vierde, het verbruik in combinatie van het vermogen staat mij ook een beetje tegen. Gemiddeld 1 op 10/11 met een relatief geremde voet. Mijn vrouw gebruikt de auto het meest voor woon-werkverkeer op N-wegen met een gemiddelde snelheid van 80 km/h. Vergeleken met een 155 pk sterke Alfa 156 2.0 ben je net zo zuinig.

Ten slotte, geen minpunt maar een optische "wil", een stukje verlaging van voor 25mm en achter 20mm zal de auto goed staan. Maar ook hiermee zal ik wachten totdat het nodig is om één van de veren of dempers te vervangen.

Al met al niet de meest ideale auto, maar nog steeds dik tevreden over de kwaliteit van deze auto. De auto doet zijn werk uitstekend op de N- en B-wegen. Ook qua ruimte is de Focus ideaal en ruimer dan menig hogere klassen Wagon. Op prestatie gebied van wegligging is deze auto ook zeer fijn en betrouwbaar.

In januari gaat de Focus weer voor de APK, waarschijnlijk zal er daarna weer een update komen.

Bij vragen: In de reacties!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.