Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2003)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2003)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 13 jaar Mazda en een mindere ervaring met mijn vorige auto (Mazda Premacy Touring 1.8 HP waarvan ik ook een review gedaan heb) uiteindelijk overgestapt naar Ford. Heb gekozen voor de Wagon in de Trend uitvoering vanwege het sportonderstel en stoelen. Ik heb gekozen voor de kleur Macine Silver.. (die zie je gelukkig niet zoveel rijden...ahum)

De Motor:

Ik twijfelde in het begin nog tussen de 1.6 of de 2.0 maar ik vond de extra 2000 euri voor 30 PK extra het niet waard. De 1.6 is voldoende snel vanuit stilstand maar er zijn nu veel auto’s die sneller zijn. Op snelheid is de motor lekker stil en bij voluit accelereren is de motor ook niet luidruchtig. Zeker vergeleken met de Mazda’s die ik hiervoor had. Die waren een stuk luidruchtiger.

Helaas heeft de motor ook een groot minpunt in mijn ogen. De zwakte van de motor zit hem in de tussenacceleraties. Dan wreekt de overigens lekker schakelende versnellingsbak en het relatief lage vermogen van 100PK (de meeste concurenten haalden er toen al meer uit) zich. De overbrenginsverhoudingen zijn te lang waardoor in zijn 5 de fut eruit is en je naar 4 moet gaan maar ook deze versnelling is niet echt snel te noemen (zeker van 80-120).

Wegligging:

Het is al velen malen gezegd maar het is echt zo. Wegligging is gewoon super. Met het sportonderstel en de 16 inch LM velgen is het nog strakker. Je kan er ongehoord hard mee de bocht om (OK het is een station dus daar hoor je normaal mee te rijden maar toch). Mocht het te hard gaan komt de achterkant wel om maar dit is heel simpel op te vangen. Door het sportonderstel en de 16 inch LM velgen is het wel een beetje stuiteren op slecht wegdek maar dat boeit me niet zo. De wegligging en het bochtengedrag maken alles goed.

Interieur:

Alles zit schots en scheef maar wel op de goede plek en dat went snel.. De sportstoelen zitten heerlijk ook na lange ritten stap je nog fris uit. Het grote minpunt van het interieur is het harde plastic dat oogt niet zo mooi. Ook kraken de ventilatieroosters bij warm weer icm Airco aan. Ook de ruimte op de acherbank valt tegen voor een familie auto. Voorin zit je perfect (ben zelf 1.93) maar de beenruimte achter mij houdt niet over.. Mijn 2 kinderen zijn nog klein maar zelfs dan is de ruimte gewoon te krap. Met 2 kinderstoeltjes is er geen plaats voor een derde of voor iemand anders (behalve als deze van SM houd)...

Wat onbegrijpelijk is is dat de gordellengte op de achterbank te kort is om makkelijk een maxi cosi te plaatsen... Foei meneer Ford. Bij een familie auto moet je daar toch echt rekening mee houden.

Hier een opsomming van de + en -:

Positief
- Wegligging en bochtengedrag
- Uiterlijk. Ik vind het nog steeds een mooier model dan de nieuwe (behalve de positie van de achterlichten) Dit is uiteraard persoonlijk
- Uitrusting is compleet.
- Prijs/kwaliteit verhouding. Concurrenten zijn veel duurder en minder compleet dan de focus.

Negatief
- Zwakke motor/ versnellingsbak verhoudingen. Meerprijs 2,000 Euro voor 30 PK extra voor de 2.0 is gewoon te veel.
- Hard plastic interieur
- Iele achterklep. (klink als een Fiat panda als je hem dicht gooit)

PROBLEMEN

Problemen

- In het begin last gehad van hoogteslag in de banden. Tot 2x maal toe opnieuw gemonteerd maar nu is het weg. Banden zijn niet mijn keuze. (Goodyear Eagle NCT5). Onder garantie verholpen. Zal deze tzt met Michelin of Bridgestone vervangen.
- Raambediening van linksvoor stopte ermee. Gelukkig was het raam dicht en ging het niet meer open ipv andersom.Onder garantie verholpen.
- Rammelende achterklep. Hier is 2x naar gekeken maar af en toe heb ik er nog steeds last van. (Vooral bij koud weer)

Verder geen problemen. Bovenstaande dingen zijn ook geen echte problemen maar ongemakken. Verder is het gewoon een goede auto met value for money zeker in vergelijking met de concurrentie. Op de vraag of ik hierna weer een Ford kies heb ik misschien ingevuld aangezien ik de nieuwe focus zeker mooi vindt maar niet mooier dan de focus die ik nu heb. Ook de andere Ford modellen ogen heel gewoontjes. Een aantal concurrenten hebben nu een wat aansprekender uiterlijk meegekregen. Dus word het tegen die tijd goed shoppen en proef rijden maar ik denk dat het heel goed mogelijk is dat het weer een Ford word... Aan het merk, service, betrouwbaarheid etc. zal het niet liggen..

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens