Ford Focus Wagon 1.6 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Ford Focus 1.6 Titanium
- 92.000 km
Na 6,5 jaar in deze Ford Focus 1,6 Titanium uit 2008 te hebben gereden, kunnen we zeggen dat dit een hele goede aankoop is geweest. We hebben deze auto nieuw gekocht. Nu staat er inmiddels bijna 80000 km op de teller, en hebben weinig erge problemen gehad. Het is een goede en betrouwbare auto. Toen de auto nog nieuw was, maakte ik nog geen gebruik van Autoweek dus heb ik in die tijd geen review kunnen geplaatst.
In 2008 was de eerste indruk dat dit een heel complete auto was. Met de Titanium uitvoering heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Navigatie, Climate Controle, voorruitverwarming, ESP (nu een probleempje ermee maar daarover straks meer) enz. In 2008 dachten we: als we vijf of tien jaar verder zijn hebben we nog steeds een heel complete auto, en dat klopt ook. We komen niks te kort. De auto stond zo in de showroom met 16 inch velgen en een zwarte metallic lak.
Met de proefrit merkten we meteen al op dat deze auto heel strak en goed stuurt, en ik ben vast niet de enige die dat zegt. Je kunt de auto heel goed op het wegdek plaatsen als je een bocht in gaat. Hiervóór reden we een Volkswagen Passat, maar die stuurde heel comfortabel en anders. Dus we moesten we wel even wennen, maar dat was geen probleem.
Na de eerste keer getankt te hebben viel meteen het hoge brandstofverbruik op. 1 op 11 was het resultaat… terwijl we altijd best zuinig rijden. Dit kwam doordat de motor nog niet goed ingereden is en het zal later beter worden. Op dit moment rijden we hoofdzakelijk alleen korte stukjes en is 1 op 14 met deze benzinemotor haalbaar. Dat is netjes.
Verder zijn de motor en de versnellingsbak echt top. Hij schakelt soepel en strak, je zal nooit de versnelling missen. Alleen als je de achteruit inschakelt gaat dit soms niet in één keer. Dit is bekend bij Ford. Als je de neutraal inschakelt en de koppeling loslaat, en dan even opnieuw probeert gaat het goed. Met onze Ford Fiësta is dit ook het geval.
De 1,6 liter benzinemotor doet prima zijn werk en zal je eigenlijk nooit teleurstellen qua prestaties. 100 pk is genoeg, ook als je de bergen van Frankrijk ingaat. Maar in een heuvelachtig gebied met een aanhanger van circa 700 kg moet je wel goed in de toeren blijven om het vermogen te houden. Verwacht dan geen topprestaties maar het ging prima. Ook zonder aanhanger moet je zorgen dat je in de bergen sowieso boven de 2000 toeren blijft. Rond de 3 à 4000 toeren is het best.
In lage toerentallen is deze motor lekker sterk. Versnellen van 60 km/h naar hogere snelheden kan gerust in de vijfde versnelling mits het rustig gaat. Natuurlijk is terug schakelen ook geen probleem want deze viercilinder maakt een best goed geluid, en loopt mooi. Eenmaal op snelheid valt meteen op dat een zesde versnelling van harte welkom was geweest. Bij 100 km/h draait hij al bijna 3000 toeren. Dat is best veel aangezien je ook 130 mag rijden in Nederland. Je kunt goed merken dat het geluidsisolatie in de nieuwere Fords beter is. Als je 130 rijdt moet je wel aardig je stem verheffen om met de passagiers achterin te praten.
Achterin de Focus kun je merken dat dit niet de ruimste auto is in zijn klasse, maar het is er niet krap. Het zelfde geldt voor de kofferbak. Dit is ruim genoeg om met z’n vieren twee weken op vakantie te gaan. Verder is het interieur netjes voor elkaar en heel overzichtelijk in deze titanium uitvoering. Alle knopjes e.d. zijn makkelijk te bedienen en ze zitten op een logische plek. De navigatie is prima maar even snel een adresje invoeren gaat niet. Je moet aan een knopje draaien tot je de goede letter hebt, en hem dan indrukken. Dit gaat niet heel snel maar verder functioneert hij prima.
Het cruisecontrole is makkelijk te bedienen aan het stuur en werkt goed, net zoals de radio bediening. Vóór het stuur zie je een goed overzichtelijk dashboard. De klokken zijn heel goed af te lezen en tussen de klokken vind je nog een schermpje die o.a het verbruik laat zien.
Hij krijgt volgens de voorschriften elke keer zijn beurt en de APK. Elke keer is hij weer zonder problemen door de APK gekomen. Hiermee concludeer ik dat de Focus een heel betrouwbare auto is.
We zijn heel erg blij dat Ford 12 jaar garantie levert op de lak. We hebben tot vier(!) keer toe onze kofferbakdeksel laten overspuiten. Onder aan het kofferdeksel, dus de rand, is er steeds sprake van roestvorming. Elke keer is het onder garantie overgespoten en kregen we netjes een leenauto (Ford Fiesta 100 pk, lekker snel autootje). Maar bij de vierde keer toen er weer wat roest kwam, werden we het een beetje zat en heeft er een lakspecialist naar gekeken. Die heeft het met de hand weer bijgewerkt, en tot op heden nog geen last gehad. Het begint met een blaasje op de rand, en op een gegeven moment begint het te roesten.
Na ongeveer 60000 km kregen we te maken met een onbegrijpelijk probleem. Op een gegeven moment deden de lampjes van de richtingaanwijzer in het dashboard het niet meer. Ook het lampje van het gevarenlicht deed het niet. Dus na een aantal keren geprobeerd te hebben, belde we naar de Ford garage. Na lang zoeken bleek dat er een stekker onder het dashboardkastje los zat. Gelukkig geen groot probleem.
Na 65000 km kregen we de kaart van heel Europa in ons navigatiesysteem. We hadden alleen de Benelux. Deze kaart is echt duidelijk en de navigatie doet prima zijn werk. We waren in Oostenrijk denk ik de enigen die wisten dat de praatpalen buiten werking waren… Nadeel is wel dat hij door de groter software wel ietsje trager is geworden, maar het stoort niet.
In het najaar van 2013 (67000 km) begon het stuur boven de 100 km/h te trillen. Aangezien we bijna nooit harder als 80 gaan kwamen we er dus vrij laat achter toen we over de snelweg gingen. De reden van dit probleem was dat de voorwielen opnieuw uitgebalanceerd moesten worden. Dus gelukkig was het probleem niet al te groot.
Ook apart was dat als we het linker achterraam dicht deden dat deze vanzelf weer open ging. Het bleek een foutje in de software. Klein probleempje dus.
Na 70000 km kregen we een groter probleem. Ons eerste probleem wat geld zou gaan kosten. Het ESP lampje bleef branden. Je kon het ESP helemaal niet meer inschakelen. Nu blijkt dat het systeem gewoon niet meer werkt en wachten tot op heden op een alternatief. Bijvoorbeeld uit een schadeauto.
Nu na bijna 80.000 km nog steeds tevreden over de auto. Hier kunnen we nog jaren in rijden. Een Ford Focus Titanium uit 2008 is een echte aanrader als tweede hands auto. Hij is betrouwbaar, rijd prima, heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding en is nog steeds bij de tijd. We hebben nog geen grote onkosten op deze auto gehad, alleen een paar kleine dingetjes. En de roest valt toch onder garantie.
We gaan dit jaar (2014) naar Frankrijk op vakantie. We zetten de tellers op nul en gaan bekijken wat hij nu verbruikt. Hij heeft de hele weg 7,5 liter per 100 km verbruikt. Dit is een nette score vinden wij. We waren met 4 personen en een volgepakte auto de bergen ingegaan.
24-10-2014
Inmiddels is het ESP probleem verholpen door er een nieuwe module er in te zetten. Hij heeft ook een grote beurt gehad en een nieuwe APK zonder problemen. Meteen is de remvloeistof vervangen.
27-3-2015
De Ford bevalt ons nog prima. Wat ons opvalt is dat het lijkt dat de auto de laatste tijd wat comfortabeler was dan toen hij nieuw was. Dat kan ook aan de winterbanden liggen die we net weer hebben vervangen door de zomerbanden. Raar is dat er in de interieurlampjes voor in water is gekomen. Volgende week krijgen we een nieuwe antenne met een nieuw voetstukje.
3-9-2015
De magische grens van 100.000 kilometer is bereikt. We zijn nog steeds zeer tevreden over deze auto, ondanks dat we een paar kleine probleempjes hadden. Sinds er een nieuw antennevoetje is ingekomen, hebben we geen last meer van lekkage in de auto. Ook hadden we een heel slecht gps signaal, waarschijnlijk heeft dit te maken gehad met de lekkage. Hier hebben we een nieuwe voor gekregen. Geen originele, maar eentje in het interieur achter de radio. Dit i.v.m. de kosten, en deze werkt trouwens uitstekend.
Een tijdje geleden is de bluetooth module verwijderd. Deze gaf een storing met als gevolg dat er continu gecommuniceerd werd, en we 's ochtends tot een paar keer toe met een lege accu stonden. Na lang zoeken hebben we besloten om deze module weg te laten halen. Uit de goede service van Ford is de oude accu kosteloos vervangen door een nieuwe.
Na 100000 kilometer rijdt en stuurt de Ford nog steeds net zo goed als toen hij nieuw was. Het gemiddelde verbruik van 1 op 13,3 is netjes te noemen, ondanks de korte ritjes die we rijden. Met zijn 1,6 liter inhoud en 100 pk is het over het algemeen prima te doen. Maar je merkt wel dat hij niet zoveel koppel onderin toeren heeft dan een modernere turbomotor.
Dit jaar zijn we met een aanhanger van zo'n 700 kilo naar het Zwarte Woud gegaan, en merken we echt dat je hoog in de toeren moet blijven om de vaart erin te houden. Geremd mag hij 1200 kilo trekken. In Nederland zal dit prima lukken, maar zoek je de bergen op dan raad ik je aan voor een net wat zwaardere motor te gaan. Of voor bijvoorbeeld de focus na deze generatie te kiezen, deze heeft een 1,6 turbomotor en is trekauto van het jaar 2012 geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.