Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Trend (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 14.743 km |
Ford Focus Business class 1,0 ecoboost automatic
- 10.000 km
Onze vorige C-Max 1.8 diesel Ghia (2007) met manuele schakeling werd begin 2018 vervangen door een Ford Focus 1.0 ecoboost automatic.
Wij hebben gekozen voor de versie 1.0 Business class automatic met volgende opties:
automaat
metaalkleur
alu velgen
active city stop
parkeersensoren voor en achter (met automatisch inparkeren)
Na een half jaar met deze Ford gereden te hebben kunnen de volgende conclusies getrokken worden:
Comfort:
Het comfort is matig te noemen. De wegligging. De zetels zijn zeker niet de allerbeste, comfortabelste. Na de hoge zitpositie van de vorige auto (C-max), valt de lagere, sportievere zitpositie in de Focus wat tegen. Dit is natuurlijk eigen aan het model.
Motor:
Deze is ronduit schitterend te noemen. Je hebt niet het gevoel met een 1.0 onderweg te zijn. Hij neemt snel en heerlijk op bij het accelereren. Het geluid bij het ietwat forser indrukken van het gaspedaal resulteert gelijk in een hoog toerental met zelfs een sportief geluid als extraatje.
Verbruik:
Het verbruik van gemiddeld 7l/100km is weliswaar fors hoger dan de opgegeven waarden, doch kan er nog mee door. Het verbruik is zelfs met een zeer zuinige rijstijl niet onder de 6 liter te krijgen.
Automaat:
Ondanks het geen automaat met dubbele koppeling betreft schakelt deze feilloos. De overgang tussen de verschillende versnellingen (6 in totaal) )gebeurt zeer zacht. Ook op bergachtige wegen weet hij steeds de juiste versnelling te kiezen.
Opties:
navigatie
sync voice control
automaat
parkeersensoren
active city stop
Kwaliteit:
De zetelbekleding is erg gevoelig voor vuil. Hier en daar zit een stiknaad niet netjes.
Pluspunten:
+ topmotortje (1.0 3 cilinder)
+ automaat
+ wegligging
+ navigatie
+ sync voice control
+ easy fill: geen tankdop meer
+wegligging
Minpunten:
- richtingaanwijzers niet goed zichtbaar (vooral achteraan)
- Raar optiebeleid van Ford. wat betreft de opties is de
auto niet geheel naar wens samen te stellen (niet
verkrijgbaar in bepaalde versies)
- positie van de schakelaar voor de verlichting: bij het in -
en uitstappen verandert deze nog al eens van positie.
- 'vuilgevoelige" en harde zetelbekleding
Update na 14.000km
- 14.743 km
Na een vakantie in de Oostenrijkse bergen, inclusief 2 fietsen op de trekhaak, gepakt en gezakt en 4 personen aan boord, is het tijd voor een update.
Wat betreft de motor kan ik enkel super enthousiast zijn. De trekkracht, zelfs bij forse stijgingspercentages, is ruim voldoende. Je merkt absoluut niet dat je slechts met een 1 litertje onderweg bent. Ook de automaat weet steeds de juiste versnelling feilloos te kiezen.
Keerzijde van de medaille is dat het verbruik aan de hoge kant ligt. Zelfs bij een zuinige rijstijl loopt het verbruik al snel op tot ruim boven de 7.5 liter.
Ook het zitcomfort heeft ons tijdens de lange rit (1000km) aangenaam verrast.
Enkele negatieve puntjes die opvielen:
De sensor van de lichten reageert soms (bv bij het inrijden van een tunnel) ruim laat.
De airco had het erg moeilijk om de binnenruimte op temperatuur te houden. Hier hebben we al betere versies van Ford mogen ervaren. Wel dient vermeld te worden dat de temperatuur steeds rond de 32°C schommelde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.