Ford Focus Wagon 1.6 16V Trend (2007) #2

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst283.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 8 jaar Focus

  • 283.000 km

Na 8 jaar in dezelfde auto tijd voor een review. Aangezien ik regelmatig reviews lees, en vooral blijf hangen bij de auto's met 'ervaring', leek het me hoog tijd er zelf eentje te maken.
Omdat hij net verkocht is een goed moment de balans op te maken.
Voor de overzichtelijkheid maar even ingedeeld in kopjes.

Aanschaf.
De auto is in 2013 aangeschaft als vervanger van een Focus 1 1.4 wagon. Voldeed prima, maar kwam op leeftijd en begon naast wat kleine mankementen wat olie te verbruiken.
Pluspunt van de Mark 2 was de 1.6 met meer vermogen en de cruise control.

Rijden.
Zoals bekend een uitstekende wegligging, met voldoende veer comfort. Geen zwevende Citroën, maar wel stevig comfortabel. De motor voldoet prima, maar is wat brommerig op toeren. Helaas draait hij bij 130 zo'n 3800 toeren, dus dat is niet gek.(en geen 6e versnelling)
Met 100 per uur max. In Nederland is het overigens prima te doen. Door de toeren komt hij op de autobahn trouwens redelijk goed mee. (100 pk is natuurlijk ook niet heel veel voor een auto van 1200kg)

Kosten
Allereerst het verbruik. Is normaal 1 op 14 /15. Dus niet slecht. We gebruiken de auto niet voor korte stukjes en scheuren er ook niet mee. In de vakantie met dakkoffer is het 1 op 12. (maar dan rijden we ook wel 130 /140 als er geen Baustelle is)
Het onderhoud is zeer binnen de perken gebleven. Over 150000 km was het per km 2,6 cent. Voorwaar niet slecht, lijkt me.

Onderhoud
Wat er buiten het normale onderhoud stuk ging was erg weinig.
-Airco condensator
-achterveer
-slot kofferklep
-klep benzinedop
- contact slot (opgelost door een aparte start knop).
-accu na ca 12 jaar
Verder normaal onderhoud, met 1 x nieuwe remblokken en distributie. De motor verbruikt geen olie tussen de beurten. Banden gingen ca 80.000 km mee. (Michelin energy)

Einde verhaal (augustus 2021)
Bij km stand 283000 begon de koppeling te slippen. Met samengeknepen billen vanuit Frankrijk naar huis gereden, vooral bij Antwerpen.
Reparatie ging meer kosten dan de dagwaarde, dus de auto maar verkocht via internet. Kreeg ik nog een kleine 200 euro meer dan bij inruil bij een Ford dealer.
Na zo lang goedkoop gereden te hebben was het een goed moment de auto weg te doen. (voor volgend voorjaar kwam er een grote beurt aan met distributie en 2 nieuwe banden.)

September 2021
Inmiddels een mooie 1.0 Titanium met 125 pk aangeschaft uit 2014, dus dat is wel een stap vooruit.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.