Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)
Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2018)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus Wagen model 2011-2014 vs 2014-2018

  • 90.000 km

De keuze:
Na 5 jaar en rond de 125.000 kilometer, met veel plezier, gereden te hebben met de prachtige Candy Red Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 105pk ECOnetic Lease Titanium was het begin 2018 tijd een opvolger te kiezen.
De nieuwe Focus was er helaas nog niet en alternatieven waren door rijplezier/ruimte/CO2 normen/prijs minder interessant. Het huidige model Ford bestellen was niet meer mogelijk. Zonder twijfel een zwarte Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition met vele opties uit voorraad besteld.

In de review komen wijzigingen van de facelift terug en verschillen tussen de uitvoering Lease Titanium en een Lease Edition (die aangevuld is met veel losse opties)

Rijden:
De hoofdreden om weer voor een Focus te kiezen is het rijden!
Dat is erg goed.
- Een prima afstemming tussen comfort en goede wegligging
Van elke rotonde kan je een feest maken als je wilt :-)
- Het schakelen, met de handbak, is goed
- Geen rijwind geluid, geen invloed van zijwind. Erg koersvast.
- In vergelijk met bijvoorbeeld een Tesla model 3 Performance, die ik eens heb gereden, veel minder geluid van steentjes op het wegdek van de banden...en ja, de Tesla zelf is stiller dus het zou daar meer kunnen opvallen maar dat was het in dit geval niet...die heeft minder isolatie.

Verschillen in specificaties:
De huidige Ford is een uitrustingsniveau lager dan de vorige op basis van de Titanium. De huidige is echter bijna aangevuld tot Titanium niveau met losse opties.

Beiden hebben daardoor het volgende (16" lichtmetalenvelgen, dual zone climate control, voorruitverwarming, navigatie, armsteunen voor en achter, LED verlichting achter, reservewiel, dakreling, automatische ruitenwisser, automatisch dimmende binnenspiegel, start-stop, automatische verlichting, mistlampen, metallic lak)

Opmerkingen interieur
In de kofferruimte is een 12 volt aansluiting beschikbaar en zowel rechts als links verlichting.

Beiden auto's hebben geen elektrische handrem. Dat heeft zwaar mijn voorkeur!

De A-stijl is smal, dit vind ik belangrijk!
De hoofdruimte is goed voor iemand van mijn lengte 190 cm.
Heb zelf nog een vuist ruimte over boven mijn hoofd.
Wel is het zo dat als je doorrijdt tot de stopstreep en het verkeerslicht boven hangt je tegen de dakrand aankijkt, de zonneklep is dan ook niet snel nodig.

Wat heeft deze auto minder dan de vorige:
Een startknop, parkeersensoren in de voorbumper, - lendenverstelling in de stoel, geen verlichting in zonnekleppen, geen LED Interieurverlichting, de bovenkant van de deur is van hard materiaal en geen automatisch inparkeren.
In de praktijk heb ik de eerste weken! de startknop erg gemist. Het kwam regelmatig voor dat ik al bij de voordeur van de woning stond de auto wilde sluiten en de sleutel nog in het contactslot stond.
De voorsensoren, lendenverstelling in de stoel en automatisch inparkeren heb ik niet gemist.

Wat heeft deze auto anders/meer/beter dan de vorige:
- 120pk i.p.v. 105pk
- ik heb en had geen trekhaak, Bij de vorige auto was deze alleen geschikt geweest voor een fietsendrager. Deze mag wel een aanhangwagen trekken van 1200kg.
- de auto gaat beter over die 60 km/u drempels
Ik meen dat de ECO versie verlaagd was en deze niet wellicht is dat de reden. Bij de vorige Ford liet ik altijd het gas los dat is nu niet meer noodzakelijk.
- LED rijdagverlichting (voor)
- de dakreling en raamomlijsting is nu zwart i.p.v. chrome.
- Het geluid uit de speakers is veel beter!
- automatisch inklapbare spiegels.
Dit had ik bij de vorige niet als optie genomen. Ik wist van mijn Peugeot 307 XSI dat dit wel fijn is. Het voordeel is dat je makkelijk kan zien dat de auto op slot zit. Ben blij dat ik het weer heb maar zou ook zonder kunnen.
- SYNC3 navigatie met groter scherm is een grote verbetering met name door de gratis jaarlijkse updates van de kaarten. Ik gebruik de spraakbediening altijd om iemand te bellen of om een specifieke artiest of nummer te luisteren.
Verwacht geen correcte file- of flits informatie!
Beiden zijn wel aanwezig maar niet voldoende bijgewerkt om op te vertrouwen.
- het dashboard is opgeruimder met veel minder knoppen. Dit is fraaier.
Al die knoppen werd niet mooi gevonden in de vorige. Ik heb mij daar echter nooit aan gestoord. Het was mijn inziens qua uiterlijk prima en ook functioneel.
- de versnellingsbakverhoudingen zijn heel anders.
De versnellingen zitten dichter op elkaar. Er kan nu bijvoorbeeld met 83 kilometer per uur op de teller in de 6e versnelling worden gereden. Bij de vorige auto deed ik dat pas boven de 104 kilometer per uur.
Dit was in het begin wennen. Aangezien we tegenwoordig meestal maximaal 100 mogen is dit verder prima.

Ik houd mij bewust niet aan de schakelindicatie. Iets meer toeren leidt tot een beter draaiende motor, minder schakelmomenten een vlottere reactie bij versnelling en wanneer je niet overdrijft tot amper extra verbruik.

Android auto:
In de eerste versies werkte niet geweldig maar na updates werkt het nu goed. Bij het aansluiten van de kabel wordt Android auto op het scherm direct zichtbaar. Dit is ook makkelijk uit te schakelen in de navigatie zodat opladen mogelijk is zonder dat Android auto het direct overneemt.
Door COVID-19 heb ik het nog niet echt gebruikt. De reguliere navigatie voldoet dan.

Verbruik:
Het echte praktijkverbruik van de laatste 365 dagen is iets zuiniger dan 1 op 20. Dat is gebaseerd op de echt verbruikte liters aan de pomp.
De boordcomputer geeft altijd (iets) zuiniger aan dan het werkelijk verbruik.
Voor COVID-19 was dit zuiniger door langere ritten, zuiniger dan 1 op 23 is niet haalbaar zonder te hypermilen. Zuiniger rijden is wellicht mogelijk maar dan moet je bereid zijn om de snelheid aan te passen.
Het rijbereik is ruim 900 kilometer.

Gelukkig is (net als bij de vorige) AdBlue niet nodig en is er geen olieverbruik (nooit bij hoeven aanvullen tussen de beurten).

Wat kan (veel) beter:
- de stoelen zijn niet geweldig.
Korte zitting en geen zijdelingse steun.
- de lak (ook van de vorige) is zeer gevoelig voor steenslag en te dun (onderlaag is wit).
- de Ford matten zijn niet best. Zou de luxe matten zeker niet bestellen. Duur en je slijt er met je hiel zo doorheen.
- Een bekend Ford kwaaltje is dat het logo op de achterzijde langzaam minder wordt. Heel vreemd dat dit in de loop der jaren nooit is aangepast.
- zou graag dodehoek lampje in de spiegels hebben. Deze manier pas passieve veiligheid geeft geen irritatie maak helpt echt.

Wat zijn en blijven de pluspunten van de auto.
Het rijden /sturen zelf! en als optie de voorruitverwarming.
En heel fijn er is geen enkel irritatiepunt!
Geen gekraak, prima werkende airco met uitstekende ontwaseming functie en in de huidige is ook de standaard geluidsinstallatie prima.

Conclusie:
Ondanks dat ik in 2021 een auto rijd die in basis al in 2011 op de markt was (en deze nieuw ben gaan rijden in 2018) blijft het een hele fijne, mooie en praktische auto.
Blijf hem graag nog 21 maanden rijden.

Verbruik onder goede omstandigheden

  • 93.000 km

Afgelopen weekend lange stukken gereden na een jaar vooral korte ritten.
De dagen daarna extra zuinig gereden.

Vanzelfsprekend geen nieuwe ontdekkingen.
Auto rijdt goed. De ruimte van de station kwam goed van pas.

Eerder niet genoemd:
- Ik miste een in hoogte verstelbare armsteun.
(had deze wel ooit in de Golf 5, dit beviel toen goed)
- Passagier stootte bij het instappen haar hoofd.
Als je een hogere instap gewend bent kennelijk verraderlijk.
Zelf met mijn 190 cm geen last zal gewenning zijn...

Over de gereden 872 kilometer, volgens de iets optimistische boordcomputer, een verbruik van 4.0 liter op 100 kilometer.
D.w.z. 1 liter nodig voor 25 kilometer.
Volgens de boordcomputer zou ik nog 310 km kunnen rijden.
Maar ben gaan tanken bij dezelfde pomp tot de eerste klik.
Er ging 37,55 liter in. D.w.z dat ik in werkelijkheid 1 op 23,22 heb gereden.
(zie ook bijlage)

Omstandigheden waren prima voor een gunstig verbruik:
+ alles op de cruise control
+ vooral snelwegen
+ niet harder van 104 km/u op de teller (overdag gereden)
+ geen file (met stilstand)
+ temperatuur rond de 20-24 graden
+ zomerbanden
- (grotendeels) met airco was aan
- (grotendeels) drie volwassenen en bepakking
- rij altijd met verlichting aan

Bijwerken navigatiesysteem

  • 94.000 km

Via de Ford website is het, via het VIN nummer van de auto, mogelijk te kijken of er een update beschikbaar is van de Sync3 software en/of de navigatiekaarten.

Voor de software was geen update beschikbaar (nu versie 3.0).
Er bestaan nieuwere versies maar ik neem geen risico en houd het bij wat de Ford site beschikbaar stelt.

Wel een nieuw navigatiekaart (F10: 2021) gedownload naar mijn laptop en op een USB-stick gezet.
(moet geformatteerd zijn met een bepaalde indeling, leeg zijn en, in dit geval, minimaal 32GB groot want de kaart was rond de 24GB).
Dit nam ruim een half uur in beslag.

Het updaten in de auto zelf ging helaas niet in een keer goed :-(
Na langer dan een half uur kwam er een melding dat deel 1 gereed was en ik de auto moest uitdoen en afsluiten (voor 2 minuten zodat de navigatie echt is afgesloten).
Om een onduidelijke reden begon de update bij het starten opnieuw.
Toch maar weer een halfuur in de auto doorbrengen om het af te ronden. Dit deel opgevuld door de auto schoon te spuiten met draaiende motor. Hierna naar de supermarkt gereden waarna weer de melding dat het eerste deel gereed was. Na afsluiten en later herstarten werd de update vervolgd en kwam gelukkig de melding dat de update was geslaagd. Snel de USB stick eruit zodat ik niet het risico had dat hij nogmaals opnieuw zou beginnen.....
De stap in de auto nam zo meer dan een uur in beslag.

Na een succesvolle update wordt er een bestand gezet op de USBstick.
Deze kun je uploaden naar Ford zodat niet de reeds geïnstalleerde kaart blijft aanbieden.
Deze stap is binnen 3 minuten klaar.

Al met al tevreden en opgelucht dat het weer gelukt is.
Je bent er toch wel even zoet mee.
Ik rij namelijk niet vaak langer dan 20 minuten en de update duurde volgens mij wel een minuut of 35 dus je zit toch te wachten en hoopt dat het goed komt.

Zie ook de bijlage

Besloten de auto de volledige tijd te houden

  • 100.000 km

Er was een mogelijkheid een andere auto te bestellen met als doel deze in oktober 2022 rijden.

Als voorbereiding gekeken bij de dealer naar een Skoda Kamiq 1.0 TSI 110pk Greentech Business Edition en een Kia Ceed Sportswagon (1.0 of 1.5). Deze leken qua leaseprijzen (niet de werkelijke prijzen maar op de openbare Leaseplan website), ruimte en specificaties interessant.

Opvallende zaken Skoda Kamiq:
Heeft trommelremmen en geen multilink ophanging achter.
En alleen duurdere uitvoeringen hebben achter elektrische ramen.
Altijd de losse optie gelijke vloer meenemen in de achterbak voor een vlakke laadvloer. Geen drama maar wel vreemd voor een auto tegen de 30K.

Opvallende zaken Kia Ceed Sportswagon:
Ik was vooral benieuwd naar het gebrek aan hoofdruimte voor de bestuurder. Zonder elektrische stoel en geen zonnedak (wil ik toch niet) leek het mee te vallen. Leek wel of mijn rechterbeen vervelend tegen de middentunnel aanzet.
Een proefrit zou bepalen of het echt voldoende was en hoe het zat.

Een nieuwe Focus leek, op de openbare site, toch een stuk duurder. Alhoewel ik bij meevallende prijzen daar zeker was gaan kijken.

Toch besloten om de auto te blijven rijden tot april 2023 en de 5 jaar vol te maken. Hopelijk heb ik daar verstandig aan gedaan. De toekomst zal het leren.

Nog 1 jaar lekker sturen in mijn Ford Focus :-)

Volgend jaar heel wat anders...

  • 110.000 km

Ik ga de laatste 6 maanden extra genieten van de Ford. Benieuwd of ik de voorruitverwarming nog tegen ijs moet gebruiken ipv alleen tegen vocht.
Het afscheid zal lastig zijn.

De opvolger wordt helaas niet wat ik eerder in mijn hoofd had. Prijzen zijn dermate gestegen dat ik per april 2023 overstap in een nieuwe rode Seat Ibiza hatchback. Rijd veel minder kilometers maar toch benieuwd hoe deze enorme stap mij gaat bevallen. Hij is niet heel veel kleiner dan mijn Golf 5 van vroeger.
Maar na 10 jaar 2x Ford Focus Wagon is dit toch net even anders...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens