Ford Focus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition (2017)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord FocusFord FocusFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord FocusFord FocusFord Focus WagonFord Focus Wagon

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.5 TDCi 120pk Lease Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf44.657 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Zoektocht

Mijn eerdere auto, een Peugeot 308 1.6 e-Hdi Blue lease editie had 410.000+ kilometers op de teller staan. Daar zelf 250.000 km's van gereden. Met grote problemen op komst zoals lekkages is het verstandig om uit te kijken naar een andere auto. Dus de zoektocht dient te versnellen. Door de coronacrisis was het uit te rekenen of een diesel of een bezine moest worden. Ook een tweedehands hybride is nog meegenomen. Gezien mijn werk verwacht ik niet echt veel minder kilometers per jaar te maken. Dat betekent nog steeds iets van 50.000 km's per jaar.

Wensen
- Jong gebruikt (ongeveer 3 - 4 jaar oud) met maximaal 100.000 - 150.000 op de teller;
- Een automaat is gewenst. 3.000 km ervaring opgedaan in een Volvo v40 CC diesel. Dat beviel erg goed;
- Niet minder luxe dan nu: In de Peugeot zat klimaat-airco, navigatie, telefoon, parkeersensoren achter, enzovoort. Dat mag nu ook aanwezig zijn.

Kandidaten
- Peugeot 308 (Hatchback of SW). Peugeot beviel goed dus waarom niet?
- Ford focus (stationwagen). Al een keer uitgebreid proefgereden en dat reed erg goed. Al was dat een handbak;
- Volvo V60. De V40 CC Automaat die we mee hadden was erg mooi en luxe. De ruimte achterin vond ik iets te klein. Daarom uitgekeken naar een V60 een slagje groter.
- Toyota Auris;

De zoektocht
Via internet (op de bekende tweedehands sites) gezocht naar jonge diesels met een automaat en relatief weinig kilometers. Is her veel aanbod? Dat viel een beetje tegen. Zeker binnen een bepaalde afstand van de woonplaats. Wel veel Volvo's met 150.000 km of meer, de wat jongeren zijn buiten het budget. Dat is jammer.

Bij een firma voor ex-leaseauto's een aardige Ford Focus Station uit mei 2015 gezien. Met relatief laag aantal kilometers van bijna 90.000 km is het een goede kandidaat. Naar toegeweest en een proefrit gemaakt. Reed goed. Daarmee werd de Ford een serieuze kandidaat. Goed er moet nog werk aan gedaan worden.

Bij een andere autohandelaar een andere Ford Focus Station gezien. Eentje uit november 2017 met maar 44.500 op de teller. Dat scheelt de helft met de Focus uit 2015. Met maar een paar 1000 euro duurder wordt deze wel erg interessant. Een proefrit gemaakt, reed erg goed. De beslissing genomen om deze kopen.

Eerste ervaringen

  • 44.979 km

Na jaren Peugeot gereden te hebben heb ik afgelopen week een Ford Focus Station aangeschaft. Een 1.5 TDCI diesel met een automaat. De Peugeot was voor mij "op". Er kwamen wat grotere reparaties aan die voor mij niet meer waard waren. Dus nu een Ford Focus Station uit november 2017. Nog net geen 45.000 op de teller denk ik een goede aanschaf. Voor de aanschaf heeft de auto nog een controlebeurt gehad. Nieuwe olie erin en bijna standaard nieuwe mattenset.

Afgelopen vrijdag (24-07) bij de autohandelaar de auto mogen ophalen. Wat verder van huis meteen een goede rit naar huis om te wennen aan een automaat. De afgelopen dagen al de eerste paar honderd kilometer meegereden.

Sync 3 update
Het entertainment-systeem kan je zelf van een update voorzien. Voor zowel het systeem zelf als de navigatiekaarten. Dat betekent een account aanmaken bij Ford. Je VIN-nummer invoeren. Daarna krijg je te zien welke updates beschikbaar zijn. Voor mijn Ford Focus stond een 2,80 Gb firmware update klaar. Deze met installatieinstructies gedownload. Een geheugenstick volgens het exFAT-bestandssysteem geformarteerd. De bestanden erop gekopieerd. Voor het wegrijden bij de autohandelaar de geheugenstick erin. Dan starten. Na een tijdje geeft het systeem de melding dat er een update gedaan kan worden. Dat is mooi. Installeren maar. De update kost een 30 tot 45 minuten. De auto moet een keer opnieuw gestart worden om het tweede deel van de update uit te voeren. Een melding dat de update gereed is en de geheugenstick kan eruit. Je moet dan nog wel het logbestand naar de servers van Ford uploaden. Met thuiskomst had de auto nieuwe firmware.

Update navigatiekaarten
Naast een update van de firmware van de Sync 3 moesten ook de navigatiekaarten een update krijgen. Er zat nog een versie F6 van de kaarten in het systeem. Na de update van firmware stond er een update van de kaarten klaar, versie F9. Met een ongelofelijke grootte van 25,5 Gb. Goed, een avondje downloaden. Een nieuwe grotere geheugenstick gekocht. De boel op de stick gezet. Gisteren mocht ik voor de hobby weer een ritje van 45 tot 60 minuten maken. Dat moet genoeg tijd zijn om de kaarten een update te geven. De stick erin, starten en weer de melding van een systeemupdate beschikbaar. Helemaal top. Aan de einde van de rit de melding dat deel twee van de updat na een herstart van de auto verder gaat. Mooi voor de terugweg dus. Halverwege de terugweg de melding dat de installatie gereed is. De kaarten zijn nu versie F9. Helemaal top.

Fordpass
Deze ford heeft nog de mogelijkheid om via een app op de telefoon een aantal dingen voor je auto te kunnen regelen. Zoals kilometerstand, brandstof, bestemmingen voor de navigatie op voorhand invoeren. Life traffic voor de navigatie regelen. Hoever het handig is gaan we zien. Ik heb de app op de telefoon gezet. Wat instellingen gemaakt. We gaan het zien.

Rijden met automaat
Het is wennen. Volgens sommige mensen lui rijden. Inderdaad het is relatief lui rijden. Je hoeft niet meer te schakelen. Dat is wennen. Zeker met mijn rijervaring ben je zo gewend om het koppelingspedaal in te trappen en te schakelen. Maar het is wel lekker om dat niet meer te hoeven. Zeker bij langzaam rijdend verkeer zoals files is dat fijn. De auto rijdt erg lekker. De 1.5 TDCI en automaat zijn voor mijn gevoel een goede combinatie. Het schakelen van de automaat merk je totaal niet. De motor heeft net als bij de HDI-motor van Peugeot al voldoende vermogen in lagere toerentallen. Het verbruik van de 1.5 TDCI kan ik nog niet veel vertellen. De boordcomputer geeft na 320 km aan dat het gemiddelde verbruik 5,8 l/100 is. Eens kijken of ik hier gewoon 5 l/100 of nog iets minder mee kan halen zoals ik met de Peugeot 308 gewend was.
Algmene indruk
De indruk van de auto is gewoon goed. Anders had je hem niet gekocht zouden veel mensen zeggen. Dat is waar. De stoelen zitten lekker. De uitrusting is goed. De Ford Focus is wel iets strakker in de vering dan de Peugeot. Goed, dat is niet echt erg. Dat is gewoon wennen. Ook is het nu wennen aan de afmetingen van de auto, de draaicrikel en dat soort dingen.
Ik hoop probleemloos tot de eerste echte eigen beurt kan rijden. Dat zal nog iets van 15.000 km zijn.

Groet.

3300 kilometer

  • 47.957 km

We zijn een tijdje verder met de auto. Met de auto op vakantie geweest. Richting de Alpen gereden. Meteen een goede afstand om te zien hoe de auto zicht houdt.

Ruimte
Het inpakken gaat iets makkelijker dan met de Peugeot 308 Hatchback. Er kwam wel een opmerking dat de Peugeot toch niet zo klein was. Alle vakantiespullen paste ook in de Peugeot. Nu toch net iets ruimer in de Ford. De racefiets past nu ruimer in de auto. De bank moet nog wel naar beneden maar je hebt toch iets van 50 centimeter over achter de fiets. Dat is ruim meer dan bij de Peugeot 308 Hatchback. Ook de breedte tussen de wielkasten is volgens mij iets ruimer dan bij de Peugeot. Dat zal ik een keer moeten nakijken.

Nu we het toch over ruimte hebben. Ik begin de ruimere vakken in de deuren te missen. Deze waren in de Peugeot 308 ruimer dan in de Ford Focus. Het handschoenencompartiment was ook ruimer en ook nog eens voorzien van een koude luchtstroom. Of ik moet de klep daarvoor nog niet gevonden hebben. Het is nu iets meer passen en meten. Het is even wennen. Een voordeel is wel dat je minder zooi in de auto zelf hebt liggen. :-D

Het rijden.
De automaat bevalt zeer goed. De auto komt goed mee op de duitse Autobahn. Je rijdt zo 140 km/uur zonder problemen. Ook dan nog even inhalen is nog goed mogelijk. Zoals gezegd richting de Alpen gereden. Het wordt dan soms wat heuvelachtiger en als je wat langzaam rijdt dan heb je soms de neiging om terug te schakelen. Dat hoeft niet. Want de automaat doet het 99 van 100 keer zelf wel. Wel gemerkt dat het rijden in de bergen de Sportstand makkelijker is dan in Drive-stand. De auto maakt dan iets meer toeren voor het schakelen. Dat rijdt berg op toch wat fijner. Het minder snel opschakelen geeft de auto meer pit in de bergen. Een goede bijkomst van zo'n vakantie in bergachtig gebied is het uitgebreid testen van hill-assist. Ik was benieuwd hoe dat werkte. Dat is toch echt een uitkomst. De auto blijft nog even stilstaan na het loslaten van de rem. Genoeg tijd om het gaspedaal op te zoeken. Dat doet hij trouwens ook vanuit P-stand naar Drive-stand of achteruit. Een aantal kleine andere zaken waar je aan mag wennen is dat je niet uitgebreid gas hoeft te geven als je achteruit wil. Rempedaal los en de auto begint al rustig te rijden. Aan dit soort kleine zaken moet je even denken bij een automaat.

Het startstopsysteem kende ik al van de Peugeot 308 (de E-Hdi-versie) bij die handbak werkte het alleen als je in de vrijstaat en en onder de 20 km/uur aan het rijden was of stilstond. Natuurlijk met de koppeling helemaal omhoog. Bij deze Ford automaat is het meer dan 20 of 30 seconden ingedrukt houden van het rempedaal genoeg om het startstopsysteem te laten werken. Dat geeft nog wel eens wat rare situatie bij het verkeerslicht. Dat vergt nog even wat aanpassingen in het gebruik. Of gewoon uitzetten zoals een vriend van mij zei. :-)

Verbruik.
Het verbruik is redelijk te noemen. Natuurlijk is een paar honderd kilometer Duitse autobahn niet echt goed voor het gemiddelde verbruik. De heenweg was een complete tank aan diesel. Met de Peugeot reed ik met gemak 1000 - 1200 km op een tank (iets van 60 liter inhoud). Nu merk ik dat de radius door de kleinere tank (iets van 53 liter inhoud) je iets van 800 tot 1000 km bereik hebt. Samen met het nieuwe verbruik van de auto is dat wennen. Het verbruik in de bergen was volgens mij redelijk normaal. Tijdens de vakantie relatief veel kleine stukken gereden. Dat heeft ook bijna een tank gekost. Op de Duitse Autobahn voor de heenreis als terugreis iets van 5,4 liter/100km. Tot nu toe geeft de verbruiksmonitor bij 3300 km een verbruik van 5,83 liter/100km. Goed, daar zit niet echt veel "dagelijks" werk bij. De laatste twee tankbeurten was het gemiddelde iets van 5,3 - 5,4 liter/100km. Eens kijken of we meer richting de 5,0 liter/100km komen.

Navigatie en Android Auto
Over de ingebouwde navigatie nog geen klachten. Deze doet met de laatste update (F9 kaarten) zijn werk goed. Even wennen aan hoe het een en ander aangegeven wordt bijvoorbeeld files. Met geel en rode kleuren wordt aangegeven of het langzaam rijden is of het echt files is. Bij de Peugeot was ik gewend dat de navigatie om de haverklap vroeg of je de files wil ontwijken. Ik weet nu niet of de navigatie dat nu zelf al doet. Ik zag wel dat je bij het meldingenscherm aan kon geven om die file / gebeurtenis te mijden. Dat is iets wat we verder moeten gaan ondervinden.

Naast de ingebouwde navigatie ook al een paar keer gebruik gemaakt van Android Auto met Maps Navigatie. Dat werkt heel erg mooi. Ik heb er niet opgelet of de aanwijzingen ook bij het display van de boordcomputer komen. Het is een mooie toevoeging. Het jammere is dat in mijn versie het via een USB-stekker de koppeling moet en niet via Bluetooth. Goed, het werkt in ieder geval goed.

Openen auto.
Een heel klein dingetje waar ik nog aan moet wennen is het 2x drukken op de "openknop" voor om alle deuren te openen. Met één druk open je alleen het bestuurdersportier. Dat is iets om aan te wennen. Bij de Peugeot is het in te stellen dat de "anti-hijack" aan blijft na het activeren. Bij de Ford mag je het iedere keer aanzetten. Op het internet zag ik al dat het eventueel is aan te passen.

FordPass
De app van Ford. Bij mij werkt deze nog niet volledig. Ik krijg alleen de kilometers te zien en niet het niveau van de brandstof. Waar dat aan ligt? Ik zou het niet weten. Ik gebruik de app vooral om een bestemming in de Navigatie te blazen. Dat is wel een handige optie.

Al met al een uitgebreide eerste update. Hopelijk kan ik zonder probleemen tot de eerste beurt doorrijden.

2 jaar verder

  • 94.000 km

Ik heb de auto nu bijna 2 jaar. Binnenkort mag hij voor de APK. Met de pandemie werd er zeer veel thuisgewerkt. Dat betekent dat ik van gemiddeld 50.000 - 60.000 km per jaar naar gemiddeld 25.000 km per jaar rijden ben gegaan.

Tevreden?
Ja, zeker tevreden met de auto. Hij rijdt erg lekker. Kan heel goed wennen aan het rijden met de automaat. Het rijdt rustiger dan met een schakelbak. Al vond ik dat ook niet vervelend. Vooral in files en langzaam verkeer is het lekker. Op de snelweg komt het ding lekker mee.

Onderhoud.
De tussenliggende beurten waren lekker standaard. Geen gekke dingen gevonden. Een keer de banden vervangen. Nu tenminste nette banden eronder. Het geluid in de auto is daardoor een stuk minder geworden.

De auto heeft blijkbaar iets van een rekensysteem om de kwaliteit van de motorolie te bepalen. Bij 83.000 km gaf deze aan dat de olie vanwege de kwaliteit vervangen moest worden. Goed, een beurt was toch al gepland. Dat kwam goed uit. Nu bij 94.000 km geeft hij nog "55%" aan. Het zal een combinatie van km's en andere zaken zijn.

Enige verbazing geeft de constructie in het vooronder. Voor het vervangen van een lampje mag de complete lichtunit eruit. Een verstevingsbalk loopt precies achter de lichtunits langs met geen ruimte er tussen. De garage heeft het nu voor mij gedaan. Het is redelijk eenvoudig de volgende keer kan ik het wel zelf doen.

100km/uur
De 100km/uur maatregel zorgt ervoor dat de bestuurder ook wat rustiger rijdt. Daardoor gaat de auto steeds zuiniger rijden. Na het tanken geeft de auto bijna standaard tegen of over de 1100 km aan beschikbare rij-kilometers. Bij het verbruik staan nu cijfers van 4,6 tot 5,1 l/100km. Dat valt mij helemaal niet tegen.

Fordpass-app
De fordpass-app heeft bij mij nooit lekker gewerkt. Bepaalde functies wilde gewoon niet goed werken. Het was handig om bestemmingen naar de auto te sturen. Nu hebben ze heel wat functies uitgezet. Daardoor is het eigenlijk niet meer nuttig. App-link is uitgezet. Niet meer mogelijk om bestemmingen naar de auto te sturen. Life traffic is uitgeschakeld. Overstappen naar de "zakelijke pro-versie" van de app gaat niet omdat deze auto geen 3G/4G-modem aanwezig. Ford geeft zelf aan dat je maar met Google Auto of Apple CarPlay kan gebruiken.

Voicecontrol
Deze functie gebruikt ik steeds meer en meer. Lekker makkelijk ".... bellen." Of de navigatie instellen lukt ook op die manier goed.

Conclusie
Al met al tevreden met de auto. Heerlijk om mee te rijden. Deze zal ik in principe "op" rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.