Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line X Business (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line X Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Eerste maanden met de focus
- 65.000 km
Begin september de eigenaar geworden van deze mooie Focus station st-line x business. Nog niet heel veel gereden en gezien onze beide banen op loop en fietsafstand zal deze auto gebruikt worden voor de weekend uitjes, sportclubritjes, vakanties en vriendenbezoeken. Qua km zal het niet hard gaan. Motorisch is het een 1.5 EcoBoost met 150pk. De focus staat op sportieve 18" velgen. Dat icm met de sportievere specificaties van de st-line staat mooi maar gaat wel enigzins ten koste van comfort. Daarentegen is de wegligging zeer goed te noemen. De kofferbak is een genot te noemen, veel ruimte en onder de vlakke vloer nog ruimte voor het e.e.a. Met kinderen en regelmatig bezoek aan een bouwmarkt ideaal. De stoelen zitten heel goed. Qua verstelling had dat iets beter gekund (lees meer electrisch ipv handmatig). De been- en hoofdruimte is zowel voorin als achterin prima te noemen. Het media systeem is even wennen maar eenmaal gewend ken je de juiste instellingen en knoppen en is het makkelijk schakelen hiertussen.
De motor levert behoorlijke prestaties en loopt soepel. Is behoorlijk snel ondanks de driecilinder, valt mij reuze mee. De automatische versnellingsbak is een 8traps, en dat zorgt ervoor dat er veel en snel geschakeld wordt. Dat verloopt over het algemeen soepel, bij koude motor/bak iets minder. De souplesse van de Ford versnellingsbak zou iets beter kunnen in mijn beleving, zeker voor bouwjaar 2020 en mijn jarenlange ervaring met een Accord uit 2004. Soms een ietwat langere bedenktijd nodig van/naar de 4e versnelling lijkt het. Wellicht de bak laten resetten, want de vorige eigenaar reed met name het Limburgse heuvellandschap, dat wellicht ander schakelgedrag behoeft dan de vlakke stukjes in het midden van het land. Deze blauwe kleur maakt de auto geen éénheidsworst en zorgt ook voor een wat sportievere look wat ik beide prettig vind.
In 2025 staan twee caravan tripjes op het programma en dan gaan we zien hoe de Ford zich houdt. Andere recensies zeggen dat de Ford voldoende power heeft (voor caravan van 1300kg). Andere sportievelingen hebben de 150pk versie laten tunen naar de originele Ford 182pk, maar met zelfde aantal nm (voor de bak). Terwijl er wisselende recensies van andere chiptuners zijn. Schijnt bij tuning belangrijk te zijn om de bak in de eerste 2 versnellingen niet max koppel vanuit stilstand mee te geven. Ik ga het eerst in de standaard setup proberen, mogelijk met schakelen via de flippers op het stuur. De afneembare trekhaak zit er overigens niet standaard op en moet ik nog laten installeren. Het verbruik loopt erg uiteen en is sterk afhankelijk van de ritten die ik maak. Soms veel korte ritjes en dan stijgt het verbruik naar 1:11/12. Met langere stukken snelweg komt de focus ruim boven de 1:19 uit. Het verbruik dus erg afhankelijk de gereden routes. We gaan het verder ervaren komende tijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend Edition Business | Carplay | Navigatie | Cruise control | Parkeerhulp | Airco | Bluetooth | Lichtmetalen velgen
- 2019
- 156.621 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost ST Line | Stoel & stuurverwarming | Carplay | Navigatie | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control | Bluetooth
- 2020
- 93.481 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Active Business | Pano | B&O | Camera
- 2020
- 74.094 km