Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk ST Line Business |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 3.400 km |
Van Focus naar Leon naar Focus
- 2.800 km
Na lang en wikken en wegen rijd ik weer in een Ford Focus station. Mijn één na laatste auto was eveneens een Focus station, toen ook al een fijne auto. Die werd echter 5 jaar geleden opgevolgd door een Seat Leon station FR en ik kan jullie zeggen die auto heeft de lat erg hoog gelegd voor deze opvolger. Deze review zal ik dan ook vaak het vergelijk trekken met mijn voorgaande auto, de Leon.
Bij de keuze van de nieuwe auto moest deze minimaal gelijk zijn aan of beter zijn dan de uitrusting van de auto waarin ik reed, sportief ogen, sportief rijden en voorzien zijn van een automaat wat heeft geleid tot een Focus waar vrijwel alle pakketten die er beschikbaar zijn opzitten. Wat ontbreekt is het family pack, automatisch achterklep, trekhaak en een stand kachel, de rest is aanwezig.
Over smaak kun je natuurlijk twisten, maar ik vind de auto in deze configuratie goed gelukt en hij tikt eigenlijk wel alle boxjes af in de wensenlijst. Ben erg blij dat ik de nieuwe premium kleur "Blue Panther" erop heb genomen deze zie je niet heel vaak rond rijden nog en het staat hem geweldig.
De auto doet erg veel goed en feitelijk is dat in de vele reviews die op de Autoweek website staan allemaal al lang uit de doeken gedaan. Er zijn echter ook best wel wat zaken die de auto niet zo goed doet of in ieder geval slechter dan mijn vorige auto, de Leon. Ik zal die punten hieronder uiteenzetten, want er zitten best zaken bij die ik wellicht had willen weten voordat ik besloot terug over te stappen in een Ford Focus.
De automaat:
Schakelt meestal soepel op en af maar zo nu en dan een keer niet, dan schokt de auto even zonder enige aanleiding. Ik heb sterk het idee dat er sinds mijn laatste proefrit aan het begin van 2020 en deze auto weer is gesleuteld aan de instellingen van de automaat om zodoende weer te voldoen aan de nieuwste emissienormen. Ik rijd de auto in de "normal" stand en in combinatie met de 150pk driepitter is het vaak een brommerig geheel. De automaat zal in alle gevallen in deze stand zo snel en ver mogelijk opschakelen zodat het aantal toeren onder de 1500 uitkomt. En daar gaat het dus mis. Als je 50, 80 of 100km/uur rijd dan is de motor nadrukkelijk aanwezig door een brom/ resonantie. Ik speel dan vaak met het gaspedaal maar dat helpt slechts van korte duur. Als je 120+ rijd is er geen enkel probleem, dan rijd de auto ronduit geweldig..... maar helaas doen we dat steeds minder in dit land.
Ik kan natuurlijk in de sportstand rijden, maar dat is voor even leuk maar wordt al snel vermoeiend. De motor bromt dan niet maar maakt zeker wel meer geluid, de auto stuurt zwaarder, de gas respons is erg gretig en het verbruik gaat omhoog. "Speaking of which":
Verbruik:
Ik vind het abominabel slecht voor deze auto. Met pijn en moeite haal ik 7.3l/100km. Die pijn zit hem dan in normaal optrekken en niet al te hard rijden. De 5 jaar oude Leon, ook met automaat, 150pk en een 4 cilinder haalde 6,8 l/100km en dat was nog in het 130km/uur tijdperk. Misschien dat het op termijn nog wat verbetert het verbruik (immers de auto is vrij nieuw), maar ik had dit toch wel anders verwacht.
En dan die brandstof tank, voor een auto van dit formaat 10 liter te klein. Iedere 600km sta ik bij de pomp.
Zonnedak:
Alhoewel het voor een heerlijk licht interieur zorgt is het teleurstellend dat het maar voor 25% open kan (komt ie weer: de Leon ging voor 50% open).
Daarnaast is het glazen dak al vanaf dag 1 niet vrij van kraakjes. Tussen de voorste en achterste glasplaat zit een stuk metaal/ hard kunststof verwerkt wat gewoon bijgeluiden maakt als het uitzet en krimpt door de warmte, best wel slordig.
B&O systeem:
Geweldig geluid, maar slechts beperkt in te regelen. Voor mijn gevoel komt er nog erg veel bass uit de portierspeakers en niet voldoende uit de woofer in de kofferbak. dit is niet in te regelen. Het gevolg is vervelende resonanties in de portieren door de bass. Niet echt premium al met al. En voor wie het niet wist (zoals ik) om gebruik te maken van Android auto moet je een USB kabel koppelen anders werkt het niet.... jammer van die investering voor draadloos opladen in de midden console.
Blinde hoek:
En dan bedoel ik de A-stijl. Die is gewoon gigantisch. Het maakt het insturen van deze scherp sturende auto in de binnenstad soms erg onoverzichtelijk.... ook dit doet de Leon veel beter.
Ergonomische stoelen:
Zitten over het algemeen lekker, maar de verlengde zitting kan maar beperkt naar boven gericht worden waardoor het effect vrij beperkt is.
Ramen op afstand openen en sluiten:
Dit was een optie bij de Leon, door het langer indrukken van de afstandsbediening gingen alle ramen open (of dicht) inclusief het zonnedak. Correctie: ik dacht dat de Ford dit niet had maar blijkbaar wel, zit echter verstopt. Druk twee keer op open op de autosleutel en houdt vervolgens open vast en inderdaad de ramen en het dak gaan open. Dank voor de tip.
Wil ik toch eindigen met een vaak onderbelicht positief punt: de heads up display. Dat is gewoon een geweldige toevoeging. Alle noodzakelijke informatie zie je terug in dit display waardoor je tijdens het rijden nooit meer door het stuur hoeft heen te kijken naar hoe hard je rijd bijvoorbeeld. Uiteraard is er nog genoeg ander positiefs te melden maar zoals gezegd kijk vooral in de andere reviews binnen Autoweek.
"aanpakken" die handel....
- 3.400 km
Update 11-09-2020 (3400)
Gisteren 3 zaken door de Ford dealer laten "aanpakken":
*resonantie in portieren is grotendeels opgelost (was blijkbaar ook vanuit de importeur al een oplossing voor aangedragen, dus bekend probleem).
*tikken en kraken van zwart hard kunsstof in het midden van het zonnedak zou opgelost moeten zijn, maar niets is minder waar het kraakt en tikt nog net zo hard. Gewoon een waardeloze constructie.
*en last maar zeker niet least het brommen en resoneren van de 150PK motor in combinatie met de automaat en dan vooral rond de meest belangrijke snelheden 50-80-100 km/uur. Proefrit gemaakt met monteur en die gaf me gelijk, ze hadden al meer klachten gehad en het was een bekende issue. Lang verhaal kort, aan het einde van de dag was de terugkoppeling: dit is een producteigenschap volgens Ford. Dus dat ik in een benzine auto van 40K me zit dood te ergeren aan brommen en trillen van de motor alsof het een oude diesel is moet maar normaal zijn blijkbaar. Ik heb in 2019 en begin 2020 meerdere proefritten gemaakt en ook met een automaat met 150PK motor, die brom zat daar er echt niet in.
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak een combinatie is van cilinder uitschakeling (want maar liefst 3 is blijkbaar te veel.....) en het zolaag mogelijk in de toeren rijden door de automaat. Alles voor een beter milieu..... als het nou nog wat uithaalde, maar ook op 2 cilinders zuipt deze auto te veel voor zijn formaat. Het feit dat ik dit niet heb opgemerkt tijdens de proefritten laat zich wellicht verklaren door het nog verder terugknijpen van de motor (software matig) om aan de emissie richtijnen te voldoen?
In de sportstand heeft de auto er veel minder last van (logisch) dus ik vrees dat dit de oplossing is waar ik het mee moet doen.
Al met al teleurstellend en beslist van invloed bij de keuze van mijn volgende lease auto over een jaar of 4......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 | Adaptive cruise control | Adaptive LED | Trekhaak | Winter Pack | Bang&Olufsen | Elektrische achterklep | Head up Display
- 2019
- 63.490 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Active Business 125pk | Winterpack | Adaptieve Cruise | Design Pack | Trekhaak | Zwart Dak | 18 inch Lichtmetaal | Full LED
- 2020
- 46.769 km

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Trend Edition Business 2019 | Goed Onderhouden | Airco | Cruise Control | Lane Assist | Carplay | Boekjes | 2 Sleutels | Navigatie | Nationale Autopas
- 2019
- 107.066 km