Ford Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Trend Edition Business (2021)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Focus Wagon 1.5 EcoBlue 120pk Trend Edition Business |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2021 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
| KM-stand laatst | 119.300 km |
Ford Focus 1,5 ecoblue
- 119.300 km
Ik was op zoek naar een auto om wekelijks te pendelen tussen Luxemburg en Belgie. De auto moest:
- Niet veel kosten in aankoop (rond de €10000)
- diesel (goedkoop in luxemburg, zowel brandstof als belasting)
- Zuinig zijn
- Betrouwbaar zijn
- veel kofferruimte hebben
- euronorm 6d of beter (dan mag hij langer in de lage emissiezones in Antwerpen en Brussel)
Rond deze prijs is er niet veel keus, zeker niet als hij euronorm 6d moet hebben. Het ging dan ook tussen een opel astra, een peugeot 308, een renault megane en tenslotte de Focus. Zowel de Astra als de 308 vond ik zeer saaie auto's. Ze liggen niet erg sportief op de weg, hebben een heel outdated interieur (2021 versie) en ik heb veel gelezen over allerlei problemen met de 1.5 diesel. De Megane was interessanter, betrouwbaarder, its jongere uitstraling en zuinig. Maar uiteindelijk toch een ford Focus genomen vanwege de ruimte, het rijgedrag en de aankoopprijs.
De Focus is gekocht bij Alphabet als ex-leasing wagen. Om hem in de buurt van het budget te brengen heb ik een bijna volledig uitgekleed model gekozen. De enige optie die op de auto zit zijn de comfort zetels aangezien ik wekelijks vele uren aan een stuk in de bestuurderszetel bevind. Ik heb er ondertussen al 40.000 km mee afgelegd naar Frankrijk, Switzerland, Oostenrijk, Duitsland, Nederland en vooral België. Een goed moment om even een eerste review te schrijven dus.
Prestaties
De auto is sneller dan zijn 120pk suggereert, hij trekt goed vanaf 1500 toeren en ik heb eigenlijk nooit het gevoel te weinig vermogen te hebben. Hierbij wil ik wel even vermelden dat ik een redelijk rustige chauffeur ben en mij meestal aan de voorgeschreven snelheden hou. Hij rijdt iedere week 2 keer door de Ardennen en af en toe ook eens door de Alpen, altijd met veel gemak. De auto is handgeschakeld. Schakelen verloopt vlot met duidelijke feedback van de koppeling en korte aangename shifts met de versnellingspook. Een van de betere manuele bakken waar ik al mee gereden heb. Naast de aandrijving is het onderstel ook heel goed. Sommige mensen gaan de vering iets te hard vinden, ik heb er persoonlijk geen probleem mee. Dit strakke onderstel maakt de Focus wel echt een verschrikkelijk leuke bak in de bochten, hij heeft veel grip en geeft veel zelfvertrouwen tijdens het rijden. Op de limiet van de auto krijg je heel veel feedback van het onderstel en het stuur en je wordt nooit echt verrast door onverwachte bewegingen van de auto.
Comfort
De zetels zijn zeer goed, nog nooit last gehad van mijn achterste of rug op lange ritten. Zelfs oudere mensen met rugklachten hebben al gemeld heel goed te zitten in mijn auto. Waarschijnlijk ook mede door de verstelbare onderrug steun van de comfortzetels. Bij die comfortzetels stopt de optielijst dan ook al weer, gelukkig zit er standaard al wel redelijk wat op de auto. Zo zijn lane assist en (non-adaptive) cruise control standaard samen met andere features zoals pre collision assist. Voor de airco heb ik twee knoppen, een voor de blaassnelheid en een voor temperatuur, dit vind ik belangrijk aangezien ik onlangs met een seat leon heb gereden waarbij alle opties in een menu op het scherm zaten wat ik erg onhandig vind om bij te stellen tijdens het rijden. Op het stuur zijn ook gewoon echte knoppen voorzien ipv touch-capacitive toetsen. Alles is gewoon makkelijk te bedienen met knoppen of door het intuïtieve infotainment systeem.
Ruimte
De Focus is echt ruim voor zijn grootte. Soms lijkt hij wel een magische koffer te hebben waar eindeloos dingen in kunnen blijven verdwijnen. Met meer dan 600 liter is de koffer dan ook groter dan die van meeste suv's. Los van de grootte is de koffer ook heel praktisch, met dubbele bodem en een verdeler onder de dubbele bodem waardoor je altijd boodschappentassen of dingen die niet mogen rondschuiven in de koffer gemakkelijk klem kan zetten. De best doordachte kofferruimte die ik ooit heb gezien. Al enkele tripjes naar Ikea gemaakt en nog nooit problemen gehad om iets in de auto te krijgen, zelfs niet met kasten van meer dan 2 meter lang. Naast de koffer is de achterbank ook aanvaardbaar groot. Ik ben 1.93m groot en kan vrij comfortabel achter mezelf zitten in de auto.
Kosten en verbruik
Ik heb 16" velgen met bandenmaat 205/60, deze bandenmaat is redelijk goedkoop en makkelijk te vinden. Voor de zomer heb ik Goodyear efficientgrip performance 2 banden (80€ per stuk betaald) opliggen en in de winter goodyear ultragrip performance 3 banden (100€ per stuk). Het onderhoud is wel wat duurder, je zit gemakkelijk aan 500€ voor een klein onderhoud of 700€ voor een groot onderhoud. onderhouden moet wel pas om de 30.000 km dus over het algemeen valt het kostenplaatje nog wel mee. Het onderhoud van een diesel is nu eenmaal een beetje duurder dan dat van een benzinewagen. Dit wordt wel ruimschoots gecompenseerd door de efficiëntie van de wagen. De focus met zijn 1.5 diesel motor rijdt voor mij gemiddeld 4.2l in de zomer en 4.3 in de winter. Onlangs ben ik naar Zeebrugge gereden op iets minder dan een kwart van de tank van 47l. 320 km op 11.5 liter dus, en dat met een gemiddelde snelheid van 90 per uur. Hij is ook zeer zuinig in stadsverkeer, veel zuiniger dan 2.0 diesel motoren en ik denk dat hij daardoor in de realiteit minder verbruikt dan bijvoorbeeld een 2.0 tdi. Dit is welliswaar alleen mogelijk met de manuele versnellingsbak. De automatische bak verbruikt bijna een liter meer per 100km.
Waar moet ik op letten als ik een Focus 1.5 ecoblue wil kopen?
Ik zou persoonlijk nooit een automatische versnellingsbak van Ford nemen, ik heb hier al veel te veel horror verhalen over gehoord en deze kosten doorgaans 7000€-9000€ voor een nieuwe unit. De oudere diesel modellen van voor 2021 hebben geen adblue systeem en een grotere diesel tank. Deze oudere modellen hebben een ketting van 7mm, deze kunnen falen en moeten dan ook vervangen worden door de ketting van 8mm. Verder door de afwezigheid van het adblue systeem hebben deze eerste wagens van de mk4 generatie ook veel problemen met de roet- en stikstoffilters.
Conclusie
Ik rij enorm graag met mijn Focus, zowel de aandrijflijn als het onderstel vind ik persoonlijk echt fantastisch. Hij is comfortabel genoeg, heeft de juiste rijassistentie en is gemakkelijk om mee te leven. Er ontbreekt natuurlijk veel aan opties op mijn wagen, maar voor de helft van de prijs van een bmw 3 met gelijkaardige kilometers en voor een pak minder dan bijvoorbeeld een skoda octavia krijg je enorm veel waar en ruimte voor je geld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost ST Line X Business Feestdagen geopend bel voor een afspraak. Panoramadak, Adaptieve, cruise control Led verlichting, 18 inch Velgen
- 2020
- 82.250 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Business | Keyless Entry en Start | Lichtmetalen velgen | Navigatie | Trekhaak | PDC voor en achter | Stoelverwarming | Climate Control | Achteruitrijcamera | Volledig onderhouden
- 2019
- 180.891 km

Ford Focus 1.5 EcoBlue Titanium Business Navi|Pano|Cam|Adapt.Cruise|LMV
- 2019
- 163.095 km
Lees ook

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?

Triotest ruime stationwagons als occasion: Ford Focus - Renault Mégane - Opel Astra

Wensen koper tweedehands Ford Focus: ST-Line, handbak, maximaal 100.000 kilometer

Praktijkervaring Ford Focus: dit vinden eigenaren van hun auto

Lezersreacties (0)
Reageren