Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Active X Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 4.400 km |
Bwa....
- 1.000 km
Wagen is OK voor wat ie moet doen: rijden en kind vervoeren. Maar niet echt veel rijgemak.
Je kan wel wat gas geven, maar de wagen staat wat los op zijn benen. Soms geeft het stuur feedback die je alleen kan begrijpen als 'wtf is hier aan de hand'.
Start-stop functie is verschrikkelijk. Als de motor uitvalt, moet je helemaal ontkoppelen om dan terug de koppeling in te duwen. Probleem is dat je geen idee hebt wanneer de motor uit valt. Zit geen logica in. Dus wanneer je even snel wil vertrekken beginnen er tien piepsignalen af te gaan en sta je daar voor lul.
De manuele koppeling is wel vrij zacht en vergevingsgezind. Heb twee jaar met een automaat gereden en het heeft wel eventjes geduurd om volledig te wennen.
Mijn verbruik van de voorbije 1000km komt neer op 7,5l/100km, wat ik vrij veel vind. Maar ik ben ook wel niet de beste bestuurder ecologisch gezien.
Infotainment is clumsy en traag. Geluk dat er standaard Android Auto & Apple Carplay op zat.
Beter bevinden, motorstoring, vreemde service
- 2.200 km
Wagen is me afgelopen kilometers pak beter bevallen. Denk dat overgang automaat -> manueel me meer parten speelde dan ik dacht.
Optrekken gaat heel goed als je het gewoon bent. Het schakelen is daarbij nagenoeg perfect - vlot in de juiste versnelling, duidelijk dat je de versnelling hebt, probleemloos. Je hebt best wel wat ruimte wat betreft snelheid in de eerste, tweede en derde versnelling voordat ie te luid wordt. Dat maakt dat schakelen geen do-or-die scenario is, en je gerust eerst kan focussen op de weg / bocht / invoegen / manoeuver / etc. voor je aan de pook moet komen.
(Dit was met onze oude Renault Clio niet het geval. Je móést in vijfde zien te geraken vóór het einde van de inrit, wou je aan voldoende snelheid kunnen invoegen op de autostrade.)
Enige minpunt aan het schakelen is dat remmen op de motor er zo goed als niet inzit in tweede of derde. Maar de hybride techniek gaat voor jou al afremmen zodra je lichtjes het pedaal aanraakt.
Sturen is erg precies. Connectie tussen sturen en de richting van de wagen voelt direct, accuraat.
De Active X-versie staat hoger op zijn poten waardoor ie wel net wat meer losstaand van de weg voelt. In een goede bocht voel je toch wat minder connectie met de weg, en deint ie klein beetje. (Dit i.v.g.l. met de lagere, kortere niet-Active X Ford Focus van m'n schoonbroer.)
Auto start/stop zet ik wel steeds uit. Soms valt ie uit en heb je dat niet door. Wil je dan net snel een drukke baan oversteken, dan heb je een paar seconden vertraging en ben je de pineut.
Het gedoe met rare stuurfeedback en het los op zijn poten staan, heb niet meer gehad. Denk dat dit aan mijn rijgedrag lag. Dit is wel beetje rustiger geworden tegenover mijn Mercedes A180D automaat van vroeger.
Wel irritant probleem vanmorgen opgedoken: motorstoring; niet het volledig motorvermogen ter beschikking. In tweede versnelling geraak je niet boven 2000 toeren. Dealer gecontacteerd. Eerstvolgende mogelijkheid voor afspraak is volgende week dinsdag. Intussen moet ik zo rustig en weinig mogelijk rijden, en Ford Assistance bellen als ik in panne val. Leuk zo.
Gewend
- 4.400 km
Ondertussen wat meer kilometers gemaakt en meer ervaring opgedaan met de wagen. Ben er heel pak meer aan gewend. Hoe ik de wagen in het begin negatiever ervaarde had vooral te maken, denk ik, met m'n rijstijl die nogal was afgestemd op het besturen van een lage, kleine sportieve wagen met automaat. Deze wagen vraagt gewoon een rustigere rijstijl.
In het begin had ik het idee dat het stuur erg rare dingen deed. Maar na wat meer kilometers ontdekt dat dit simpelweg mijn eerste auto is die wat deftige stuurfeedback geeft. Als je bijvoorbeeld op een rijstrook met spoorvorming rijdt, dan voel je dit gewoon in je stuur (het duwt wat tegen, en schokt wat als je de sporen kruist). Trek je hard op waar de voorwielen niet 100% grip hebben, dan voel je dit in het stuur omdat 't wat alle kanten opgaat.
Gek gevoel eerst, maar ben dit dan ook erg beginnen appreciëren omdat ik, i.t.t. m'n vorige wagens, nu tenminste een goed idee heb van wat m'n wielen aan het doen zijn.
De wagen is echt een toffe reisbak. Ruim, praktisch. En langere ritten van 2+ uur zijn comfortabel.
Minpuntjes tot nu toe:
- Ik vind geen goede zithouding in de wagen. Al honderd keer de instellingen getweakt, maar krijg het maar niet goed. Niet genoeg rugsteun, en geen 100% "juist voelende" zithouding. Vorige wagen (met sportstoelen) had ik hier geen last van.
- Je merkt wel echt dat de Active uitvoering hoger staat. Deze "plakt" minder op de weg, en gaat iets meer deinen bij bochten. Niet enorm erg, maar het past niet echt bij het, verder erg strakke, karakter van de Focus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Active X
- 2022
- 59.451 km

Ford Focus Wagon EcoBoost ST Line ✅ Carplay ✅ Camera ✅ Stoelverwarming
- 2019
- 107.016 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium Business 17'' | Trekhaak | ACC | Keyless Entry | Apple Carplay & Android Auto | Camera | Parkeersensoren V/A
- 2018
- 89.580 km