Ford Focus 1.8 TDCi Trend (2005)

autoreview

Ford Focus 1.8 TDCi Trend (2005)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDCi Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf188.321 km
KM-stand laatst330.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus

  • 188.804 km

In deze Ford Focus rij ik nu een jaar met veel plezier.
Als automonteur heb ik deze auto ongeveer drie jaar onderhouden bij de zaak, de klant heeft de auto ingeruild voor een nieuwere Ford Focus.
Dit vind ik een groot voordeel want ik weet precies wat eraan gebeurt is en hoe er mee is omgegaan/gesleuteld.

Ik zie veel auto's in de werkplaats en onze ervaringen met de Fordjes zijn erg positiev net zoals met de Volvo's, maar dat zijn toch weer een slag duurdere auto's.
Probeer in deze review een goed beeld te geven over deze Ford en wat mijn ervaringen zijn.

Opties op de Focus trend uitvoering:

-airco
-Mistlampen (zelf geplaatst)
-Chromegrill (zelf geplaatst)
-armsteun (zelf geplaatst)
-lichtmetalen wielen, helaas niet origineel maar zaten er al op. Wel originelen naafdoppen erop gemaakt, vind dit er een stuk beter uit zien.
- Zenec ZE-NC3811D ingebouwd.

Voor de rest is dit niet de meest volle uitvoering, maar voor mij zit er alles op wat ik nodig heb.
De onderhoud geschiedenis is voor mij meer waard dan een hele dikke uitvoering waar niks van bekend is.

Zit er nog wel over te denken om aan komende winter vooruit verwarming in te bouwen, dit is wel een hele fijne uitvinding van Ford.


De buitenkant:

Ik vind dit persoonlijk een mooi model om te zien, vergeleken met de Ford Focus hier voor(mk1)is dit toch wel een slag grotere auto.

Ik heb er zelf mistlampen ingezet, hiervoor lag de bekabeling al.
Je moet alleen een nieuwe lichtschakelaar hebben met mistlampen voor en natuurlijk de mistlampen, kappen, lampen.

Ook heb ik er een chrome grill ingezet, dit maakt de voorkant van de auto wat mooier.
Als minpunt van deze auto is dat de kwaliteit van de lak niet echt heel degelijk te noemen is.
Vooral voor steenslag is de lak erg gevoelig, de blanke lak wil ook nog wel eens los komen door de steenslag.

De binnenkant:

Het interieur ziet er allemaal netjes uit en voelt allemaal stevig aan.
Soms hoor je wel eens een kraakje, maar dat is vaak simpel op te lossen, wel kraken de deur rubbers.
Deze heb ik al een keer ingesmeerd en toen was het weg voor 3 dagen, heb nog niet echt iets kunnen vinden wat langer blijft zitten.

De stoelen vind ik goed zitten en na een lange rit kom je er niet overdreven vermoeid uit.
In de Focus mk1 vond ik de stoelen matig, dit is wel een verbetering in de mk2.
Omdat ik de trend uitvoering heb ,had ik geen armsteun, maar die heb ik gevonden bij een demontagebedrijf, origineel van Ford. Al die imitatie dingen is allemaal niks.

Slijtage is niet echt te zien aan het interieur, knoppen en dergelijke zien er allemaal netjes uit.
Bij de vag groep zie je nogal vaak dat de lichtknop en andere schakelaars slijten en het wit er door komt, dit heb ik bij Fords nog niet gezien.

De originele radio heb ik vervangen voor een Zenec radio die speciaal voor de Ford gemaakt is.
Dat type radio is eigenlijk voor de mk2 fase 2, maar dit is door een ander frontje op te lossen(ovaal).
Het grote voordeel van deze radio is zeker niet de prijs, maar alles ziet er origineel uit en de stuurbediening blijft ook werken.
Het systeem werkt prettig en ziet er allemaal erg mooi uit.
Ook het geluid is sterk verbetert, Ford monteert goede speakers vanuit de fabriek en met een goede radio komt hier echt goed geluid uit.

De aandrijflijn:

In de Focus zit de 1.8 TDCI KKDA motor met 115PK en 280 NM, deze motor wilde ik graag hebben.
Hier zit namelijk geen roetfilter onder en is nog een echte Ford diesel.
Ook de loopeigenschappen zijn erg fijn, vanaf 1800 tpm begint die er lekker aan te sjouwen en hij loopt ook nog lekker door boven de 3000tpm.
Onder de 1800 tpm is die niet heel krachtig, met normaal rijden is dit geen enkel probleem alleen als je een keer uit stil stand even snel weg wilt.

Ook aanhangwagens trek die zonder problemen, heb er zeker al 1.5 ton achter gehad en dat trekt die prima.

De 1.8 TDCI kkda is een door ontwikkeling van de 1.8 wie in de mk1 lag. Daar zaten peizo verstuivers in, deze hebben als voordeel dat motor wat rustiger loopt omdat deze verstuiver vaker per arbeid in kunnen spuiten.
Maar als nadeel dat ze wat gevoeliger zijn en vaak rond de twee ton de geest geven.
In de mk2 zitten nu magneet verstuivers in en deze zouden langer mee moeten gaan.
De variabeleschoepen van de turbo worden nu via een elektro motor aangestuurd en dit was bij het vorige type nog via vacuum.

Wat mensen vaak doen met hun diesels is dat ze te rustig rijden.
Als een motor op bedrijf temperatuur is mag je hem best een keer lekker door trekken.
De variabele turbo blijft hier door gangbaar en de motor blijft los.

Ook rustig warm rijden en de motor even nalaten draaien na een rit (+/- 30 seconde) is geen verkeerd idee.
Dan kan de turbo even afkoelen en rustiger gaan draaien, dit bevordert de levensduur aanzienlijk.

De versnellingsbak schakelt lekker strak en trefzeker.

De rijeigenschappen:

Deze zijn zoals veel Fordjes gewoon de maatstaf, er zijn maar weinig auto's wie zo goed rijden voor het geld.
Hij stuurt lekker direct en het stuur ligt lekker in de hand.
Landwegen zijn zeer leuk te rijden met de focus.
Ik geniet elke keer weer als ik in de auto stap.

Voor de rest zeg ik hier niet meer zoveel over, want er is denk ik al genoeg hier over geschreven.


Het verbruik:

Deze diesel is niet de meest zuinige diesel die er is, dan moet je de 1.6 tdci nemen.

Ik rij niet de meest gunstige afstanden en met normaal woonwerk verkeer rij ik ongeveer 1 op 16.
Wanneer ik lange stukken ga rijden loopt die zeker 1 op 18, als je 100 km/h zou gaan rijden word dit zeker beter.
Omdat deze Focus maar een 5 bak heeft is het toerental bij 130km/h ongeveer 2500 tpm.
Een 6 bak zou het verbruik een stuk verbeteren.

Voor mensen wie een 1.6 tdci willen kopen heb ik nog wel paar tips,

De 1.6 is een prima motor, alleen is hij wat gevoeliger en moet echt goed onderhouden worden.

Om de 20.000 km echt de olie verversen, liever eerder.
Omdat de carter inhoud niet al te groot is vervuilt de olie snel.

Let goed op de brandplaatjes van de verstuivers, deze willen nog wel eens gaan lekken.
Als men er niet op tijd bij is, kan hierdoor de olie verdikken door roet, wat in de olie komt. Tussen de verstuiverschacht en kleppendeksel zit een keering, hier door komt dan de roet in de olie.

Om de 120.000 km moet het roetfilter vervangen worden en om de 60.000 km dient de eolys vloeistof bij gevuld te worden.
Hou hier rekening mee met aanschaf van de auto.

Ook rustig warm rijden en met beleid omgaan met deze motor is wel aan te raden.
Te veel korte stukjes rijden is niet bevorderlijk voor het roetfilter, hier door kan die moeilijk schoon branden.

Persoonlijk zou ik deze motor niet nemen, maar dan zou ik de 2.0 tdci pakken of de 1.8 tdci, deze zijn in het algemeen een stuk probleemlozer.


Onderhoud/reparatie's:

Km: 188804

Grote beurt gehad.

Tussen door,

Turboslang gescheurd
Rv wiellager vv
Achter remblokken en schijven vervangen

Km: 197494

Distributie riem vv
Multi riem vv met spanrol


km:207128

Kleine beurt.
Remvloeistof vv

Tussen door,

Aandrijfas tussenlager vv
4x nieuwe banden Michelin Premacy 3, heb deze vervangen omdat ik met de Continental trillingen bleef houden en er niet af kreeg.
Uit frustratie 4 nieuwe Michelins gemonteerd en geen trillingen meer.
Vind dit zeer fijne banden en vergeleken met de Conti's een stuk stiller.
La achter speaker vervangen deze was defect.

Km: 209458

Condensor vv deze was lek, bekent probleem van de Focus.
Airco opnieuw afgevuld en verdamper gereinigd tegen de schimmels en geur.

Alle onderdelen zijn origineel.

Ik blijf voorlopig nog even lekker rijden in de Focus en zal ook deze review blijven aanvullen en uitbreiden

Nieuwe APK

  • 218.867 km

De Focus kan weer een jaartje tegen, er waren ook geen mankementen, dit had ik echter ook niet verwacht. Hou de auto altijd up to date, zodat ik de kosten een beetje uitsmeer.
En als auto monteur is je auto ook een rijdende CV, dit vind ik althans.

Alleen het stuurhuis heeft een licht rammel wanneer ik tegen het rechter wiel aan slaat, voor de rest zit er geen speling op, alleen met een drempel hoor ik hem licht. Wanneer dit erger word vervang ik het stuurhuis.

Vliegwiel hoor ik ook licht bij stationair, dit doet die al 30.000 km, wanneer het vliegwiel begint te trillen en niet normale geluiden gaat maken. Komt er een nieuwe in.

De krakende deurrubbers heb ik tot nu toe ook opgelost, de bovenste rubbers aan de deur, deze kraken.
Heb hier isolatie tape opgeplakt en rubbersspray licht opgespoten. Zodat dit beter glijd. Ten opzichte van de koets. Hier na heb ik het niet meer gehoord, dit is nu denk ik een maandje geleden.

Heb nu 30.000 km gereden in de Focus, met erg veel rijplezier. Apparaat rijd gewoon als de brandweer, bochten pakt die met erg veel gemak en plattelands wegen rijden blijft erg leuk.
Het verbruik blijft een beetje 1 op 16.5, vind dit netjes, op lange afstanden rijd die ongeveer 1 op 18. Rijd niet bewust zuinig, rijd wat voor de auto goed is en dat is het nieuwe rijden absoluut niet!. Diesels moeten werken als deze natuurlijk warm is.

Helaas ook nog schade aan de auto, linker achter deur dikke floeper in. Bakwagen had mijn auto helaas iets mee genomen met achteruit rijden. Is nog wachten op de schade expert.

Kleine beurt.

  • 227.000 km

De Focus was weer aan een beurtje toe, hij heeft nieuwe olie gekregen met een olie filter.Ook het luchtfilter heb ik vervangen, want die vond ik niet zo fris meer, normaal moet deze 60.000 km zitten.
Technische is alles in orde en kon geen mankementen vinden. Olie verbruik was ongeveer een halve liter op de 20.000 km dit is gewoon niks.
Het vliegwiel tikt nog steeds een klein beetje bij warme motor met stationair toerental, voor de rest heb ik geen trillingen, dus blijft die nog voorlopig lekker zitten.

De schade is ook al weer een poos geleden gemaakt, nieuwe deur en de kop overgespoten. Zodat de blanke lak die los was gelaten aan de bumper en steenslag ook weer allemaal netjes is. Soms heb je een geluk bij een ongeluk, grapje heeft me niks gekost verder.

De rammel waar ik het toen over had komt niet van het stuurhuis, wanneer de motor niet loopt en je slaat tegen de band hoor je een bonk. Dit is normaal want ik hoor het bij iedere Focus van deze bouwjaren. Het komt ergens van de rechter spatkuip vandaan, heb de boel allemaal nagekeken en zag er niks raars aan. Hoor het ook nu niet meer.

De zomerwielen zitten er ook weer onder, alles meteen maar even gebalanceerd, omdat ik toen ook problemen had met trillen. En ja hoor weer trillingen bij 120 km/h. Dus er komen binnenkort nieuwe Ford velgen onder, velgen zaten al onder de auto toen ik hem kocht. Ben er nu onderhand een beetje klaar mee! met de winterbanden heerlijk trilling vrij gereden.

Het verbruik is op lange afstanden met pittig door rijden ongeveer 1 op 17, met woonwerk verkeer rij ik +/- 1 op 16. Is niet zo heel zuinig, maar als ik 110 km/h kan dit zeker een stuk zuiniger.

Laats een auto opgehaald met de ambulance achter de Focus en het totaal gewicht +/- 2000 kg, maar daar had die weinig last van. Kon goed mee komen met het verkeer, laat de 1.8TDCI maar lekker werken!

Voor de rest doet die het goed en het blijft een genot om in te rijden, apparaat stuurt gewoon erg lekker.
Op naar de volgende 20.000 km

Nieuwe APK

  • 240.346 km

De Focus heeft weer een vol jaar APK gekregen, waren niks geen bijzonderheden en kwam zo door de APK.

Ik heb zoals laatste keer aangeven vier nieuwe Ford velgen gekocht om zo van de trillingen af te komen.
zat erg te twijfelen of ik nou 17 inch moest nemen, aangezien ik nog niet zolang geleden vier nieuwe Michelins had gekocht in de maat 16 inch.
De velgen van 16 inch vond ik toch niet zo geweldig, dus toch maar 17 inch gekocht met vier nieuwe Michelins.

3 weken lang zonder trillingen gereden en toen begon het trillen weer iets op te komen. Weer opnieuw gebalanceerd en toen was het weer weg. Kan gebeuren een keer na balanceren, echter begon het zelfde liedje weer na +/- 3 weken. Weer opnieuw gebalanceerd maar bij de banden leverancier om zo ons apparaat op het werk uit sluiten. Nog steeds niet naar de zin, andere aandrijf assen geprobeerd en alles gecontroleerd, maar nog steeds trilling. Wat opviel is dat twee banden telkens terug kerende onbalans hadden, deze zijn geproduceerd in Duitsland en de andere twee in Frankrijk. Mijn conclusie was dat het in de banden moest zitten, twee nieuwe Michelins er onder en rij nu nog steeds trilling's vrij! Was weer de gelukkig wie zoiets weer mee moet maken.

Voor de rest geen rare dingen gehad en rijd nog steeds met erg veel rijplezier rond met de Focus.
Het verbruik is wel wat toegenomen met de 17 inch, maar dat was ook wel te verwachten. Rij nu met woon/werk 1 op 15.6 dit was eerst 1 op 16.

Over 7000 km is die weer toe aan een grote beurt.

Grote beurt

  • 245.745 km

Focus was toe aan een grote beurt, nieuwe olie en filter, brandstof filter(brandstof reiniger toegevoegd), interieur filter vervangen. Luchtfilter was de vorige beurt al vervangen dus nu niet nodig, wel even schoongemaakt.

Had al een poosje last van water lekkage in de kofferbak, lag bij veel regen een klein plasje.
Spoiler gedemonteerd en pakking was lek, alles schoongemaakt en zacht blijvende kit(strookjes kit) erop gemaakt, in plaats van de schuimpakking.

Er zit wel een klein rammeltje bij de rechter a stijl, vooral als er overeen slechte klinker weg word gereden. bij normaal rijden niet hoorbaar.
Een kabeltje zat een beetje los, deze is vast gezet, dus even afwachten hoe dit gaat.

Voor de rest geen bijzonderheden, tokkelen nog fijn verder!

Vliegwiel vervangen en kleine beurt.

  • 263.262 km

Bij 260.000 is het dubbelmassavliegwiel vervangen, hij maakte al een tijdje geluid wanneer de motor warm was bij stationair draaien.
Ook het druklager kon je iets horen wanneer je de koppeling in trapten.
Aangezien ik ook weer op vakantie ga met de auto, moest het nu maar gebeuren.
Is dat tenminste fijn voor elkaar.

Bij 263.262 km heb ik de olie ververst met het olie filter.
Blikje brandstofreiniger in de tank, dit doe ik trouwens iedere 10.000 km, common rail diesel is een gevoelige techniek.
Daarom is de brandstof kwaliteit erg belangrijk en dat het systeem goed schoon blijft.
Ook hou je de verstuivers schoon en hier mee is het idee dat het inspuitbeeld goed blijft.
Een goed inspuitbeeld betekent minder roet en een betere verbranding, dus ook minder vervuiling van de motor.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij, het is natuurlijk moeilijk te zeggen of het echt zo goed werkt, aangezien het moeilijk is te controleren.
Preventief is het zeker aan te bevelen en tank goede kwaliteit diesel, geen witte pomp bij common rail diesels!

Het rammeltje heb ik kunnen lokaliseren, de gps antenne van de radio heb ik onder de binnenspiegel gemonteerd.
De kabel heb ik in de hemel gelegd, deze rammelde, eigen schuld! Heb hem nu maar anders vast gezet.

De trilling in het stuurwiel blijft toch wel een klein probleem met de zomerwielen.
Alle wielen weer gebalanceerd trilling een stuk minder, aandrijfassen voel ik ook iets tijdens het rijden op de snelweg.
Het is niet meer zo storend als eerder, kijk het even aan, mocht het me helemaal gaan irriteren moet ik maar eens even tijd gaan maken om het op te lossen.
Heb dit probleem nog niet eerder met een focus of Volvo V50 mee gemaakt.

Voor de rest weinig problemen gehad, alleen onderhoud en preventief het vliegwiel vervangen.
Ik heb nog steeds erg veel schik met de focus en hij gaat zeker nog niet weg!

Nieuwe APK ,nieuw linker voorscherm en roestplekje

  • 269.269 km

De Apk keuring was weer nodig en de Focus kwam er zonder problemen doorheen.
Alleen het rubber van de linker langsarm van de achteras begint de vulkanisatie los te raken.
Dit pak ik over een +/- half jaar aan, dan vervang ik meteen links en rechts.
Voor de aantal kilometers is dit niet heel gek dat dit een keer gebeurt en de vele drempels hier in Nederland!

Op het linker zijscherm zag ik met de koppeling vervangen een blaasje, dit bleek te komen dat het zijscherm van binnen uit verrot was.
Dit komt omdat er schuimrubber binnenin het zijscherm word gedrukt tegen het geluid.
Alleen hier door blijft er altijd vocht en andere troep hangen, met als gevolg door roesten.
Er zit nu een nieuw zijscherm op en de schuimrubbers zijn verwijderd.

Op de wielranden achter onderaan zaten minimale puntjes roest door steenslag van de achterwielen, dit heb ik meteen maar mee laten spuiten.
Met het demonteren van de spatkuipen zag ik ook dat er her en der wat beginnende roest zat, dit heb ik schoongemaakt en behandelt met Brunox 3x en daarna 3x bodyshoot opgespoten.

Wat ook een plekje is om in de gaten te houden is het eind van de dorpel in de wielkast.
Hier blijft ook altijd rotzooi inliggen en begon toch ook al een beetje te roesten, dit is op de zelfde manier behandelt als boven.
Als we dan toch bezig zijn alle holle ruimtes ingespoten met ML en tevens de zijschermen van binnen geheel ingespoten.
Als je dit doet zorg ook dat de afwatering gaten gangbaar blijven! anders kan het water niet weg en heeft het nog geen nut.

Ford zijn goede auto's maar de koets moet soms een beetje aandacht hebben.

Betreft het trillen in het stuur is het rustig, minimale trilling en eigenlijk niet noemenswaardig.

In de zomer op vakantie naar Duitsland(Eifel) geweest en de Focus lekker uitgelaten.
Liep 195 km/h op de GPS en als een blok op de weg met deze snelheid.
Echt fantastisch rijden daar, gemiddeld was het verbruik daar tussen 16.5-17.5.
Zeker niet rustig gereden en veel bergje op en bergje af, naar mijn idee zeker niet verkeerd.

Deze keer wel wat kosten gehad, maar voor de kilometerstand is dit niet heel gek.
Auto in goede conditie houden kost gewoon extra geld en dat heb ik er zeker voor over. Op naar de aankomende beurt.

Grote beurt, achterklepschakelaar vervangen

  • 283.386 km

De Focus was weer aan de beurt toe, alle filters vervangen, iets eerder als Ford bedacht had.
Brandstoffilters eerder vervangen is nooit verkeerd, deze heeft nu 40.000 km gezeten en was al redelijk vervuilt.
Voor de rest niks spannends kunnen ontdekken.

Alleen ging de achterklep al een poosje moeilijk open met de schakelaar aan de klep, de sleutel was geen probleem.
Soms ging tijdens het rijden ook de achterklep open, dit lag aan de microschakelaar, deze vervangen en probleem opgelost.

Hij gaat wel een stuk minder rijden als eerder aangezien ik verhuist ben, eerder reed ik 25.000-30.000 km per jaar rij.
Waarschijnlijk ga ik nu 15.000 km per jaar rijden wat in principe ook het omslag punt is betreft de kosten van benzine of diesel.
Nu staat hij vaak door de weeks stil en loopt die in het weekend weer kilometers.
Heb er bewust voor gekozen om hem te houden, aangezien ik erg veel schik heb met de auto en technisch/ uiterlijk in goede staat is.

Op naar de 300.000 km!

Nieuwe APK en 100.000 km gereden.

  • 288.856 km

Hij was weer toe aan de APK keuring, voor de apk niks spannends aan de hand. Eigenlijk verder niks bijzonders te melden.
Poosje terug 2 nieuwe banden gemonteerd, deze keer voor Hankook Prime 2 gekozen. Vanuit het werk ook goede ervaringen mee, scheelt ook behoorlijk geld vergeleken met de Michelin.
Fijn rijdende band wie stabiel aanvoelt en maakt vergelijk met de Michelin niet meer of minder geluid.

Ik heb nu de Focus 100.000 km in bezit, als ik de balans op maak heeft die het gewoon goed gedaan.
Weinig gekken dingen wie kapot zijn gegaan en hij blijft ook netjes aanvoelen.Het interieur blijft er ook netjes uit zien, knoppen en dergelijke zien er nog netjes uit.

Apk en kleine beurt.

  • 302.564 km

Voor de apk geen bijzondere dingen vervangen op 1 stadslichtje na, ook had hij een een kleine beurt nodig.
In de tussen periode is er een turboslang vervangen en heb ik de achterste draagarmenrubbers vervangen.
Hier door heb ik (afkloppen) geen last meer van trillingen in het stuurwiel, ook stuurt hij wat strakker.

Een poosje geleden was het koelwaterpeil laag en bleek het thermostaathuis te lekken, is trouwens een duur stukje plastic.

De voor remmen worden nu wel wat minder, deze gaan denk ik nog een 10.000 km mee en dan moeten de schijven en blokken worden vervangen. De blokken zijn toen vervangen bij 168.000 km, dat de blokken langer mee gaan dan 130.000 km vind ik echt belachelijk lang. Het valt mij in de werkplaat op dat auto's met dit onderstel erg lang doen met de remblokken.

Lekkage kofferbak en aantal reparatie's

  • 314.345 km

Er was al een tijdje een beetje vocht aanwezig achter in de kofferbak wanneer het echt hard had geregend, ook een paar druppels.
Na het plaatwerk bij het scharnier te hebben afgekit is dit verholpen, dit komt bij mk2 Focus wel eens voor.

Tijdens het rijden hoorde ik een defect lager geluid aan de multiriem zijde, de boosdoener was de waterpomp, daarbij zijn ook de spanner en een looprol vervangen aangezien deze ook niet nieuw meer waren.

Wat mij toen ook opviel is dat de condensor van de airco een rare groene plek had in de hoek, deze was dus gaan lekken helaas, blijft een zwak punt, deze met het filterdroger vervangen.

Nu zijn ook de remschijven en de remblokken voor vervangen na een hele lange zit van 146.000 km en ze zijn echt niet bewust bespaard om zo lang mogelijk met de remmen te doen.
Ook meteen de remmen achter los gehaald en alles schoongemaakt, hierbij ook de remvloeistof ververst, dan is betreft de remmen alles weer gedaan.

Al met al is er best een hoop vervangen, maar aangezien de kilometerstand van de onderdelen is dit gewoon een keer te verwachten.
Menig waterpomp begeeft het eerder dan 314.000 km, dus deze heeft ook geen schuld.

Voor de rest zijn er geen rare dingen eigenlijk, hij rijd nog steeds er fijn!

Einde Focus

  • 330.000 km

De Focus heeft plaats moeten maken voor een Mondeo MK4 2.0l benzine. Ik heb de jaren met veel plezier gereden en hij is al die jaren ook erg betrouwbaar gebleken. Aangezien we veel minder kilometers zijn gaan rijden en de staat dit soort diesel auto's onnodig extra zwaar gaan belasten heb ik besloten om de auto weg te doen.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.