Ford Focus 1.8 TDCi Futura (2006)

autoreview

Ford Focus 1.8 TDCi Futura (2006)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDCi Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ford Focus 1.8 Tdci Sport (in Belgie bestaat Futura reeks niet maar denk dat dit overeenkomt)

Kleur: Ink blue (metallic) - Interieur: Rack in Ebony
Standaard uitrusting: ambient + trend + sport (16”alu’s, sportophanging, elek spiegels verwarmbaar en in koetswerk kleur, deurgrepen in koetswerk kleur, croom rand rond radiatorrooster, zwarte rand aan koplampen, mistlichten, sportzetels, alu handrem, gepolijste ringen rond instrumenten, boord- brandstofcomputer, 3spakig leren stuurwiel)
Opties: Sport Pack (17” 5 spaak alu velgen, auto koplampen, regensensor, auto dimmende spiegel, Follow me home koplampen, Quickclear voorruitontdooiing, aluminium accenten) Sony Mp3 speler en parkeersensoren achter.

Eerste indrukken, ruim, echt knap proper afgewerkt, knap interieur met die blauwe schijn in de zetels en donker blauwe koetswerk kleur, vrij stil voor diesel, goeie geluidsinstallatie, lekkere sport zetels.

Na een week en een kleine 250 km rondbollen. Rijd echt lekker wel nog een beetje wennen aan de koppeling, 2x stil gevallen. Maakt precies wel al beetje meer decibels. Airco werkt aangenamer dan in Focus 1, daar kon je de voorruit laten bevriezen en het echt koud in krijgen.

Wat wel niet zo netjes is zijn de fixpoints (voor bagagedrager op het dak) je moet daar een stuk plastiek uitsnijden, was mooier geweest als schroefjes duidelijk zichtbaar zaten en zo los te draaien waren. Nu een beetje rommeltje gemaakt met het uitsnijden om de schroefjes te vinden. Maar oké, bagagedrager geïnstalleerd en dan plaats je je dakkoffer op de wagen en kom je tot de conclusie dat de achterklep niet volledig open kan met de dakkoffer op zijn plek. Doordat de achterklep vroeger afloopt dan bij de Focus 1 ligt het scharnier / kantelpunt meer naar voren en kan de kofferklep net niet 3/4 open want ze botst tegen het uiteinde van de dakkoffer. Maar geen probleem alles wat nodig is voor op reis past net in de koffer, er moet enkel nog een kleine rugzak op de achterbank plaatsnemen.

Update 2/08/2006
Na 3 weken Spanje en 3750km rond rijden kan ik andermaal bevestigen dat hij zalig rijdt. Autostrade geen problemen, rijdt vlot en als het wat berg op ging geen enkel probleem om het tempo aan te houden, had duidelijk nog over. In Spanje zelf op enkele bochtige wegjes hield hij prima de baan.
Probleem aircopomp stuk (ergens heen onderweg in Frankrijk) daarmee dat airco minder gaf dan in mijn Focus I. Deze wordt onder garantie hersteld.

Update 24/08/2006
Airco pomp hersteld en een eerste smeerbeurt gehad.
Tijdens de dag onderhoud nog eens met mijn ouwe Focus I gereden, wat een verschil!!! Ondanks dat die ook zalig rijdt voel je dat de II nog beter is en mooier afgewerkt werd.
Over het verbruik had ik hier nog niets geplaatst.
Vooral autostrade Frankrijk en lange ritten in Spanje, volgeladen wagen en fiets op dak, gaf de boordcomputer 5.6/5.9/7.2/6.0/6.0 aan. Het zelf berekend aantal liters was 5.89/6.05/6.29/6.30/6.51 De boordcomputer gaf dus meestal iets minder dan werkelijk verbruik weer, behalve 1 keer dat hij er 1 liter boven zat.
Verbruik nu vooral woon- werkverkeer (eigenlijk te korte afstand voor een diesel) volgens de boordcomputer 6.8, zelf berekend 6.35. Moet wel zeggen dat hij sportief is aangekleed en er ook sportief mee wordt gereden :) maar in elk geval is het toch 2.23 liter minder dan het gemiddelde verbruik van mijn Focus I 1.6 benzine en met de goedkopere prijzen van de Diesel is dat toch goed voelbaar in de portefeuille.

Update 14/06/2007
Tijdens een mooie winterdag (half maart) en een wel verdiende poetsbeurt het oliepeil eens nagezien en wat bleek: stond geen druppel meer in (had toen ongeveer 10700km op de teller). Zelf er 1 liter in gekapt, nog niets op de peilstok te zien. De dag er na door de garage nog 3,2 liter bijgevuld. Niet normaal.
De week erop hem 1 dag bij de garage achter gelaten ter controle maar niets te merken, geen lek, geen rook, niets in de leidingen. Afgesproken om 2500 km te rijden en dan terug binnen te brengen en te controleren. Na nog geen goeie 1500km opnieuw naar de garage en weer 1 liter bijgevuld. Afspraak gemaakt om toch nog even verder te rijden en te controleren tot totaal kilometerstand van 15000km. Week er op 8/05 na goeie 800km en net voor het vertrek op reis naar Spanje toch uit voorzorg even bij de garage gepasseerd, weer 0.5 liter bijgevuld. Van de garage 5 liter olie meegekregen om onderweg indien hij verder olie blijft verbruiken te kunnen bijvullen. De garage heeft wel de procedure gestart voor een nieuwe motor omdat dit verbruik toch wel abnormaal is. Op terugreis van Spanje na ongeveer 2200km (15200km) sinds vorige bijvulbeurt opnieuw 0.5 liter bijgevuld (brandstofverbruik op reis tussen de 5.4 en 5.8 liter – fiets in de koffer niet op het dak, geeft een duidelijk minder brandstof verbruik). Bij de garage 23/05 hier terug melding van gemaakt, moet nog even geduld hebben op de nieuwe motor. Op 31/05 na een beetje heen en weer gerij tussen Belgisch en Nederlands kantoor weer halve liter bijgevuld. Het brandstof verbruik was daarentegen gezakt tot 5.1-5.3l/100km, lange ritten aan constant tempo. 14/06 nog eens gecontroleerd en oliepeil weeral gezakt tot de helft van de peilstok.

Update 13/08/07
Voor de vakantie 25/06 auto 2 dagen binnen in de garage geweest voor enkel tests op de motor (19050km), alle tests in orde. Er zijn ook geen problemen mee trekt goed, draait goed, enkel het olieverbruik is aan de hoge kant. Beslist om tot na het verlof te wachten met nieuwe motor, trouwens nog geen goedkeuring van Ford. Tijdens de vakantie het oliepeil gezakt tot ongeveer 80% op de stok (22800km) het olieverbruik neemt precies af maar op 2 weken tijd sinds thuiskomst (23400km) oliepeil gezakt tot 20%. Het is dus blijkbaar vooral bij veelvuldig korte afstanden dat hij veel verbruikt. Uiteindelijk (9/8) dan toch goedkeuring verkregen van Ford en de nieuwe motor komt er eind augustus in. Het brandstof verbruik lag tijdens deze reis weer iets hoger 6.0 – 6.4 liter dit waarschijnlijk door de fiets op het dak en zwaarder beladen.
Bij aankomst in Spanje gemerkt dat het nat was in de koffer (onderweg van België tot net voorbij Lyon constant regen gehad) water komt van waar ??? Kofferdeksel toch goed dicht geslagen en onderweg niet open geweest. Ondertussen nog niet terug voor gehad.

Update 12/11/07
Uiteindelijk nieuwe motor gehad begin oktober (9/10) heeft nog heel wat langer geduurd dan eind augustus. Problemen met levering/productie bij Ford. Na een weekje en half (17/10) in de garage mijn wagen met de nieuwe motor terug gehad. Wat meteen op viel was dat hij meer decibels maakt en vanaf 2000 toeren een rare rrrrrrrrrrr maakt, voor de rest niets. De volgende week bij de eerste koude ochtenden van het jaar gemerkt dat bij het 1ste maal starten en wegrijden bij 1500 toeren de motor schokte tot 2000 toeren en dit in 1ste 2de en de 3de versnelling daarna is het weg. Als je stopt en de motor opnieuw start komt het niet meer voor, enkel blijkbaar bij echt koude motor, na enkele uren of nachtje stilstand. Hiervan op de eerste controle na 2 weken rijden melding gemaakt waarna men bij de garage de injectoren opnieuw heeft geprogrammeerd, voorlopig lijkt het voorbij (ook niet echt nog zo’n koude ochtenden gehad) De eerste 1000 km’s (totaal 26100) zijn er nu ook weer mee gereden dus gaan we hem wat hoger in toeren ook eens kunnen testen. Voor de rest kan ik enkel nog zeggen dat ondanks de motor problemen het een zalige wagen is en blijft om mee te rijden.

Update 5/4/2008
Afgelopen week grote beurt gehad van 30000km, bijvullen olie 0.6l voor 5000km niet slecht tov de oude motor. Het vocht in de koffer ruimte is ook nog eens nagekeken maar er is niets te merken, men ziet nergens insijpeling van water maar toch in de koffer vocht te zien op het metaal onder de kofferbekleding.

Update 28/7/2008
Enkele dagen terug van de jaarlijkse reis naar Spanje dus even review is updaten.
Kilometerstand 38440, verbruik lange afstanden 5.5 tot 5.9L, met fiets op het dak 5.9 tot 6.3L en lokaal (veelvuldig korte afstanden) rondbollen 6.2L.
Olieverbruik 0,0 of na genoeg niets!!! Wat was er toch mis met die vorige motor???
Nog steeds vocht probleem in de koffer, tafel was in Spanje nat toen ze uit de koffer werd gehaald. (Regen tot net na Metz, vertrek blijkbaar altijd bij slecht weer) Banden bijna aan vervanging toe nog proberen tot eind september ermee rond te rijden, wekelijks controleren en hopen dat het nog even goed weer blijft. Verder niets te melden.

PROBLEMEN

Aircopomp stuk (hersteld onder garantie).
Ongelooflijk olie verbruik. Nieuwe motor na lang wachten uiteindelijk geïnstalleerd (eveneens onder garantie)
Lek, vocht, regenwater in de koffer ??? (afdichtingen gecontroleerd achterklep wat straffer afgeregeld)
Schokken in 1ste versnelling bij de 1ste start tijdens koude ochtenden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.