Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 TDCi 109pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 269.000 km |
Derde hands
- 187.062 km
Eind juli 2015 de knoop doorgehakt. Er moet een nieuwe auto komen. Mijn Peugeot had ondertussen rond de 280000 gereden en begon verschillende kuren te krijgen.
Mijn budget was niet al te groot, maar ik wilde wel een degelijke auto omdat ik rond de 40.000 km per jaar privé rijd.
Ik ben niet zo merk geboden en had verschillende auto's bekeken en na advies van een neef 'gewoon' deze auto particulier op de kop getikt.
Twee vorige eigenaren, eerste was lease en de tweede dus particulier. Onderhoudsboekje en de nota's van de vorige eigenaar netjes erbij.
Van de buitenkant aardig wat lichte krassen (alleen lak, moet 'm nog een keer goed polijsten) maar doordat mijn auto donker is wel duidelijk zichtbaar.
Verdiept had ik mij niet in deze auto. Wat betreft de motor. Terug thuis maar eens achter de pc gekropen om alle informatie op te zoeken. Ik kwam terecht bij de website van www.focusclub.nl en www.etis.ford.com.
Kon direct het reguliere onderhoud laten plegen, daar had ik al rekening mee gehouden (gelukkig).
Comfort
-------
Komend van basisuitrusting-auto's is deze auto voor mij natuurlijk luxe. Het is rustig in de auto (ik kan mijzelf horen denken). En deze Titanium versie is van alle gemakken voorzien. Geen kraakjes of piepjes (ook niet bij klinkerweggetjes).
Prestatie
---------
Na een Peugeot 1.9D en 2.0 HDI is dit voor mij een vooruitgang (letterlijk). Alleen bij een koude motor heeft ie nog wel wat moeite als ik iets te weinig gas geef in de 2de versnelling. Dit is over als de auto op temperatuur is. Accelereren doet deze 1.6tdci prima.
De prestatie van 22 km/l haalt de auto niet, maar ik ben wel tevreden met de 18,8 km/l die ik haal. Bij drukte rijd ik rustig (niet stevig accelereren en dan weer remmen) en als het mogelijk is houd ik de maximale snelheid aan. Al merk ik dat lange stukken 130km/uur het verbruik stevig stijgt. (Als ik de verbruiksmeter bekijk zijn dit ongeveer de gemiddelden: 90km = 3.2l/100km, 100km = 4,0l/100km, 120km = 4,9l/100km, 130km/u = 5,5 l/100km)
Betrouwbaarheid
---------------
Ik heb de auto nu een paar maanden en rond de 11000km verder. Ik vermoed dat ik gewoon rustig door kan rijden zolang ik mij netjes aan de voorgeschreven onderhoudsbeurten houd.
Enige min puntjes die ik op elektronica kan aanmerken is de GPS en de verbruiksmeter.
De GPS zit in de voet van de antenne en schijnbaar is deze niet helemaal waterdicht en is er corrosie gaan vormen. Ik heb nog geen behoefte gehad om deze te vervangen. Dus van het navigatie-systeem maak ik geen gebruik
De verbruiksmeter wijkt sterk af van het daadwerkelijke gebruikt.
Gebruikskosten
--------------
Geen rare dingen naast de reguliere onderhoudsbeurt.
Onderhoud
- 192.000 km
Het is tijd voor een onderhoudsbeurt. De olie is vervangen en alle filters: olie, lucht en interieur.
De multiriem was ook aan vervanging toe. Dat was samen €400 euro.
Het zal rond deze tijd zijn geweest dat het begon te vriezen. Ik was zeer tevreden met de auto-ruitverwarming en de verwarming van de zijspiegels (dat was een cadeautje aangezien ik niet wist dat die verwarmd waren).
Turbo
- 205.000 km
En opeens ben je €1800,- lichter.
Mijn turbo heeft het begeven en het was ook tijd om de distributieriem + waterpomp te vervangen.
Op de website focusclub.nl had ik al wel gelezen dat deze 1.6 tdci een turbo probleem heeft en voor mij was het eigenlijk wachten op het moment dat ie het zou begeven. (Komt door een filtertje in de Banjo-bout die bij verstopping ervoor zorgt dat de turbo niet goed geolied wordt.)
Ik heb zelf rustig de olie op temperatuur laten komen voor het extreme gebruik van de turbo, maar ik heb natuurlijk geen idee wat de voorgaande gebruikers gedaan hebben en of dat filtertje er in zat.
Koppeling en vliegwiel
- 216.000 km
Alles leek okay, tot ik wat raars begon te voelen bij het koppelen. Ik heb toen mijn koppeling en vliegwiel laten vervangen.
Na de vervanging rijdt de auto weer na behoren.
Kostenplaatje: €1020
De accu komt de winter niet door :(
- 235.700 km
En daar stond ik te wachten op een vriendin. Het was behoorlijk koud had al een ritje over de snelweg achter de rug. Auto uitgezet, alleen de radio aan, na een klein half uurtje konden we gaan. Auto start niet meer. Dus nieuwe accu aangeschaft.
De oude was nog de originele Ford accu. Dus had er al 8 jaartjes opzitten.
Kosten:€108.80
APK 2017
- 269.000 km
Auto is weer door de APK:
- remschijven vervangen
- 2 banden vervangen
Kosten waren: €355,-
Ik hoop weer een jaartje verder te kunnen :)
De auto heb ik gekocht op 07-08-2015, dus exact 2 jaar geleden, met 175.000km op de teller. Net geen 100.000 gereden in die 2 jaar.
Kosten tot nu toe zonder brandstof:
Multiriem: €400,-
Banden: €200,-
Turbo + Distibutieriem + Waterpomp: €1800,-
Koppeling & Vliegwiel: €1020,-
oa. Banden + Remmen: €355,-
----------------------
Totaal: €3775,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
Had je deze auto's al gezien?

Ford Focus Wagon 1.8 Limited Flex.F/ Airco /Navi /Cruise/
- 2010
- 188.085 km

Ford Focus 2.5 RS Nieuwstaat I Uitgebreid Dekra Rapport I Liefhebbersauto I 19 Inch I Recaro I Camera
- 2009
- 82.347 km

Ford Focus 1.6 TI-VCT Trend -5DRS.-AIRCO-CRUISECONTROL-VOORRUITVERWARMING-TREKHAAK-ISOFIX-ORIGINEEL NEDERLANDS!-121.746 KM'S!
- 2011
- 121.746 km