Ford Focus 1.6 16V Trend (2005)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zoals iedereen weet is de wegligging van deze wagen subliem. Leuk is vooral dat het stuur perfect doet wat je verlangt. Deze auto is wel veel minder kilometervreter dan de wagen van mijn vader (Mercedes E200). Met de focus zou ik niet direct naar het zuiden van Frankrijk rijden, verlaten binnenwegeltjes daarentegen... Nadeel is dan wel dat het verbruik bij een sportieve rijstijl rap kan oplopen. Ooit eens een hele namiddag zo’n binnenwegeltjes gedaan en kwam aan een verbruik van 14 l/100km!! Als je echter 90 km/u baantje kan doen aan een constante snelheid, dan kan het verbruik wel zakken tot 6,7 l/100km (mijn persoonlijk record), een groot verschil dus. In de praktijk komen we op een verbruik van net boven de 9 l/100km (doen steeds korte ritjes).
Voor deze klasse vind ik de auto wel groot. Heb ooit een rit van 200 km gemaakt met 5 mensen in de auto en heb niemand horen klagen. Nadeel is dan wel dat de koffer niet groot genoeg is om bagage voor 5 man mee te nemen.
Prestaties? Persoonlijk vind ik wel dat deze wagen met zijn 100pk niet ondergemotoriseerd is. Hij komt zeer goed mee met het verkeer als je alleen in de wagen zit. Als de auto vol zit dan is hij natuurlijk wel wat trager, maar meer hoeft dat eigenlijk niet zijn. Om hem vlot te besturen moet je wel vrij vaak veranderen van versnelling om hem boven de 1.800 tpm te houden. Gelukkig schakelt de versnellingsbak vlot en precies. Hernemen onder de 1.800 tpm doe je beter niet, dat gaat namelijk niet zo heel erg vlot, wat wel verstaanbaar is aangezien het een benzine is.
Tot slot nog iets over het comfort zeker? Het enige dat ik misschien zou veranderen zijn de stoelen. Deze missen een beetje te weinig steun voor de onderrug en bieden een te weinig zijdelingse steun voor als het wat sneller gaat.

Deze wagen is eigenlijk van mijn moeder, maar ikzelf rij zeker de helft van de kilometers. We hebben thuis 4 Fords gehad (Sierra, Scorpio 2x en nu dus de focus) en waren altijd relatief tevreden erover. Maar ikzelf ga denk ik nooit nog een ford kopen. De laatste keer dat ik met een platte batterij stilstond was de maat vol voor mij. Ik verwacht van een auto van 3 jaar oud dat die altijd start, dat ik daar kan op rekenen. Als de wagen 10 jaar oud geweest was, dan zou ik dat nog verstaan. Geef mij maar de betrouwbare Mercedes van mijn vader.

PROBLEMEN

De auto had slechts 2000 km gelopen of we kregen problemen met de versnellingsbak. Hij ging slechts moeilijk in zijn achteruit. Omdat het niet altijd was, hebben we het nog eventjes zo gelaten. Na ongeveer 7000 km konden we niet meer in zijn achteruit schakelen zonder tandengeknarst te horen. Zijn dan ook naar de dealer geweest. Deze heeft alles opgelost onder garantie. Sindsdien geen problemen meer met de versnellingsbak.
Een volgend probleem was een platte batterij na ongeveer 14000 km. Mijn broer had de parkeerlichten aangezet (auto stond in het donker) en een paar uur later kwam hij terug bij de focus en was de batterij plat. Zou toch niet mogen hé. Startkabels aangesloten en verder geen problemen meer mee gehad, tot een maand geleden. Na een weekend met de jeugdbeweging wilde ik terug vertrekken. Focus had geen zin, opnieuw platte batterij. Ik heb nog steeds geen idee hoe het komt dat de batterij plat was, ik had namelijk niets van lichtjes of radio of wat dan ook laten aanliggen. De maandag erop ben ik dan naar de dealer geweest en die heeft de batterij vervangen. Ik vind dat toch rap dat de batterij na ongeveer 3 jaar reeds moet vervangen worden. Hopelijk blijven we nu van dat probleem verlost.
Na ongeveer 24000 km heeft mijn moeder een paaltje geramd. Gelukkig was het zo’n flexibel paaltje, dus zonder veel schade. Dat paaltje is blijven steken onder de wagen en heeft een beschermplaat vernield en één of andere riem om de airco aan te drijven.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.