Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.6 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 89.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
De eerste viertiendagen met de Focus.
- 90.000 km
De Civic is 8 februari jl. ingeruild op deze auto. Ik heb specifiek voor deze auto gekozen omdat ik dagelijks zo'n 75km woon-werk kilometers maak en ik dit voortaan in luxe wil doen, vandaar de Ghia uitvoering.
Aan luxe heb je in deze auto absoluut niet te klagen, want hij is van alle gemakken voorzien. Dit valt mij natuurlijk des te meer op omdat de Civic helemaal standaard was (zelf raampjes zwengelen, haha).
Het is een heerlijke reisauto die me de afgelopen viertien dagen al heel veel rijplezier heeft gegeven.
Ik heb specifiek voor de Ghia sedan gekozen omdat ik iets wilde waar niet 100 van in een dozijn rond rijden. Ik vind het een elegant model, zeker met de creme bekleding en in de kleur "Tonic" (blauw/grijs achtig).
Op dit moment kan ik er nog niet zo veel over melden aangezien ik de auto nog maar net heb maar ik zal proberen ook deze review up to date te houden.
Indrukken na de eerste 1.000km.
- 90.476 km
Ondertussen heb ik flink wat kilometers gemaakt in deze auto, ongeveerd zo'n 450km per week om precies te zijn, en zodoende meen ik nu rijervaringen te kunnen vermelden.
Ik rijd hoofdzakelijk op N-wegen (100km/u) en in het dorp en op die wegen bevalt de auto mij uitstekend. Hij ligt als een blok op de weg, ook met harde wind, en is daarbij lekker stil.
Van de zelfdimmende binnenspiegel heb ik al heel veel profijt gehad, met name omdat veel bestuurders simpelweg te weinig afstand houden. Voorheen bleef je flipperen met de binnenspiegel, nu gaat dit geheel automatisch evenals de ruitenwissers en de verlichting. Je zou er bijna lui van worden.
Al vind ik wel dat de verlichting af en toe te laat aangaat. Op een druilerige dag bijvoorbeeld blijft de verlichting uit terwijl het veiliger zou zijn als het wel zou branden, dus dan zelf maar de verlichting aanzetten.
Ik heb ondertussen een Brodithouder voor de TomTom aan de middenconsole gemaakt zodat ik geen zaken meer aan het raam hoef te kleven. Het past ook mooi bij de luxe uitstraling van de auto, maar dat is bijzaak.
Achteruit inparkeren blijft nog wennen omdat je de achterkant lastig kan inschatten. Als ik denk dat ik al bijna ergens tegenaanz zit blijkt er toch nog heel veel ruimte over te zijn. Het is nog een kwestie van wennen.
Kortom; hij doet zijn werk uitstekend en ik ben dan ook meer dan tevreden.
Wel zag ik tijdens het schoonmaken enkele beschadiging aan de onderzijde van de spatbordrand bij de achterportieren. Hiermee ben ik meteen naar de dealer gegaan en deze wist me te vertellen dat dit een bekend Focus II probleem is. Het schijnt steenslag te zijn, op het huidige model zit op die plek nu een beschermende folielaag.
Dit zal ik dus zelf zeer binnenkort gaan schoonmaken en behandelen (voorzichtig met een lakstiftje) en misschien daarna zelf folie op aanbrengen. (Korte)spatlappen aan de voorzijde schijnen ook te helpen, toch maar bestellen dan.
Water bij de bougies.
- 101.930 km
Na een tip op het Focus forum heb ik na een heftige regenbui de motorkap eens opengemaakt om te controleren of de ruitensproeiers ook regenwater doorlieten. Dit schijnt namelijk een (behoorlijk) probleem te zijn bij dit type Focus.
Het gevolg kan zijn dat de bougies vast roesten en af kunnen breken bij het verwisselen met alle nare gevolgen van dien. Ook kan de motor slecht gaan lopen, tja water en stroom gaan nu eenmaal niet zo best samen.
Ook bij mij lekten ze en ik heb daarop meteen de dealer gebeld waar ik dezelfde middag nog terecht kon. Ze hebben toen de sproeierkopjes afgekit.
Nu had ik ook op het Focus forum gelezen dat het blok in de 1.6i Focus indentiek is aan die in de Volvo V/S 40 vanaf 2005. Hier hebben ze plastic beschermplaat over het blok waar de bougies onder zitten om ze af te schermen tegen vocht. Deze plaat past dus ook op het blok in de Focus 1.6i.
De tip was/is om deze plaat aan te schaffen bij de Volvo dealer voor de lieve som van €13,- en vervolgens deze te monteren wat letterlijk in 5 minuten is gebeurd. Het probleem is dan zeker voorgoed opgelost.
Dus een besparing bij Ford van €13,- kan voor de consument een kostenpost van honderden euro's (of nog meer) opleveren.
Ik was er gelukkig op tijd bij maar ik wil deze tip en dit probleem met andere Focusrijders delen zodat ook hen ellende bespaard blijft.
Kleine beurt
- 111.416 km
Vandaag heeft de auto een kleine beurt ondergaan. Er zijn (uiteraard) geen vreemde zaken aan het licht gekomen en er is alleen regelier onderhoud uitgevoerd. Iets anders had ik ook niet verwacht van een auto welke nog maar zeven jaar oud is.
Wat me wel bevreemde was dat ik werd doorverwezen naar de vestiging van de dealer in Groningen, ik heb de auto bij Boerhof in Sappemeer in onderhoud, vanwege geconstateerde (beginnende) roest vorming bij de achterportieren en de rand van de motorkap.
Dit vind ik toch wel erg slecht voor zo'n jonge auto maar gezien de hoeveelheid mensen die er op de inspectiedag aanwezig waren lijkt me dit een enorm Ford probleem. Alle types, jong en oud, waren vertegenwoordigd. Onvoorstelbaar.
Alles wordt keurig hersteld en gedurende de reparatietijd (2 dagen) heb ik een leenauto ter beschikking dus probleem opgelost.
De afgelopen 20.000km is de auto een prima reisgenoot gebleken waarvan ik elke kilometer heb genoten en nog steeds geniet. Kortom, een toppertje!
Defecte Airco
- 125.000 km
Nadat de airco steeds minder koude lucht begon te blazen, heb ik bij de dealer een aircocheck laten uitvoeren. Hieruit kwam naar voren dat de condensor lekte via een popnagel verbinding.
Uiteraard laat ik dit repareren (kosten €370,-) maar heb ze laten weten dat ik dit op Ford wil gaan verhalen, daar ik dit een productiefout vindt. Een airco hoort mijns inziens namelijk niet te lekken bij popnagelverbingen of bij lasnaden. De dealer geeft mij weinig kans, dus het zal wel een rechtsbijstand gevalletje worden.
Het enthousiastme over de kwaliteit van deze auto heeft ondertussen een aardige deuk opgelopen, gezien het feit dat ik in een jaar al lekkage heb gehad via de ruitensproeierkopjes wat ik heb opgelost door een plastic beschermkap van VOLVO over de bougies te plaatsen en dealer is overenthousiast met de kitspuit aan de slag geweest.
Tevens alle deuren, motorkap en kofferklep moeten laten behandelen vanwege (beginnende) roestvorming. En nu dus weer een krakkemikkige condensor van het aircosysteem.
Dan noem ik nog niet de talloze lampen die ik al heb verwisseld.
Na jaren probleemloos met een Honda Civic te hebben gereden vallen mij deze zaken des te meer op. Ik heb daarom het aantal sterren bij betrouwbaarheid (dit is voor mij autorijden zonder tussentijdse reparaties) verminderd, daar ik dit tot op heden maar matig vind.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.