Ford Focus 1.6 16V First Edition (2005)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst159.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Focus II: prima auto

  • 159.200 km

Momenteel ben ik bezig aan de laatste kilometers met deze Ford en ben ik in afwachting van de levering van een Audi A3 2.0 TDI Sportback Ambition BE. Nu ik zo'n 150k in de Ford heb gereden, is het wel een mooi moment om terug te kijken. Een korte samenvatting van mijn Focus II: goede rijeigenschappen, ruime uitrusting, betrouwbaar, tikkeltje saai en enigszins ondergemotoriseerd.

Ik heb de Focus in de lease gereden en ik had destijds de keuze tussen een nieuwe Fiesta, 206, Clio of Ibiza of een zgn poolauto. Omdat ik er 3-4 jaar in zou moeten gaan rijden, werd het een poolauto: een Ford Focus 5-drs hatchback 1.6 16v First Edition in de kleur Sea-Grey met 10k op de teller. Het First Edition pakket omvat onder meer:
- Airconditioning (handbediend)
- Cruise control
- Dimmende binnenspiegel + lichtsensor
- 16" 5-spaaks LM-velgen
- (semi) Sportstoelen
- Sportiever onderstel
- Multifunctioneel stuurwiel
- Voorruitverwarming
- donker afgewerkte koplampunits
- Mistlampen
- Middenarmsteun
- Regensensor
Kortom een ruime uitrusting voor de 23k waarvoor de auto in de boeken staat.

Ervaringen:
Allereerst de rijeigenschappen. Ik kan alleen maar aansluiten bij de talloze tests en reviews: de wagen stuurt scherp, ligt goed op de weg en ook als je iets te ver gaat is deze goed terug te krijgen in het goede spoor. Bochten kan je lekker scherp aansnijden en het stuur geeft een goed gevoel van de weg. Dit alles gaat zonder concessies mbt het comfort. Ook de versnellingsbak werkt strak en direct, waardoor snel schakelen goed mogelijk is. Alleen is het regelmatig moeilijk de pook in zijn achteruit te krijgen. Eerst weer ontkoppelen is dan de oplossing.

Het dashboard is bekleed met een prettig materiaal, zit goed in elkaar en alles zit goed binnen handbereik. Het vinden van een goede stuur- en zitpositie is geen probleem. Ook achterin is er redelijk wat ruimte, al houdt het niet over, vooral niet met wat langere personen voorin.

Ook de betrouwbaarheid is goed, eigenlijk heb ik maar één echt noemenswaardig probleem gehad de afgelopen jaren(zie onder). Qua uitrusting is met name de voorruitverwarming een openbaring. Bij vrieskou de wagen starten, vooruit- en achterruitverwarming aan en tegen de tijd dat je de zijruiten hebt vrijgemaakt is ook de voorruit ijsvrij. Ook de regensensor werkt goed, alleen je vergeet snel dat deze nog aanstaat. Ook de af fabriek radio voldoet aan de verwachtingen. Voor de rest zit eigenlijk alles er wel op wat erop moet zitten.

Voor wat motorisering is het de 100 pk versie en dat is toch echt te weinig. Een snelheidswonder is het zeker niet. De Focus komt goed mee met het verkeer, maar daar houdt het ook mee op. Daarbij is de 1.6 16v ook een redelijk lawaaiige, hoge toerenmotor, die ook in het interieur goed te horen is en soms storend is. De hoge toeren komen ook terug in het verbruik: 1 op 12 gemiddeld (met veel snelweg).

Problemen
Het enige noemenswaardige technische probleem dat ik heb gehad met de Ford betrof een lekkende ruitensproeierkop. Nou klinkt dat niet als een groot probleem, maar de lekkende ruitenwisservloeistof had uiteindelijk tot resultaat dat zo’n beetje alle waarschuwingslampjes cq geluiden op het dashboard aangingen en het vermogen van de motor geheel weg viel. Niet leuk in de spits op de snelweg. Na een grondige controle door de dealer bleek dat de vloeistof op de bobines lekte waardoor kortsluiting/vonkoverslag plaatsvond. Blijkbaar een bekend probleem bij dit type 16v motoren. Na het afkitten van de sproeikoppen kwam het probleem niet meer voor. Dit probleem trad op bij ongeveer 100k op de teller.

Daarnaast waren er nog wat kleine probleempjes. Zo weigerden de gasveren van de achterklep op een bepaald moment. Deze zijn vervangen door de dealer. Verder gaan de koplampen regelmatig kapot. Het vervangen daarvan is een hele klus omdat de gehele koplampunit moet worden uit- en ingebouwd. En enigszins ongemakkelijk is dat er bij het wegrijden na een paar uur parkeren soms een soort knak is te horen, waarbij het lijkt alsof er iets afbreekt. Wat het is weet ik niet, maar het is iets wat al vanaf het begin zo is en waar ik - buiten het geluid – verder niets van merk.

Conclusie:
Een goede degelijke auto met goede rijeigenschappen en een ruime uitrusting, waarbij (denk ik) wel voor een krachtigere motor gekozen moet worden. Kortom: een aanrader.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.