Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

autoreview

Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 16V Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf157.000 km
KM-stand laatst263.500 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Youngtimer in spee

  • 157.000 km

We gaan een uitdaging aan.
In februari een Focus uit 2005 gekocht met de bedoeling deze meerdere jaren zakelijk te gaan rijden als youngtimer. Dat is het nu nog niet, maar komt er wel aan (minimaal 15 jaar oud).
Wat wil je dan van zo'n auto naast dat we bijna geen bijtelling krijgen?
Betrouwbaarheid: auto die voldoet aan alle keuringen, is volledig dealer-onderhouden, heeft geen niet-originele onderdelen. Moet strak zijn. Mag geen roest hebben, niet aan de buitenzijde, niet aan de onderzijde.
Na wat zoeken hebben we toch al snel deze Focus Sedan gevonden.
En we zijn daarmee nog aan de gang om alles tip-top te krijgen.
1. Bij keuring werd een kleine lekkage gevonden aan de pakkingen van het differentieel; uiteraard direct verholpen. Daarmee was technisch alles al verholpen.
2. Je wilt geen simpele radio meer, vervangen door een compleet audio-systeem op Android, incl. digitale radio, mediaspeler, navigatie en carkit. Alle luidsprekers vervangen.
3. Omdat het een sedan is met slecht zicht naar achteren PDC ingebouwd.
4. Aluminium velgen hebben na die jaren altijd wel plekjes, stralen en opnieuw poedercoaten. Dit doen we rustig bij de volgende bandenwissel.
5. Isolatie in motorruimte tegen geluid.
6. Poetsen en cleanen tot je een ons weegt, daarna goed in de harde was zetten. Pas dan is de auto ook weer echt toonbaar.
7. Enkele kleine zaken zoals nieuwe matten, nieuwe kentekenplaten (waren helemaal verbleekt), etc.
8. Alle onderhoud netjes volgens het boekje doorzetten!

En dan gaan we het zien. We rijden ca. 30.000 km per jaar. Dus over enkele jaren. Dus over 4,5 jaar mag AW ons uitnodigen voor klokje rond en kunnen we kijken hoe hij het er dan af brengt.
Tot nu toe flink mee gereden. O.a. vakantie naar Frankrijk. En tot nu toe (half jaar) nog geen enkel probleem.

Motor: trekt goed, voldoende snel om goed mee te komen. Verbruik 1 op 15-16.
Versnellingsbak: zeer soepel en strak.
Wegligging: wat je van een Focus mag verwachten, zeer goed.
Geluid: de 1,6 liter motor hoor je wel. Maar is geen onaardig geluid. Geen rammeltjes in de auto.
Comfort: gemiddeld tot goede stoelen, achterin voldoende ruimte al is de zit achterin wel wat laag.
Bagageruimte: enorme bak waar alles in past. Ondanks de sedan toch in 2 delen neerklapbare bank.

Het gaat prima

  • 185.000 km

De ervaringen van het 1e halve jaar:
Er wordt vooral zakelijk flink mee gereden, de km-stand gaat hard!
Na de vakantie kwam er een raar geluid onder de motorkap vandaan. Er bleek een lekje te zitten in een leiding van de stuurbekrachtiging waardoor het peil te laag was en er een bijgeluid kwam. De leiding en het reservoir laten vervangen. Pomp was gelukkig nog prima.
Toen ook nieuwe banden laten monteren, GoodYear Vector 4Seasons G2 en laten uitlijnen.
Tijdens de laatste beurt nieuwe remblokken en nieuwe bougies.
En dat was het wel.
Verbruik schommelt tussen de 1 op 15 en 16, best netjes dus.
Hij start iedere keer bij het 1e zuchtje.
Vooral met de nieuwe banden en dus ook na het uitlijnen is de auto nog strakker gaan rijden.
En voor de rest bevalt deze auto ook heel goed. Ruim genoeg voor 5 personen. Bagage (sedan) netjes uit het zicht. Niet te veel geluid in de auto. Comfort echt wel goed voor een middenklasser. Zit is wel redelijk laag, maar dat went.
Motor is pittig genoeg om heel goed mee te kunnen met ander verkeer en pakt ook erg soepel op. Versnellingsbak met veel gevoel en lekker direct.
Op naar de volgende beurt, in juni 2020 weer, met APK.

Weer een update

  • 204.000 km

En we rijden lekker door.

We hebben onlangs de volgende beurt laten doen. Totaal geen bijzonderheden. Is dus eigenlijk heel saai.
Gewoon een reguliere onderhoudsbeurt met APK. Is ook weer netjes in het boekje afgestempeld zodat die ook al steeds meer gevuld gaat worden.

Net een week later, dat zul je altijd zien, een foutmelding bij het afsluiten van de auto (geen knipperende lampjes). De deur links achter sloot ook niet meer automatisch af. Afspraak gemaakt bij de Ford-dealer; kabelbreukje t.p.v. de doorvoer naar de deur verholpen.

Wat mij wel is opgevallen, de auto wordt aan de zijkanten snel vuil als gevolg van vuil dat van de banden afkomt. Ik heb dan ook alsnog de originele spatlappen besteld en laten monteren om zo vuil (en steenslag en dus mogelijk roest) te voorkomen.

En nu is het een youngtimer

  • 222.000 km

De Focus heeft weer zijn jaarlijkse herfst-beurt gehad. Tijd om weer eens terug te blikken op het afgelopen half jaar.
De auto wordt zakelijk ingezet en heeft ook een rondje Europa achter de rug door even op-en-neer te gaan naar het zuidoosten van Oostenrijk.

Wat zijn we tegen gekomen aan reparaties:
In het vorige verslagje van juni heb ik de breuk in de bedrading al genoemd. Deze is toen afdoende verholpen.
In September is de Focus toch even gestrand. Langs een drukke A2 nog wel. Melding op het dashboard dat de koelvloeistof weg was. Wel even schrikken dus. Er bleek een lek te zitten in de kachelradiator. Door de ANWB is deze even buiten werking gezet door de leidingen door te verbinden en de auto kon weer verder. Gelukkig kwam de melding ruim voordat de motor te warm was geworden. Bij de eigen garage is een nieuwe kachelradiator geplaatst en alles deed het weer.
We merkten ook wat bijgeluid aan de achterzijde. De beide wiellagers zijn daarom ook gelijk maar vervangen.
Wat daarbij zeker opvalt zijn de redelijke prijzen die voor de onderdelen worden gevraagd. Ook is door Ford goed gekeken naar de mogelijkheden om deze onderdelen te vervangen en blijven de werkplaatstarieven zeker ook heel redelijk.

Grote beurt: totaal geen extra werkzaamheden. Gewoon de kale beurt.

Maar nu, na anderhalf jaar, is het ook wel eens goed om te kijken hoe de Focus verder bevalt. Ook al omdat nu pas echt de leeftijd van 15 jaar bereikt is en we kunnen spreken van een “youngtimer”.

Betrouwbaarheid: los van de lekke kachelradiator waarbij we toch gewoon door konden rijden doet hij het altijd. Bij het eerste tikje van de startmotor doet hij het al. Ook de overige elektronica doet het gewoon altijd. En er zit al heel wat in deze auto wat toch wel stuk kan gaan. Motorisch is er geen (of nauwelijks) olieverbruik. Ook onder de auto: het blok is kurkdroog.

Prestaties: er is al eens een Focus I met dezelfde motor op de AW-rollenbank gezet en deze haalde ca. 20% meer vermogen dan standaard wordt opgegeven. Dus globaal 120 i.p.v. 100 pk. Dat is bij deze Focus II ook zeker het geval. Enkele zelf uitgevoerde metingen hebben al uitgewezen dat de tijd om van 0 op 100 km/u te komen onder de 10 seconden liggen. De opgave van Ford is 12 seconden. De topsnelheid hebben we in Duitsland een keer uit kunnen proberen. We zijn bij de opgegeven snelheid van 180 gestopt (volgens navigatie), maar hadden nog flink wat over. Nu heb je dat in Nederland helemaal niet nodig, maar het is wel erg lekker dat de Focus ook bij gewone snelheden altijd kracht over heeft en dus nooit op de top van zijn kunnen hoeft te presteren. Gewoon lekker rustig en heel soepel meerijden met het overige verkeer en als het een keer nodig is kan er ook even snel ingehaald worden.

Comfort: het is geen en zal ook nooit een Mercedes of BMW worden. Dat verwachten we ook helemaal niet van een gewone C-segmenter. Het geluid van de motor is door ons extra gedempt, maar hoor je nog steeds duidelijk, vooral bij meer toeren. Is dit hinderlijk? Nee. Het veercomfort is ook gewoon gemiddeld. De demping bij drempels is prima. Maar wat belangrijker is, het onderstel geeft aan de bestuurder heel precies door wat er onder de auto aan de hand is. Dit maakt dat het een heel erg lekker sturende auto is. Heel rustig aan het stuur, maar waar het moet, ook heel trefzeker. Binnen in de auto zijn nog helemaal geen rammeltjes te horen en zitten de stoelen en de achterbank ook gewoon nog prima. Ook geen zichtbare slijtage. Degelijk gebouwd dus. De ruimte is op peil met auto’s uit hetzelfde segment. Been- en hoofdruimte achterin is voldoende. Verwarming en ventilatie gaat goed, alleen is de airco bij erg warm weer achterin wat minder goed te voelen.

Kosten: zoals hiervoor al gemeld, de kosten van onderdelen en ook van de benodigde arbeid zijn heel redelijk. Het benzinegebruik is zeker afhankelijk van de zwaarte van de rechtervoet, maar bij normaal gebruik is 1: 15 heel goed mogelijk. Wij halen dat en we rijden echt niet altijd als lievertjes en zijn zeker geen “hyper-milers”. De afschrijving tot nu toe is een verrassing geweest. Doordat we van verzekering gingen wisselen en we daarom een vervangingswaarde volgens artikel 7:960 BW nodig hadden is de auto getaxeerd door een Fehac erkende taxateur. De staat waarin de Focus nu is geeft een flink hogere vervangingswaarde dan de aanschafprijs. Ok, we hebben flink wat gedaan om het zo te krijgen, maar dat heeft ook allemaal geen kapitalen gekost.

Op naar de volgende beurt….

Update

  • 236.000 km

Even een korte update. Halfjaarlijks onderhoud en APK geweest. Geen problemen. Alleen de airco bijgevuld (wel lekker als het weer warm wordt) en nieuwe ruitenwisserbladen.

Rollenbank

  • 241.000 km

De auto is (gewoon omdat we nieuwsgierig van aard zijn) even op de rollenbank geweest bij Beek Auto Racing in Den Haag. Daar waar AW ook de rollenbank-tests laat doen dus.
Vermogen i.p.v. 101 pk (74 kW): 118,5 pk (87 kW) + 17,5 %.
Koppel i.p.v. 150 Nm: 161 Nm + 7,5 %.
Het is dus fors meer dan de fabrieksopgave!

Investering

  • 246.000 km

Omdat de auto het gewoon goed doet en ook motorisch nog heel gezond is hebben wij besloten dat het tijd was voor een verdere investering.
Om goed te kunnen blijven rijden begon het onderstel toch wat te verminderen en zijn de volgende zaken vervangen:
- hoofdveren voorzijde en achterzijde Bilstein
- schokbrekers voorzijde Bilstein B4
- schokbrekers achterzijde Bilstein B4
- stabilisatorstangen achterzijde
- stabilisatorstangen voorzijde
- toplagers voorzijde
Een flinke stapel onderdelen, maar dan kan het ook weer jaren mee.
En, inderdaad, de wegligging en het comfort zijn ineens toch stukken beter!

Volgende update

  • 253.000 km

We blijven volhouden met goed onderhoud. Volgens mij de basis om lang van een youngtimer gebruik te kunnen maken. Ook bij deze beurt weer totaal geen bijzonderheden. De auto wordt flink gebruikt (kijk maar naar het oplopen van de km-stand) en leent zich daar ook goed voor. Naast zakelijk gebruik ook familie op ruime afstand en de vakantie, dit jaar in Duitsland. We tanken sinds deze zomer wel euro 98. We merken dat het verbruik iets lager is wat de hogere prijs teniet doet. Daarnaast loopt de koude motor wel mooier. Voor de rest is de auto eigenlijk heel saai. Hij doet het gewoon zoals we gewend zijn geraakt.

Verkocht

  • 263.500 km

En het avontuur met de youngtimer is tot een einde gekomen.
Doordat we na de lockdowns weer meer gingen rijden gingen er bij ons ook andere overwegingen gelden.
1. Hoe ver ga je met het (toch meerdere) onderhoud van een op leeftijd komende dame?
2. Hoeveel km per jaar mag je verwachten van zo'n auto?
3. Hoeveel uitstoot (CO2) geeft zo'n auto met zoveel km/jaar in vergelijking met de huidige auto's?
We hebben alles op een rijtje gezet en hebben de Ford ingeruild. Niet omdat hij op z'n einde was, maar om de bovenstaande redenen.
Hij heeft zich goed gehouden. Bleef lekker rijden. Maar werd wel ouder!
Voor de nieuwe auto zal ik binnenkort wel weer een nieuwe review beginnen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.