Ford Fiesta 1.8 DI Century (2000)

autoreview

Ford Fiesta 1.8 DI Century (2000)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.8 DI Century
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vreemd dat het juiste type niet aan te vinken is!
Het betreft hier namelijk een 1.8 TD 8 klepper 75 pk.

We schrijven juni 2003. Mijn vriendin haar Ford Fiesta 1.3 uit 1993 is aan vervanging toe. Het ’bultje’ begon al wat roestvlekjes te tonen en het onderhoud loog er ook niet om, de vrij hoge kosten en het feit dat er nogal wat kilometers gereden waren met de witte Fiesta (180.000km) waren een reden om over te stappen naar een Fiesta met dieselmotor.

Waarom weer een Fiesta? De witte was toch een fijn wagentje om te rijden en afgezien van de kosten die er op den duur aan kwamen heeft ie haar nooit laten staan!
De Fiesta was bovendien wel veel goedkoper dan concurrenten als de Seat Ibiza TDI o.i.d.
Waarschijnlijk is dit inherent dat dit model van Ford al langer meedraait en dus ouder van concept is.

Er was echter 1 eis: Airconditioning... Dat wilde ze er toch wel graag op hebben. Eenmaal op zoek gegaan viel het nog niet mee om een Fiesta turbodiesel te vinden die niet zo’n belachelijk hoge kilometerstand had en ook nog eens voorzien was van airco. In heel Brabant stonden er 3 te koop. Bij de laatste die we bezochten was het raak en deze auto hebben we dus toen ook meteen gekocht! Na wat gemaakte afspraken over dingen als distributieriem, radio/cd speler (CD6000), nieuw tellercluster i.v.m. kapot richtingaanwijzerlampje (led) en 4 nieuwe banden de auto 10 dagen later opgehaald bij de Ford Dealer in Oss.

Na 86.000 kilometers kunnen we wel opmaken wat heel goed bevalt en minder goed bevalt aan deze auto!

+ Motorisch niet de snelste, wel lekker wat koppel voor zo’n relatief kleine auto.
Verbruik ligt in de zomer rond de 1:23 en in de winter op 1:18/19, zuinig dus!
+ Luxe: Met electrische ramen, airco, stuurbekrachtiging, CV met afstandsbediening
(achteraf laten monteren) zeker geen ’crisis’ model!
+ De enorm goede overzichelijkheid rondom!
+ Op de snelweg draait de motor 3000 toeren, op zich geen lawaaimaker.
+ Gewoon een leuk modelletje om te zien!


- Bij koude start nagelt de diesel er behoorlijk op los, naarmate ie warm wordt, is
het stukken minder.
- Goede stoelen, wel korte zittingen, maar voor iemand van 1.67m is dat natuurlijk
geen probleem!
- De diesel is niet altijd even soepel en wil nog weleens bokken, warm of koud,
maakt niet uit! Iets meer gas is de remedie...
- Ford was in de begin jaren 90 één van de eerste met Airbags, waarom dan 1 airbag
in een auto uit 2000?!
- Schakelen in achteruit en in 1 zijn vaak een ellende, vooral in achteruit wil nog
weleens gepaard gaan met wat ’tandjes spugen’. Edit: door nieuwe koppeling
verholpen


Halverwege vorig jaar is het gaspedaal kapot gegaan, dit resulteerde in een hoog toerental bij het rijden, ondanks het tussentijds koppelen.
Het bleek een electronisch gaspedaal te zijn die een foutmelding gaf. Onderdeel was niet op voorraad en moest per koerier uit Duitsland komen. De volgende dag gemonteerd en we konden weer rijden!
Ook de koppeling lijkt eraan te komen, die is niet helemaal fris meer. Zelfs bij ontkoppelen wil ie ooit nog wel eens een stukje vooruit rollen op de vlakke baan. De vraag is dus echter of ie daadwerkelijk echt ontkoppelt! Edit: niet dus!

Al met al een uiterst betrouwbare auto die voorlopig nog mooi bij ons blijft!

Update 22-02-2007

Grote beurt laten uitvoeren : olie 5W-30, ruitenreiniger(....),Filterelement, oliefilter, geur en microfilter en brandstoffilter zijn vervangen. Kosten € 309,-

Update 19-03-2007

Afgelopen week is er een nieuwe koppeling in gezet. Deze was na circa 180.000km wel versleten, kosten? € 613,- incl montage en BTW. Nu rijdt hij weer als een zonnetje.

Update: 17-07-07

Tijdens de APK nieuwe schokbreker rechtsachter erin gezet. Verder komen de remleidingen binnenkort aan de beurt, werden poreus, maar nog niet alarmerend.

PROBLEMEN

Gaspedaal kapot!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.