Ford Fiesta 1.4 TDCi Ghia (2002)

autoreview

Ford Fiesta
Ford FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord FiestaFord Fiesta - interieur

Signalement

UitvoeringFiesta 1.4 TDCi Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Motor
Mijn Fiesta heeft de 1.4 TDCi dieselmotor van Ford/PSA. Hij levert 68 pk en 160 Nm. Voor een 1.4 dieseltje zijn dat prima waarden, maar het houdt zeker qua vermogen niet over natuurlijk. In het Nederlandse verkeer kun je goed meekomen, je bent geen slak op de weg. Hier schakel ik bij zo"n 2000 tpm al op, maar tijdens een vakantie in het Duitse Eiffel gebied (bergweggetjes!) moest ik "m langer in de versnellingen hangen om het tempo erin te houden. Is verder geen probleem. De motor is erg geciviliseerd - hij loopt mooi rustig en het geluidsniveau is netjes. Je hoort alleen dat er een
zelfontsteker aan het werk is als hij stationair staat te pruttelen en als je bij lage snelheid of zware belasting (bergopwaards) optrekt. Normaliter hoor je vanaf zo"n 60 km/h alleen nog de wind die langs de auto blaast.

Moest aan het begin wennen aan het feit dat de motor zelf iets gas bijgeeft als hij drijgt af te slaan. Hem helemaal afwurgen is dus niet zo"n goed idee, maar hierdoor kan hij bijvoorbeeld zichzelf wel in z"n 4 met iets verhoogd stationair toerental voorttrekken.

Prestaties
Een bescheiden motortje en een ’modern’ wagengewicht van 1060 kg zijn geen garantie voor flitsende prestaties. Volgens de opgave kan hij in 14,9 sec naar de 100 toe, maar dat interesseert mij iets minder. Hoe vaak maak je nu van zoiets gebruik in het dagelijks verkeer? De opgegeven topsnelheid van 164 km/h zit er zeker in. Tot 150 op de teller gaat het prima, daarboven wordt het kilometertjes sprokkelen. In Nederland heb ik meermaals 170 op de teller gehad, in Duitsland met drie personen in de auto bergafwaards kwam hij zelfs tot 188 km/h. Niet realistisch, wel leuk.

Het verbruik schommelde initieel in de winterperiode tussen de 1:15,5 en 1:16,5. Viel mij iets tegen, maar nu het warmer wordt gaat het beter. In Duitsland met temperaturen rond de 30 graden C, veel bergweggetjes en hele stukken autobahn waar hij vaak tussen de 150 en 160 reed haalde ik verbruiken tussen de 1:20,6 en 1:21,4. Dat lijkt dus wel snor te zitten. De bandjes goed hard oppompen helpt ook.

Weggedrag
Het weggedrag was voor mij één van de belangrijkste redenen om voor de Fiesta te kiezen. Hij is op dit moment volgens velen de beste in zijn klasse op dat gebied. Hij ligt ontzettend stabiel op de weg en onderstuur in bochten treedt pas in een erg laat stadium op. Je kunt deze auto bij wijze van spreken
ook op topsnelheid nog met één hand besturen. Hij helt weinig over in bochten dankzij de redelijk straffe vering en demping. Die zullen niet ieders smaak zijn, maar de Fiesta is zeker niet oncomfortabel. De besturing is mooi direct, goed
bekrachtigd en geeft lekker veel informatie terug over wat er zich tussen de wielen en het wegdek afspeelt. De Fiesta is echt een rijdersauto.

Comfort
Zoals net al aangegeven, rijcomfort is prima maar voor sommigen wellicht wat te straf. De leefruimte aan boord is prima voor een compacte auto. Je kunt het er met 4 volwassenen goed in uithouden, mits de voorste twee de stoelen niet te ver naar achteren schuiven. De achterbank is helemaal plat zonder zitkuiltjes, dus een eventuele middelste 5e passagier zit ook nog aardig. De Ghia uitvoering heeft drie hoofdsteunen en 3-punts gordels achterin. De voorstoelen staan hoog zoals nu de mode is. De zitting is kort, maar net niet té kort, en "t onbreekt alleen een beetje aan zijdelingse
steun. De stoelen zijn Duits-hard en zitten mede daardoor erg goed. De versnellingspook staat lekker hoog zodat je je hand maar heel even van het stuur hoeft te halen bij het schakelen. Beetje rally-achtig. Schakelen gaat trefzeker en soepel, prima bakje.

Afwerking is boven alle twijfel verheven. Het zijn geen VW materialen maar dat zocht ik ook niet. Het zit strak en recht in elkaar en tot nu toe nog geen gerammel of gekraak. De Ghia uitvoering is de meest luxe van het stel en die van mij heeft ook nog een optie pakketje. Er zit o.a. op: handbediende
airco, electrisch bedienbare voorportierruiten en
buitenspiegels (ook nog eens verwarmd), velours bekleding, 6-CD wisselaar met frontlader in het dashboard, hoogteverstelbare bestuurdersstoel, ABS, 6 airbags, lederen stuur en versnellingspook, verwarmbare voorruit (erg handig in de winter) en drie 3-punts gordels achterin. Niet gek voor dit formaat auto.

In het instrumentenpaneel zitten twee grote ronde meters (snelheid en toerental) met als LCD uitgevoerd daarin een km/dag-teller, koelwatertemperatuurmeter en tankinhoudsmeter. De tankinhoud wordt getoond als 12 verticale segmentjes (streepjes) waar er steeds één van verdwijnt. De onderste is nog eens in twee helftjes gesplitst, waarbij het tank-reserve lampje gaat branden als er nog maar één helftje over is. Is
even wennen in het begin, maar verder geen probleem. Die LCD"s zijn wel lastig te zien in combinatie van fel daglicht en een zonnebril op.

Veiligheid
Alle Fiesta"s in Nederland met uitzondering van het
basismodel (Celebration) hebben standaard 6 airbags (1 x stuur, 1 x dashboard, 2 x zijkant stoelen, 2 x gordijnairbags) en ABS. Verder haalt hij 4 van de 5 sterren in de Euro-NCAP crashtests. Zit wel goed dus.

De auto is ook goed overzichtelijk. Veel glas rondom en op de motorkap lopen twee ’bobbels’ van de koplampen naar de voorruit toe (beetje Porsche 911 idee) die je goed kunt zien als bestuurder van 1.85m. Inschatten waar de auto begint en ophoudt is
dus geen probleem.

Conclusie
Geweldige rijdersauto, prima kwaliteit, relatief ruim, veilig en met een modern dieseltje. Voor mij perfect.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.