Ford Fiesta 1.3i 16V RS (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.3i 16V RS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 133.787 km |
KM-stand laatst | 155.800 km |
Eerste auto
- 133.000 km
In oktober 2015 deze Ford Fiesta gekocht met volle APK keuring. Het viel mijn maat op dat de koppeling slipte, zeker bij hogere snelheid en toerental. Ondanks het risico dat dit vervangen zou moeten worden toch maar gekocht. De verkoper zei dat hij geen slippende koppeling merkte.
In de maanden daarna nog wat kleine dingetjes zelf gefixt:
-radio zat niet goed vast en kwam er uit vallen bij hard remmen. Dit was door de vorige eigenaar met ductape opgelost. Voor 15 euro op internet een soort kit gekocht met het juiste onderdeel waardoor je de radio in een soort rail kon vastmaken.
-reservewiel ontbrak. Voor 20 euro eentje gekocht bij de sloop.
-lampje kofferbak kapot, voor 80 eurocent een nieuwe gekocht.
- 148.000 km
Na 5 maanden elke dag heen en weer naar m'n werk te hebben gereden is de koppeling uiteindelijk kapot gegaan. Dit zat er al wel aan te komen, ik merkte de afgelopen weken dat hij veel toeren maakte en er lang over deed om op snelheid te komen. Maar ja, je rijdt er mee door zolang het kan.
Een reparatie van 500 euro voor een auto die 1000 euro gekost heeft is wel fors, maar verder is de auto nog prima in orde, dus we gaan er mee akkoord.
Achterruitenwisser zekering
- 150.000 km
Het is de afgelopen maanden al 3 keer voorgekomen dat de achterruitenwisser traag reageert of het helemaal niet doet en de gele 20 Ampere zekering van de ruitenwissers doorbrandt. Tot nu toe heb ik hem steeds vervangen, maar na even googelen blijkt dit een bekend probleem van dit type fiesta.
De oplossing blijkt de contactpuntjes van de 4 metalen pennen onderaan de achterklep opschuren en met WD40 inspuiten (of juist met contactolie ofzo?). Ik wist niet dat daar stroom doorheen loopt, maar de oplossing werkt!
Ik heb nog steeds wel het probleem dat de achterruitenwisser stil blijft staan als je hem uitzet, in plaats van dat hij zijn cyclus afmaakt. Maar ik denk dat dat een andere oorzaak heeft, een defect in de printplaat of iets anders elektrisch. Ga ik binnenkort een keer naar kijken :)
Naar de sloop
- 155.800 km
2 weken geleden gebeurde het: tijdens het afremmen voor een stoplicht viel de auto uit. Starten lukte niet meer. ANWB erbij, geen spanning op distributieriem, waarschijnlijk kapot (de riem zelf geknapt of de spanningshouders of waterpomp kapot).
Nog even gezocht of dit te fixen is, maar blijkbaar heeft deze fiesta een "interference engine", de kleppen worden dan dus kapot geslagen bij het breken van de "timing belt" (distributieriem). Te duur om te vervangen dus, veel arbeid en gedoe. Dus: rijp voor de sloop, die kwamen hem ophalen en gaven er nog 75 euro voor. Het einde van m'n eerste auto'tje, wel veel plezier van gehad en vele ervaringen rijker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.