Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140pk Red Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 140pk Red Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 94.000 km |
Eerste kennismaking
- 165 km
na 8 jaar te hebben gereden in een Fiat Grande Punto ben ik overstag gegaan en heb ik een Ford Fiesta aangeschaft.
Ik heb getwijfeld, omdat het interieur van deze auto al een tijdje gebruikt werd in de huidige Fiesta en ik als bijna een eis toch wel een touchscreen wilde (zoals nu in de huidige Focus te verkrijgen is)
Uiteindelijk toch de auto gekocht en ik heb er geen moment spijt van gehad de afgelopen paar dagen.
De bouwkwaliteit is van een veel hoger niveau dan dat van de Fiat.
De rijeigenschappen zijn merkbaar beter. Logisch, want deze Fiesta is een sportieveling terwijl mijn vorige auto dat niet was.
Alles voelt goed en zit goed op z'n plek.
Er zijn minpuntjes:
- Middenarmsteun zit in de weg bij het schakelen. Mijn elleboog raakt de bovenkant.
- Remmen zijn erg wennen. Je moet de rem diep intrappen voordat de auto reageert.
- Zuinig proberen op te trekken is lastig
De pluspunten:
+ Koppel, er is genoeg in elke versnelling
+ Materialen voelen goed, deuren vallen volwassen dicht
+ SYNC systeem werkt beter dan ik had verwacht
+ Startknop
Ik zal volgend jaar na de eerste onderhoudsbeurt een verslag doen van de zuinigheid van de auto en eventuele problemen die zouden zijn ontstaan. (maar ik hoop van niet)
Ervaringen na een half jaar
- 5.200 km
We zijn inmiddels een half jaar verder en ik rijd nog steeds met een glimlach op mijn gezicht.
Ik kan herhalen wat ik al eerder heb gezegd over de auto, maar dat zal ik niet doen.
Een stukje over het verbruik en de ergonomie/logica van het interieur/media display zal ik beschrijven.
Het verbruik volgens de boordcomputer is 5.8/100 (1 op 17.2)
Het verbruik volgens de tankbeurten is 6.05/100 (1 op 16.5)
Op de snelweg en N wegen is de auto superzuinig. Zelfs binnen de bebouwde kom.
Maar zoals ik al eerder zei, even zuinig optrekken bij het stoplicht zit er niet in.
In z'n 1 geeft de computer soms 1 op 4 aan als ik van 1200 naar 2500 toeren ga met rustig optrekken
Ik heb zelfs 1 op 2 zien staan bij flink gas geven in deze versnelling.
Goed, het zijn korte momenten van een seconde of twee, maar neemt niet weg dat rijden in de stad de auto niet erg zuinig maakt. idem voor filerijden.
Ik heb momenteel een afwijking van 25% tov de fabrieksopgave.
Nou moet ik wel toegeven dat ik, waar ik kan, stevig doortrek maar ik me wel aan de maximale snelheid houd.
Dan de ergonomie van het interieur.
De armsteun ben ik inmiddels gewend, maar het is nog steeds vreemd dat deze zo dicht bij de pook zit en niet omhoog te klappen is.
Verder vind ik het grijpen naar mijn gordel flink wennen (na een half jaar nog steeds lastig), aangezien dit een 3 deurs is en de gordel bevestiging flink naar achteren zit.
Zelf ben ik 1.90 en zit ik al ver naar achteren, maar dan nog moet ik ver grijpen.
Met mijn lengte en de stoel op de laagste stand is er bij normaal zitten overigens niet veel hoofdruimte over. Iets wat bij de Fiat Grande Punto geen probleem was.
Ik kijk ook met mijn ogen tegen de bovenkant van het raam aan tegen de zonneklep.
Je merkt ook dat het Sync systeem verouderd is.
bijvoorbeeld even iemand opbellen is omslachtig omdat je niet in 1x je commando kan geven.
Het moet in drie delen --> "opbellen", "naam", "soort nummer"
Bij elke stap zit er tijd tussen en een antwoord van de computer. Het werkt wel, maar ik vind het omslachtig.
Navigeren werkt prima tot aan vorige week zaterdag toen ik in Rotterdam was en wellicht door de hoge gebouwen ik geen bereik had totdat ik het centrum uit was.
In was geen probleem, maar uit wel.
De navigatie vloog alle kanten op en er was geen route te zien.
Al en al zijn dit kleine dingetjes, maar toch noemenswaardig.
Qua rijden heb ik nog geen problemen gehad met de auto.
Ik heb wel 2x een noodstop gemaakt en de remmen werken toch wel goed (gelukkig maar). En het active city stop draagt dan ook een steentje bij.
Op naar de eerste beurt of 10.000km
Na 10 jaar de auto weggedaan
- 94.000 km
Ik heb na bijna 10 jaar de auto weggedaan.
9 jaar lang probleemloos gereden, maar het laatste jaar haalde alles weer in.
- ABS pomp was stuk en de ABS module moest gereviseerd worden.
- Twee remklauwen moesten vervangen worden hierdoor.
- Synchroom van de versnellingsbak moest vervangen worden.
- Thermostaat was aan vervanging toe.
Ik heb het comfort op 4 van 5 gezet, want bij lange afstanden merk je toch wel dat de stoelen niet super comfortabel zijn.
En betrouwbaarheid op 4 van 5 gezet. Ook al was de auto 9 jaar lang super betrouwbaar, dat laatste jaar gaf een vieze smaak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.