Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2018)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.147 km

In 2017 zijn we ons gaan oriënteren op een nieuwe auto, of een nieuwe Fiesta of een nieuwe Focus.
Omdat we 6 a 7 keer per jaar de Alpen gaan wilde we meer motorvermogen dan de huidige 65pk in de Fiesta. Meer bagageruimte zou fijn zijn, maar was geen harde eis. Buiten de 6 a 7 weken per jaar naar de Alpen rijdt je immers onnodig met een te grote auto als je de bagageruimte niet volledig benut.
Uiteindelijk besloten om geen Focus te nemen, maar voor de nieuwe Fiesta te gaan.
Begin 2018 op internet gaan kijken naar aanbiedingen van voorraad modellen van de nieuwe Fiesta.
De keuze was gevallen op de 100pk 5 drs Titanium of de 100pk 5 drs ST line. In eerste instantie kon ik geen geschikt voorraad model vinden met een aantal opties die ik beslist op de auto wilde hebben, namelijk panoramadak, BLIS en adaptieve cruise controle.
Begin februari 2018 kwam ik op internet na een nieuwe zoektocht terecht op een Fiesta 125pk 5Drs Vignale met wel de opties erop die voor mij een must waren, ook qua prijs ten opzichte van een Titanium of ST line met 100pk met de opties die op de Vignale aanwezig waren, kreeg ik een gunstig inruil voorstel.
Ik had al eens eerder geïnformeerd voor een Vignale, maar de levertijd was minimaal 4 tot 5maanden voor dit model en was te gek voor mij.
De Vignale die ik tegen kwam op internet was met 2 weken te leveren omdat deze al was geproduceerd en inmiddels op transport stond richting de dealer in Nederland.
Uiteindelijk begin februari de nieuwe Ford Fiesta Vignale 125pk 5Drs besteld.
De Fiesta is voorzien van de volgende opties,
-lederen Vignale bekleding,
-winterpack,
-BLIS,
-Driver package 2 en 3,
-panorama dak,
-navigatiepakket met B&O audio,
-Door Edge protectors,
-5 jaar garantie,
-Continental WinterContact TS860 195/60 R15 met lichtmetalen velgen.
Dus bijna Full Options!
Na twee weken wachten is de auto een paar dagen geleden geleverd en is deze direct ingezet om ingereden te worden naar Oostenrijk.
Komende uit een Ford Fiesta uit 2013 met 65pk is de Vignale uit 2018 een hele grote stap voorwaarts.
Grote pluspunt is de 170Nm (beschikbaar vanaf 1400tpm) en 125pk sterkte motor en de nieuwe Fiesta is een stuk stiller dan de vorige.
Qua weggedrag is er niks op aan te merken, het was al een feest en dat is met de nieuwe Fiesta nog steeds.
BLIS, dit is een erg fijn systeem wat informatie doorgeeft doormiddel van een oranje lampje in je buitenspiegel indien er een auto naast of in de dodehoek aanwezig is. Ook geeft het systeem een signaal indien er bijvoorbeeld fietsers de auto naderen indien je achteruit een parkeervak uitrijdt en je weinig zicht hebt.
De adaptieve cruise controle, wat een super systeem. Instellen op de gewenste snelheid en afstand instellen tot je voorganger en de auto remt en geeft zelf weer gas.
Heb het op B wegen en de snelweg gebruikt en tot nu toe erg tevreden over. Zoals met iedere cruise controle moet je verder voor je uit kijken zodat je het systeem niet steeds hoeft te onderbreken indien je wilt halen. Het doel van cruise controle is immers een constante snelheid aanhouden.
Lane assist, het stuur trilt als je onbedoeld te dicht bij de strepen komt op de weg of je richting aanwijzer niet gebruikt bij veranderen van rijbaan. Tot nu toe tevreden over het systeem.
Het audio systeem van B&O is voldoende van kwaliteit en geeft een mooi en helder geluid. Jammer is wel dat je weinig instelmogelijjheden hebt om het geluid bij te stellen.
De navigatie, tot nu toe tevreden over. Duidelijk en helder scherm en het werkt erg makkelijk. Rekent snel een nieuwe route. Alleen nog niet kunnen vinden dat de navigatie automatisch meldingen geeft indien er file is.
Ook makkelijk is dat je geen land hoeft te selecteren, gewoon intoetsen waar je heen wilt en het wordt gezocht.
De DAB audio, mooi kraakhelder geluid.
De auto is voor en achter voorzien van parkeersensoren en een achteruitcamera, dit werkt erg prettig zelfs op een auto van ongeveer 4 meter lengte.
Tot nu toe is er veel op de snelweg gereden met verschillende snelheden tot kortstondig max 150km/h en een kleine 250km op bergwegen en binnendoor wegen op winterbanden en het verbruik valt zeker nog niet tegen.
Waar de "oude" Fiesta nog weleens moeite had met het "klimmen" op de Duitse snelwegen op snelheid (je moest op een gegevenmoment gewoon terug schakelen) gaat de nieuwe zonder enige moeite de "klim" aan. Ook op bergwegen in de Alpen is er geen twijfel in de auto te bespeuren dat de snelheid wegzakt of dat er terug geschakeld moet worden.
De auto is voorzien van een "Eco" knop, hiermee wordt het vermogen van de auto geknepen en is er ongeveer 80/90pk beschikbaar.
Erg prettig in de avond is de automatisch dimmende binnenspiegel.
De automatische inschakelende verlichting ben ik ook erg tevreden over, het systeem schakelt in tijdens regen en ook met het inrijden van een tunnel gaat het direct aan. Ben weleens anders gewend geweest.
Wennen zijn wel de dunnen draadjes in de voorruit van de voorruitverwarmimg, bij een bepaalde stand van de zon zijn deze goed zichtbaar. Denk dat het een kwestie van wennen is.
De voorruitverwarmimg, nu 1 keer gebruikt, werkt heel snel voor het ontwasemen.
Ook de stuur- en stoelverwarming doen hun werk snel. De stoelverwarming heeft 3 standen overigens.
Beide stoelen zijn in hoogte verstelbaar en hebben een lendesteun, dit is erg fijn tijdens lange ritten.
In het interieur zijn in de bekerhouder, portieren, en bij je voeten blauwe leds aanwezig, dit mooi om te zien en geeft een rustige ambiance in de auto.
De "oude" Fiesta moest nog om 20.000km of 1 jaar een servicebeurt, de nieuwe Fiesta moet om de 2 jaar of 30.000km een servicebeurt.
Het informatiesystemen in het dashboard is zeer uitgebreid en toont je veel informatie, zelfs de navigatie.
Tot nu toe heb ik enkel plus punten gevonden t.o.v. de "oude" Fiesta.

  • 3.457 km

Inmiddels staat de kilometerteller op 3457km en is het gemiddelde gebruik volgens de verbruiksmonitor 5,77l/100km. In de auto zelf wordt een gemiddeld verbruik van 5,6l/100km aangegeven. Valt mij zeker niet tegen. De auto staat ook nog op de winterbanden.

De auto heeft inmiddels in de regen, sneeuw en temperaturen onder nul gereden.
Een groot pluspunt bij winterweer zijn de stoel- en stuurverwarming en de voorruitverwarming.
Paar minpuntjes, maar deze zijn weersafhankelijk. Tijdens sneeuwbuien en/of ijsvorming op de auto werkt de adaptieve cruise controle en de pre collision niet meer. Dit zou toch anders opgelost kunnen worden door de autofabrikanten door de sensor achter de voorruit te plaatsen netzoals de camera die eral zit. Want ik was niet de enige die op een parkeerplaats de sensor aan het schoonmaken was.
De regensensor slaat op hol indien er vuilligheid van het strooien op de voorruit komt. In de regen werkt het perfect.
Zoals gezegd is dit weersafhankelijk en doet dit niks af aan de auto of het merk Ford.
Want ik kwam ook een Mercedes rijder tegen op de parkeerplaats die zijn sensor aan het schoonmaken was.

De nieuwe Fiesta ligt beter op de weg dan het vorige model, ook is de auto merkbaar stiller.
Inmiddels ook het uitgebreide informatiesysteem gebruikt wat tussen de klokken van snelheid en toerental zit.
Je hebt twee verschillende informatieschermen die het volgende kunnen weergeven,
-huidig en gemiddeld verbruik,
-gemiddeld snelheid,
-resterende aantal km's op benzinetank inhoud,
-dagteller.
Dan zijn er nog informatieschermen voor navigatie waarmee je de navigatie kan bedienen, zonder het grote scherm te gebruiken en die je tijdens het rijden aanwijzingen geeft.
Voor de adaptieve cruise controle is er ook een apart scherm die ook de overige bestuurderssystemen weer geeft.
De overige schermen zijn voor de radio en de voertuiginstellingen.
Ongeveer 90% van de kilometers zijn gereden met de "eco" stand aan, tijdens het overschakelen tussen deze stand aan of uit voel je de auto even inhouden of juist sportiever worden. Op snelwegen en B wegen heeft de auto in Eco stand meer als voldoende vermogen en trekkracht. Alleen op bergwegen en tijdens het inhalen op B wegen zou ik de Eco stand uitzetten omdat meer trekkracht te hebben en zodoende comfortabeler te rijden.
Erg tevreden ben ik ook over het motorvermogen van de auto en de trekkracht bij lage toeren. De vorige Fiesta moest ik altijd in een lage versnelling houden en hoog in de toeren rijden als ik rustig door de Alpen op een bergpas wilde rijden. Bij de nieuwe Fiesta kan heerlijk relax over een bergpas rijden zonder al teveel schakelwerk.

Het navigatiesysteem, tot nu toe tevreden over. Het zoeken gaat makkelijk, je hoeft niet eerst een land of stad te selecteren. Gewoon straatnaam en stad invoeren of postcode en op "zoeken" klikken. Aanwijzingen zijn duidelijk en afslagen worden ook duidelijk weergegeven in zowel het grote scherm als het informatie display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.
Ik lees op internet dat er veel klachten zijn over het navigatiesysteem van Ford, tot nu toe deel ik die mening niet.

De radio werkt ook erg makkelijk, zowel in de FM als in de DAB stand worden de zenders automatisch gezocht. In de vorige Fiesta moest je altijd door de frequenties heen lopen om een nieuwe radiozender te zoeken die niet was opgeslagen, in de nieuwe Fiesta worden er automatisch lijsten gezocht waaruit je kan kiezen. Werkt erg makkelijk en fijn.

De afwerking en bouwkwaliteit is op een stuk hoger niveau dan de vorige Fiesta. Nu ben ik van een 2013 Style uitvoering naar een 2018 Vignale gegaan met lederen bekleding op de stoelen en portieren. Dus niet echt vergelijkbaar, de uitstraling is immers hierdoor veel luxer.
Maar er zijn mooiere materialen gebruikt, naden zijn kleiner en alles voelt robuuster aan.

Nog niet getest zijn de grootlichtassistent, Apple CarPlay, de actieve parkeerassistent.
De driver assistent die je moet waarschuwen indien je niet meer "scherp" achter het stuur zit, hiervan heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe dit precies werkt.

Inmiddels veel op de snelweg gereden en ook in Duitsland, heb de auto nog niet op topsnelheid gereden.
De auto is lekker vlot en als je even niet oplet ga je harder dan je denkt. Tot nu toe niet harder gereden dan 160km/h.

Al met al een tevreden bestuurder.

De auto gaat vanaf vandaag zijn km's maken voor woon/werkverkeer.

3e verslag

  • 3.704 km

Even een update over de auto.
Gisteren had ik het panoramadak open, toen ik de snelweg opging en het geluid van het dak wat openstaat vervelend vond worden wilde ik het dak sluiten. Het dak wilde niet verder sluiten dan de ventilatiestand.
De snelheid was boven de 100km/h. Even later reed ik de file in en probeerde ik het opnieuw, toen sloot het dak wel gewoon.
Dus even in de gaten houden dit.

Het navigatiesysteem, inmiddels wat kilometers gemaakt in Nederland en ik kom er achter dat de kaarten verouderd zijn. Woonwijken die er al jaren staan ontbreken, aangepaste snelwegen ontbreken.

4e verslag

  • 3.900 km

Inmiddels zijn de winterbanden gewisseld voor de originele Ford Fiesta Vignale velgen met daarop Michelin Pilot Sport 205/45ZR17.

Inzake de klacht met de verouderde navigatie kaarten contact opgenomen met Ford Nederland. Deze verwijzen naar een update die in de maak is en er aan komt. Het probleem wordt ook erkend. Wanneer deze update komt is een groot vraagteken.

5e verslag

  • 4.300 km

Gesprek gehad met de dealer omtrent verouderde navigatiekaarten en nog een paar andere zaken omtrent aflevering.
Hulde voor de dealer hoe ze dit oplossen met de klant, kan Ford Nederland nog veel van leren!

6e verslag

  • 6.100 km

Weer even een update.
Volgens de AutoWeek verbruiksmonitor is het gemiddelde verbruik 6,01 l/100km. De boordcomputer in de auto zelf geeft een gemiddeld verbruik van 5,8l/100km aan.

Sync3, de versie die affabriek is geïnstalleerd in de auto, daar is een update voor. Alleen Ford heeft een storing op de website om te kunnen downloaden, ook in de auto zelf zou dit te downloaden moeten zijn. Ook daar werkt het tot nu toe niet. Sync3 kan je verbinden met WiFi of via de optie "persoonlijke hotspot" op je IPhone.
We blijven het proberen.

Wel komen er steeds meer apps beschikbaar die werken op Sync3.
Namelijk,
-Sygic navigatie,
-Waze navigatie (fijne app en duidelijke navigatie en bovenal gratis),
-Katwarn,
-Wetter.de,
-Accuweather,
-en nog veel meer.
Vooral op de Amerikaanse en Duitse Ford website staan meer apps die werken via Sync3 dan op de Nederlandse website.

Inmiddels rijden we enkele maanden in de auto rond, maar nog geen andere Fiesta Vignale rijder gespot. Van de dealer begreep ik dat ze er sinds de introductie 4 hadden verkocht.

Na de auto onder winterse omstandigheden naar de Alpen te hebben gebracht en weer terug. Gaan we het nu onder zomerse omstandigheden doen.

De dealer.
Tussen aankoop en aflevering zijn meerdere zaken niet vlekkeloos verlopen.
De waren o.a.;
-auto te laat afgeleverd, zou 2/3 maart zijn, maar werd 8 maart zonder tussen bericht van de dealer,
-auto werd niet schoon afgeleverd,
-auto werd met beschadigde velg geleverd,
-auto zou niet geleverd kunnen worden op 8 maart omdat de bestelde winterset niet voorradig was, dit kreeg ik 3 dagen voor aflevering te horen. Wel was er een duurder alternatief beschikbaar of wachten tot april wanneer de bestelde set wel beschikbaar was.
-de verkoper was er wel erg op gebrand dat de enquête die ik zou ontvangen van Ford Nederland enkel met uitstekend zou invullen, hier werd hij immers persoonlijk op afgerekend vertelde hij.
Bij Vignale hoort volgens Ford een speciale beleving die o.a. terug te vinden is in een haal en breng service voor de auto bij onderhoud. Dit besprak ik met de verkoper bij aflevering. Gezien de afstand tussen mijn woonadres en dealer was de verkoper hier niet happig op en vond hij het beter als ik een dealer zocht bij mij in de regio!

Na aflevering kwam ik erachter dat de kaartensoftware voor de navigatie ernstig verouderd was, vooral voor Nederland is dat regelmatig lastig.

Uiteindelijk zijn de "klachten" opgepakt door de dealer (was inderdaad niet zoals het hoorde te gaan) in opdracht van Ford en is er door de dealer een financiële compensatie uitgekeerd en zou de 1e onderhoudsbeurt (30.000km/2 jaar) kosteloos zijn.
Onlangs weer problemen met de dealer gehad met betrekking tot service verlenen. Wederom overleg gehad daarover en ook dit was niet gelopen zoals het hoorde gaf de dealer aan. Uiteindelijk uit elkaar gaan (was gezien de afstand maar beter ook!) en zijn de kosten voor de 1e onderhoudsbeurt overgemaakt.
De grote dealer is in mijn ogen meer een autoschuiver dan een servicegerichte dealer die aan klantenbinding doet, erg jammer allemaal.
Dus we gaan een nieuwe dealer zoeken.

7e verslag

  • 8.128 km

Inmiddels weer paar duizend kilometers gereden met de auto en het blijft een heerlijke auto, ook voor de lange afstanden.

Met de adaptieve cruise controle op 140km/h ingesteld is het gemiddelde verbruik rond de 6l/100km. Dit is bij een ingeschakelde airco, volle kofferbak en 3 personen in de auto.
Het overal gemiddelde verbruik vanaf aflevering staat op 5,8l/100km.

De Duitse A3 kent op sommige plekken flinke stijgingen van 6% en met de cruise controle ingeschakeld op 140km/h en in de 6e versnelling rijdend is er van terugvallen in snelheid geen sprake. Dat was met de vorige Fiesta wel anders.

Afgelopen zaterdag opeens storing in de adaptieve cruise controle, denk een vlieg op de radar. Even geswitcht naar de gewone cruise controle en na 20 minuten weer kunnen switchen naar de adaptieve cruise controle.
Hier zouden dus meer auto's last van moeten hebben. Al met al geen groot probleem. Denk alleen dat Ford bij een facelift van de MK8 Fiesta een andere locatie moet zoeken voor de radar.

8e verslag

  • 10.000 km

10000km verder inmiddels.
Er zijn wat rammeltjes/kraakjes hoorbaar, zelf denk ik dat het in het koppelingspedaal zit, binnenkort even naar de plaatselijke dealer.

De Eco modus gebruik ik niet meer, kan namelijk geen verschil in gebruik merken.
Het bijhouden van de AutoWeek verbruiksmonitor is voor mij ten einde gekomen.

Verder heerlijke rijders auto.

Inmiddels afgestapt van het Ford Sync3 systeem en ben overgestapt op Apple CarPlay. Dit systeem werkt namelijk naadloos samen met de door mij veel gebruikte Apps. Vanaf september is ook Waze en Google Maps beschikbaar voor CarPlay, dus kan het alleen maar beter worden.

Verslag 9

  • 15.000 km

Inmiddels zijn we 15.000 fijne kilometers verder met de auto. En je ziet de Vignale steeds vaker rijden netzoals de overige nieuwe modellen van de FiestaðŸ'.
Tot nu toe geen problemen met de auto gehad op motorisch of elektrisch gebied.

Via de Ford website is dan eindelijk de langverwachte navigatie update te downloaden, 22,1 Gb groot en het betreft de kaarten van leverancier Here en versie 7.0. Of dit een verbetering gaat zijn gaan we uitproberen.
Of ik weer de overstap ga maken naar Sync3 weet ik nog niet, de laatste maanden zeer tevreden in het gebruik van Apple CarPlay.

Een fijne bijkomstigheid van Apple Kaarten, zodra je reserve wordt aangesproken en je een melding krijgt via de boordcomputer, dan zoekt Apple Kaarten meteen naar het dichtstbijzijnde benzinestation.

Afscheid

  • 51.000 km

Na vele trouwe kilometers gereden te hebben komt er een einde aan het bezit van Fiesta Vignale.
De kilometers zijn vrijwel probleemloos verlopen, naast wat eerder genoemde puntjes heeft de dealer laatst een stang van de ventilatie/verwarming vast gezet omdat deze los was gaan zitten.
Uiteindelijk is het gemiddeld verbruik naar 5,8l / 100km gegaan op iets meer dan 51000km.
De huidige Fiesta kan ik iedereen aanbevelen, fijne auto en zeker in Vignale uitvoering exclusief.

We gaan nu verder met een Focus Vignale stationwagon.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.