Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Sport (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 10.700 km |
Ford Fiesta Titanium 125 pk 3 deurs.
- 10.700 km
In de prijslijst voor de consumenten staat deze versie niet, maar gewoon om vragen bij de dealer en dan blijkt de 125 pk 3 deurs versie in Titanium trim wel leverbaar te zijn.
De uitvoering is lekker luxe met als extra's navigatie, voice command, bluetooth, cruise control, grote achterspoiler en lichtmetaal met bbh banden in de maat 195/45/16.
Nu volgt slechts een eerste indruk.
Het is opvallend stil aan boord. Het aparte geluid van de 3 pitter is eigenlijk alleen hoorbaar tijdens het accelereren. Op een constante snelheid verdwijnt het geluid onder het niveau van wind- en bandengeluid.
De versnellingsbakverhoudingen zijn erg lang gekozen. Dat is even wennen. In hogere versnellingen wordt het daardoor al snel brommerig onder 2000 toeren per minuut. Op de snelweg is het juist een pré.
Meer volgt na de inrijperiode.
Na ruim 10000 km gereden te hebben met de Fiesta overheerst nog steeds een positief gevoel. Er zijn echter wel wat puntjes van kritiek. Het afremmen gaat niet met een constante vertraging. Vermoedelijk omdat de remschijven iets krom zijn. Ik houd nooit mijn voet op de rem na het remmen en ik heb ook nog nooit hard geremd (het is ook de eerste auto van mij waarbij dit fenomeen zich voordoet). Niet heel erg maar wel voelbaar.
Na een koude start loopt de motor de eerste 30 seconden niet mooi rond. Er zijn bij stationair draaien plofjes in de uitlaat te horen en bij het rijden openbaart dit zich als verschillende keren kortstondig inhouden. De remedie is iets te gaan accelereren of juist gas te liften. Na die 30 seconden is er niets aan de hand. Het zal wel een iets te arm mengsel zijn.
De versnellingsbakverhoudingen zijn gewoon te lang gekozen waardoor je, ondanks de soepele motor, vaker moet schakelen dan nodig is.
De stoelzittingen zijn aan de smalle kant waardoor je snel op de zijwangen zit. Met name aan de linkerzijde van de stoel (in het geval van de bestuurdersstoel).
Tot zover de kritiek.
Rijden blijft een genot. Het veercomfort is opvallend goed en het geluidsniveau is prettig laag. Weinig windgeruis en de motor blijft qua geluidproductie keurig op de achtergrond. Met de ramen open is een subtiele turbofluit waarneembaar en samen met de 3-pits roffel maakt dit het iets speciaals. De motor klinkt niet als een 1 liter motortje maar maakt een meer volwassen geluid.
De prestaties zijn dik voor elkaar. De motor sleurt er flink aan en daarvoor is veel toeren maken niet nodig.
Het verbruik komt niet in de buurt van het normverbruik maar is met, tot nu toe, 1:16.5 heel niet slecht. De turbokracht bij lagere toerentallen is immers altijd voorhanden en wordt daardoor ook gemakkelijk gebruikt.
Tot op heden is de Fiesta betrouwbaar gebleken. Geen storingen, olieverbruik of andere ellende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.