Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
De eerste indruk
- 2.800 km
Sinds 3 weken ben ik in het bezit van deze auto. Daarvoor reed ik ook in een Ford Fiesta. Ook dat was een Titanium, uit 2009, voorzien van een 1.25 liter motor met 82 PK. Omdat die uitstekend beviel en ik de nieuwe Fiesta prachtig vond daarvoor gekozen. Ik heb in mijn zoektocht nog getwijfeld over de ST-Line, maar ik vond de luxe uitrusting belangrijker dan het uiterlijk. Qua prijs scheelt het niet zoveel namelijk.
Deze auto is voorzien van vrijwel alle opties (panoramadak, parkassist, B&O-speakersysteem, 17"-velgen, adaptieve cruise control, lane-keeping assist en keyless entry) en een 100 pk, 1.0 Ecoboost-motor. En de auto is gespoten in Blue Wave (hoewel het meer groen lijkt dan blauw).
Wat opvalt aan de MK8, vergeleken met mijn vorige (MK7), is kracht van de turbomotor. Niet langer met zwetende handjes inhalen op de N-wegen. Ook op lage toeren is het vermogen snel beschikbaar. Op termijn wil ik onderzoeken of chiptuning interessant is, maar zo lang de fabrieksgarantie erop zit waag ik me daar niet aan.
Daarnaast is het comfort en de kwaliteit van het interieur een stuk beter dan in de vorige Fiesta. De stoelen zijn steviger en de materialen hoogwaardiger. Door de 17"-velgen is de auto wel wat stugger, althans, ik vermoed dat die de reden zijn. Mijn vorige auto had 15"-velgen. Maar nog altijd is het comfortabel genoeg.
De auto is voorzien van een 8"-scherm voor het infotainmentsysteem. Ook dat is even wennen, zo'n groot scherm kan ook snel afleiden. Hoewel de standaard Ford kaarten erg verouderd zijn is het heel handig dat Android Auto goed werkt. Daarmee kun je navigeren met Google Maps en Waze. Ik gebruik de laatste en dat is echt ideaal om op het grote scherm te hebben in plaats van op mijn telefoon. Daarnaast is Spotify makkelijk te gebruiken en te bedienen.
Wat minder te spreken ben ik over de ACC. Op éénbaanswegen is het heerlijk dat de auto zelf zijn snelheid aanpast op de voorganger. Op dubbelbaans wegen vind ik het nog geen succes. De sensor detecteert als snel auto's waardoor de auto soms al gaat remmen voor een inhaalactie noodzakelijk is. Ook het pre-collisonsysteem is wat mij betreft soms iets te paniekerig. Mocht je dus een Fiesta-rijder tegenkomen wiens auto ineens remt, waarschijnlijk is het een van deze systemen die het veroorzaakt.
Tot zover de eerste indruk!
Leeglopende band
- 4.100 km
Eén van de achterbanden liep vanaf de aflevering langzaam leeg, en de laatste dagen wel erg snel. Dankzij de bandenspanningmeters vlot opgemerkt en vanmiddag even langs de dealer geweest, die het gratis heeft opgelost. Een spijkertje was de oorzaak.
De kop eraf
- 10.000 km
De eerste 10.000 kilometer zit erop, na bijna vier maanden. De auto gaat zuiniger lopen, al blijft het met 1 op 14,8 geen zuinigheidswonder. Dat ligt ook aan mijn rijstijl uiteraard.
De motor lijkt ook steeds mooier te gaan lopen. Waar ik eerst zeker wist dat ik hem zou chippen, nu lijkt 100 PK steeds beter te voldoen. Dat vond het CJIB trouwens ook... :(
Komende week gaat de auto terug naar de dealer voor de terugroepactie aan de voorstoel (voor meer info, Google op 18B09). Dan laat ik ook meteen de gasdempers van de kofferbak nakijken. Die gaat namelijk niet mooi open en heeft af en toe een duwtje nodig.
Nog wel een probleem gehad met de Door Edge Protector aan de bijrijderskant. Het plastic kapje op de scharnier zat los, waardoor de deur met veel pijn en moeite open was te krijgen. Kapje weer vastgezet, probleem opgelost.
Verder blijft het een fantastisch rijdende auto en zorgen alle veiligheidssystemen ervoor dat het ook relaxt rijdt. Niet onbelangrijk als je minstens twee uur per werkdag in de auto zit.
Terugroepacties & het mysterie van de bandenwissel
- 10.800 km
Net de auto opgehaald bij de dealer. Vanmorgen heen gebracht om de terugroepactie(s) uit te laten voeren. Eén betrof de audiomodule, en een de bestuurdersstoep. Het is nu te merken dat de bestuurdersstoel goed vastzit: geen geschuif meer voelbaar.
Een tijdje terug schreef ik over de leeglopende band. Dat werd keurig opgelost door de dealer, maar het was wel een afwijkend type band, Michelin Pilot Sport 3 in plaats van 4. Maar ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken.
Terug thuis toch voor de grap even een rondje om de auto: en jawel hoor. Allemaal Pilot Sport 4! Blijkbaar heeft de dealer er een nieuwe band omgelegd. Dat soort stiekeme service mag ik wel, pluim voor Sutherland Drachten!
Pech, pech, pech
- 15.000 km
De laatste 5.000 kilometer gingen niet van een leien dakje. Niet dat de auto kuren vertoond, integendeel.
Een maand geleden moest ik uitwijken voor groot landbouwverkeer. In de berm lag echter een grote steen verscholen, net naast de rijbaan. Een enorme klap was het gevolg. Daar was mijn rechtervoorband niet tegen opgewassen. Snel uitgestapt en een sissend geluid beloofde weinig goeds. Snel Ford Assistence gebeld en die hebben een berger gebeld. Die was na 45 minuten ter plaatse en de auto werd naar de dealer gebracht. Beetje jammer dat Ford Assistence (ANWB Alarmcentrale) dat niet meld bij de dealer, dat er een auto onderweg is. Die had ik dus beter zelf kunnen bellen, want de band was niet voorradig en moest ergens weggehaald worden. Uiteindelijk gelukt en na 4 uur was ik weer onderweg. Wel met een scheef stuur... De auto had zo'n klap gehad dat uitlijnen noodzakelijk bleek.
Een paar dagen later: kom ik terug bij mijn auto en tref een briefje onder de vooruit. Een ex-collega die tijdens het uitparkeren haar auto in de mijne heeft gezet. Het gevolg: twee deuken op de rechterwielkast. Totale schade: € 800-900! De lakkleur schijnt nogal duur te zijn... Gelukkig een zaak voor de verzekering. Volgende week gaat de auto naar de schadehersteller. Hopelijk gaan de komende kilometers soepeler.
Bijna een kwart ton!
- 24.991 km
De eerste 25.000 kilometer staat er bijna op. De afgelopen 10.000 kilometer heeft de auto zonder kleerscheuren doorstaan.
Aan het eind van 2018 is de auto gechiptuned naar plusminus 140 PK. Dat zorgt ervoor dat de auto nog soepeler rijdt en nog makkelijker meekan in het dagelijkse (snelweg)verkeer. Het zou ook moeten helpen aan minder verbruik, maar de winterbanden zorgen ervoor dat ik nu op een gemiddelde van 1 op 14,2 zit.
Het blijft een ontzettend fijne rijdende auto, zeker nu er wat meer vermogen beschikbaar is kun je er ontzettend fijn mee gooien en smijten.
Eerste onderhoudsbeurt
- 30.000 km
De auto heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Er zijn geen bijzonderheden gevonden. Ruitenwisserstang vervangen omdat deze bij wind tegen de A-stijl tikte, bleek iets teveel speling te hebben.
Verbruik is op dit moment 15.0 kilometer per liter. Het lijkt er dus op dat de chiptuning de auto iets zuiniger gemaakt heeft.
Saaie update
- 39.512 km
De auto staat nu bijna op 40.000 kilometer, na 14 maanden in gebruik te zijn. De laatste 10.000 kilometer zijn zonder problemen verlopen.
Halve ton op de teller!
- 50.000 km
Nog net op de valreep voor het nieuwe jaar de 50.000 kilometer aangetikt. De Fiësta geeft nog steeds geen krimp. Wel weigert de laatste weken de start/stop-functie dienst, en soms doet hij het zo ineens weer. Ik wijt dat maar aan het kouder wordende weer. Verder ervaar ik geen technische problemen.
Komend voorjaar volgt de tweede onderhoudsbeurt (60.000 k.m.), waarbij er ook twee nieuwe voorbanden nodig zijn. Deze bleken bij de winterwissel versleten, wat ik persoonlijk erg snel vind. Het gaat om Michelin's Pilot Sport 4. Enfin, het is niet anders.
Tweede onderhoudsbeurt
- 64.000 km
In maart heeft zijn er twee nieuwe voorbanden onder gekomen. In april heeft de auto zijn tweede onderhoudsbeurt gehad (60.000 km). Daar is ze zonder problemen doorheen gekomen, al gaf de dealer aan de auto graag bij 80k de remmen een extra check te geven op slijtage.
Door de coronacrisis en het meer thuiswerken zorgt ervoor dat de kilometerstand minder hard oploopt dan voorheen.
Het afscheid nadert
- 125.000 km
De tijd is gekomen voor het afscheid. Na 125.000 kilometers ervoor gekozen de auto in te ruilen voor een Fiesta ST Line Vignale.
Buiten het reguliere onderhoud heeft de auto geen bijzonderheden gekend.
Bij 80.000 kilometer zijn de remblokken voor vervangen en dat was het. Het verbruik zit inmiddels op 1 op 18,7.
Hopelijk heeft de volgende eigenaar net zoveel plezier van de auto als ik er mee heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Ford Fiesta ST (2018) - Op de Rollenbank
Interesse in gebruikte Ford Fiesta en Focus neemt toe na bekendmaking productiestop
Hoe zuinig is de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost in de praktijk?
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Occasion Test
Ford Fiesta en Puma mild-hybride ook met automaat
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.