Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017)

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ee nerveus wondertje

Ik rij veel voor mijn werk. Mijn prive wagen (een Fiat Punto Evo diesel) begon de 400.000 kilometer te naderen. Toch maar eens navragen bij de werkgever of ik niet in aanmerking kom voor een leasewagen.

En het antwoord was ja. En ik dook in de uitgebreide leasewagen regeling van mijn werkgever. Ik wil al lang elektrisch rijden en na diverse showroom bezoeken en proefritten met elektrische wagens heb ik een Volkswagen E Golf besteld. De levertijd bedraagt 8 maanden dus kreeg ik tijdelijk een voorloopauto van het leasebedrijf, een Ford Fiesta.

Deze auto werd zo goed als nieuw geleverd met een paar honderd kilometer op de teller en toen ik hem vorige week weer inleverde na ontvangst van de Volkswagen, stonden er bijna 42.000 kilometer op de teller.

Het was een titanium uitvoering, dat betekent bij Ford dat je aardig wat speelgoed krijgt. Wat me het eerste opviel was de geluidsinstallatie van Bang&Olufsen welke kan bediend worden door een groot centraal geplaatst touchscreen. Het geluid vond ik erg goed klinken, maar ik ben absoluut geen audiofiel. Mooi was dat ik via bluetooth ook mijn Spotify kon afspelen / bedienen via het touchscreen. Ook het telefoneren, laten voorlezen van je whatsapp berichtjes en speech to text beantwoorden van whatsapp berichtjes behoorden tot de mogelijkheden en heb ik veelvuldig gebruikt. Werkte allemaal prima en feilloos.

Het touchscreen was een centraal systeem waar ook de navigatie mee kon bediend worden. Deze was helaas erg verouderd en dat was erg irritant. Volgens de dealer was het echter de laatste versie. Ik begrijp echt niet dat anno 2018 een groot merk als Ford zijn navigatie systeem niet voor elkaar heeft. Dat complete stukken snelwegen / hoofdwegen gewoon niet op de kaart staan en dat de kaarten niet geregeld een update krijgen. Gelukkig was er ook de mogelijkheid om via het touchscreen Apple Car te gebruiken en navigeerde ik vooral via Apple maps welke wel up to date was. Mijn advies aan Ford is toch echt: update die kaarten elk kwartaal!

Bij de titanium krijg je ook een soort LED dagrijverlichting rond de koplampen. Ik vond het er bijzonder mooi en gelikt uitzien, net als de grote en duurdere jongens in het BMW / Audi / Mercedes segment. De auto had ook een grootlicht assistent maar hier schortte het aan de afstelling. Op donkere wegen gaat het grootlicht aan en dan verschenen er tegenliggers en waar ik voor mijn gevoel al lang het grootlicht weer zou uitgezet hebben, bleef de Ford rustig doorschijnen. Tot de tegenliggers gingen knipperen met hun groot licht, dan detecteerde hij blijkbaar tegenliggers en ging het grootlicht uit. En dat is nou net niet de bedoeling van een grootlicht assistent, dat je tegenliggers verblind.

Het rijgedrag vond ik minder, Ford gaat er prat op dat hun auto's goed sturen. Hij stuurde wel goed maar voor mij was het allemaal net te sportief afgesteld wat een zenuwachtig, haast nerveuze rijervaring opleverde. Wil je de hele dag hoeken, dan zal je er een prima wagen aan hebben. Maar ben je een veelrijder met veel snelweg verkeer, dan begint het na een tijdje te irriteren en ben je continu stuurcorrecties aan het doorvoeren. Ook mijn vrouw vond het een zenuwachtige auto. De gasrespons voelde voor mij ook erg aan/uit. Het was echt een sinecure om de auto vloeiend te laten rijden.

Het verbruik vond ik wat aan de hoge kant, mede ook door het snelwegverkeer. Merk je toch dat die kleine blokjes met enorme turbo's erop om toch een beetje vermogen te hebben, fors beginnen te drinken als je 130 - 140 gaat rijden. 6,5 liter per honderd kilometer was ik gemiddeld toch wel kwijt. Hij was met zijn 100 pk wel erg sportief en trok snel op. Je kon hem ook op eco mode zetten en dan voelde je merkbaar minder vermogen maar daar kreeg je wel weer brandstofbesparing voor in de plaats.

Er zaten verder snufjes op, een ACC en een rij assistent welke de auto probeerde tussen de lijnen te houden. Het systeem werkte nog niet zo goed, het is echt een rij assistent maar zelstandig sturen kon hij niet. Hij gaat snel over de lijnen heen. De ACC werkt ook niet erg verfijnd voor mijn gevoel. Hij vertraagt netjes en houdt afstand wanneer iemand voor je invoegt, echter hij doet dat niet fijngevoelig. Hij remde soms veel harder af dan nodig om dan vervolgens weer fors gas bij te moeten geven om de aansluiting te houden. Wederom een vrij nerveuze feeling. Ook wacht hij tot de auto voor je weer volledig naar het rechtervak gegaan is voor hij begon te versnellen. Dat is vooral voor de mensen die achter je rijden een irritante eigenschap. Normaal gezien als je zelf stuurt en de gaspedaal bedient, ga je alvast je snelheid verhogen als de auto voor je bijna terug op het rechtervak rijdt.

Het zelfstandig inparkeren was een echte gadget en werkte in bijna alle gevallen prima. Heel soms ging hij de mist in en stuurde hij niet goed in. Dan moest ik de de parkeerplaats weer verlaten en het handmatig doen.

Wat echt een drama was aan de auto, waren de ruitenwissers in combinatie met sproeien. Ik begrijp niet dat de Ford engineers het niet voor elkaar hebben gekregen om de voorruit volledig goed te wissen bij sproeien. Vooral het vlak ergens in het midden aan de onderkant, de driehoek tussen de twee ruitenwissers, bleef hardnekkig vuil. Gevolg was dat ik langdurig en veel moest sproeien om echt een compleet schone voorruit te krijgen. En dan gaat het tankje snel leeg.

De automatische regenwissers, bedenk ik me nu, ik heb ze niet op mijn netvlies staan. Dus ze irriteerden me niet. Dan is het in mijn opinie een goed systeem en werkt het zoals ik verwachtte dat ze werkten. Ook die kleine dingetjes dat als je achteruit rijdt, hij de achterwisser bediende, zijn leuke gadgets.

De auto was voorzien van een climate control systeem, welke het interieur op temperatuur hield. Ik heb al vele climate controls gehad in voorgaande auto's. Deze vond ik wat storend, hij koelt/verwarmt goed maar dat gaat gepaard met behoorlijke windverplaatsing. Na een tijdje ging ik het systeem handmatig overrulen om niet de hele tijd die windstroom in mijn gezicht te voelen. Dat heb ik al beter meegemaakt. Een uitkomst was de elektrische voorruitverwarming, de dagen dat er vorst of sneeuw was in december / januari was het een genot om de voorruit snel ijs- en sneeuwvrij te krijgen.

In de 40.000 kilometer (7 maanden) dat ik hem had, is hij voor onderhoud naar de garage geweest. Een paar kleine mankementjes zijn verholpen. Een loszittende bestuurdersstoel die kantelde bij elke bocht, is weer vast gezet. En de bediening van het elektrische raam links is vervangen nadat het raam vreemde kuren vertoonde (opengaan als je hem dicht wilde doen, in horten en stoten naar beneden gaan...). Verder was ie als nieuw toen ik hem weer inleverde, van slijtage heb ik niets gemerkt. Degelijk gebouwde auto in mijn ogen. En door zijn afwerking was ook het rijgeluid aangenaam. Je hoorde de motor / banden weinig doordringen in het interieur.

Als laatste, het is een kleine auto, gesitueerd aan de onderkant van de markt. Ons gezin bestaat uit 5 mensen en soms wanneer we voor een langere periode weggingen met bagage, dan was het toch passen en meten. De kofferruimte houdt niet over. Maar wonderbaarlijk kregen we toch altijd alles mee, twee grote koffers en wat kleinere koffers gingen met passen en meten er toch in.

Dat hebben de Ford engineers toch goed voor elkaar gekregen, ondanks de afmetingen van de auto kon een voltallig gezin met 5 personen toch alles kwijt.

Resumé:

+++ een verdomd goede geluidsinstallatie van Bang&Olufsen

+++ degelijke afwerking

++ (voor als je er van houdt) sportief geveerd, voldoende vermogen. Voor mij echter een nadeel.

++ goed mediasysteem met moderne snufjes

+ brandstofverbruik in ECO mode

+ rijgeluid / motorgeluid

- ruitenwissers

-- soms kleine mankementjes voor een nieuwe auto

-- zenuwachtig aanvoelende auto

-- ACC / Rij assistent / grootlicht assistent werken nog net niet verfijnd genoeg

--- verouderde kaarten is toch echt niet meer van deze tijd, ik vind dat Ford zich zwaar moet schamen om veel geld te vragen voor een navigatie systeem waar je niet mee uit de voeten kan!

En nu....nu gaan we ervaringen opdoen met mijn volledig elektrisch Volkswagen E Golf!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.