Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2015)

autoreview

Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2015)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.6 EcoBoost ST2
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst35.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 15K KMs

  • 35.500 km

Mijn eerste Fiesta was een 1.0 Ecoboost met 125 PK. Een fijn autootje. De upgrade een ST (200PK in de overboost) is echter een forse stap.

De ST heb ik (vrij snel na de aanschaf) enigszins gekieteld. Er zit een open luchtfilter van ITG op, alsook een chiptune van Perron (een Britse maatschappij gespecialiseerd in Fords). Waarschijnlijk levert het wagentje nu zo'n 230 PK en (met name) een hoop koppels.

<b>Straight-line speed</b>

De ST is een feest om mee te rijden. Het koppel is fenomenaal. Naast de ST heb ik een Boxster S (2003, 260 PK). Hoewel de Boxster de snellere auto is, voelt de ST sneller. Dat komt door het immense koppel dat het turbo-blok levert. Om in te halen hoef je meestal niet terug te schakelen. In de eerste versnelling merk je evenwel dat de motor inhoudt (zo is de ST bewust door Ford afgesteld) - om te voorkomen dat al het vermogen enkel wordt aangewend om de banden om te zetten in rook. Vanaf de tweede versnelling is het echter één en al feeST. De tussensprints zijn vliegensvlug en erg verslavend.

Tot slot: torquesteer is aanwezig. Onprettig? Nee. Maar houd wel je handen aan het stuur bij flink optrekken.

<b>Bochtenwerk</b>
De ST is stug geveerd. Laat daar geen misverstand over bestaan. Te stug? Tsja, die vraag zal niet iedereen hetzelfde beantwoorden. Mijns inziens is de ST niet te stug. Hij is overigens wel een stúk stugger dan de Boxster S.

Zoals het voorgaande wellicht al doet vermoeden blinkt de ST echt uit in het bochtenwerk. De auto doet wat je wil en de stuurbewegingen worden zonder enige 'inputlag' vertaald naar de wielen. Hij is écht heel direct. Wederom in vergelijking met mijn Boxster: veel directer!

Met het forse koppel merk je wel dat het de voorwielen soms iets te veel wordt. Flink slalommen en flink gassen gaat niet altijd samen.

<b> Geluid </b>
Waar de ST m.i. toch echt iets tekort komt is het geluid. Het motorblok maakt een grappig vier-cilinder brommetje - maar dat is het dan ook. De uitlaat doet niet zo veel.

Vanwege de ITG luchtfilter is de turbo echter goed hoorbaar geworden. En dat is leuk. Even kort het gaspedaal indrukken zorgt al snel voor een leuke en luide 'turbo-woosh'. Ook verslavend.

Als we dan toch blijven vergelijken met de Boxster... Het moge duidelijk zijn dat de ST op dit vlak niet kan opboxen - pun intended - tegen een ongeblazen zescilinder boxermotor.

<b> Kosten/verbruik </b>
De aanschaf van de ST in vergelijking met een 'normale' Fiesta valt m.i. mee.

Het verbruik valt ook alleszins mee. Ik rijd veel snelweg (maar houd ook van gassen) en al met al rij ik gemiddeld dan 1 op 14/15. Voor de afwisseling doe ik (heel) af en toe een 'economy run'. Eens zien wat er mogelijk als je die rechtervoet in bedwang houdt.. En dat is heel wat! En rit van werk naar huis (ca 50 km): 1 op 20. Dat lukt me zelfs in de 1.0 Ecoboost niet. Verrassend!

Verder heb ik nog geen kosten gemaakt. Er staat een beurt gepland in februari. Fingers crossed!

<b> Conclusie </b>
Ik zeg: doen! Mocht je twijfel over de aanschaf van een ST. Het is het meer dan waard. Investeer meteen een 600 Euro in luchtfilter en chiptune; dat maakt echt een wereld van verschil.

Samengevat: de ST is snel, fun, praktisch en (relatief) goedkoop.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.