Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 35.500 km |
De eerste 15K KMs
- 35.500 km
Mijn eerste Fiesta was een 1.0 Ecoboost met 125 PK. Een fijn autootje. De upgrade een ST (200PK in de overboost) is echter een forse stap.
De ST heb ik (vrij snel na de aanschaf) enigszins gekieteld. Er zit een open luchtfilter van ITG op, alsook een chiptune van Perron (een Britse maatschappij gespecialiseerd in Fords). Waarschijnlijk levert het wagentje nu zo'n 230 PK en (met name) een hoop koppels.
<b>Straight-line speed</b>
De ST is een feest om mee te rijden. Het koppel is fenomenaal. Naast de ST heb ik een Boxster S (2003, 260 PK). Hoewel de Boxster de snellere auto is, voelt de ST sneller. Dat komt door het immense koppel dat het turbo-blok levert. Om in te halen hoef je meestal niet terug te schakelen. In de eerste versnelling merk je evenwel dat de motor inhoudt (zo is de ST bewust door Ford afgesteld) - om te voorkomen dat al het vermogen enkel wordt aangewend om de banden om te zetten in rook. Vanaf de tweede versnelling is het echter één en al feeST. De tussensprints zijn vliegensvlug en erg verslavend.
Tot slot: torquesteer is aanwezig. Onprettig? Nee. Maar houd wel je handen aan het stuur bij flink optrekken.
<b>Bochtenwerk</b>
De ST is stug geveerd. Laat daar geen misverstand over bestaan. Te stug? Tsja, die vraag zal niet iedereen hetzelfde beantwoorden. Mijns inziens is de ST niet te stug. Hij is overigens wel een stúk stugger dan de Boxster S.
Zoals het voorgaande wellicht al doet vermoeden blinkt de ST echt uit in het bochtenwerk. De auto doet wat je wil en de stuurbewegingen worden zonder enige 'inputlag' vertaald naar de wielen. Hij is écht heel direct. Wederom in vergelijking met mijn Boxster: veel directer!
Met het forse koppel merk je wel dat het de voorwielen soms iets te veel wordt. Flink slalommen en flink gassen gaat niet altijd samen.
<b> Geluid </b>
Waar de ST m.i. toch echt iets tekort komt is het geluid. Het motorblok maakt een grappig vier-cilinder brommetje - maar dat is het dan ook. De uitlaat doet niet zo veel.
Vanwege de ITG luchtfilter is de turbo echter goed hoorbaar geworden. En dat is leuk. Even kort het gaspedaal indrukken zorgt al snel voor een leuke en luide 'turbo-woosh'. Ook verslavend.
Als we dan toch blijven vergelijken met de Boxster... Het moge duidelijk zijn dat de ST op dit vlak niet kan opboxen - pun intended - tegen een ongeblazen zescilinder boxermotor.
<b> Kosten/verbruik </b>
De aanschaf van de ST in vergelijking met een 'normale' Fiesta valt m.i. mee.
Het verbruik valt ook alleszins mee. Ik rijd veel snelweg (maar houd ook van gassen) en al met al rij ik gemiddeld dan 1 op 14/15. Voor de afwisseling doe ik (heel) af en toe een 'economy run'. Eens zien wat er mogelijk als je die rechtervoet in bedwang houdt.. En dat is heel wat! En rit van werk naar huis (ca 50 km): 1 op 20. Dat lukt me zelfs in de 1.0 Ecoboost niet. Verrassend!
Verder heb ik nog geen kosten gemaakt. Er staat een beurt gepland in februari. Fingers crossed!
<b> Conclusie </b>
Ik zeg: doen! Mocht je twijfel over de aanschaf van een ST. Het is het meer dan waard. Investeer meteen een 600 Euro in luchtfilter en chiptune; dat maakt echt een wereld van verschil.
Samengevat: de ST is snel, fun, praktisch en (relatief) goedkoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.