Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 57.500 km |
Knalfuif op zakformaat
- 57.500 km
Voor sommigen is een auto niet meer dan een voertuig, een grijs stuk blik dat je van A naar B brengt, hij moet starten en zuinig zijn, that's it.
Maar bij anderen... dan kriebelt het en zoek je de welbekende sites af naar die éne auto, waar je toch wel hebberig van wordt. Dat die éne auto dan nog een droom is dat maakt niet uit, want ooit wordt die droom werkelijkheid.
En dat is zo'n beetje het verhaal in het kort van mijn Fiesta ST. Laat ik even kort vertellen hoe ik tot deze auto gekomen ben. Toen ik mijn eerste auto ging kopen zocht ik naar een goedkoop ding waar ik mijn eerste kilometers zonder al teveel ellende in kon afleggen, tegen geringe kosten. Uiteindelijk resulteerde dat in een witte Ford Fiesta uit 2010, met een mager 1.4'je onder de kap. Auto zag er leuk uit, maar snel was 'ie zeker niet.
Ongeveer 2 jaar later gaan kijken naar een Fiesta ST, echter was dit nog iets teveel boven mijn budget. Om de kosten nog verder te drukken heb ik een Seat Mii gekocht, zo kon ik mooi sparen voor een Fiesta ST!
Weer 1,5 jaar verder was het dan zover! De jacht werd geopend op een heuse Fiesta ST! Uiteraard heb ik ook nog zijn concurrenten overwogen, Polo GTI, Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI, maar die hadden toch niet datgene wat de Fiesta wel had. Zij het in de vorm van een automatische versnellingsbak of de afwezigheid van dat scherpe randje.
Dan lijkt het net of bepaalde zaken samenvallen, ik nam afscheid van de Mii en een etmaal later kreeg ik een melding van een nieuwe advertentie, een blauwe Fiesta ST, in de buurt van Keulen. Dus trok ik de stoute schoenen aan, ben naar de garage afgereisd en heb de auto gekocht! Man, wat een machine, dit was wel even andere koek dan mijn eerste Fiesta of een Seat Mii...
De auto is voorzien van aluminium instaplijsten met verlicht ST logo, parkeersensoren achter, ge-upgrade Sony audiosysteem, halflederen Recaro sportstoelen, climate control, licht-en regensensor en de beroemde verwarmbare voorruit.
Nu voor het echte deel van de review!
Exterieur
Voorzien van een hele rits aan spoilertjes en sideskirtjes laat de ST er geen misverstand over bestaan, ST staat niet voor Sloom en Traag. Persoonlijk vind ik hem erg geslaagd, vooral in deze kleur blauw. De auto staat op '17 inch velgen in matgrijs, voorzien van Bridgestone Potenza rubber. Prima banden, die zorgen voor veel grip.
Interieur
Het interieur is grotendeels gelijk aan een standaard Fiesta van de mk7.5 generatie. De verschillen zitten hem in de pookknop, een ST logo in het stuur en de recaro sportstoelen, voorzien van zwart leer en grijs stof.
Het interieur is zonder twijfel het grootste minpunt van de ST, de plastics zijn hard en de knoppenbrij die dient ter bediening van de radio is niet echt overzichtelijk.
De middenconsole voelt niet heel erg stevig aan en de armsteun piept soms als je er wat druk op zet.
Daar staat tegenover dat de stoelverwarming enorm snel warm is en dat de automatische airco snel kan koelen. Ook word ik in de Fiesta weer herenigd met de voorruitverwarming, dat werkt echt super! Binnen no-time is de auto ontwasemd of is de voorruit dooi bij vorst.
De recaro sportstoelen sluiten zich echt om mijn lichaam heen, ik zit echt in de stoel. Iemand die iets breder is zit meer óp de stoel.
Het rijden
Toch wel waar het om draait bij deze auto. Jammer dat het interieur niet super is, maar dan heeft Ford meer geld uitgegeven aan zaken die écht belangrijk zijn denk ik maar. Want oh boy, wat rijdt dit goed.
De auto is zeer hard afgeveerd, op een weg met vlak asfalt geen probleem, op een slechte klinkerweg stuiter je nog niet niet uit je stoel. Dat is voor sommigen misschien een nadeel, maar hij stuurt hierdoor wel super scherp en precies. Trek aan het stuur en de auto duikt meteen die richting op, maar wordt hierdoor niet nerveus om te rijden.
Daarbij, dit is een hot-hatch, geen lauw-hatch!
Over de motor en 6-bak niets dan lof, de bak schakelt trefzeker en strak, de motor, een 1600 turbo, begint er vanaf zo'n 2500 stevig aan te trekken en blijft dit doen tot de 5500 toeren. Door een buis met een vlinderventiel pompt de auto, vanaf de 3e versnelling, geluid uit de motorruimte het interieur binnen, dit zorgt voor wat extra beleving. Begin je hem eenmaal op de limiet te rijden dan kunnen de feesthoedjes op want dan is de Fiesta in zijn element. Door het ESP in de sportmodus te zetten laat de auto al wat meer toe en krijgt hij een iets lossere achterkant, zonder dat het echt link wordt.
Dit is wel super verslavend en zorgt voor een grijs die tot lang na het uitstappen zichtbaar is. ;)
Het verbruik
Ik had gerekend op zo'n 1 op 11 á 12. In de praktijk haal ik 1 op 13.5, gezien het prestatiepotentieel zeker niet gek! De Fiesta die ik eerder had haalde dit ook ongeveer...
In het kleine halfjaar dat ik de auto heb heeft hij mij nog nooit laten staan, maar dat vind ik eigenlijk te vroeg om een uitspraak te kunnen doen over betrouwbaarheid.
Over het onderhoud kan ik nog niks te zeggen, de eerste beurt en APK keuring bij de Ford dealer vinden over 3 maanden plaats.
Mochten er t.z.t. nog noemenswaardige zaken aan het licht komen dan voeg ik deze uiteraard toe aan de review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 Style | 17 inch LMV, Navi, Airco |
- 2016
- 128.768 km

Ford Fiesta 1.25 BLACK & WHITE EDITION 6/12 GARANTIE
- 2013
- 147.651 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium | Adaptieve Cruise | Achteruitrijcamera | | B&O Sound | 16" LMV | Navi | Sensoren Voor+Achter | Lane Assist |
- 2017
- 107.218 km