Ford Fiesta 1.5 TDCi Style (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.5 TDCi Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 243.581 km |
Mijlpaal :-)
- 200.000 km
Ik heb deze Ford Fiesta 6 jaar geleden uit noodzaak moeten kopen door diefstal van mijn vorige wagen. Door de toch wel aanzienlijke kilometers die ik jaarlijks afleg (30-35.000) wou ik daarom ook een nieuw voertuig. Vandaag na 6 jaar en 7 maanden heb ik mijn 200.000ste kilometer gereden. Dit vond ik een goed moment om hier eens een review over te schrijven.
Ik kan eigenlijk niet echt iets slecht zeggen over de wagen. De auto is altijd op tijd op onderhoud geweest per 20.000 km (nu is het per 15.000 km omdat ik boven de 200.000 zit) en de distributieriem is bij 180.000 km vervangen.
Ik heb in deze looptijd 4 nieuwe voorbanden gekocht, 2 nieuwe achterbanden, 4 winterbanden/velgen en nog een extra set stalen velgen met 4 zomerbanden op (Dit was een voordelig tweedehands setje omdat ik op dat moment enkele beschadigde velgen/platte banden had). Ook heb ik 1x een setje achterste veren gekocht en geplaatst doordat er een veer was afgebroken. 2 nieuwe voorruiten zijn ook de revue gepasseerd door steenslag (Verzekering). Verder verbruikt de wagen een 4 liter diesel wat het natuurlijk ook aangenaam maakt. Ik rij ook nog altijd met mijn eerste remblokken rond.
Er is echter wel een nadeel in het verschiet, door de strengere uitstootnormen op de autokeuring zou mijn roetfilter niet goed genoeg meer zijn. Hier in België zijn ze er nog niet echt uit waardoor ik nog een jaartje uitstel heb gekregen. Verder ben ik dus best tevreden en hoop ik toch nog vele mooie kilometers te kunnen doen.
Een kwartje verder
- 225.000 km
Een kwartje na mijn vorige review zit ik nu op 225.000 gereden kilometers.
Nog steeds erg tevreden zonder onregelmatigheden. Onlangs ook zelf eens de olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter vervangen. Gisteren ook terug de zomerbanden eronder gezet. De remblokjes ook nog eens goed bekeken en deze zullen binnenkort wel vervangen mogen worden denk ik (Nog altijd de eerste).
Verder zit ik nog steeds met dezelfde vraag die ik me blijf stellen i.v.m. de uitstoot van mijn wagen. Hier moet tegen Oktober iets aan gedaan worden en ik weet niet goed of dat de kost nog waard is. Ze spreken hier toch over een €1.500 voor een nieuwe roetfilter :-(
Einde :-(
- 243.581 km
Vandaag deze topauto ingeleverd :-( 8 jaar, 1 maand, 26 dagen en 243.581 kilometers.
De strengere regels i.v.m. de uitstoot van Euro 5 & 6 diesels hebben uiteindelijk het einde betekend voor mijn Ford Fiesta.
Ik wou aanvankelijk de kost van €1.740 (slik) voor een nieuw roetfilter nog wel wagen maar de Ford garage gaf me eigenlijk te weinig garanties dat ik hier nog jaren zoet mee zou zijn. Blijkt echt een serieus probleem te zijn dat soms al bij auto’s van 2-3 jaar optreed.
Ik kan er echt geen slecht woord over zeggen. Ik heb er nog een mooie prijs van gekregen. Het erge vond ik hierin wel dat de garages waar ik een offerte voor een nieuwe wagen maakte het minste gaven (€250 & €850). Uiteindelijk heeft een overnamebedrijf een pak meer gegeven, terwijl ik daar niks gekocht heb.
Vind het zo jammer dat hij weg is.
Ik zit ook met het milieu in, daar niet van, maar wat me wel tegen de borst stoot is dat veel oudere diesels hier helemaal geen problemen mee hebben op de keuring omdat deze nog geen roetfilter hadden.
Ik ga je missen mijn Fiesta’ke 😢
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.