Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)

autoreview

Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)
Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Fiesta 1.5 EcoBoost ST-3 (2020)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.5 EcoBoost ST-3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst35.829 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 255 km

De laatste 9 jaar heb ik mijn auto's met het hoofd gekocht, dat wil zeggen op basis van zakelijke aspecten zoals bijtelling. Van die 9 jaar heb ik de helft van de tijd de geneugten van een ev ondergaan; ik reed een Tesla model s 70d. Dat is op het gebied van ev en innovatie het neusje van de zalm, qua betrouwbaarheid en afwerking niet meer dan redelijk en qua serviceapparaat (helaas) zeer teleurstellend.
Vooral het afgelopen jaar kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik het "echte" autorijden miste; ik voelde me steeds meer passagier in plaats van bestuurder. Van een ev wordt je, volgens mij, een luie rijder en ik vind het dan ook niet verbazingwekkend dat met de opkomst van de ev ook het autonome rijden in opkomst is; het past perfect bij elkaar maar het past (nog) niet bij mij.
Het afgelopen jaar liet ik steeds vaker de Tesla staan en ging op pad met onze Fiat 500c sport; weer lekker schakelen en koppelen en met 105 pk. en een laag gewicht ook nog eens lekker vlot en dat smaakte naar meer, veel meer.
In het najaar 2019 het besluit genomen; ik ga deze keer een auto met het hart kopen en wel een hot hatchback!

In het verleden heb ik een aantal hot hatches gereden zoals een Golf gti en een Megané coupé rs en dat was zeer goed bevallen; de rs is tot op de dag van vandaag de fijnste auto ooit gehad.
Na wat internetgesurf bleek al gauw dat de c-segment hot hatches wel erg duur zijn geworden; een beetje leuk aangeklede auto overstijgt de 50.000 euro met gemak en dat wilde ik dus niet. Dus een segment lager gekeken en daar is, naar mijn mening, op dit moment maar 1 koning: de Ford fiesta st-3.
Nu wist ik van proefritten in het vorige model st dat er een groot minpunt aan de auto zat (namelijk de veel te harde vering) en dat maakte de auto voor dagelijks gebruik eigenlijk ongeschikt. Ook had ik al gelezen dat de nieuwe st-3 veel minder hard geveerd was geworden maar om dit zeker te weten heb ik eind oktober 2019 een weekend lange proefrit gemaakt. Kort gezegd: ik was helemaal verkocht.

Half november heb ik een aantal dealers bezocht en bij één dealer (broekhuis in hoogeveen) liep het aankoopproces heel erg goed; enthousiaste verkoper/vakkennis/nette inruilprijs voor de Tesla dus bestellen maar. Eén nieuwe, op het schuifdak na, full options Ford fiesta st-3 in de kleur zwart(agate black noemt ford dit) met inruil van de Tesla en nog een zak geld toe gekregen; levering maart 2020.
Groot was mijn verassing dat half december de auto bij de dealer werd afgeleverd; na overleg het kenteken aangevraagd in 2019 maar pas registratie van de auto in 2020 want dat scheelde een flink bedrag aan bpm (en de zak geld werd weer wat voller). De snelle levering door ford verbaasde ook de dealer en aan dat verhaal zit dan ook nog een staartje maar daarover later meer.

Afgelopen woensdag 8 januari is de st-3 afgeleverd en toen kwam het bovengenoemde staartje tevoorschijn; er miste een optie en wel de adaptieve cruise controle. Deze optie zit in een pakket met 4 andere items (die dus wel allemaal op de auto zitten) dus hoe het kan dat ze dit hebben gemist; het is voor alle partijen een raadsel. Of heb ik een maandagochtendmodel; laten we hopen van niet.
Nu wil het toeval dat ik een bloedhekel aan adaptieve cc heb(ik had het optiepakket niet daarvoor besteld); in de Tesla had ik er altijd ruzie mee dus ik laat de st-3 er niet voor staan echter ik heb er wel voor betaald dus....; dus ford heeft me 2/3 van het geld voor het optiepakket terug gegeven en dat vind ik een prima oplossing.

Het is dus een lekker luxe en sportief aangeklede Ford fiesta st-3 geworden; ik geef even een opsomming:

Op het gebied van luxe (o.a.):
- volledige ledverlichting
- stoel, stuur en voorruitverwarming
- climate controle
- normale cc
- navi/wifi en allerlei andere connectiviteit
- blis en allerlei andere veiligheidssystemen
- half leer/stof bekleding
- parkeercamera en sensoren
- inklapbare buitenspiegels

Op het gebied van sportiviteit(o.a.):
- limited sper differentieel
- launch control
- recaro sportstoelen(wat zitten ze goed)
- lekker dik sportstuur
- drie rijmodi (normaal-sport-circuit)
- sportuitlaat met een heel diepe brom
- het nodige spoilerwerk (niet te uitbundig)
- fraaie 18 inch lm-velgen met 205/40 michelin pilot sport 4 banden
- een heel strakke versnellingsbak
en niet te vergeten:
- een 200 pk. sterke driecylinder die als een jonge hond aan het gas hangt.

Qua rijervaring, dagelijks gebruik en kosten kan ik na 255 km. natuurlijk nog niets zeggen maar daar zal ik in de komende updates van deze review zeker op terug komen.
Wat ik al wel kan zeggen is dat ik sinds lange tijd weer met een grijns van oor tot oor achter het stuur zit; wat een geweldig leuke auto is dit!

Tot de volgende update.

Wat een geweldige auto

  • 2.102 km

Zoals de titel van deze update al aangeeft ben ik zeer tevreden over de st-3; het verhaal is als volgt.

Aandrijving
Als motorrijder heb ik vanaf 2009 de geneugten van de driecylinder ervaren; heb nu 4 keer een driecylinder motor gereden (2 * triumph en 2 * yamaha) en dat is me heel goed bevallen. Een lekker afwijkend geluid, zeer krachtig en supersoepel; dat zijn de zaken die me heel blij maken.
En de fiesta stelt op dat gebied niet teleur; wat een zeer snelle en soepele auto is het toch. Gevoelsmatig scheelt het qua prestaties heel weinig met de tesla die ik had, ik zeg gevoelsmatig omdat ik nu onderweg ben in een veel kleinere en lichtere auto en dat kan natuurlijk het beeld wat vertekenen. Laat onverlet dat de auto gaat als de spreekwoordelijke brandweer. Ik rijd de auto 99% van de tijd in de sportstand, daarin worden de systemen op scherp gezet en gaat het klepje (hoorbaar) open in de uitlaat. Wat een gebrul en gerommel hoor je dan (deels ook sound engineering overigens); ik vind het heerlijk. Wat ook heel erg meehelpt is de prima koppeling en versnellingsbak; je vliegt moeiteloos door de versnellingen heen en wat zet de auto dan grote stappen. Launchcontrol heb ik nog niet gebruikt, wacht op mooier weer en de juiste omstandigheden om dit te proberen.
Ik tank tot op heden uitsluitend v-power, is wat duurder maar deze auto verdient het. Verbruik ligt tussen de 1:13,5 en 1:14 en dat is zeer aanvaardbaar.

Wegligging
Dit is bij ford over het algemeen zeer in orde en dat had ik bij mijn vorige fiesta (1.0 125 pk.sport) al mogen ervaren maar de st-3 doet er nog een hele schep bovenop. Wat zit er een scherpte in het sturen zodanig dat ik, na 4 1/2 jaar tesla rijden, heel erg moest wennen. Alsof je overstapt van een slagschip in een speedboot. In het begin "overstuurde" ik en dat moet je niet doen bij deze auto; het reageert zo direct dat je met minimale stuurbewegingen enorm snel van richting kunt veranderen. Het voelt, vooral in het begin, heel nerveus aan maar na enige gewenning voelt het zo goed; dit is naar mijn mening het echte autorijden. Heb een, mij zeer bekend, stuurweggetje gereden en ik schrok van de snelheden die ik haalde; omdat ik niet wil eindigen in een (vaak heel harde) boom toch maar even matigen.
Aangezien het weer niet wil meewerken nog maar even wachten op drogere en warmere omstandigheden om het potentieel van de st-3 verder te onderzoeken. De michelin pilot sport 4 banden zijn overigens al erg goed onder koude(re) omstandigheden maar ik verwacht er nog meer van bij beter weer; ze bieden heel erg veel grip, dat is wel zeker.
Eerlijk gezegd merk ik niet veel van het sperdifferentieel; soms voel je onder gladde omstandigheden dat de grip zich verplaatst en dat de auto zich "vastbijt" in het asfalt. Over de voorwiel glijden(onderstuur) is de ford geheel vreemd.
De remschijven ogen misschien wat klein maar qua werking is er niets op de remmen aan te merken; zit een lekkere "bite" in.

Dagelijks gebruik
Je rijdt een auto de meeste tijd onder normale gebruiksomstandigheden en dan moet, ook een hothatch, goed te gebruiken zijn. En daar viel de vorige st door de mand; door de veel te harde vering vond ik het een onaangename rijervaring. Ford heeft zich dit aangetrokken en de vering een stuk soepeler en comfortabeler gemaakt; het is nog steeds geen citroen cx bijvoorbeeld maar het is wel veel aangenamer geworden. Wat hier ook bij helpt zijn de geweldige recaro stoelen die heel erg veel steun bieden en vooral de ondersteuning van de rug is erg goed (veel beter dan bij de tesla).
Aangezien de auto overdag vaak in een krap parkeervak staat ben ik ook blij dat het nu een 5 deurs auto is; misschien minder voor het oog maar een stuk praktischer.
Wat betreft het uitlaatgeluid; ik kan me voorstellen dat je bij langere ritten de auto lekker in de normaalstand laat staan want anders zou het gebrom op den duur wel wat teveel kunnen worden. Voor mijn korte woon-werkritten (24 km. enkele reis) maakt het niet uit.
De zitpositie is uitstekend en de bediening van alle instrumenten etc. is op zich logisch; de cruisecontrol werkt erg goed(mis absoluut geen acc) en bijvoorbeeld de spraakherkenning van de telefoon doet het ook gewoon goed. Over de stereo heb ik geen mening want bij mij staat de radio altijd als "behang" aan; of er nu een b&o systeem in zit of een systeem van twee knaken kan mij niet veel schelen.
Stuur- en stoelverwarming werken erg goed(beter dan bij de tesla), voorruitverwarming heb ik nog niet gebruikt alleen zie ik onder bepaalde lichtinval wel de draden zitten; had ik ook bij de vorige fiesta en het hindert me (gelukkig) niet.

En dan kom ik zo langzamerhand bij wat mindere punten die ik na ruim een maand rijden zo ervaar.
Er zit ledverlichting op de auto en ik vind de lichtopbrengst niet meer dan redelijk; onze scenic heeft ook ledverlichting en daar is het ronduit matig. De beste verlichting heeft onze fiat 500c, die heeft (ouderwetse) xenonverlichting maar wat geeft dat een berg licht(zeker bij groot licht lijkt het of je bij daglicht rijdt).
Dan de bediening van de verwarming; ik vind de knopjes veel te klein en priegelig en mis het grote scherm wat ik in de tesla had. Was veel fijner te bedienen.
Hetzelfde geldt voor de bediening van de achterruitwisser; een priegelig kantelknopje aan de bedieningsstaak die je ongewild veel te vaak aanraakt.

Dan de vele rijhulpmiddelen die je tegenwoordig in je auto aantreft; ik ben er niet onderverdeeld blij mee. Ik zal ze even puntsgewijs noemen:
- grootlichtassistent: veel te traag, ziet geen fietsers. systeem uitgezet.
- rijstrookassistent: werkt voor geen meter. systeem uitgezet
- botspreventie: veel te nerveus. systeem op zwakste stand gezet.
- verkeersbordherkenning: doet het verrassend goed , zelfs inhaalverboden merkt het op.
- rear traffic assist: werkt erg goed (al eens getest en geslaagd).
- parkeercamera: werkt goed mits camera schoon is en omdat de achterkant een vuilmagneet is moet je de lens regelmatig schoonmaken.
- blis: werkt goed en omdat de fiesta wat kleine buitenspiegels heeft zeker nuttig.
Kortom; niet onverdeeld positief over alle systemen.

Ditjes en datjes
- zoals in reacties onder deze review al gemeld is zit er een fout in de ford folder, prijsljst en configurator: de st-3 is niet leverbaar met acc. Slordig.
- de auto heeft dynamische richtingaanwijzers voor en achter normale knippers. Geen flauw idee waarom.
- 1 keer terug geweest naar de dealer om de achterste kentekenplaat beter te laten bevestigen. Af fabriek zit deze zeer gammel vast(als je de achterklep dicht doet klinkt het best wel tweedehands); in 10 minuten netjes verholpen dor de dealer.
- de ford gaat altijd terug naar de standaardinstellingen en dat vind ik niet zo handig; elke keer na het starten moet je de cc inschakelen en de sportstand aanzetten. Zal wel iets met veiligheid te maken te hebben maar ik had het graag anders gezien. Ook irritant is dat na het starten de melding van de veiligheidsgordels ellenlang in beeld blijft; moet je via de ok-knop deactiveren. Waarom?

Conclusie tot nu toe: een heel erg snelle en heerlijk rijdende (sport)auto voor de echte liefhebber waarbij je de kleine kritiekpuntjes snel vergeet.

Tot de volgende update.

Is het een hooligan?

  • 5.115 km

Het is weer tijd voor een (korte) update en om meteen met de deur in huis te vallen, ik heb nog geen seconde spijt van de overstap van een ev naar een benzine auto. Wat is dit een geweldig leuke auto!

Ondanks de coronacrisis hebben wij besloten om ons kantoor, met de nodige voorzorgsmaatregelen, geopend te houden en dat betekent dat ik de normale woon-werk kilometers maak. Klantenbezoek is tot nader order gestaakt en door het mooie weer van de afgelopen tijd heb ik ook de nodige kilometers in onze 500C gemaakt maar toch nog ruim 5.000 kilometers gemaakt in de st.
Ik ben inmiddels gewend aan het knopjesritueel die ik moet doen om met de auto te gaan rijden; voor mij is de logische volgorde: instappen, startknop indrukken, gordel om, ok-knop indrukken, cruisecontrol knop indrukken, rijmodusknop twee keer indrukken(voor de sportstand: niet vergeten!) en daarna, afhankelijk van de temperatuur, de knop van de stoelverwarming. Inmiddels kan ik alles blindelings doen; op papier lijkt het heel wat maar in werkelijkheid praat je over 5 tot 10 seconden werk...

Eerst even de kille/zakelijke dingen: de auto is geheel probleemloos (maar dat mag je niet anders verwachten); geen kraakjes/piepjes o.i.d en zelfs de deurbeschermers, die nog wel eens voor problemen kunnen zorgen, functioneren prima. Het verbruik varieert tussen de 1:13,5 en 1:14,0 en ik tank uitsluitend v-power; gezien mijn gebruik (zeker de laatste tijd) vind ik dit zeer redelijk.

Door het nare virus waren de wegen de laatste tijd erg leeg, pas deze week merk ik dat het weer veel drukker wordt wat opzich jammer is maar beter voor mijn rijbewijs.
Ik kon namelijk mijn innerlijke hooligangedrag steeds moeilijker onderdrukken want de st vraagt om een potje ouderwets scheuren.
Voorbeeld: op mijn werk-woonrit zit een traject van ca. 1,5 kilometer tussen een rotonde en de afslag naar mijn woonplaats en normaliter loop ik hier vast in (vooral) vrachtverkeer, maar de laatste tijden dus niet. Met andere woorden: vol gas! en dat betekent dat de st bij de afslag tegen de 190 km/h op de klok heeft staan. Wat gaat dat ding loeihard zeg.
Op hetzelfde traject met de 500C haalde ik net 130 km/h; je kunt wel merken dat er 95 pk. verschil tussen beide auto's zit.
Bij deze hoge snelheden blijft de auto zeer direct sturen en naar mijn smaak ook wat te gevoelig; ik had graag een wat zwaarder gevoel in de stuurinrichting willen hebben want nu is het soms wat te onrustig.
Opzich houd ik van een wat nerveus stuurgedrag omdat dit je heel erg betrekt bij het autorijden en daar was het mij nu net om te doen maar ik kan me voorstellen dat veel bestuurders hier op afknappen. De st gedraagt zich als een jonge hond. Wel met uitstekende remmen overigens want je remt de snelheid er heel snel ook weer uit; echt top.

Eén van de aanstichters van dit gedrag is de sportstand; als je de auto in sport zet lijkt het net alsof alle spieren worden gespannen en dat is in werkelijkheid ook zo (als je de uitleg van ford leest). Ik ben er inmiddels zo aan verslaafd geraakt dat ik de normale stand als teleurstellend en soft ervaar. Daarom: niet vergeten om voor het wegrijden de rijmodusknop twee keer in te drukken want wat je ervoor terug krijgt is hemels.

Het klinkt allemaal heel erg positief maar toch is er, naast het iets te nerveuze weggedrag op hoge snelheid, nog een ander pijnpunt en dat is het geluid. Als je flink doortrekt (zeg tussen de 5 en 6 duizend toeren) dan is het geluid uit de motor heel erg lelijk(metalig en raspend), zeg maar dat het klinkt als een stomdronken hooligan (vandaar de titel van deze update). Er zit niets leuks aan vooral als je gewend bent aan beter; ik heb drie jaar in een boxster s (met sportuitlaat) gereden en wat maakte die een hemels geluid op toeren; ook mijn megane rs was vele malen leuker voor het gehoor (die deed een briesende stier na). Nee; hier had ik veel meer van verwacht vooral omdat tot de 3-3,5 duizend toeren de motor wel fijn klinkt.
Ik dacht zelfs eerst dat de motor zonder olie liep maar na controle bleek de olie gewoon op peil te staan.

Kortom; ik ga maar weer over op minder hoge toeren. Beter voor mijn gehoor en veel beter voor mijn rijbewijs. Op de kop af tien jaar geleden het roze papiertje al eens kwijt geweest en daar heb ik nog steeds nachtmerries van.

Conclusie tot nu toe: een hartstikke leuke (sport)auto met een helaas, bij hoge toeren, naar geluid.

Tot de volgende update.

10000 kilometers gereden in de st-3

  • 10.006 km

Inmiddels de 10.000 kilometer gehaald met de st-3.
We hadden het plan om vakantie te vieren in wales dus de ford was de aangewezen auto om mee te nemen zeker gezien de fraaie en lege wegen in wales (zie bijvoorbeeld de topgear video van chris harris en de st-3). Helaas gooide het vervelende virus roet in het eten; wellicht (tegen beter weten in) volgend jaar?
De kilometers zijn dus allemaal gemaakt onder binnenlandse omstandigheden en het zijn heel fijne kilometers geworden.
Twee belangrijke ingrediënten hiervoor zijn de aandrijving en de besturing/onderstel dus ga ik daar hieronder wat verder op in.

Aandrijving
De 3 cylinder is een briljant motor(tje); enorm toerenhongering, altijd bij de les, zeer soepel en ook nog eens verassend zuinig. Ik rijd de auto 99,9% van de tijd in de sportstand want dat is wel een vereiste om optimaal te profiteren van de motor. De auto ploft en knalt er lustig op los en de gasrespons is enorm scherp. Nee, dit is zoals een echte hothatch moet zijn.
Het enige nadeel is het, naar mijn mening, lelijke geluid bij hoge toeren en dat blijf ik jammer vinden. Ik heb de nodige geluidsfragmenten van de st-3 beluisterd en dan vind ik het van buitenaf helemaal niet zo raar klinken maar in de auto is het helaas een ander verhaal.?
Het was geen aankoopreden voor mij maar toch ben ik altijd wel geïnteresseerd in het verbruik van een auto en de cijfers vallen me heel erg mee. Ik rijd structureel te hard (met uitzondering van de bebouwde kom) en trek regelmatig stevig door en tot op heden verbruikt de auto gemiddeld 1:14 (zomer zowat 1:15, winter 1:13). Onder vergelijkbare omstandigheden haalde ik bijvoorbeeld met mijn mégane coupé rs nauwelijks 1:10,5 dus de ford is behoorlijk zuinig. Ik tank consequent v-power (is me ook aangeraden door de dealer) en dit heeft een stevige meerprijs t.o.v. e-10 maar dat is het zeker waard. De laatste maanden tank ik ook v-power in mijn fiat 500c sport en mijn motor (yamaha tracer 700) en het valt op dat de fiat en beter loopt en zo'n 1 1/2 kilometer verder komt op een liter, mijn yamaha is al bijzonder zuinig maar een tankvulling lang rustig toeren leverde bijna 1: 29 op(voor mij een verbruiksrecord). Ik heb dan ook zo mijn twijfels over dat hele e-10 gebeuren................

Bij de aandrijving hoort natuurlijk ook de versnellingsbak en koppeling en ook deze twee passen perfect in het plaatje; je kunt nu merken dat de versnellingsbak echt is ingelopen want was het de eerste kilometers soms nog wat hakerig, het is nu soepel- en trefzekerheid troef. Samen met de fijne en prima doseerbare koppeling is hard accelereren een waar genot.

Laatste opmerking over de aandrijving: olieverbruik over 10.000 kilometer is niet meetbaar.

Besturing/onderstel
Een prima aandrijflijn is niets waard als de algehele wegligging niet deugt maar dat is hier zeker niet het geval. Het is echt een genot om met deze auto te rijden; dit pure rijgenot was iets wat ik zo gemist heb in mijn jaren tesla rijden.
Je moet heel actief bezig zijn met de ford; delicaat sturen op bochtige wegen maar daarentegen een ferme hand bij bijvoorbeeld spoorvorming. Als een teckel volgt de auto elk spoor en dan zijn twee stevige handen aan het stuur noodzaak; op dat moment moet je de auto bij de strot grijpen want anders heeft ie jou te pakken. De enorme directheid van de besturing en onderstel is geweldig; het geeft mij domweg veel voldoening en rijplezier.
De grip bij droog weer is fenomenaal en je kan zo enorm hard over bijvoorbeeld rotondes, het is bijna eng.? Bij nat weer loop je tegen de beperkingen van de michelin banden op; ik vind de banden onder deze omstandigheden niet overtuigend en dat had ik niet verwacht van michelin maar misschien wel kunnen weten. Op het gebied van motorbanden waren ze altijd de absolute top m.b.t. natweerkwaliteiten maar zijn ze de laatste jaren voorbijgestreefd door de concurrentie; bij de autobanden zo te zien ook.
Het sportieve en onderhoudende weggedrag is behaald zonder in de val te trappen van een spijkerhard onderstel (zoals bij de vorige st); ik blijf het verrassend vinden hoe comfortabel deze auto is onder 'normale" omstandigheden. De geweldige recarostoelen helpen hier ook bij; zeer comfortabel en je wordt goed vastgehouden bij het betere racewerk. Alleen een uitschuifbare zitting zou het helemaal afmaken.
Ik noem hier speciaal de stoelen bij dit onderdeel want een goede zitpositie is zeer belangrijk voor lekker sturen. Geloof me maar dat al deze zaken kloppen bij de ford.
Toch is er een (hele) kleine kanttekening (ik heb het ook in een vorige update genoemd); bij heel hoge snelheden mag de besturing zwaarder zijn. Ik praat dan over snelheden boven de 180 km/h want op deze snelheden is elke lichte beweging in het stuur meteen een grote koerswijziging die je liever niet hebt. Het gevolg is een wat nerveus/rafelig rijgedrag. Toegegeven: hoe vaak rijdt je nog 180 km/h+?

Het is tot nu toe een echte lofzang geweest op deze auto maar helaas is geen enkele auto zonder fouten cq. mindere punten; zo ook de st-3.

Op het gebied van connectivity/multimedia was ik best wel verwend met de tesla en dan valt het op dat ford op dit gebied erg ver achter loopt; om het nog een beetje positief te houden is het in de ford zeer middelmatig.
Positief is de prima telefoonverbinding (goed geluid, geen gesuis o.i.d.) maar daar blijft het bij; de b&o geluidsinstallatie klinkt nergens naar (blikkerig), de navigatie is nieuw al verouderd, de bediening van de touchscreen is traag (vergeleken met tesla) en de fordpass app is een lachertje. De app crasht regelmatig en als ie het doet is de geboden info platgezegd ruk.
Nu heb ik de auto zeker niet gekozen om deze zaken en hecht ik er weinig waarde aan maar vindt je deze zaken wel belangrijk dan is deze ford (en ik ben bang: de meeste fords) niet de juiste auto. Soms, heel soms mis ik mijn spotify lijstje die ik in alle rust beluisterde in de rustig zoevende tesla..............

Een ander min(der) punt die je helaas vaker leest in fordreviews zijn de rammels en bijgeluiden. Ik ben op dit gebied best wel een pietlut maar ook subjectief; een rammeltje in mijn 500c vind ik minder erg dan in de ford. In de 500c kraakt de stoel een beetje en knispert het vouwdak maar dat noem ik daar karakter; in mijn ford noem ik rammels hinderlijk en helaas heeft ie deze kwaal ook.
Echter het zijn geen bijgeluiden die je constant hoort; soms zijn de dagen/weken weg en dan zo ineens zijn ze er weer. Ik heb het over de volgende zaken:
- knarsende ramen in de voorportieren: zo nu en dan gebeurt dit maar niet reproduceerbaar. Oplossing: ramen open-dicht doen en geluid is weg.

- vibratie bij middenscherm: lijkt soms te gebeuren bij bepaald toerental bij optrekken; is niet op afroep reproduceerbaar.

- tikkend geluid (uit achterklep?): lijkt alsof dit voortkomt door een vibratie van de uitlaat; is niet op afroep reproduceerbaar.

- klapperende hoedenplank: soms gaat hoedenplank spontaan klapperen op/bij bepaalde wegen/oneffenheden; is niet op afroep reproduceerbaar.

Ik vind het jammer dat deze bijgeluiden voorkomen maar aan de andere kant is het geen constante factor; mocht het allemaal structureler worden dan mag de dealer op zoek naar de oorza(a)k/(en).

Zo heb ik intussen al weer het nodige opgeschreven over de ford, toch schieten me nog een paar dingen te binnen.
- ik heb de auto getrakteerd op echte ford performance ventieldopjes; de auto loopt er een stuk harder door.?
- doordat de auto zo metalig klinkt bij hoge toeren heb ik veel vaker de neiging om de olie te peilen; zoals al gezegd is er geen verbruik meetbaar maar daarvoor heb je wel je bril nodig, de afleesbaarheid van de peilstaaf is matig.

Conclusie: een geweldig leuke en echte rijdersauto, bliksemsnel maar zeker niet foutloos.

Volgende update als ik de auto 1 jaar heb.

Mooi weer auto

  • 13.500 km

Vandaag is de ford precies 1 jaar in mijn bezit dus tijd voor een update. Toch nog 13.500 kilometers gereden waar ik onder normale omstandigheden zo'n 15.000 kilometers per jaar rijd. Afgelopen week heeft de auto de jaarbeurt gehad met vervanging van olie en filters; kosten € 275 waarvan € 121 opging aan zo'n 6 liter olie. Overigens heb ik geen olieverbruik kunnen constateren gedurende het jaar ondanks dat ik de auto niet spaar; het brandstofverbruik over een jaar gemeten is 1:14 waarbij ik uitsluitend v-power tank. Vind dit verbruik heel redelijk.

Om positief te beginnen; de stoel-, stuur en voorruitverwarming zijn in het koude jaargetijde erg fijn. Het zorgt voor een comfortabele rit met als enige opmerking dat het soms, vooral bij mistige omstandigheden en een bepaalde lichtinval, lijkt of de voorruit voor een rare vertekening zorgt. Zo nu en dan lijkt het of je door een soort melkglas kijkt, duurt gelukkig maar heel even maar dit fenomeen is me niet opgevallen bij mijn vorige fiesta die ook voorruitverwarming had.

Een minder, reeds eerder aangehaald, punt zijn de kraak- en knispergeluiden die aanwezig zijn. Met het koude weer kraakt het dashboard ergens bij de tellerunit en knispert er iets boven in de b-stijl aan de passagierskant. Na het opwarmen verdwijnen gelukkig de kraakgeluiden in het dashboard en de andere, in een eerdere update genoemde bijgeluiden, blijven op dit moment weg. Blijf het wel jammer vinden.

Een veel groter minpunt, die verwijst naar de titel van deze update, is het weggedrag van de ford onder koude omstandigheden en op vochtig wegdek. Ik heb nu een paar keer een forse schuiver meegemaakt waarbij de auto, zonder enige waarschuwing, over 4 wielen wegschuift. Bij mijn fiat 500, die ook met enige regelmaat gebruik, wordt je ruim van tevoren gewaarschuwd als het te hard gaat; het onderstuur komt er heel geleidelijk in wat je de mogelijkheid geeft tot rustig ingrijpen. Bij de ford is het alles of niets; iets wat me bij droog en warm weer totaal niet is opgevallen. Ik verdenk de banden (michelin pilot sport 4s) ervan hier een grote rol in te spelen; misschien ook het feit dat de banden met 205 mm. relatief smal zijn voor een lichte auto met veel vermogen. Het heeft er voor gezorgd dat ik bochten en op- en afritten met veel veiligheidsreserve neem, iets wat in de zomer totaal geen issue was. Vroeger noemde we zulke "tricky" auto's boomklevertjes (o.a. peugeot 205 gti en honda crx vielen hieronder) en de fiesta st-3 is hier ook een kandidaat voor.
Ook de grip bij wegrijden is onder genoemde omstandigheden verre van toereikend; zonder heel gek te doen krijg ik de voorbanden aan het spinnen tot in de derde versnelling. De voorbanden slijten ook al aardig maar er zit nog genoeg profiel op; bij mijn mégane rs had ik de voorbanden bij deze kilometerstand al helemaal opgerookt overigens.
Als de voorbanden op zijn ga ik toch eens kijken naar een ander merk banden (rondom vervangen van de banden dan); suggesties zijn welkom.

Het klinkt allemaal wat negatief en dat is eigenlijk niet de bedoeling; ik stap elke keer nog steeds met veel plezier in de ford maar ik kijk wel uit naar betere en warmere omstandigheden.

De volgende update zal ergens in de zomer komen, tot de volgende keer.

Bandenvreter

  • 14.992 km

Even een korte update van de belevenissen met de st-3.

Vandaag de voorbanden vervangen (ze zaten qua slijtage vrijwel op de wettelijke limiet), kosten € 349 en toch maar weer gekozen voor de pilot sport 4. Aangezien de achterbanden nog heel ruim in het profiel zitten en ik liever geen "merkenmix" onder de auto heb kom je vanzelf weer uit bij michelin. De laatste weken was het een beetje behelpen qua rijden en de sneeuwweek heeft de ford uitgezeten in de parkeergarage bij onze zaak want het was, gezien de ontbrekende grip, zeer onverstandig om dan te gaan rijden. Gelukkig was onze scenic voorzien van winterbanden en ook onze 500c (met zomerbanden) kon wel goed omgaan met de winterse omstandigheden.
Qua kostenbeoordeling heb ik wel een ster minder gegeven; met 15.000 km. voorbanden vervangen is niet iets om trots op te zijn. Overigens redde ik met mijn megane rs slechts 12.000 km. dus het kan nog slechter.....

Iets heel anders; een paar weken geleden was in het nieuws de verhoogde diefstalgevoeligheid van "keyless-entry auto's" en dat verzekeringsmaatschappijen eisen gaan stellen aan deze systemen. Meteen even gekeken bij de ford hoe het werkt en deze heeft gelukkig een bewegingssensor in de sleutel. De dealer kon het me zo niet vertellen maar stelde voor de sleutel onberoerd (heel dicht) naast de auto te leggen en na ca. 1 minuut te checken of de deuren reageren op de openingssensor en inderdaad er volgt geen reactie. Ik ga er dus vanuit dat er verzekeringstechnisch geen problemen voor mij gaan volgen.

Verder is de auto probleemloos en nog steeds niet kraakvrij; qua kraakjes en piepjes is de ford overigens heilig ten opzichte van onze scenic, dat is pas een rammelbak!

Kort maar krachtig, tot de volgende update.

Mooi zwart is niet lelijk

  • 18.908 km

Even een korte update van mijn belevenissen met de ford.

Het blijft een heerlijk snelle auto waar ik graag in rijd; verbruik nog steeds rond de 1:14 waarbij wel de vreselijk dure v-power wordt getankt. Zit niet ver meer van de € 2 per liter af................
Naast dat de ford erg snel is, is ook de wendbaarheid van de auto erg aangenaam. De besturing is dermate direct dat je voor je gevoel de auto op de centimeter kunt mikken in bochten/rotondes etc.; nadeel is dat de auto op hoge snelheden wel eens wat nerveus aanvoelt. Dit laatste is eigenlijk meer een gevoel want ik heb nog geen gevaarlijke schuivers o.i.d. op hoge snelheid meegemaakt. Wel blijft de grip bij nat weer een issue en dan vooral bij optrekken; de voorbanden kunnen het gewoon niet aan en de werking van de tractioncontrol en het sperdifferentieel trek ik onder deze omstandigheden in twijfel, ik had meer van verwacht van deze hulpmiddelen.

Ik heb bij de vorige updates van de review al aangegeven dat de ford (helaas) rammelt en dat is niet verandert; alleen waar de rammels voorkomen wijzigt van zomer naar winter. In de winter rammelt vooral het dashboard, in de zomer is het dashboard rammelvrij maar komen er regelmatig tikkende geluiden bij de achterklep en hoedenplank vandaan. Ook een oorzaak van rammels is het zonnebrilvakje; het scheelt veel gerammel als je de zonnebril op een bepaalde manier erin opbergt.

Daarnaast viel het me de afgelopen tijd op dat de lak er bijzonder slecht uit begon te zien, in de zon leek de auto wel behandeld door schuursponzen. Dit is het gevolg van de wasstraat en omdat ik totaal ben afgeknapt op zelf autowassen (lees: te lui) is dit een jammerlijk gevolg van de gekozen zwarte lak; om toch weer een mooi stralende st3 voor de deur te hebben heb ik de auto maar laten behandelen (polijsten van de lak etc.) en het ziet er nu weer top uit (vandaar de titel van deze update). Hoe lang dit zo blijft, we zullen zien.

Een ander, wat vervelend, iets is de werking van de botspreventie; ik heb het gevoel dat deze steeds vaker afgaat en het is voor 100% vals alarm (tenzij het alarm ook afgaat voor aangereden muggen o.i.d.). Gelukkig gaat de auto niet meteen op de rem (iets wat bij mijn tesla wel gebeurde) maar ik erger me wel aan al dat onterechte geknipper en getoeter.

Conclusie tot nu toe: de st3 is een geweldig rij-ijzer (snel en wendbaar) met voldoende comfort maar niet rammelvrij en veels te bang voor aanrijdingen en zwart was misschien niet de beste "kleurkeuze". Toch ben ik zeer tevreden over deze auto!

Het is een hooligan (en z'n bestuurder ook)

  • 23.696 km

Het is weer eens tijd voor een update van deze review. Het (zowat) afgelopen najaar door vervelende medische omstandigheden een slordige 6 weken niet kunnen rijden in de ford; mijn enige ritjes waren van en naar het ziekenhuis als passagier in onze nieuwe hyundai tucson hev (wel heel comfortabele ritjes overigens). Toen ik zo rond half november weer eens zelf mocht en kon rijden heb ik (schande o schande) eerst in de hyundai gereden en inderdaad is het een heel comfortabele en rustgevende auto die verrassend vaak volledig electrisch rijdt en ook erg goed autonoom rijdt maar...........totaal geen "stuurauto" want te log/zwaar en te indirect.
Dus snel mijn fout goed gemaakt en weer onderweg gegaan in de ford en dat voelde als thuiskomen; wat is deze wagen toch een genot.

Doordat ik nog niet fulltime wil en kan werken kom ik 's middags op gunstiger (lees: rustiger) tijdstippen op de weg en daar heb ik dan ook volledig gebruik van gemaakt. De ford daagt je uit om eens stevig te gaan rijden en dat heb ik dus ook gedaan; de st-3 is vooral in het snelheidsbereik van 80 - 180 km/h zo lekker in zijn element en alleen al het spel van het op het juiste moment schakelen etc. geeft mij heel veel voldoening. Ook de snelheidsbeleving is met zo'n compacte en (relatief) lichte auto heel erg groot; mijn tesla model s was iets sneller dan de ford maar qua rij- en snelheidsbeleving kon die niet in de schaduw staan van de ford.
Het is de kunst om bij deze auto op tijd te schakelen want doorjanken naar het rode toerengebied is onnodig en slecht voor je gehoor; doordat het maximum koppel al bij 1.600 toeren wordt gehaald en het maximum vermogen bij 6.000 toeren ligt het optimale schakelgebied hier ergens tussen en het zoeken naar de "sweet spot" is echt leuk, vooral als je het gevoel hebt dat je het maximale eruit hebt gehaald(wel opletten op de toerenteller want de teller vliegt werkelijk naar het rode gebied).
Het is me opgevallen dat sinds het begin van de coronapandemie er steeds langzamer wordt gereden op onze wegen; ik rijd veel op autowegen en 80 km/h wegen en hoe vaak ik de laatste tijden niet achter mensen kom te zitten die 85 km/h op de autoweg rijden (werkelijke snelheid 80 km/h want de teller in de ford overdrijft aanzienlijk) en dan is het enorm fijn dat er zoveel snelheidspotentieel in deze auto zit om snel voorbij deze "mobiele chicanes" te kunnen gaan. Wat natuurlijk ook heel erg meehelpt is de heerlijk directe besturing en de enorme goede wegligging; wat kun je deze auto precies plaatsen en wat reageert alles snel en direct. Op hoge snelheden is dit soms wat onrustig want ook bij 180 km/h+ heb je dezelfde snelle reacties en zullen veel bestuurders dit als zeer nerveus weggedrag ervaren; ik ben er inmiddels aan gewend en je moet, als je wilt vegen met deze auto, altijd beide handen aan het stuur hebben en de stuurinput minimaal houden. De michelin banden wekken bij deze hoge snelheden veel vertrouwen op echter onder koude(re) omstandigheden zijn ze wel makkelijk aan het spinnen te brengen bij het wegrijden; ik heb het nut van een sperdifferentieel op dit gebied nog niet ervaren want ik dacht dat dit systeem onder andere wielspin tegen gaat.

Als je bovenstaande leest zou je denken dat ik als een pseudo max verstappen aan het racen ben maar bijvoorbeeld de dagelijkse woon-werkrit leent zich niet om dit continu te doen wat zich ook vertaald in een gemiddeld verbruik over de bijna 24.000 gereden kilometers die precies op de opgegeven wltp cijfers van de st-3 uitkomen, namelijk 7 liter op 100 km (oftewel 1 op 14,2) en ook olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.
Ik rijd de st-3 uitsluitend in de sportstand want dan staat de auto echt op "scherp" en gaat het klepje in de uitlaat open voor wat (onbeschaafd?) gepruttel en geblaf; ik heb de laatste tijd wel het idee dat de uitlaat luider klinkt maar misschien is dit verbeelding. Feit is dat dit kleine autotje een "grote bek" heeft.

Ik ben ook blij dat ik de auto met full-options (met uitzondering van het schuifdak) heb gekocht want er zitten toch wel heel fijne comfort verhogende zaken in deze auto. Zo is de stoel- , stuur- en voorruitverwarming erg lekker in deze koude(re) dagen en werken ze perfect. Sommige andere zaken die er opzitten zijn enigszins twijfelachtig qua werking zoals bijvoorbeeld de grootlichtassistent en de automatische ruitenwissers. Vanmorgen bijvoorbeeld sprong plotseling het grootlicht aan in een situatie dat het echt niet kon en de ruitenwissers zijn vooral bij motregen compleet de weg kwijt en beginnen als een dolle te bewegen; ik moet te vaak handmatig ingrijpen en dat lijkt me nu juist niet de bedoeling bij automatische systemen. Opvallend is ook dat ik vrijwel nooit de airco heb aanstaan, bijvoorbeeld bij koude vochtige dagen blijven de ruiten ook zonder airco wasemvrij; ik gebruik de airco eigenlijk alleen bij heel warme dagen.

Afgelopen maandag heb ik de ford de tweedejaars onderhoudsbeurt laten geven; ik had dit normaliter begin januari 2022 gedaan maar ik kwam er achter dat de 2-jaars garantieperiode afliep op 18 december. Blijkbaar heeft ford de garantieperiode in laten gaan bij registratie van deze auto en niet bij aanschaf (8 januari 2020); ik vind dit niet correct maar laat het verder zitten mede omdat er bij de beurt niets bijzonders was te vinden. Technisch is de auto prima in orde maar ik had niets anders verwacht naar nog geen 24.000 gereden kilometers (alhoewel ik bij mijn tesla het tegenovergestelde heb ervaren, dus het is niet altijd zo logisch). Kosten van deze (grote) beurt waren € 459 en daarvoor krijg je o.a. drie nieuwe bougies en de nodige olie- en interieurfilters en een keurig gewassen auto.
Het gemeten bandenprofiel was voor 4,5 mm en achter 5,0 mm; ik ben bang dat de voorbanden, die er nu zo'n 8.700 kilometer hebben opzitten, weer net de 15.000 kilometer halen maar dat is de prijs die je betaalt voor een zware gasvoet en ik heb het er wel voor over.

Verder moet ik helaas melden dat de rammel- en knispergeluiden er nog steeds zijn maar gelukkig niet toenemen; het verschilt wel tussen zomer en winter (lees: warme(re) en koude(re) dagen) waar ze optreden. Nu knispert er iets achter de teller-unit en bij de rechter b-stijl; geluiden die gelukkig weer weggaan als de auto is opgewarmd. Ik vind het jammer want het doet wel wat afbreuk aan een verder zo'n fijne auto.

Conclusie tot nu toe: een fenomenaal fijn rijdende en presterende auto maar niet foutloos.

Tot zover weer wat belevenissen met de ford fiesta st-3 en ik zal zo half volgend jaar de review weer gaan updaten; meestal begint het na een jaar of twee weer te kriebelen en kijk ik naar een andere auto maar deze auto blijft zeker wat langer in mijn bezit want het rijplezier wat deze auto geeft kan ik nog niet missen.

Zwarte parel

  • 30.291 km

Het is weer eens tijd voor een (korte) update van deze review. Ik ben nog steeds heel erg blij met de st-3, het blijft een genot om in deze auto te rijden. En dat is voor mij bijzonder, meestal begint het na zo'n twee jaar rijden weer te kriebelen en ruil ik mijn auto in (soms met vreselijke spijt achteraf zoals bij mijn renault megane rs). Op dit moment heb ik weinig tot geen interesse in een andere auto alleen al omdat de st-3 zo'n geweldig ding is en ik nou eens geen spijt na de zonde wil ervaren. Sowieso is de hothatch-klasse (in het b-segment) vrijwel verdwenen; zeker als je een handgeschakelde hothatch wil hebben komt alleen de nieuwe st-x nog in aanmerking of je moet een hyundai i20n gaan importeren. Ik vind de facelift van de "nieuwe" fiesta niet geslaagd en denk dat er verder te weinig onderscheid zit met mijn huidige auto, zodoende heb ik besloten om zeker dit en volgend jaar door te rijden.
De laatste tijden daalt het verbruik van de auto; ik haal nu vaak waardes van rond de 1:15(gelijk met het dalende verbruik stijgt trouwens het uitlaatgeluid; ik heb al een tijdje het idee dat de auto luider wordt).
Ik rijd echter zeker niet rustiger gezien het feit dat de voorbanden (alweer) versleten waren; ze hebben het weer zo'n 15.000 kilometers volgehouden. Ik heb ditmaal ook de achterbanden vervangen (profiel was onder de 3 mm. gedaald) en heb de auto laten uitlijnen mede omdat het stuur een heel klein tikkeltje naar links stond bij het rijden (ik heb hier echt een gruwelijke hekel aan) en, als belangrijkste nieuws, ik ben overgestapt op pirelli's pzero met productiedatum week 15-2022 dus een lekker vers viertal.
Ik was de michelins eigenlijk zat, vooral de matige tractie en grip bij koud weer i.c.m. vochtig/nat wegdek vond ik erg teleurstellend zeker omdat michelin te boek staat als regenspecialist. De eerste ervaringen met de pirelli's zijn zeer positief maar hoe ze het doen bij koud en nat weer is natuurlijk nog gissen.
Verder zal ik de ford binnenkort weer laten reinigen en poetsen om recht te doen aan de titel van deze update; op dit moment is het meer een grijze parel.......
De zaken die ik in eerdere updates heb gemeld blijven nog steeds van kracht dus daar weid ik nu niet verder over uit.

Ik wil nog even afsluiten met een paar bijzondere zaken over de st-3 namelijk:
- Er is een terugroepactie geweest m.b.t. de zogenaamde olieafscheider die defect zou kunnen zijn; na controle was deze bij mijn auto in orde.

- Vanaf het begin klinkt er een soort schurend geluid die onder de auto vandaan komt als ik het bestuurdersportier open, soms klinkt dit geluid ook als de auto geparkeerd staat zonder iets aan te raken. Na zo'n anderhalf jaar rijden toch eens gevraagd aan de dealer wat dit is. Antwoord: de brandstofpomp, die vlak bij de benzinetank zit, activeert zichzelf zodat er al druk in de brandstofleiding zit en maakt blijkbaar dit geluid.

- Door een hardnekkige aandoening aan mijn zitvlak waardeer je een goede autostoel en die heeft de st-3 zeker. De combinatie van de harde maar goed ondersteunende zitting en de prima stoelverwarming werkte zowat therapeutisch en maakt gelukkig mijn ritten toch nog comfortabel.

- tenslotte; bij deze auto is er geen enkele aanwijzing/typeaanduiding die naar de naam fiesta verwijst (hetzelfde zie je bij de focus st terwijl de puma st wel de naam puma draagt); twee st-badges en twee blauwe ford-ovalen, dat is het enige wat er op de carrosserie te zien is.

Zo, dit was weer een update op de review. Tot de volgende keer.

Afscheid!

  • 35.829 km

Zoals de titel van deze update al aangeeft; de auto is ingeruild en dit is dan ook de laatste update op de review.

De afgelopen tijd is er niets echt spannends gebeurt; de auto is absoluut probleemloos geweest. Het olieverbruik is nihil, het brandstofverbruik is over heel 2022 1: 14,8 geweest. Gezien mijn rijstijl een heel goed resultaat.
In de warme zomermaanden waren de rammels geheel verdwenen; nu het weer wat kouder wordt (alhoewel het de komende dagen wel zomer lijkt) is er linksvoor in het dashboard weer wat geknisper te horen. Blijf het jammer vinden want het doet toch wel een beetje afbreuk aan een verder zo'n goede auto.
Het experiment met andere banden is (helaas) niet succesvol geweest; de pirelli's zijn prima onder warme en droge omstandigheden maar vallen bij kouder en vochtiger weer net zo door de mand als de michelin's. Daarbij maken ze meer lawaai dus een gevalletje jammer maar helaas.
Verder heb ik voor het eerst in 5 jaar weer eens een boete gehad voor een snelheidsovertreding, met € 75 kwam ik er nog genadig af maar aan de andere kant is het wel zo'n 35 liter v-power en in dat licht bezien is het zonde geld.

Als ik deze auto een plaats moet geven in mijn lijst van meest leuke auto's die ik heb gehad dan staat ie met stip op twee, een neuslengte achter de renault mégane rs. In mijn beleving was deze auto(is al weer 12 jaar geleden dat ik die auto reed) nog net iets specialer maar veel scheelt het niet.

Waarom ruil je deze auto dan in als je er zo tevreden over bent zal de vraag zijn als je deze review leest. Ik heb daar twee redenen voor:
Reden 1: na een jaar of twee/drie word ik ongedurig en wil weer wat anders; deze keer wel met de voorwaarde dat het een auto met het, ik noem het maar, ford-dna moet zijn.

Reden 2: sinds vorig najaar word ik geplaagd door een hardnekkig en (helaas) chronisch fysiek probleem waardoor een lage zitpositie niet meer werkt, niet zo zeer het lage zitten maar het in- en uitstappen gaat niet lekker. Stiekem vond ik de hoge instap in onze andere auto, een hyundai tucson, een stuk fijner dus de keus gemaakt om een auto te kopen met een (wat) hogere zitpositie.

Naar mijn mening is er maar 1 auto die aan mijn vereisten voldoet en dat is de ford puma in de meest snelle uitvoering.
Vanaf 4 november ga ik rijden in een ford puma st-x van februari 2021, duitse import met zowat 16 .000 km op de klok, full-options en in de kleur wit(frozen white volgens de ford, klinkt veel beter). Van deze auto zal ik ook een review gaan bijhouden.

Rest mij de lezers te bedanken voor het lezen van deze review en de reacties erop.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.