Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk ST Line X (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 95pk ST Line X |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 11.425 km |
Keuzeproces en ophalen
- 250 km
De afgelopen vier jaar heb ik erg tevreden rondgestuurd in een felgroene Seat Ibiza SC FR uit 2014. Deze heb ik altijd ervaren als een zeer vlotte en soepele auto (1.2 TSI met chiptuning). Ik reed de auto als private lease, dit had dus tot gevolg dat de bekende kettingreparatie mij niet zoveel deed.
Echter komen leasecontracten tot een eind en was het tijd mij te gaan oriënteren op een vervanger van het groene monster. Ik had voor mij zelf al besloten in het B segment te blijven. A segment vind ik net even iets te klein en C segment is onbetaalbaar voor mij in de private lease. Enigszins sportieve eigenschappen en een complete uitrusting zijn wenselijk, uiterlijk is voor mij ook wel een belangrijk aspect. Op 25 jarige leeftijd wil het oog ook nog wat en als liefhebber vallen kale modelletjes met halogeen koplampen niet erg in de smaak. Als muzikant zijnde is enige vorm van ruimte ook handig en 3-deurs viel ook af (vanwege de ervaring met de Ibiza) Na een uitgebreide zoeksessie heb ik uiteindelijk een shortlist samengesteld van mogelijke voertuigen. Deze lijst zag er uit als volgt:
- Volkswagen Polo
- Seat Ibiza
- Peugeot 208
- Ford Fiesta
- Kia Rio
Nadat deze lijst bepaald was kon het feest beginnen. Een duik in de configurators van de merken resulteert al heel snel in menig verloren uur. Ik ben zelf iemand die graag een complete auto rijdt, dus deze heb ik dan ook geconfigureerd. Met printjes van mijn configuraties ben ik de dealers langs gegaan.
De Polo vind ik persoonlijk een mooie auto om te zien, rijdt goed en voelt goed. Echter, zodra je de polo enigszins dik gaat uitrusten stijgen de prijzen al snel naar astronomische niveaus. Dit resulteerde uiteindelijk in eliminatie van de polo. Ook al zit ik normaal gesproken ferm in kamp VW. (Ik rijd een polo uit 1989 voor de hobby en ben ik werkzaam voor een VAG dealer concern).
De logische opvolger was natuurlijk een nieuw model Seat Ibiza. Erg vergelijkbaar met de polo, als zijnde de nood voor een dikke uitvoering voordat de auto echt leuk wordt. Ook hier stegen de bedragen weer snel de pan uit.
De Rio is eigenlijk afgevallen na het zien van de auto in het echt. Het uiterlijk is niet mijn smaak en dan valt een voertuig per definitie af.
De 208 vond ik een groot kanshebber. Alhoewel ik niet de grootste liefhebber ben van de Franse auto-industrie, vind ik deze generatie een bijzonder smaakvol ontwerp van binnen en buiten hebben. Echter na een uitgebreide proefrit toch geconstateerd dat de rijeigenschappen en het gevoel in de auto niet binnen mijn smaak vallen. Ik was echter wel positief verrast over het afwerkingsniveau en het kwaliteitsgevoel van de 208. Een enorme stap voorruit vergeleken met voorgaande modellen.
Als laatste aanbeland bij de showroom van Ford. Na een proefrit en uitgebreid gesprek met de afdeling verkoop ben ik vertrokken met een tevreden gevoel en kon ik wachten op een offerte van de leasemaatschappij. Deze bleek een aantal dagen later prima binnen verwachting te vallen en hierna ben ik over gegaan tot bestelling. Uiteindelijke maandbedrag komt in vergelijking met een riant uitgevoerde polo ongeveer 20% lager uit. Dan praten we toch niet over kleingeld!
Ik ben voor een complete uitrusting gegaan. De basis hiervoor de St-line X met 1.0 ecoboost en een handbak. Kort samengevat heb ik alle opties aangevinkt behalve het leder en het reservewiel (deze is niet te bestellen i.c.m. het panorama dak). Over de kleur heb ik enige tijd getwijfeld, maar uiteindelijk was mijn keuze gevallen op Desert Island Blue. Nog geen week later kreeg ik echter te horen dat deze kleur kwam te vervallen in de modeljaarwisseling. Dus uiteindelijk is het Frozen white geworden (unilak wit). Uiteindelijk absoluut geen spijt van. Het contrast van het felle wit en de zwarte accenten van de ST-line maken de auto in mijn ogen prachtig. Iets heel anders als het extreem opvallende groen van mijn vorige auto.
09-11-2020
Vandaag breekt de dag eindelijk aan, we gaan ‘m ophalen! Vol gezonde spanning richting dealer en bij binnenkomst staat hij daar mooi te glimmen. Na een gezellig gesprek met mijn verkoper en een basale uitleg de auto meegenomen. Voor mij een nieuwe ervaring, zo’n gloednieuwe auto mee naar huis nemen! En wat stonk de motor na de eerste kilometers (Door de ligging van de dealer gelijk de snelweg op). Na een dagje rondrijden en bewonderen tevreden de auto weggezet. Helaas vanwege COVID geen rondreis om ‘m aan iedereen te laten zien. Dus maar via de sociale media iedereen informeren.
Uiteraard heb ik er nu pas een paar dagen op zitten, dus mijn ervaring met de auto is beperkt. Zodra ik wat meer kilometers erop heb zitten zal ik hier dan ook een uitgebreide review plaatsen. Maar goh, wat is ‘ie mooi.
De eerste ervaringen
- 4.546 km
Inmiddels hebben we er bijna 5000 km opzitten in deze witte rakker. Een prima moment om dus de eerste ervaringen op (digitaal) papier te zetten. Deze ervaringen zijn over het algemeen zeer positief, met een paar kleine kanttekeningen hier en daar. Niks pret-verpestend of schandaligs, maar wel puntjes om te benoemen.
Rijervaring:
Laten we beginnen op het hoogste punt. De rijervaring die deze Ford met zich meebrengt. Laten we hier kort en bondig over zijn. Het weggedrag is subliem te noemen. De auto stuurt direct en snel met voldoende communicatie om veel vertrouwen op te wekken. De Michelin Primacy 3 dropveters hebben voldoende grip en laten duidelijk merken wanneer zij de macht over het wegdek dreigen te verliezen. Het veercomfort is smaakgevoelig. De auto is vrij stevig af geveerd en kan op tijden redelijk stoterig uit de hoek komen. Persoonlijk hou ik wel van een hard en communicatief onderstel. Begrijp me niet verkeerd, hij is lang niet zo stevig als de Fiesta MK7.5 ST3 van mijn broer. Maar als veercomfort is wat je zoekt, raadt ik aan ergens anders te shoppen.
En die 1.0 koffiemolen? Is dat nou niet extreem teleurstellend in zo’n fijn sturende auto? Kort gezegd, nee. Ik kom natuurlijk uit een Ibiza met 140 pk. Dit was een andere rij ervaring natuurlijk. Het koppel en vermogen wordt natuurlijk niet geëvenaard. Dit betekent niet dat ik het niet voldoende vind in deze auto. Je hebt nooit het gevoel tekort te komen en de auto is gewoon vlot genoeg. In combinatie met het weggedrag is het sleutelwoord momentum :). Het eeuwenoude recept van een langzame auto snel rijden is ook hier weer van toepassing. Dit geeft ook het gevolg dat er veel lol kan plaatsvinden op redelijke snelheden. Zonder dat het een grens overschrijdt. Wel moet ik hier een kanttekening maken. Onder de 2000 rpm vind ik de auto erg brommerig onder belasting. Verder voelt hij zo laag in de toeren erg futloos. Maar goed, de strak schakelende bak een verzetje terug en we gaan weer.
Interieur:
Tja, blijft smaakgevoelig zo’n interieur. Ik hou persoonlijk van het design en de afwerking met Carbon look. Er is veel goedkoop plastic, maar dat is geen uitzondering in dit segment. Wat mij wel hekelt is dat de auto alles behalve vrij van rammeltjes is. Vooral in lage toeren kan er op zijn tijd, met koud weer, een hele symfonie aan rammeltjes en kraakjes uit het interieur komen denderen. Ik heb nog niet exact bepaald waar het vandaan komt. Binnenkort moet de auto terug voor een aantal dingen en zal ik dit ook aangeven.
Nog een probleem waar ik tegen aan loop, is dat de FordPass connect weigert te verbinden voor de externe functies via de smartphone. Diverse resets en oplossingen bieden geen baat. Ik zal de dealer dus ook vragen hier naar te kijken. Ook wil de Android auto soms niet verbinden, of besluit hij tijdens het rijden spontaan de verbinding te verliezen en een aantal seconden later weer terug te komen. Niet het einde van de wereld, maar wel hinderlijk en niet zoals het hoort. Verder vonden de ruitenwissers vanaf begin af aan het prettig om een enorme bak herrie te produceren, de dealer heeft er zonder pardon een ander setje op geklikt en toen was alles weer in orde.
Het panorama dak zorgt voor een enorme hoeveelheid licht in het interieur. Dit is erg prettig, aangezien de combinatie met een zwarte dak hemel anders wel erg donker had geworden. Ik heb verder nog geen problemen gehad met hoofdruimte, zowel voor als achterin niet.
Conclusie:
Er zijn nog een hoop dingen welke ik niet aangetipt heb in deze review, echter wil ik na de volgende 5000 km nog eens terug komen om verdere ervaringen te delen. Tot zover:
Plus:
- Subliem weggedrag
- Voldoende vermogen uit klein blok
- Mooi interieur
- Het uiterlijk blijft geweldig
Min:
- Kraken in interieur
- Brommerige kwaliteit motor onder 2000 rpm
- Verschillende verbindingsproblemen in infotainment
- Stoelzittingen hadden iets langer gemogen.
De eerste reparatie
- 10.688 km
Een tijd geleden, tijdens het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof, viel mijn oog op een oliespoor dat vanaf de nokkenasversteller naar beneden liep. Ik heb besloten dit schoon te maken en in de gaten te houden. Een tijd later was er opnieuw een oliespoor te zien vanaf dezelfde plaats.
Auto ter reparatie aangeboden bij de dealer, zij hebben de pakking van de nokkenasversteller vervangen. Lekkage is hiermee verholpen.
Tevens heb ik aangegeven dat het modem in mijn auto vanaf nieuw al niet werkt. Hier hebben zij aandacht aan geschonken. helaas hebben zij dit moeten escaleren bij Ford Nederland aangezien ze dit niet opgelost krijgen, Wordt vervolgd...
Rammel rammel
- 11.425 km
Even inhakend op de comments,
De auto is inmiddels ruim een half jaar oud en inderdaad, hij rammelt er vrolijk op los,
Vanaf het panoramadak, via de achterportieren, de kofferbak en de middenarmsteun, rechtstreek naar het dashboard. Met verandering van het klimaat veranderen ook de rammels en er is er altijd wel ééntje.
Houdt dit in je hoofd als je interesse hebt in een Fiesta, mijn Ibiza heeft in 4 jaar tijd nooit een rammeltje laten horen.
Score aangepast, Comfort i.v.m. rammels en hard onderstel (wat ik nogmaals als plezierig ervaar) en betrouwbaarheid i.v.m. olielekkage binnen 5000 km en een niet werkend modem
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium | Panoramadak | Winterpakket | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control | Dodehoekdetectie |
- 2018
- 42.132 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Active X | Navigatie | Winterpack | Parkeersensoren | Cruise Control Adaptief | Climate Control |
- 2020
- 41.021 km

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium I Apple I ACC I Parkeersensoren I DAB I Bluetooth I Etc
- 2021
- 74.503 km