Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Vignale |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 71 km |
Wát een wagen!
- 71 km
De Vignale 2020 staat eindelijk voor de deur! Zoals in mijn vorige review te lezen is, heb ik mijn MK 7,5 (Style 65pk) ingeruild voor deze luxe uitvoering met 125 pk (private lease). En wát een verschil! Het is eigenlijk een oneerlijke vergelijking, dit ga ik dus ook (zo min mogelijk) doen.
Prestaties
Ik heb inmiddels mijn eerste ritje richting werk gehad (zo'n 50 km, vooral snelweg, jaja). Het ging allemaal erg soepel, de adaptive cruisecontrol is een uitkomst. Het is wel wennen, voorheen zou ik op bepaalde momenten toch mijn voorligger ingehaald hebben. Nu blijft de auto netjes op afstand rijden, zijnde het rond de 95 km/u ipv de ingestelde 105. Als de voorligger uit beeld verdwijnt, trekt de auto weer goed door naar de ingestelde snelheid. Door deze optie kon ik vanmorgen bijvoorbeeld nog wat uitzoeken over Live Traffic in Sync, uiteraard wel met mijn ogen zoveel mogelijk op de weg gericht.
Toch even een kleine vergelijking. Deze motor met 125 paarden is de Fiesta écht waardig. De 65/70pk versies zijn gewoon geen reclame voor zo'n auto. Je rijplezier wordt je ontnomen. Met de Vignale voeg ik makkelijk in, inhalen gaat soepel... Werkelijk een wereld van verschil.
Note to self: Hou de paardjes een beetje in toom, iemand inhalen met 140 km/u is ook weer niet de bedoeling (oeps...). Toch nog even wennen ;)
Comfort/interieur/opties
Het comfort viel mij tijdens de proefrit al op. Dit ging dan wel om een uitvoering zonder Hexagon Quilted leather, maar de stoelen zitten gewoon een stuk beter dan de standaard stoeltjes in de Style. Nu ik de Hexagon gezeten heb, voelt dit nóg beter aan. De stoelen zitten heerlijk, je hebt goed zicht, en alles wat je nodig hebt, is binnen handbereik.
Ik was trouwens aangenaam verrast toen ik gisteren het modus-knopje tegenkwam. Ik wist namelijk niet zeker of deze optie aanwezig zou zijn. Ik heb de Eco en Sport-mode nog niet geprobeerd, vooral de Sport ben ik erg benieuwd naar! Vind het ook erg mooi om te zien dat het schermpje voor je neus precies laat zien wat je nodig hebt. Ik heb hem nu standaard op de digitale meter staan, maar als je iets aanpast aan bijvoorbeeld de adaptive cc, zie je dit netjes in beeld verschijnen en weer weg-faden. Erg leuk om te zien!
Het enige waar ik wat minder over te spreken ben, is het navigatiesysteem van Sync zelf. Ik heb dit vanmorgen uitgeprobeerd, ging wel prima hoor, maar ik ga de terugweg toch lekker via Android Auto proberen. Ziet er een stuk leuker uit, en kan makkelijk door Spotify bladeren. Tevens vind ik het nog steeds onduidelijk hoe het nou zit met Live Traffic... Ik lees op forums dat dit de 1e 2 jaar gratis is, en daarna moet je betalen wat er op dat moment geldt als abonnementsprijs. Vind het toch jammer dat dit zo (onduidelijk) geregeld is, geef mij dan maar gewoon Google Maps. Heb na wat uitzoekwerk wel de hotspot kunnen activeren, de eerste 3 maanden heb ik 3 GB ter beschikking voor de achterbank (die eigenlijk altijd leeg is... dusja). Leuke feature voor als je je kids moet bezighouden tijdens lange ritten, ooit komt het nog van pas! Zal dan wel een ander modelletje zijn, tegen die tijd.
Exterieur
Met de led-koplampen heb ik net een wat andere uitvoering dan de standaard Vignale. Tot nu toe heb ik ze alleen overdag in iemands achterbumper zien stralen, dus hoe het er nu precies in het donker uit ziet, ga ik nog meemaken. Verder is de automatische verlichting ook erg fijn, lijkt net alsof ik weer in de Volvo V50 stap - je hoeft er niet meer over na te denken!
Gelukkig is deze uitvoering van buiten zeker te onderscheiden van de Trends/Titaniums op de weg. De velgen springen er echt uit, in combinatie met het Frozen White erg mooi. Verder is het panoramadak goed te onderscheiden i.c.m. deze kleur, het maakt de look meer af. De chromen omlijstingen zijn ook erg sierlijk, daar is zeker over nagedacht.
Eerste conclusie
Nou, ik ben razend enthousiast! Morgen gaan we een langer stuk op de snelweg rijden richting het oosten des lands (totaal zo'n 300 km voor de boeg). Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Ik zal deze review zo nu en dan bijhouden, je weet maar nooit wat ik nog ga tegenkomen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.