Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk ST Line (2017) #2

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk ST Line (2017)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 125pk ST Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf15.466 km
KM-stand laatst27.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke rijdersauto

  • 27.500 km

De aankoop:

Ik was niet eens op zoek naar een andere auto, mijn Seat Mii FR beviel me prima, maar mijn interesse werd gewekt door een plaatselijke dealer die een Ford Fiesta ST Line te koop had staan voor een schappelijke prijs. Mooi model eigenlijk, dacht ik, zeker in een 3 deurs uitvoering. Inruil viel erg tegen, dus niet gedaan. Maar de ST Line bleef mij wel trekken. nog een andere gezien, maar bij aankomst bij de dealer, zat deze auto onder de vogelpoep en had veel schade aan de velgen ( vorige eigenaar had al flink wat stoepjes geraakt..) plus de matige inruilprijs betekende dat deze ook afviel.
In Harderwijk zag in een mooie blauwe staan uit 2017 met 15500 km op de teller. Aangezien dat niet naast de deur is, vroeg ik de vriendelijke verkoper of hij foto's van de velgen wilde sturen. Geen probleem voor hem, binnen een paar minuten had ik deze binnen. Een paar dagen later een proefrit gepland, bij aankomst stond de Fiesta al blinkend te wachten... Wat mij gelijk opviel was de kleur..nog mooier dan op de foto. Na een prettige proefrit tot een goede deal gekomen.

In- en exterieur:

De ST line ziet er mooi uit, sportief, zonder dat het een patserbak wordt. 17"inch lichtmetaal wordt er standaard onder dit model geleverd, de achterspoiler is bescheiden ( gelukkig geen taartschep..). Parkeersensoren achter is wel handig, het zicht naar achter is namelijk niet echt denderend. De Seat Mii zat al aardig in zijn spullen, de Fiësta idem en heeft naast de gebruikelijke cruisecontrol, climate control, automatische verlichting, een regensensor. Belangrijk? Neuh.. , maar wel handig. Connectie met mijn smartphone was zo gepiept, klinkt ook goed, men hoort mij goed en de andere kant is prima verstaanbaar.
De ingebouwde navi is natuurlijk verouderd, die gebruik ik ook nooit. Uit testen komt nogal naar voren dat het een druk dashboard heeft, ik moest ook even wennen, maar het went snel. Het nieuwe model (MK 8) ziet ervan binnen moderner uit, maar die was boven mijn budget.
De klokkenwinkel is duidelijk en is mooi verlicht, wit met blauwe wijzers.
De stoelen zijn comfortabel gevormd en geven je goede zijdelingse steun. Prettig is ook dat er een armsteun aanwezig is, die ook als opbergvak fungeert, dat miste ik in mij Seat Mii.
Voorin is de ruimte prima, achterin niet de ruimste in zijn klasse, maar daar heb ik de auto ook niet voor gekocht. Ik rij hooguit met z'n tweetjes in de auto en ik heb dan ook standaard de achterbank plat ( golfspullen laat in zo in de auto liggen).

Het rijden:

Deze Fiësta rijdt echt heel lekker, ligt als een blok op de weg, rotondes en bochten maken gaat moeiteloos. Heb inmiddels 12000 km meegereden.
En wat een power, velen zullen hierom waarschijnlijk lachen, maar ik kom vanaf een 60 pktje en nu 125....en dat scheelt enorm. Met name even versnellen voor invoegen of inhalen, dat gaat echt lekker. Ik vind het vreemd maar het is toch echt zo: je wordt serieuzer genomen door andere weggebruikers, waarbij ik met de Seat regelmatig moest remmen op de rotonde omdat men de auto er even voor wilde gooien, dat is nu duidelijk veel minder het geval.
Op de Duitse Autobahn kon ik natuurlijk wat meer gas geven, de Fiësta blijft stabiel en wat verder opvalt dat het niet luidruchtig wordt. Er zit echt een fijn motortje in hoor! Bij 100 KM/U draait ie 2200 toeren, dat geeft rust in de tent.
Autoweek geeft aan 6 versnellingen, maar dat geldt voor de MK 8 en niet voor deze MK 7.5. De indicator geeft al bij 50 aan om naar zijn 5e versnelling te schakelen, maar ik doe dat pas bij 80 anders komt de motor wat brommerig over, dat “voelt“ gewoon niet goed.
De 17”velgen smoelen goed, bandenmaat is 205/17/40 (Continental), ze kleven op de weg…de Fiësta is daardoor ook wat stug geveerd en dat gaat wel ten koste van het comfort. Banden zijn wel wat lawaaiig, dat verschilt overigens behoorlijk op welke snelweg je rijdt. Op het pas nieuw geasfalteerde stuk op de A9 bij de afslag Haarlem Zuid hoor je ze niet, maar op de oude stukken van de A44 des te meer. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar ik denk dat deze banden wel wat onzuiniger zijn dan de smallere en hogere banden. Dat brengt me automatisch bij het verbruik…

Op papier zou deze Fiësta ongeveer even zuinig moeten zijn als de Seat, maar dat legt ie flink af tegen de Mii. Waar ik met de Mii bij de max snelheid van 100 km/u makkelijk de 1 op 20 haalde, haal ik in de zomer ongeveer 1 op 17 a 18 en in de winter ongeveer 1 op 16 met de Fiësta. Ik vind dat overigens nog prima waarden. Boordcomputer is dan 0.3l/100 te optimistisch.
Er is ook nog een eco stand, heb ik 1x geprobeerd, dan merk je hoe die geknepen wordt. Die gebruik ik dus niet meer, met je rechtervoet kan jezelf wel economisch rijden.
Audio klinkt niet onaardig met 6 speakers maar ik mis toch echt de subwoofer die ik standaard wel in de Mii had. Nu mis ik op de bekende muziekpassages de basstukken….Ik wil dan ook een subwoofer laten plaatsen. Wellicht dat iemand een goed adres weet?

Dan nog even dit: ik wilde persé een driedeurs vanwege de looks, vind het leuker en sportiever staan, maar op vakantie is het toch echt wel onhandig. Dit wist ik uiteraard van te voren.

Nog even wat plussen en minnen op een rij.

Plus:
• Vlotte verschijning ( zeker 3 deurs versie)
• Mooie kleur
• Snel genoeg
• Compleet ( Climatecontrol, cruisecontrol, regensensor, parkeersensoren)
• Relatief zuinig
• Heerlijke rijdersauto
• Automatisch inklapbare spiegels
Min:
• Lichtopbrengst kan beter
• Lawaaiige banden
• Geen subwoofer
• Onpraktisch qua bagage meenemen (3 deurs versie)
• Zicht naar achteren.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.