Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Vignale (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fiesta 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Vignale |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 1.125 km |
De eerste kilometer met de Fiesta ST-Line Vignale
- 1.125 km
Na een aantal tweedehands auto's te hebben gehad, zijn we de Ford dealer binnengestapt voor een nieuwe Ford. In het verleden veel plezier gehad in een oude Escort. Heeft me nooit in de steek gelaten en je kon er heerlijk in sturen. Het werd een kleine Ford Ka, het was eind 2011. We waren toen nog samen en hadden genoeg aan zo'n kleine auto, we hebben er veel plezier in gehad. Na een aantal jaar hebben we deze ingeruild voor een nieuwe Fiesta uit 2013, dit was een voorraad auto zonder poespas en zonder fijne EcoBoost motor, deze stuurde stukken beter maar was traag. Na een jaar of 4 hebben we deze verkocht en zijn we een Focus wagon 1.0 EcoBoost 100pk gaan leasen. Erg fijne auto, veel ruimte en heerlijk sturen, de EcoBoost was echt een verademing. Leasen, handig, maar uiteindelijk erg duur wanneer je aardig wat kilometers maakt. Voordat ons leasecontract afliep zijn we gaan kijken naar onze opties. We wisten dat het een Ford zou worden, maar welke? Mijn vrouw vond de Focus aan de grote kant en zou graag iets handzamers willen. Ook hadden we wat specifieke opties die we er in wilden hebben. Financieel was het niet haalbaar om het gewenste uitrustingsniveau te kiezen in een Focus en een Puma vind ik best gaaf en eigenwijs maar persoonlijk onnodig hoog (SUV's is niet mijn ding). Uiteindelijk hebben we gekozen voor een nieuw model Fiesta met flink wat opties. Ondertussen is deze versie niet meer samen te stellen, dealer heeft tijdens aflevering aangegeven er zuinig mee te zijn. Het uiterlijk van de auto is nogal sportief in vergelijking met bijvoorbeeld een Titanium uitvoering, moet je smaak zijn. Wij zijn er erg blij mee. Voor de lol heb ik heel wat autoreviews gelezen op Autoweek, dus hieronder mijn bijdrage over de (voor mij) opvallende zaken over deze Fiesta
Versnellingsbak
De Vignale uitvoering komt standaard met een automaat, dus we hebben er nog wel even over gesproken of we voortaan met een automaat wilden rijden of toch te kiezen voor een andere uitvoering. We hebben beide niet veel gereden met een automaat, en leenauto's die dat wel hadden, hadden een ander type automaat. Na er over gesproken te hebben werd duidelijk dat de automaat meer voordelen zou hebben ten opzichte van een handbak. Het was dus even spannend of het ons daadwerkelijk zou bevallen. Het gaat om een automaat met dubbele koppeling met 7 versnellingen. Mijn verwachting was dat dit gewoon prima zou werken. Maar na nu zo'n duizend kilometer er mee gereden te hebben ben ik zeer onder de indruk, je voelt en merkt het amper, wat een techniek. Natuurlijk is rijden met een goed werkende automaat een stuk meer ontspannen dan een handbak, het zijn immers heel wat minder handelingen. Wanneer de auto gestart wordt, dan start hij in modus "normaal", in mijn ogen het beste van 2 werelden. Je kunt met een knop op de middenconsole ook nog kiezen voor "Eco" en "Sport". Even los van het kleurenthema op het instrumentarium, merk je ook echt dat de auto anders reageert. Het schakelen gaat in alle gevallen ongemerkt, foutloos en doet precies wat het moet doen. Zelf kies je voor de rijmodus, de bak doet de rest. De verschillende rijmodi heeft echt effect op hoe de auto aanvoelt.
Eco
De auto schakelt heel snel op en blijft over het algemeen onder de 2000 toeren. Ik heb aardig wat gelezen over dat dit type motor en heb vaak gezien dat mensen de motor vinden trillen en brommen bij lage toeren. Terwijl in de Focus uit 2018 (1.0 EcoBoost 100pk) dit inderdaad merkbaar was, is dat in deze Fiesta absoluut niet voel- en hoorbaar.. De auto is stil en bromt en trilt niet meer dan normaal. Wanneer je in deze modus het gaspedaal indrukt is een versnelling merkbaar, maar deze komt redelijk traag op gang, mede door de trage gasrespons. Even het pedaal dieper indrukken heeft natuurlijk meer effect, de auto zal dan voldoende snel reageren. De kleur en layout van de tellers is groen en rustig en je kan als je wil de Eco assistent op het scherm activeren. In deze modus lijkt autorijden ineens ontspannen te worden, zeker in combinatie met bijvoorbeeld intelligente cruise control.
Normaal
De modus waarin de auto start. Wanneer je rustig rijdt in deze modus zal de auto vergelijkbaar rijden als in "Eco". Wanneer het pedaal dieper ingetrapt wordt zal de auto echt goed versnellen en zullen meer toeren gemaakt worden. Op het scherm voor je zie je vooral blauw, het is overzichtelijk en duidelijk. Gasrespons is zoals in elk gangbare auto.
Sport
Het eerste wat opvalt is de erg heftige gasrespons. Elke kleine beweging is voelbaar en de auto doet direct wat jij wil. Het sturen lijkt iets zwaarder te worden en rustig rijden is echt niet relaxed. Het start/stop systeem wordt gedeactiveerd en het opschakelen gebeurt duidelijk later. De boost door het 48V systeem heeft hier het meest voelbare effect en het regenereren lijkt ook het sterkst. De auto lijkt in deze modus het beste in balans, tijdens de lage toeren helpt het elektrische systeem maximaal, daarboven komt vloeiend de turbo erbij. Leuk als je echt even wil sturen.
De schermen
Het digitale instrumentarium
Op internet zijn veel foto's te vinden hoe de digitale klokken er precies uitzien, maar naar mijn idee is het goed gelukt. Het scherm is ondertussen te vinden in verschillende Ford modellen, niet gek, want het is scherp, reageert vlot op input van het stuur en geeft op overzichtelijke wijze de gegevens weer. De snelheidsmeter is er altijd, de toerenteller is optioneel. Het is mogelijk om daar andere informatie weer te laten geven. Het deel tussen de tellers is waar het meest informatie verschijnt. Dit menu is erg vergelijkbaar met een model met analoge tellers. Wel zie je aan de bovenkant iets meer informatie over bijvoorbeeld navigatie, muziek of een telefoongesprek. Navigatie info is ook te zien wanneer Android auto gebruik wordt, voorheen was dit volgens mij niet het geval. Best handig.
Centrale scherm
De auto heeft Sync 3,4 en laat in de instellingen iets meer animaties zien, ziet er prima uit. Scherm is niet zo groot en gaaf als in de nieuwe Focus, maar het werkt wel erg snel en gemakkelijk. Het menu is overzichtelijk en niets zit diep verstopt. Persoonlijk gebruiken we liever Android Auto met Google maps, kwestie van gewenning denk ik. De spraakcommando's werken naar ons idee makkelijker en de navigatie op Maps is natuurlijk moeilijk te evenaren.
Veiligheidssystemen
Adaptieve cruise control zit in een extra pakket, maar ik ben erg blij dat we er voor gekozen hebben. In Focus gebruikten we met veel regelmaat de cruisecontrol, dus dit was iets wat we persé wilden. Nu hebben de meeste auto dit ondertussen standaard, ACC nog niet. Zeker in combinatie met de automaat is dit een absolute verrijking. Natuurlijk let je op als je rijdt, maar het niet meer hoeven te versnellen of vertragen op het stuur of met het pedaal scheelt veel handelingen. De afstand tot de voorganger bepaal jezelf, net als de maximum snelheid, de auto doet de rest. Na natuurlijk even gespeeld te hebben in de instellingen kwam ik er achter dat er nog een extra optie is, de intelligente adaptieve cruise control, hier houdt hij ook rekening met maximale snelheid. Dit werkt boven verwachting. Zelfs wanneer er ergens wegwerkzaamheden zijn, of file, hij past de maximum snelheid aan naar wat er gereden mag worden en versnelt of vertraagt automatisch. Wel merk ik dat het soms langzamer is dan dat het verkeer op dat moment rijdt, maar in dat geval pas je handmatig de snelheid even aan naar wat gangbaar is op dat moment. Wanneer de auto tot stilstand komt in bijvoorbeeld een file zal de bestuurder na 2 seconden stilstaan zelf op een knopje "resume" moeten drukken om de weg automatisch te vervolgen, is het binnen 2 seconden dan doet de auto het zelf. Ik merk dat wanneer er de maximale afstand gekozen is, dit te traag gaat om lekker mee te komen met het verkeer. In de file kies ik de afstand tot de voorganger zo kort mogelijk
Lane assist heb ik standaard aan staan en geeft een veilig gevoel. Ik stuur hem standaard tussen de lijnen en geeft vrijwel altijd richting aan, dus merk er weinig van. Soms bewust even over de lijn sturen om te checken of het nog wel werkt, in bijna alle gevallen stuur hij fijn terug naar het midden. Blijf het iets moois vinden.
Weggedrag
Wanneer je toevallig een leuk slingerde landweg tegenkomt en je gaat er even voor zitten, dan kan je echt ontzettend veel lol hebben. De banden hebben veel grip en de auto is erg voorspelbaar. Neem je wat gas terug in een bocht, omdat je wat onderstuur hebt, dan voel je de achterkant een beetje komen. Zo kan je erg leuk spelen zonder harder te hoeven rijden dan is toegestaan, fantastisch. Wel hoor je de bandengeluid tijdens hogere snelheden, op de snelweg bijvoorbeeld. Niet storend, wel aanwezig. Ben benieuwd hoe straks de winterbanden zullen klinken.
Overig
Is het op het bandengeluid na dan allemaal fantastisch? Nou, nee. Maar veel is er niet te klagen. De draadloze oplader werkt niet goed. Verschillende telefoons geprobeerd, maar na een paar minuten stopt de oplader met laden om vervolgens weer te beginnen met opladen en dat blijft zich herhalen. De telefoons zijn geschikt en liggen er uiteraard op zonder hoesje. Binnenkort maar even langs bij de dealer in Zaandam. Wat ik dan ook zal aangeven is het getril in de linker deur wanneer het volume wat de hoogte in gaat. Dat is zonde, het B&O systeem is verder fantastisch.
Tijdens normale omstandigheden is het verbruik zo rond de 1 op 18, wel is onze rijstijl aan de vlotte kant. Als je er echt even voor gaat zitten, en je zet de auto op "Eco", dan zijn er mooie cijfers te halen. Ik heb 2 ritten van 100+ km gemaakt waar ik echt mijn best gedaan heb om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Verbruik was 1 op 24,1. Met de huidige benzineprijzen ben ik blij dat dit haalbaar is.
@ MARJANNE VRIESINGA
Goed punt om verder toe te lichten. Wij hebben tijdens het oriënteren naar de nieuwe auto ook een elektrische auto overwogen, zeker met wat er nu allemaal speelt in de wereld. Na wat onderzoek was de conclusie dat het voor ons te vroeg komt. Bij Ford kom je dan al snel uit op (veel) duurdere modellen, maar ook bijvoorbeeld de Fiat 500e (fantastische ervaring tijdens de proefrit) is voor ons te klein en is al snel heel kostbaar wanneer er meer opties aan worden toegevoegd. We hebben ook nog even gekeken naar de Dacia, maar oa. de actieradius sluit niet aan bij onze wensen. Wij hebben ook een kleine caravan (900kg max) waar we graag mee op vakantie willen. De Fiesta is voor ons dus een mooie middenweg. Grote actieradius, enigszins betaalbaar, caravan kunnen trekken en toch iets elektrische ondersteuning om het verbruik te drukken.
In de Fiesta gaat het om een 48V mild hybride systeem wat zichzelf oplaadt. Wanneer de auto rijdt en gas terug neemt dan merk je dat de auto iets sterker afremt dan normaal. De dynamo laadt dan de batterij (8Ah 48V van Bosch) die onder de bestuurdersstoel geplaatst is. Dit gebeurt overigens ook tijdens het remmen. Nergens is te zien hoe vol de batterij is, het werkt gewoon altijd op deze manier. Vervolgens wordt de opgeslagen energie dan gebruikt om het versnellen van de auto te ondersteunen. Er is dus geen mogelijkheid om even enkel elektrisch te rijden, het gaat dus enkel om ondersteuning. Op het scherm voor je kun je de hybride meter selecteren, deze laat je dan zien of je aan het opladen of juist aan het verbruiken bent en grofweg hoeveel. De ondersteuning is goed te voelen. Ik vergelijk het voor het gemak even met de 100pk EcoBoost uit de Focus 2018, al weet ik niet precies hoeveel deze technisch verschillen. In het blok uit de focus was het turbogat goed merkbaar, in lage toeren gebeurden er niet veel en op het moment dat de turbo er bij kwam had je ineens een vlotte auto. De Fiesta is door de elektrische ondersteuning in de lage toeren ook echt vlot en dit gaat door tot in de hoge toeren. Het eventuele nadeel van deze motoren is voor mijn gevoel goed opgelost. De verschillende rijmodi hebben effect op hoe snel de beschikbare ondersteuning op gang komt. Wanneer ik rustig rij in "Eco" komt de ondersteuning nauwelijks op gang. Wanneer je het pedaal dieper indrukt is de ondersteuning voelbaar. In "Normaal" lijkt dit effect iets groter te zijn. In "Sport" is dit zeer duidelijk merkbaar. Zelf als bij het geven van weinig gas is de ondersteuning echt goed merkbaar. De ondersteuning is er bij zowel lagere als hogere snelheden.
Ik had graag willen zien dat Ford de ondersteuning in "Eco" altijd direct maximaal zou zijn. Aangezien de motor dan minder hard hoeft te werken en je het verbruik drukt. Ik vraag me daarom af in welke modus de auto het zuinigst is. (Ik voel een praktijktest aankomen) Ben benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers. Ik heb wel echt het idee dat het een positieve bijdrage heeft wat betreft het verbruik. Ik maak nu ritten waar ik heel erg let op het verbruik en die zijn flink zuiniger dan 1 op 20, dat lukte me niet in de Focus. Ook zijn er ritten waar het verbruik 1 op 16 is, dit is zonder rekening te houden met het verbruik. Zeker met de verbeterde rijervaring vind ik de hybride toevoeging een erg geslaagde zet.
Vraag me gerust als je specifieke vragen hebt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line | Automaat | Stoel/stuur voorruitverwarming | Cruise Control
- 2022
- 24.402 km

Ford Fiesta 1.0 Turbo 100pk Connected | Winter Pack | Cruise C. | Apple Carplay | Parkeersensoren
- 2022
- 10.678 km

Ford Fiesta 1.0EB TITANIUM | NL-AUTO | DEALER OH | CRUISE | CLIMA | NAVI | APPLE CARPLAY + ANDROID AUTO | LED | PRACHTIGE STAAT!
- 2022
- 56.164 km