Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2018) #3

autoreview

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium (2018)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.0 EcoBoost 100pk Titanium
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste kilometers

  • 15.000 km

Vorig jaar heb ik besloten dat mijn vorige auto zo langzamerhand aan vervanging toe was. De zoektocht ging naar een jong gebruikte occasion, benzine, automaat en in maandelijkse kosten lager dan de voorganger. Een auto uit het B of C segment lag voor de hand. Gezien het budget, lagere lasten en het feit dat ruimte niet heel belangrijk is voor mij, vooral naar auto’s uit het B segment gekeken.

Diverse auto’s stonden op de shortlist, vanwege bovenstaande eisen - maar ook gewoonweg om subjectieve redenen - uitgekomen op een Ford Fiesta. Het was enige maanden zoeken tot er een te koop kwam die aan mijn voorkeuren voldeed maar uiteindelijk is het gelukt.
Het betreft een Titanium uitvoering in de kleur Magnetic Grey met de volgende pakketten/opties:
- Assistance pakket 2 & 3 (parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, inparkeerassistent, rijbaanassistentie, adaptive cruise control)
- Navigatiesysteem met B&O speakers
- Winterpakket (stoelen, stuur, voorruit verwarmd)

Ik probeer in dit eerste bericht per onderwerp weer te geven wat mijn mening over en ervaring met de Fiesta over de eerste ca. 1.500 km is.

Exterieur:
De Titanium uitvoering heeft 16” velgen en chroomsierlijsten in de grill en rond de zijramen. LED achterlampen en dagrijverlichting zijn standaard en worden automatisch ingeschakeld middels lichtsensor. Helaas waren de optionele full LED koplampen als occasion nog niet veel te vinden. Dim-, groot- en mistlicht zijn dus halogeen.
De kleur Magnetic Grey is natuurlijk smaakgebonden. Voor sommige mensen saai, in het zonlicht komt de metallic lak er goed uit en vind ik het een fraaie kleur. Bijkomend voordeel van grijs is dat vuiligheid niet zo opvalt.

Interieur:
In diverse reviews is te lezen dat het interieur van de Fiesta MK8 er ten opzichte van het voorgaand model behoorlijk op vooruit is gegaan. Daar ben ik het mee eens. Het interieur is logisch ingedeeld, knoppen zijn makkelijk te bereiken en voelen solide aan. Het materiaal oogt goed. Let je op details dan zijn er nog best wat delen die uit hard kunststof bestaan, met name in de deuren en onderkant van het dashboard. Niet ongebruikelijk in dit segment.

De stoelen zijn voorzien van een lendensteun, in hoogte te verstellen en zitten voor mij prima. Ze hebben iets minder zijdelingse steun dan ik gewend was, maar alsnog ruim voldoende. De stoelen zijn aan de compacte kant. Voor mij geen issue maar mogelijk dat dit voor mensen met groter postuur een minpunt is. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen en voorzien van bediening voor cruise control, boordcomputer, telefoon, audio en spraakbesturing.

Navigatie, audio, connectiviteit:
De Fiesta is voorzien van het Ford SYNC3 systeem inclusief navigatie en wordt bediend op het touchscreen dat aan het dashboard vast zit. Het “beginscherm” is verdeeld in een soort snelkoppelingen naar het navigatiedeel, audio en bluetooth telefoonverbinding. Daarnaast kun je door middel van de tabs audio, telefoon, navigatie, apps en instellingen in betreffende onderdelen komen. Het is een overzichtelijk systeem en werkt redelijk vlot. Het updaten van het systeem middels usb is omslachtig en dat komt met name door de website van Ford. Helaas is het nog steeds niet gelukt om volledig te updaten waardoor ik het meest recente kaartmateriaal nog niet heb. Het systeem is ook te koppelen met Carplay of Android auto. In mijn geval Carplay. Eerste indruk is dat het opstarten van de apps nogal traag werkt en op de iPhone crashen de apps wel eens. Eenmaal opgestart werkt het naar behoren. Ik heb er te kort mee getest om er verder iets van te vinden. Naast Apple Carplay zijn er enkele apps zoals Waze die rechtstreeks met het SYNC3 systeem kunnen verbinden zonder tussenkomst van Carplay.

Het B&O systeem is geweldig. Speakers in het centrum en de zijkanten van het dashboard, in alle deuren en een subwoofer op de plaats van het reservewiel zorgen ervoor dat het qua audio aan niets ontbreekt. Het systeem is in te stellen op stereo of surround, de lage, midden en hoge tonen zijn aan te passen. Voor zover ik heb kunnen vinden is de subwoofer niet apart in te stellen.

De boordcomputer heeft een compact display tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Dagtellers, verbruik en diverse instellingen van de auto en veiligheidssystemen kunnen hier aangepast en weergegeven worden.

De bluetooth telefoonverbinding werkt goed. Ik bel niet veel in de auto dus ook weinig getest. Ik heb een privé en zakelijke telefoon, helaas is het niet mogelijk om deze tegelijkertijd te verbinden.

Het rijden:
Komend van een 150 pk viercilinder was ik vooraf wat huiverig voor wat de 100 pk driecilinder doet qua prestaties. Op papier is het net wat minder vlot en twijfelde ik of dit mij niet tegen zou staan. In praktijk valt het me erg mee. De auto is weliswaar minder snel dan ik gewend was, echter dit is vooral merkbaar bij zeer vlot optrekken en de trekkracht bij hogere snelheden. Dit vereist wat gewenning of anticiperen bij inhaalacties.

De Ecoboost motor hoor je nauwelijks en draait op alle ‘normale’ snelheden in een laag toerengebied, ook nog bij ca. 140 kmh op de teller. Om de gang er in te houden schakelt de auto vrij snel terug. Als ik het goed heb betreft dit nog een conventionele 6 traps automaat. Werkt verder prima, maar de schakelmomenten zijn merkbaar. Ik denk dat concurrenten en Ford zelf (in de Focus) inmiddels automatische versnellingsbakken in de schappen hebben liggen die sneller en minder merkbaar schakelen.

Het verbruik over mijn eerste ca. 1500km ligt rond de 17 km per liter.

De auto reageert vrij direct op stuurbewegingen. Iets wat ik erg prettig vind, ik was een wat afstandelijkere besturing gewend. De wegligging van de Titanium uitvoering ervaar ik als compromis tussen sportief en comfortabel. Oneffenheden worden goed weggefilterd. Het onderstel blijf tot hogere snelheden en ook in bochten erg stabiel, hier ben ik erg positief over. Zeker in dit segment een pluspunt. Ben je een sportiever onderstel gewend en is je rijstijl daar op “aangepast” dan zou de wegligging wat stugger mogen. Ik kan nog niet goed beoordelen of dit aan onderstel, demping/vering of formaat wielen ligt. Mijn vorige auto had net wat bredere banden en een sportonderstel waardoor je vooral in bochten meer het gevoel had dat de auto aan het asfalt kleeft. Als ik diverse reviews lees van mensen met een ST-Line uitvoering dan denk ik dat dit meer in de buurt komt bij wat ik gewend was.

Veiligheid- en assistentiesystemen:
Zoals gezegd is de auto voorzien van diverse hulpsystemen die het bedienen van de auto comfortabeler of veiliger (zouden moeten) maken.

Parkeersensoren rondom incl. camera gebruik ik elke dag. Het automatisch inparkeersysteem heb ik enkele keren getest, maar het “scannen” van een leeg vak was niet erg succesvol.

De adaptieve cruise control vereist enige gewenning. Ik merk dat ik vaker dan voorheen gebruik maak van cc, maar zeker als het drukker op de weg is dien je je er bewust van te zijn hoe dit systeem werkt en reageert. Als je kiest voor de kortste van de 4 in te stellen afstanden wordt de tussenliggende ruimte nog steeds benut door medeweggebruikers, waar (abrupt) afremmen het gevolg kan zijn. Als je het systeem kent dan zie je het aankomen of anticipeer je door van rijstrook te veranderen. Voor andere weggebruikers lijken auto’s met acc nog wel eens overbodig te remmen. Het adaptieve deel van de cc is uit te schakelen indien gewenst. Ook het pre-crash waarschuwing systeem is qua gevoeligheid in te stellen. De waarschuwing voor rijbaanwissel gebruik ik niet.

Start/stopsysteem staat standaard ingeschakeld en is tijdens de rit uit te schakelen.. Zal vast goed voor verbruik en milieu zijn, of het technisch goed voor de motor is vraag ik me af. Sta je in de rij voor het stoplicht werkt het prima. Sta je vooraan of ben je aan het afslaan met kruizend verkeer dan is het vervelend.


Tot nu toe ben ik tevreden met de Fiesta en ik zal deze review proberen bij te houden naarmate de kilometers vorderen of als er bijzonderheden zijn. Wellicht hebben mensen die een Fiesta overwegen ook iets aan deze review.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.