Ford Escort Wagon 1.8 TD 90pk Ghia (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort Wagon 1.8 TD 90pk Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Ervaringen
- 200.500 km
Na veel speuren op internet naar een station auto, met diesel, airco, abs, airbags kwam ik al snel op de Ford Escort vanwege zijn gunstige aanschaf prijs.
Ik wilde perse de Ghia uitvoering omdat deze lekker compleet is, heb de auto gekocht met 198.000 km op de teller (voor 1600 euro) en deze heeft een airco, abs, dubbele airbags, electrisch bedienbare bestuurdersstoel, electrische voorramen, centrale deurvergrendeling, verwarmde voorraam en spiegels en cruise control!
De auto had een lichte schade plek op de bestuurdersdeur, maar uiterlijk daar maak ik mij nooit zo druk om. Ik vervang de deur misschien nog wel eens door een ander exemplaar want onderdelen zijn er zat te vinden voor dit model auto, wat het voor mij ook aantrekkelijker heeft gemaakt om deze auto te kopen.
Het rijdt best goed, ligt lekker op de weg en bochten en door zijn TurboDiesel en 90 pk komt hij uitstekend mee met het verkeer, voor mijn gevoel ook stukken sneller dan de Golf TD. Met airco aan merk je wel dat het vermogen minder is, dat moet wel worden gezegd.
Het schakelen gaat iets zwaarder dan ik was gewend maar heb dit nu niet eens meer door, had ooit eerder in dit model gereden en deze auto had dit ook al. De airco is echt ijskoud en alles werkt naar behoren. De zit in de auto vind ik ook prima.
Remmen doet de Ford ook echt prima.
Het verbruik is naar mijn idee wel prima, iets meer dan een Golf Diesel, maar kan nog steeds behoorlijk wat rijden op de tank! Ik kan ongeveer met veelvuldig airco gebruik en veel stadverkeer erbij 740 km ermee rijden.
Over ruimte achterin is ook al niet te klagen, kan goed ruim zitten. Met de stoelen plat ontstaat er ook al een zee van ruimte, stukken meer dan de diverse stations waarvoor ik eerder had gekeken.
Update 6-10-2008
Bij de koude start duurt het nog iets langer tot de auto start, twee keer voorgloeien met gaspedaal ingetrapt, of iets langer voorgloeien dan het lampje brand lijkt te helpen. Mocht het echter erger worden, of bij het starten wit/blauwe rook uit de uitlaat verschijnen, laat ik wel even naar het gloeisysteem kijken.
Voor de rest nog steeds een prima auto, voor weinig geld!
Update 31-10-2008
De gloeibougies laten vervangen en ook de bedrading van de gloeibougies. Alleen de bedrading vervangen was voldoende geweest, maar heb gelijk maar gekozen voor nieuwe gloeibougies. Nog nooit zo goed gestart!
Update 31-01-2009
Tandriem en distributieriem + loop- en spanrollen laten vervangen, wat echt nodig was.
Problemen
- 200.500 km
Krakende draagarm rubber links voor (opgelost).
Enkele kleine roestplekjes achterklep, deze bijgewerkt (heb dit al bij meerdere Escorts gezien).
Uilaat (originele nog) middendemper en achterdemper laten vervangen, ondanks net een APK achterdemper er onder vandaan gevallen en echt een enorm gat bij de middendemper.
Gloeibougies en bedrading laten vervangen
Accu vervangen door het juiste exemplaar
Nieuwe tandriem en distributieriem na slippende tandriem
Tandriem en distributieriem
- 208.000 km
Vanwege een slippende tandriem naar de garage geweest en gelijk de distributieriem en loop en spanrollen laten vervangen. Dit hoort ook om de 60.000 km te gebeuren en was ook echt nodig, waren al scheurtjes te zien!
Toch maar verkocht
- 224.000 km
Auto weggebracht voor een grote beurt en APK en daar kwamen de Ford Escort problemen naar boven:
Dorpel RA verroest, moest worden gelast
Veren tonen teveel roestvorming
Schokbrekers minimaal
Alle banden moesten worden vervangen
Remleiding verroest
Draagarm op de grens van wel of niet door de keuring.
alle kosten bij elkaar opgeteld krijgt deze auto een onvoldoende.
Al met al een te grote kostenpost om de Escort uit 1998 te houden, deze zal ondertussen wel onderweg zijn naar Rusland.*zag deze auto d.d. 11-12-2009 wederom te koop staan op marktplaats, echter alle ghia emblemen verwijdert*
Een volgende auto gaat een Opel Astra 2.0 D station , of een Focus Wagon TDDI station worden. Al denk ik eerder een Opel op dit moment. (Is uiteindelijk een Focus 1.8 TDDI station geworden)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren