Ford Escort 1.8 TD 90pk Business Edit. Cool (1998)

autoreview

Ford Escort 1.8 TD 90pk Business Edit. Cool (1998)

Signalement

UitvoeringEscort 1.8 TD 90pk Business Edit. Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf228.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 241.000 km

Gekocht voor € 1800, mijn eerste eigen auto.

Beviel mij direct, de wagen had alles wat ik wilde en nog meer.
- Airco
- Electrische ruiten, spiegels, stoelen en kofferslot
- Achterruit en voorruitverwarming
- Servo
- Tamelijk ruime koffer
- 3-deurs (ziet er mooier uit dan de 5-deurs naar mijn mening)

Wagen zag er ook nog goed uit na 11 jaar dienst, was nergens roest te bemerken en dat is toch vrij uitzonderlijk op een oude Ford, hij is dus zeer goed onderhouden en dat merk je ook. Ik rij er nu ondertussen al meer dan een half jaar mee en nog niets van problemen ondervonden.

Nadelen zijn er uiteraard wel:

- De motor doet er vrij lang over om te starten (ook bij 2 keer voorverwarmen) en het is ook aan te raden om hem eerst een minuutje of meer stationair te laten draaien, anders wil hij bijna niet op gang komen.

- Ook schakelt hij erg stug naar eerste (vooral als hij koud is), kan vrij ambetant zijn als je op een helling moet starten.

- Motor maakt wel tamelijk wat leven en de wagen schudt je bijna bewusteloos

Voordelen:

- Voor een ouderwetse diesel is hij echter vrij vlot: 11,5 sec. naar de honderd met amper 90PK vind ik persoonlijk wel goed, je kan vlotjes meekomen met het verkeer, inhaal- en invoegmanouvres doe ik al wat meer geruster dan met de wagen die ik heb leren rijden (1992 Renault Clio 1.2).

- Bochtenwerk is ook goed, rotondes en scherpe bochten kan je soepel nemen.

- Het interieur zit ook gewoon makkelijk in elkaar, alles zit goed en simpel binnen handbereik.

- De motor is tamelijk zuinig (alhouwel ik er wel nooit echt zware toeren mee uithaal), ik heb uitgerekend dat ik rond de 6 - 6,5l op 100 km zit, dus dat valt nog wel goed mee.

- Tot nu toe ook zeer betrouwbaar gebleken, ook in de koude winter liet hij mij nooit staan.


Conclusie: tot nu toe zeer tevreden Ford rijder en zal hem zeker nog proberen jaren te houden.

  • 243.000 km

1e problemen hebben zich nu toch getoond.

De wagen begon plots totaal niet meer op te trekken en begon plots aan alle kanten te schudden en te roken.

Buisje naar de waterpomp kapot en ad waterpomp zelf ook wat schade. 1 vd 4 injectoren begon mazout te morsen. Ook een nieuwe uitlaatbuis laten steken. Al bij al blij dat het maar zo weinig was, mijn vrees van join de culasse is gelukkig niet uitgekomen.

Tijdje later viel mijn uitlaatstuk eraf, blijkbaar een veel voorkomend probleem, hopelijk blijven de problemen nu wel wat uit.

Nu rijdt hij weer normaal.

Escortje heeft al een paar maal op en neer naar Nieuwpoort en Leffe gereden (van hieruit toch een tijdje rijden) en beviel uitstekend, Toch ook eventjes opnemen voor de koffer, die is voor een jonge gast zoals ik echt perfect, passen perfect 6 bakken bier in! Plus 4 vrij grote Quecha tenten, wat moet je meer hebben.

Begint wel lichtjes piepgeluidjes te ontwikkelen aan de ambriage, maar een beetje olie zal dit wel beteren denk ik.

  • 256.000 km

Tijdje geleden door keuring geweest, enkel de rechterachter rem deed het niet goed meer, de rest nog in goede staat! Grote meevaller dus! Nog een jaartje rondtuffen dus in mijn ouwe diesel!

Nog altijd tevreden...

  • 260.000 km

Al bij al nog altijd tevreden over 't blauwe Fordje! Tijdje geleden ging de verwarming en airco kapot, heb dit vrij goedkoop kunnen vervangen, nu maakt hij af en toe een raar blaas geluid, maar als je hem dan eens afzet en weer aanzet is het verdwenen, dus erg is het niet :)

Ook eventjes weer mijn uitlaat moeten laten lassen, al de 2de keer in 2 jaar tijd,gelukkig is dat maar een kleine kost Ik denk dat zal hij binnen half jaartje volledig vervangen moeten worden, maar ach, bij zo'n kmstand verwacht je dat wel...

Verder rij ik nog steeds graag met 't blauwtje, het is soms grappig als ik een vriend mee neem die op het eerste zicht denk dat het nog een 'zeer oud basic model' is en later pas begint te zien welke leuke optie's er toch opzitten, elektrische spiegels, koffer, zetels, airco, voorruitverwarming, etc. Nu stelt dit niet natuurlijk niet veel meer voor maar voor zijn tijd waren dat wel leuke opties, die dag van vandaag nog mooi mee kunnen volgens mij.

Vooral hebben ze en ik ook toch al vrij veel respect voor de kmstand die hij nu al bijna probleemloos loopt. Akkoord, hier en daar begint er een stukje vernis van de verf te gaan, er zitten wat krasjes en kleine builtjes in maar voor de rest ziet hij er nog proper uit. Binnen goeie 2 maand terug naar de keuring, hopelijk daar niet veel problemen, zodat ik nog jaren op mijn gemak met weinig kosten mag rondrijden, want graag zou ik de 300.000 km kunnen aantikken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.