Ford Escort 1.6 GL (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 1987 |
KM-stand bij aanschaf | 29.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ronduit een fantastische auto. Betrouwbaar en functioneel. De 1.6 motor levert genoeg vermogen om met het verkeer mee te komen. Qua trekkracht en acceleratie doet hij niet onder voor de moderne auto’s met 1.6 motoren. De topsnelheid ligt op ongeveer 165 maar dan is het geen pretje meer. Tot 140 rijdt het nog goed. De auto is er te licht voor en te zijwind gevoelig.
Het is een zuinige auto. Een ritje naar Duitsland rond de 130 dan rijdt hij 1 op 14. 1 op 15 haal ik ook regelmatig.
Na al die jaren wordt hij nog steeds gebruikt als gezinsauto. ´s Zomers brengt hij ons met aanhanger naar het buitenland. ’s Winters gaan er winterbanden onder. Ski-box op het dak en op naar Noorwegen.
Het is nog een nette auto. Roest kan ik nog steeds onder controle houden. Twee keer heb ik een balk laten lassen. Voor de APK was het geen probleem maar ik wil ‘m 100% safe houden. De auto staat binnen anders had hij het niet zo lang uitgehouden.
Update mei 2007
Rijdt nog steeds prima en verbruikt geen druppel olie. Sinds de zomer 2005 koesteren we de Escort als klassieker en als tweede auto. Af en toe laten we hem nog los op de Autobahn. We hebben nu een Mondeo 18TD Wagen.
PROBLEMEN
Onderhoud doe ik zelf.
Na verloop van jaren zijn allerlei slijtbare onderdelen wel eens vervangen. Naast olie, filters, bougies, uitlaten en banden. 2x accu, waterpomp, dynamo, radiateur, schokdempers, etc.
De distributieriem vind ik een uitgesproken zwak punt. Ik vervang die elke 40.000 preventief. Aangezien vele de 60.000 geen eens haalden.
Zo rond 2 ton begon het olieverbruik toe te nemen. In eerste instantie wilde ik me beperken tot het vervangen van de klepsteelcups en de koppakking. Uiteindelijk heb ik ook gelijk maar de zuigerveren vervangen. Inmiddels rijd ik al weer ruim 70.000 zonder een druppel olie verbruik.
Hoewel ik me een nieuwere auto kan veroorloven zie ik het als een uitdaging om ‘m in goede conditie te houden. Het ziet er naar uit dat dat nog wel een paar jaar gaat lukken.
Update mei 2007
Nog steeds de slijtbare onderdelen zoals eerder aangegeven.
Wel heb ik een irritant probleem gehad met starten. Er ontstond een soort terugslag zodra je de sleutel omdraaide om te starten. Daar hadden mijn vrouw en ik wel een acceptabele ’workaround’ voor door de sleutel een paar keer heen en terug te draaien en dan ging het weer goed. Het kwam niet altijd voor en had ook niets te maken met temperatuur of vocht.
Startslot en startmotor nagekeken, extra massakabel aangelegd. Totdat een oude Ford monteur het probleem herkende en mij adviseerde de electronische ontsteking te vervangen. Op de sloop heb ik een tweedehandsje op de kop getikt, probleem opgelost.
Inmiddels heb ik motorvoorverwarming ingebouwd van Defa. Het werkt geweldig en scheelt veel brandstof. Het is een 220 volt dompelaar die je in het motorblok zet. Het verwarmingselement warmt het koelwater op. Bovendien doet de verwarming het direct. De motor ging merkbaar slechter lopen en meer verbruiken doordat de er kleine stukken mee gereden wordt. Door de motor ’s morgens voor te verwarmen ligt het verbruik bij korte ritten op 1 op 12/13. Zie ook review Mondeo 18 TD Wagon.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.