Ford Escort 1.6 CLX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.6 CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na mijn eerste auto, Opel Corsa 1.4i uit 1990, is deze Escort uit 1992 een hele stap voorruit. Ik merk dat in alles:
- Het weggedrag is goed, zeker na het monteren van nieuwe banden. Adviessnelheden in bochten kan ik zonder problemen ruim overschrijden (120 bij advies 90 km/u, 80 bij advies 50). Ook bij 150km/u op de snelweg glijdt hij strak over de weg.
- Meer vermogen (90 pk bij 950 kg) wat genoeg overhoudt om goed in te kunnen halen op de snelweg.
- Betere stoelen. Zonder rugklachten of slapende voeten/benen na een rit van 3 of 4 uur. Stoelen geven goede steun.
De auto is nog voorzien van een carburateur ipv directe inspuiting. Het resultaat is dat hij met koude motor niet lekker voorruit wil, maar dit is na 10 minuten geheel verdwenen. Hierdoor is het ook prettiger rijden in wat hogere toerentallen. De verhouding koppel-toerental vind ik minder goed verdeeld dan bij een direct ingespoten motor.
Het verbruik is met gemiddelde rijstijl (aan de sportieve kant en 130-140 km/u op de snelweg) 1 op 13. Met rustiger rijden heb ik ooit wel 1 op 14,5 gehaald, maar ja, rijd toch liever wat harder.
De winter heeft hij bij mij nog niet doorgemaakt, maar tot zover start hij altijd, hij heeft voldoende ruimte voor een grote wandelwagen, met 1 kind mee op vakantie geweest en het paste allemaal. Door de grote tank van 55L toch een actieradius van ruim 700km bij 1 op 13.
Verder ben ik tevreden over deze Ford, de volgende wordt er waarschijnlijk een met iets meer opties (en wat nieuwer).
PROBLEMEN
Bij de aanschaf vier maanden geleden zaten er 4 verschillende banden onder, waarvan 1 winterband. Dit reed absoluut slecht, veel trillingen in de auto, waardoor ik bij de Euromaster 4 nieuwe BF Goodrich 175/70 R13 onder heb laten leggen (210 euro).
Ruitenwissers waren op, 3x standaardwissers voor 21 euro.
Op het keuringsrapport, dat duidelijk opgemaakt was met het doel te verkopen (Handelsonderneming Boerhof in Kampen laat deze verkoopkeuringen door zijn buurman doen), had minstens moeten staan dat de fuseekogel een speling had. Al na een maand, bij het laten vervangen van de banden, werd me daarop gewezen door Euromaster. Fuseekogel na prijsopgaven toch bij de Ford dealer terecht gekomen.
Daar heb ik meteen een checkup laten uitvoeren naar nog meer eventuele gebreken, en jawel: De remschijven waren op, zelfs zo ver, dat het aan de kanten begon af te brokkelen.
Fuseekogel linksvoor: 80 euro
Checkup: 25 euro
Remschijven: 144 euro
Netjes de oude spullen meegekregen. Ik ben een leek die wat van auto’s wil leren, vandaar dat ik nu overal bij aanwezig blijf.
Het rolmechanisme van de bestuurdersstoel is kapot. Ergens mist een stukje plastic waardoor hij niet ver genoeg naar voren kon. Na een uurtje klussen was het verholpen, ik moet er alleen erg voorzichtig mee omgaan bij het verstellen.
Wat ik al meer heb gelezen is de benzinemeter: wanneer die op de absolute nul staat, zit er nog zeker 10L in de tank. Ik rijd dus op de kmteller, 700 km per tank is te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren