Ford Escort 1.4i Business Edition (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Escort 1.4i Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
- 152.000 km
Februari 2012
Je relatie is net over, je ex houdt de auto, jij houdt de motor en veel geld blijft er niet over.
Je hebt toch een auto nodig en je hebt wat auto monteurs in de familie die weleens een auto kunnen regelen.
Zo gezegd, zo gedaan. Op een zondagmiddag belt een familielid me op en zegt dat hij een Ford Escort heeft staan. Een vriend van hem wil er van af omdat 2 auto's voor de deur niet meer nodig is. Voor € 700,- mag ik hem overnemen. Geen geld natuurlijk.
Daar aangekomen ziet de auto er heel behoorlijk uit. Paar deukjes en krassen maar dat scharen we onder de noemer "gebruikssporen".
Verder is de auto aubergine paars, geen idee wat de officiele benaming is, en hij heeft mooi lichtmetaal eronder.
Net iets meer dan anderhalve ton op de teller. Voor een auto van 15 jaar oud niet echt veel.
Helaas is het wel een 1.4, 73 pk, dus geen race monster.
Proefritje gemaakt, geen rare dingen dus de koop gesloten. Nieuwe APK inbegrepen.
Inmiddels zijn we 8 maanden en meer dan 20.000 km verder en ik moet zeggen dat de auto me goed bevalt.
Ok, de auto komt wat vermogen tekort maar ik rijd rustig 100 km/h op de snelweg dus geen probleem. Dit komt ook het verbruik ten goede blijkt want regelmatig noteer ik een verbruik van 1/13-1/14. Erg netjes dus voor zo'n oude motor.
Ik heb in die 20.000 kilometers nog 0 euro aan onderhoud gehad aan de auto op een fles olie na.
De standaard audio installatie is waardeloos dus deze heb ik vervangen voor een JVC. De speakers aan de voorkant zijn van een onmogelijke maat, dus met wat schuur werk heb ik er 13cm Pioneers in weten te krijgen.
Achter heb ik zelf een hoedenplank gemaakt van 22mm MDF en hier JBL 6x9 luidsprekers in gemonteerd. Prima geluid!
Verder vind ik bouwkwaliteit goed van dit karretje, alhoewel het dashboard nu irritant begint te resoneren op de snelweg. Een klap erop geven helpt overigens wel.
Qua ruimte ook niks te klagen, voor en achter kan je prima zitten en de kofferbak is groot. De bank kan neer geklapt worden en dan heb je echt een zee van ruimte waarin ik al vele spullen heb vervoerd.
1 ding heb ik nooit begrepen... Waarom Ford het aantal kilometers met maximaal 5 cijfers heeft aangegeven. Gingen ze er bij voorbaat al vanuit dat de Escort de 100.000 km niet zou halen ;)
De auto moet helaas binnenkort plaatsmaken voor een diesel omdat ik meer dan 45.000 km per jaar rijdt en de benzine auto, ondanks zijn zuinigheid, toch wel wat duur begint te worden.
Dit is mijn 3e Ford en ik zou zo weer een auto kopen van dit merk. Wellicht wel een Focus diesel.
Still going strong
- 206.000 km
Vandaag ben ik met mijn Fordje de 206.000 km gepasseerd.
Afgelopen februari de APK laten doen en daar kwam niet veel schokkends uit. Co2 was wat te hoog, opgelost door een week V-power te tanken. Verder wat kleine dingetjes. Kosten zo'n € 200,-.
Ik rijdt nu 1,5 jaar met deze auto en ben inmiddels een halve ton verder.
Prima autotje en doet wat ie moet doen. Erger me wel aan het vermogen, of liever gezegd het gebrek eraan.
Achterwiel maakt opeens weer een rot herrie dus waarschijnlijk zit er weer een wiellager aan te komen.
Verbruik is nu redelijk constant rond de 1 op 15. Op zich prima, maar mijn jaarkilometrage is van dien aard dat ik nu toch echt op zoek ben naar een diesel en heb mijn oog laten vallen op een Alfa 147 JTD of een Golf 5 TDI.
Kosten in 50.000 km:
1x wiellager € 90,-
APK € 200,-
2 liter olie € 26,-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.