Ford Crown Victoria LX (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Crown Victoria LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Een heerlijke V8
- 200.000 km
Dit is 'm! Mijn eerste auto. Een Ford Crown Victoria LX met een 4.6 liter V8 blok van de FoMoCo. Het is werkelijk waar een prachtig exemplaar. Heb hem gekocht hier in Los Angeles bij een lokale dealer, die eigenlijk alleen maar voormalige politie auto's en motoren verkocht. Hij had deze wagen staan voor een goede prijs en hij was bovendien van een detective geweest. Dat betekent rustige rijstijl, luxe aan boord, maar tegelijkertijd een snelle bak dat goed onderhouden is.
Voordat ik 'm kocht heb ik 'm bij een automonteur langs gebracht voor een onafhankelijke "pre-purchase inspection". Kostte 50 dollar en ik ben blij dat ik het gedaan heb. De motor zelf was in top conditie: hij zweet niet eens! De module van de koplampen waren stuk (heeft de dealer voor mij vervangen) en ze hebben er ook een nieuwe accu ingeplaatst. Voor $5500 op weg in een heerlijk, betrouwbare V8.
Mijn vriendin en ik zijn al op een tripje geweest dit weekend, echt een genot! De voorstoel (of liever de voorbank, want je kan er drie personen kwijt) is echt top. Net alsof je thuis op de bank zit. Het "body-on-frame" systeem egaliseert alle oneffenheden op de weg, ontzettend soepel. Mijn Crown Vic heeft de Handling & Performance Package. Dat betekent voornamelijk betere wielophanging achter en twee uitlaten (dual exhaust) die 15 extra PK eruit persen (240 pk totaal). Voor "moderne" standaarden is dat weinig voor een 4.6 liter V8, maar hij gaat toch behoorlijk snel voor zo'n zware auto. En weet je wat? Screw modern standards! Dit rijdt veel beter dan welke "moderne" auto dan ook.
Een gigantische kofferbak! Ik zweer je, je kan daar in gaan liggen. Het lijkt zelfs wel alsof Ford wil dat je erin gaat liggen want ze hebben een "glow in the dark" lusje aan de binnenkant van de kofferbak hangen. Als je eraan trekt, gaat de kofferbak open. Er staat zelfs een logootje op van een mannetje dat wegrent nadat de kofferbak open is ... wil Ford soms dat je een corrupte politie-agent wordt?
Het overzicht in de auto is fantastisch. De body van de auto is zo kaarsrecht dat je zowel het einde van de achterbak als je motorkap heel goed kan zien. Er is nauwelijks te spreken van een dode hoek en alles is uitstekend verstelbaar.
Het geluidssysteem heb ik nog niet kunnen testen. LAPD heeft veel "politie onderdelen" uit de auto verwijderd en dat is dus inclusief de radio. Ik heb een originele radio gekocht uit Illinois, die moet volgende week aankomen.
Verbruik valt mij tot nu toe hartstikke mee. Ik rij ongeveer 1 op 9 / 1 op 10 door de stad. Bij dit soort motoren is het heel erg afhankelijk van je rechtervoet en met name hoe je optrekt. Als je 'm op zijn staart trapt gaat het natuurlijk sneller met de benzine ...
Wat is minder aan de auto? Tot nu vind ik alleen het overgebruik van plastic (een beetje) storend. Sommige onderdelen schuiven een beetje eruit, dat is niet echt duurzaam gebouwd. Desalniettemin blijft het uiteindelijk wel zitten en is het super makkelijk om te maken. Het is een soort knip- en plak auto wat dat betreft. Je klikt het zo weer terug ...
Stay tuned for more!
-----------------------------------------------------
Net nieuwe Michelin Defender banden gekocht. De oude banden waren Firestone Firehawks, maar waren uit 2010 en begonnen kleine scheurtjes te vertonen. Voor $680 toch maar even een verse set banden aangeschaft! Rijden heerlijk.
-------------------------------------------
Wegens oxidatie van de koplampen heb ik zelf nieuwe koplampen en zijreflectoren gekocht van Amazon en geplaatst. Na wat gepriegel is het uiteindelijk erg makkelijk om zelf te vervangen. Kostte alles bij elkaar $90, dus zeker niet verkeerd! Foto 8 en 9 laten voor en na zien.
De auto is nu bijna een jaar in mijn bezit en er is nog niks mis meegegaan. Had afgelopen week een "Check Engine" light probleem, maar bij een korte inspectie van de OBD poort bleek het simpelweg een ietwat losse benzinedop te zijn.
Ga binnenkort voor onderhoud naar de garage, ik hou jullie op de hoogte.
Eerste volledige beurt
- 206.000 km
-------------------------------------------------------
Afgelopen week de eerste volledige beurt gedaan op de Ford. Weinig echt aan de hand. Wel het volgende aan onderhoud laten doen (excuus, van sommige weet ik zo snel de NLse termen niet):
-olie en oliefilter vervangen
-remvloeistof "flush" (begon donker te worden)
-stuurbekrachtiging vloeistof "flush" (begon ook donkerder te worden)
-brandstoffilter "assembly" vervangen
-olie vervangen van differentieel achter
-vervanging van "engine coolant" (ook een "flush")
-brandstof injectie (fuel injection) service en "flush"
-schoonmaken en kalibreren van gasklep
Totale prijs was: $680, waarvan $180 onderdelen en $485 "labor costs" (en $15.75 aan sales tax). Ben benieuwd of dit goedkoop of duur is, vergeleken met NL, heb daar nooit een auto met onderhoud gehad.
Er zitten ook beginnende kreuken in de "airbags" van mijn luchtvering achter (dat is een ouderdomskwaaltje). Het lekt nog niet, maar zal wel binnen een jaar of twee vervangen moeten worden. Gelukkig hoor je de compressor van de luchtvering goed als de auto start. Een lek zou ik moeten horen als de compressor lucht blijft bijpompen.
Al met al niet slecht voor een twaalf jaar oude auto over de twee ton. De monteur zei dat de auto in zeer goede staat was en een erg goed baasje heeft en heeft gehad. Op naar de volgende, hopelijk wat minder dure, beurt! Ik hou jullie op de hoogte.
Luchtvering en "smog check"
- 210.000 km
Een kleine update. De Crown Vic heeft het afgelopen jaar erg goed gelopen. Afgelopen week moest ik voor de tweejarige "smog check" (verplicht in California, een soort van APK, maar dan puur voor uitstoot) naar de garage. Met vlag en wimpel geslaagd voor de keuring.
Op de terugweg kwam ik erachter dat de compressor van de luchtvering steeds weer ging brommen, alsof die lekte dus. Zoals hierboven gemeld, had mijn garage daar een jaar geleden al voor gewaarschuwd. De auto zakte ditmaal ook helemaal naar beneden als ik 'm parkeerde (zeker weten een lek!). Dus snel gebeld, afspraak gemaakt en nu zit er een gloednieuwe Arnott luchtvering op. Ik kon ook kiezen voor een goedkopere set van Firestone, maar de luchtvering is zo belangrijk in deze auto en ik wilde het goed voor elkaar hebben. Rijdt weer als een droom en eigenlijk nog beter dan eerst. Kosten? $610, alles inclusief.
De remmen en remschijven voor zijn bijna op, dus die vervang ik volgende maand. Ook is het rechterachterraam een klein beetje gaan "hangen" (er zit een kleine sleuf in), dus dat wil ik ook nog even laten fixen.
Binnenkort dus weer een update!
Op naar de oostkust
- 218.000 km
Sinds de laatste update zijn er behoorlijk wat nieuwe dingen gebeurd. Ik liet in het vorige stuk weten dat de remschijven en de remmen wat oud waren, die heb ik laten vervangen een paar maanden terug (naar mijn herinnering ongeveer $350) met keramische schijven. Ook het raam gefixed (die van rechtsachter die hing) voor $60. Kennelijk is het mechanisme van de raam achter wat zwak, maar mijn automonteur zei dat het raam het voorlopig nog gewoon blijft doen. Deze fix is heel fijn want de auto is nog veel stiller dan voorheen (geen windgeruis meer).
Voor werkzaamheden verhuizen wij binnenkort naar de oostkust en ik laat de Crown Vic natuurlijk niet in Los Angeles, dus het wordt binnenkort inpakken en het land doorkruisen. Daarvoor moest ik de raamtint aanpassen om aan Pennsylvania wetten te voldoen (het maximum is daar 70% wat bijna doorzichtig is). Op zich was dat geen probleem want LAPD had slechte kwaliteit tint erop gezet en dus zaten er al sinds ik het ding kocht bubbels onder. Bij de tint toko zeiden ze alleen tegen mij dat met name de achterruit moeilijk was om de tint los te krijgen en dat daarom de achterruitverwarming zou sneuvelen. Om een lang verhaal kort te maken, ik moest de achterruit in zijn geheel vervangen ($300), de hele tint eraf halen ($50) en heb ik uiteindelijk een hele mooie tintklus laten doen (voor $500) hier in LA bij Sunshield Glass Tinting. De tint komt van 3M
en het is de Crystalline series, dat blokkeert wel de hitte, zonder dat het heel donker is (bovendien levenslange garantie). Een behoorlijke prijs helaas, maar de auto ziet er veel beter uit en het moest vanwege lokale wetten in Pennsylvania... en als ik het dan toch moet doen, dan doe ik het ook goed.
Verder heb ik voor de grote tocht de auto helemaal na laten kijken. Mijn vertrouwde monteur zei dat er helemaal niks mis mee is en dat ie top loopt. Wel de olie en oliefilter laten vervangen voor dit jaar voor $85, maar dat had ik sowieso gedaan. Oh en ik heb nog nieuwe vloermatten gekocht op eBay for $20 ... OK een beetje een onzin uitgave, maar het staat mooi en het heeft een leuk Ford logo.
Als ik eenmaal in het oosten ben, laat ik weten hoe de Crown Vic het gedaan heeft.
Reis doorstaan
- 216.000 km
We zijn inmiddels in het oosten aangekomen en gesetteld en de Crown Vic heeft het uitstekend gedaan onderweg. De auto was helemaal volgeladen, maar de luchtvering pakte het prima op. De auto reed bijna alsof er niks in zat (maar dat kwam misschien ook omdat het vooral rechtdoor cruisen is allemaal). Ik merkte wel dat mijn ruitenwissers een beetje oud worden, dus ik heb op Amazon een nieuw setje van Bosch gekocht, dat moet voorlopig weer even goed zijn.
Benzineverbruik was boven verwachting, hij liep gemiddeld 1 op 11, soms zelfs 1 op 12, wat ik een zeer goede prestatie vind voor een volgepakte slee met een 4.6 liter V8.
Ik zal de auto binnenkort even een goede waslaag geven voor het najaar / begin van de winter (hij staat hier namelijk buiten en hij heeft nog nooit zoveel regen in zijn leven gezien!!).
Op naar de volgende update!
Penn State Inspection
- 218.000 km
Een kleine update na mijn verhuizing. Voor het verhuizen heb ik mijn auto in Pennsylvania moeten registreren, wat overigens een stuk fijner is dan in Californië wat betreft efficiëntie.
Hoe dan ook, na de registratie kwam de verplichte state inspection, wat in Pennsylvania neerkomt op een smogcheck (vergelijkbaar met California) en een safety inspection. Bij het keuren kwam de monteur er achter dat de "lower ball joints" rubbers waren versleten en dat dat een afkeur was. Hij probeerde mij ook nog nieuwe "control arms" aan te smeren, maar toen ik voor een second opinion naar een andere zaak ging, vertelden zij mij dat dat helemaal niet hoefde. Goed dat ik dat gedaan heb, want dat was $250 verschil in prijs.
Voor $480 de ball joints vervangen en de inspectie laten doen.
Ik zal overigens minder in de Ford gaan rijden, want wij hebben recentelijk een BMW Z3 Roadster (het 2.3 model, wat vreemd genoeg een 2.5 liter motor heeft, zes-in-lijn) erbij gekocht. Ik zal later een aparte review voor schrijven en bijhouden op Autoweek.
De Ford is in ieder geval nog steeds hartstikke fijn en loopt als een zonnetje!
EGR-klep en kleine dingetjes
- 219.000 km
De Crown Victoria loopt nog hartstikke goed. Een aantal maanden geleden had ik een "Check Engine" light aan, bleek een kapotte EGR te zijn. Voor $480 vervangen, dus die doet het voorlopig weer. Ik heb ook in januari de olie / oliefilter laten verversen (doe ik elke 6 maanden) voor $70, dus dat is ook weer gedaan.
Voor de rest heb ik besloten om wat kleine dingen zelf te fixen. Door steenslag is de koplamp linksvoor vol met sterretjes, dus ik heb een nieuwe koplamp gekocht (voor $25!) en die ga ik binnenkort even verwisselen. Sinds ik de Crown Vic heb heeft het "keyless entry" systeem nooit gewerkt: ik kan geen remote pairen en de pincode op de deur (als het ware) werkt ook niet. Volgens Crown Vic specialisten is dat de zogenaamde "driver's door module", een soort computermodule die in de linkervoordeur zit. Ik heb een tweedehands module op eBay gekocht voor $35 (!), dus die vervang ik binnenkort ook even als het goed weer is buiten.
Voor de rest loopt ie als een zonnetje. We hebben nu ook een BMW Z3 Roadster 2.3 (kijk even op mijn profiel voor mijn review daarvan) en het is echt fantastisch om deze twee wagens te hebben. Zo ontzettend verschillend, maar daarom juist erg mooi. Ik kan altijd kiezen voor comfortabel of sportief, automaat of handbak. Great time to be alive!
Op naar de volgende update!
Succesvolle beurt
- 222.500 km
Zojuist weer een nieuwe beurt uit laten voeren door de monteur hier in de buurt. Auto is goedgekeurd voor de Pennsylvania State veiligheids- en emissieinspectie. Verse synthetische olie en oliefilter, alle andere vloeistoffen weer bij laten vullen waar nodig en banden ook (gratis) geroteerd. Volgens de monteur was de auto in uitstekende staat. Als het Joep was geweest, had ik vast een duim gekregen. Kosten waren $134 voor alles bij elkaar.
We hebben laatst ook gratis bij Ford de lichtcontrolemodule gratis laten vervangen. Het was een zogenaamde "recall" en die had ik heel lang uitgesteld, vooral omdat de lichten het eigenlijk gewoon deden. Probleem was dat het vaak een minuutje duurde voordat de lampen echt aangingen (zowel bij automatische verlichting of handmatig), wat vooral irritant is als je s'avonds snel weg wilt rijden. Vervangen bij de Ford dealer en die doet het prima.
Op naar de volgende probleemloze beurt!
Voorruit en band vervangen + succesvolle beurt
- 227.000 km
De Crown Vic blijft lekker lopen zonder horten of stoten. Afgelopen week bij de monteur langsgeweest, maar die zei dat alles verder prima was, dus dat was gratis.
Helaas wel wat kleine onkosten gemaakt de afgelopen paar maanden door pure pech die niks met de mechanische staat van de auto te maken had. Bij een tocht naar NYC afgelopen winter ging een spijker door de band rechts achter. Helaas moeten vervangen. Bij een trip een paar weken terug kwam er een scherpe steen op onze voorruit, dus die hebben we ook moeten laten vervangen (kosten: $330). Verder niet de schuld van de Crown Vic natuurlijk.
Lekker doortuffen dus!
Nieuwe inspectie
- 227.891 km
De Crown Vic moest weer voor een Pennsylvania State inspection naar de monteur. Geen enkel probleem, met vlag en wimpel door de inspectie, zoals verwacht. Auto loopt lekker, hoewel we er wel iets minder mee rijden door de aanschaf van onze derde auto, de Chevy Cobalt SS Turbo.
In het voorjaar zal ik de olie laten verversen, zodat ie lekker blijft lopen. Op naar de volgende keuring!
Inspectie en terug naar het westen
- 228.848 km
Een kleine update wat betreft de Crown Victoria. De auto doet het hartstikke netjes, wij rijden 'm ook niet super veel. Daar gaat binnenkort verandering in komen, want ik heb een baan aangeboden gekregen in Phoenix, Arizona (en we verkopen de BMW Z3, een van onze drie auto's). We gaan dus weer met al onze spulletjes naar het westen verhuizen, natuurlijk in de Crown Vic.
Ik heb 'm derhalve naar de monteur gebracht een paar weken terug. Ik wilde dat eigenlijk doen een paar weken voordat ik daadwerkelijk vertrok, maar een heel aardig persoon (ahem...) had onze linker zijspiegel eraf gereden. Geen briefje natuurlijk ... lekker! Anyway, ik bracht 'm daarom toch naar de monteur, dus ik heb 'm direct na laten kijken en de olie laten verversen. De nieuwe spiegel plus olie kwam neer op ongeveer $320. Bij inspectie bleek de Crown Vic ook nieuwe sway bar links nodig te hebben. Dat was ook ongeveer $300 voor zowel links als recht. Dus voor $620 weer lekker gezond op weg.
De monteur zei dat een van de banden wel droogtescheurtjes had. Bleek dat één van de drie banden die ik nog uit California had uit 2014 kwam in plaats van 2016 (toen ik ze had laten plaatsen, zie mijn review hierboven). Daar was ik niet zo blij mee en een goede les voor mezelf om elke keer weer alle banden te controleren of ze wel netjes nieuwe banden plaatsen ...
Hoe dan ook, ben ik misschien van plan drie nieuwe banden te kopen, voordat ik vertrek (de vierde band komt uit 2019, van dat lek na een trip naar NYC). Het is inmiddels alweer een tijdje geleden en het is wel belangrijk veilig en wel aan te komen in Arizona, met alles volbeladen.
Voor de rest kijken we uit naar een soepele terugrit naar het westen waar de Crown Vic ons weer lekker comfortabel van A naar B kan brengen. En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!
Terug in het westen
- 233.000 km
We zijn weer terug in het westen, ditmaal in Arizona, en de Crown Vic heeft de reis goed doorstaan. Het benzineverbruik was netjes rond de 1 op 11 / 12, dus dat was hartstikke goed voor een volgeladen sedan.
Een paar kleine probleempjes zijn we tegengekomen, maar heel miniem. Wederom hadden we een steentje tegen de voorruit gekregen, dus die hebben we (opnieuw) moeten vervangen, helaas. Dat was weer $220.
De "lumbar support" knop (of eigenlijk de behuizing daarvan) aan de zijkant van de bestuurderstoel is losgekomen. Ik heb een nieuwe behuizing gekocht voor $20, dus die ga ik binnenkort vervangen.
Vóór de verhuizing hebben we ook besloten een nieuwe set banden op de Ford te laten zetten, wederom Michelin Defenders. Ze waren toch wat oud en ze zouden nog wel wat goed geweest zijn, maar ik wilde met nette banden de grote overtocht maken naar Arizona voor de veiligheid en het comfort. Dat was ongeveer $700, dus dat viel me nog mee voor een mooie set banden.
Voor de rest lekker ontspannen kilometers maken en op naar de volgende update!
Mijlpaal bereikt
- 242.000 km
Groot nieuws: de Ford heeft een (letterlijke) mijlpaal bereikt: 150.000 mijl (en iets erbij) staat er nu op de klok! En het mooie is dat alles nog gewoon werkt. Automaat schakelt super, de auto rijdt stabiel en comfortabel en geen enkele defect (afgezien van een afgescheurd rubbertje bij de linker achterportier. Dat moet even vervangen worden!).
Met die mijl / kilometerstand heb ik de Crown Vic naar mijn lokale monteur gebracht. Min of meer alle vloeistoffen vervangen (motorolie + filter, bakolie + filter, koelvloeistof, differentieel olie) en ook de aandrijfriem voortijdig laten vervangen, zoals Ford het aanraadt bij deze kilometerstand. Voor de rest heb ik 'm na laten kijken, maar zoals gezegd, alles is netjes. Al met al was het $700, dus dat viel hartstikke mee.
Op naar de 200.000 mijl!
Op naar de Midwest!
- 252.600 km
Wederom een update aangaande de Crown Victoria na ongeveer 10.000 km erbij: alles loopt helemaal lekker!
Recent weer een onderhoudsbeurt gehad, ditmaal de achterremmen en remschijven laten vervangen, plus verse olie. De achterremmen waren op dus die waren toe aan een nieuwe set. We merkten na de onderhoudsbeurt dat de parkeerrem niet heel erg goed meer werkt, dus dat is een puntje voor de volgende keer. Voor de rest alles helemaal top!
Dat ie goed loopt is maar goed ook want we gaan weer verhuizen (een vaste baan deze keer!), ditmaal naar Illinois in de Midwest. Van de zomer wordt ie weer volgeladen en kan ie lekker kilometers maken op de interstate. We verwachten geen problemen onderweg, maar we krijgen natuurlijk wel weer te maken met winterse omstandigheden als we daar eenmaal zijn, in tegenstelling tot hier in Arizona. Winterbanden en wielen zitten er wel op termijn aan te komen denk ik!
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de avonturen met de Crown Vic.
Eerste maanden in de Midwest
- 260.000 km
We zijn veilig aangekomen in de Midwest met de Crown Victoria (en de Corvette). De reis hier naartoe verliep super soepel, helemaal geen problemen zoals verwacht.
Ik heb onlangs de olie en het oliefilter laten verversen bij de monteur, voor de rest had ie niks nodig.
We hebben al wat sneeuw gehad en daar doet ie het op zich prima in. Hij heeft wel de neiging om te gaan glijden als je het gas indrukt maar als je rustig aan doet, doet ie het voorlopig nog prima. We hadden dezelfde ervaring als in Pennsylvania dus wellicht houden we all-season banden nog even totdat we een huis kopen met garage.
In de kou - en dan flinke kou, min 5 tot min 10 - start ie wel wat twijfelend. Dat zal denk ik gewoon de accu zijn die wat moeite heeft met de kou. Als ie warm gelopen is, en als het boven vriezen buiten is, start ie verder prima. We houden het in de gaten!
De handrem heb ik nog niet gefixed, maar alles is hier zo plat als in Nederland (ongeveer) dus ik heb het ook nog niet echt nodig gehad.
Op naar de volgende, hopelijk probleemloze, beurt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.