Ford C-MAX 1.8 16V Titanium (2009)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.8 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 28.000 km!

  • 28.000 km

Deze C-Max in Titanium uitvoering met 1.8 125pk Flexifuel motor heb ik nieuw gekocht in 2009. Inmiddels heb ik 28.000 km met de auto gereden. Ondervonden problemen:

- Rond kilometerstand 4.000 op de snelweg verscheen plots een foutmelding "Motorstoring" in het boordcomputer display. De motor verloor trekkracht en leek op drie cylinders te lopen. Na uitzetten en herstarten van de motor was er niets meer aan de hand. Later is door de dealer de computer uitgelezen, maar deze kon niets over de storing terugvinden. De storing heeft zich sindsdien overigens nooit meer voorgedaan.

- Heel af en toe slaat de motor niet direct aan en moet je een tijdje 'doorstarten'. De dealer gaf toe dit wel eens vaker van andere Flexifuel bezitters te hebben vernomen. Ze hebben alles nagekeken, maar niets vreemds ontdekt. Er blijkt wel een software update van het motormanagement beschikbaar te zijn, maar die had mijn auto al zo bleek. Gelukkig doet het verschijnsel zich maar heel zelden voor. En eerlijk is eerlijk, als het zich al voordoet dan slaat de motor uiteindelijk altijd aan.

- Vanaf kilometerstand 25.000 hoorde ik een piepend en schurend geluid na een koude start. Dat bleek veroorzaakt te worden door een spanrol van de multi-riem. Dit was niet ernstig en is kosteloos verholpen door de overigens bijzonder service gerichte Ford dealer.

Verder hebben zich geen problemen voorgedaan. Ik ben dan ook bijzonder tevreden over deze auto. Na 28.000 km is er nog geen enkel rammeltje of kraakje te horen, alles voelt nog steeds degelijk aan. Klein kritiek puntje: de achterdeuren klinken bij het dichtgooien soms wat blikkerig. Dit in tegenstelling tot de voordeuren en achterklep, vreemd dat Ford kennelijk wat heeft bezuinigd op dempingsmateriaal in de achterdeuren.

De auto heeft een sportieve wegligging, maar is desondanks heel comfortabel. Het interieur is behoorlijk stil, het motorgeluid blijft op de achtergrond en je hoort op hogere snelheden maar weinig windgeruis. Ook het geluid van het onderstel is goed gedempt.

Wat mij verder opvalt is dat de stoelen, met lendesteun verstelling, heel prettig zitten. Ook nu vele uren achtereen gereden te hebben stap ik nog fris uit, zonder rugpijn. Iets waar ik in eerdere auto's die ik in bezit heb gehad nog wel eens last van had.

Het benzineverbruik ligt gemiddeld rond de 9 liter per 100 km (ongeveer 1 op 11 dus). Hierbij moet ik opmerken dat dit weinig snelweg kilometers zijn en dus hoofdzakelijk stads kilometers. Bij langere snelwegritten zakt het verbruik tot ongeveer 8 liter per 100 km (1 op 12). Mijn rijstijl is daarbij gemiddeld, ik rij dus gewoon vlot met het verkeer mee. In mijn ogen is deze C-Max dus niet een hele zuinige auto, maar gezien het gewicht en de vorm van de auto valt mij het eigenlijk ook wel weer mee.

De motor is sterk genoeg, ik heb eigenlijk zelden het gevoel vermogen kort te komen. Recentelijk heb ik nog in de bergen in het zuiden van Frankrijk gereden, met volle bepakking, en dat ging prima. De motor is soepel en trekt ook goed vanaf lagere toerentallen. Veel schakelen hoef je dan ook niet. Al is dat trouwens geen straf, want de versnellingsbak schakelt licht en trefzeker. En voelt degelijk aan.

Over het interieur: dat is keurig afgewerkt. Voor de bovenkant van het dashboard is mooi zacht materiaal gebruikt en alle knoppen en hendels voelen stevig aan. De bediening van de audio installatie en de cruisecontrol vanaf het stuurwiel werkt heel eenvoudig. Wel is het jammer dat deze bedieningsknoppen niet verlicht zijn.

De uitneembare (drie) achterstoelen zijn geweldig! Deze zijn heel eenvoudig uit te nemen en je creëert op die manier een kleine verhuiswagen! Wanneer je de middelste stoel neerklapt kan je de buitenste twee stoelen naar achteren schuiven. Dit gaat wel iets ten koste van de bagageruimte, maar geeft achterpassagiers een stuk extra beenruimte. Goed bedacht van Ford, hier heb ik in de praktijk echt plezier van!

Het standaard Ford (Blaupunkt) radio/cd/navigatiesysteem werkt perfect. Ik ben muzikant en durf te stellen dat dit systeem via de zes standaard aanwezige luidsprekers een uitstekend geluid ten gehore brengt. Helder met naar wens een stevig laag. Prima! De navigatie met kleurenscherm werkt goed. Wel jammer dat het systeem geen 3D weergave biedt. De carkit functie via bluetooth is ideaal.

Ik vind de C-Max niet de allermooiste auto in zijn klasse om te zien, maar gezien de positieve ervaringen tot nog toe en de fijne rijeigenschappen heb ik nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit zo blijft. To be continued! ;-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.