Ford C-MAX 1.8 16V Limited (2010)

autoreview

Ford C-Max
Ford C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringC-MAX 1.8 16V Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C Max

  • 4.500 km

Voor het eerst een Ford en wel een C-Max 1.8 16v (125 PK, 165 Nm). Wij hebben jarenlang diesel gereden en kopen nu weer eens een benzine uitvoering. Het gaat om het uitloopmodel aangezien de nieuwe C-Max al was aangekondigd. Ford heeft de magazijnen eens bekeken en veel opties gemonteerd. Er zit bijna alles op. Helaas ontbreken de ingebouwde zonneschermen in de achterportieren maar dat is dan ook zo ongeveer het enige. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad, ook niet tijdens de koude van december.

Tijdens rijden hoor je de motor weinig tot ca. 80 km/u, daarna is het motorgeluid wel hoorbaar aanwezig maar niet erg irriterend. Het is niet moeilijk om ineens 140 km/u te rijden zonder dat echt door te hebben. Sturen gaat prima, de stuurbekrachtiging is instelbaar in 3 standen (sport -normaal -comfort). Dit stel je in in het boordcomputermenu als je niet rijdt. Tijdens rijden zijn er minder opties dan als je stil staat. Bij accelereren van 100 naar 120 km/u is de auto niet echt vlot in de 5e versnelling. Misschien moet je dat in de 4 doen maar als ex-dieselrijder vind ik de motor al snel meer dan genoeg toeren maken. Jammer dat er geen 6-bak inzit. In de stad rij ik vaak 50 in de 5e versnelling op een wat langer stuk. Dat scheelt ook in het verbruik. De motor is nl. vrij dorstig bij stadsritten. Op de snelweg haal ik met snelheden rond de 110-120 (cruise control) wel de 1 op 14-15, in de stad loopt het verbruik snel op. Gemiddeld is het lastig om zuiniger dan ca. 1 op 11 te rijden. Ik heb nog gekeken of chiptuning wat zou opleveren maar dat is miniem, zeker voor de ca. 500 euro die het moet kosten. De motor draait ca. 3000 toeren/min als je 100 km/u rijdt.

De uitrusting is compleet met o.a. uitgebreide boordcomputer, navigatiesysteem met radio, Bluetooth ondersteuning e.d., parkeersensoren voor en achter, ESP enz. De vooruitverwarming is erg handig, dat scheelt veel tijd en krabben. Na 2 minuten veeg je zo het ijs er af, als dat nog moet. Grappig is dat je de op zich al niet kleine beenruimte achter verder kunt vergroten door de middenstoel eruit te halen en de 2 zitplaatsen diagonaal naar achter-midden te verschuiven. Dat gaat wat ten koste van de achterbak maar die is toch groot genoeg. Standaard levert Ford een reparatieset voor een lekke band. Ten koste van wat ruimte hebben we toch de 50 euro betaald voor een reserveband.

Voor ruim 23000 euro (afleverprijs, actie) is het veel auto voor je geld. De cataloguswaarde ligt een paar duizend hoger. Onderhoud komt iedere 20.000 km of 1x/jaar. De flexifuel (benzine of ethanol) mag iedere 10.000 km langs de garage. Ik verwacht het wel een jaar of 5 met deze auto vol te houden. Dan mag het weer wat kleiner. Hopelijk heeft Ford dan wel een betere (zuinigere) motor ontwikkeld. Een turbo versie zou voor mij mooi zijn om de trekkracht onderin wat op te krikken, die mis ik nl. wel als ex-dieselrijder.

lak

  • 12.500 km

Het eerste jaar is bijna om en geen problemen gehad op 1 zaak na: de lak. Die is niet erg stevig gezien de beschadigingen door voetballende kinderen. Bij vorige auto's ging dat goed, bij deze Ford zie je snel een beschadiging. Binnenkort komt de 1e onderhoudsbeurt.

update

  • 21.000 km

Beurt gehad waarbij niets is gevonden wat niet mag. Geen pech gehad of andere problemen. Bandenprofiel nadert de 4 mm. Uiterlijk Winter 2012/13 zal er dus wel een nieuwe set banden moeten komen.

Update

  • 8.000 km

Inmiddels 8000 km. Geen problemen gehad, nooit iets kapot geweest. Heb wel wat olie bijgevuld na de winter maar ik zie nu geen olieverbruik meer. Het benzineverbruik bij de pomp is wat lager dan op de meter. Vooral in de stad is hij dorstig. Tot 150-160 km/u blijft hij rond de 1 op 11 hangen maar boven 160 km/u vliegt het verbruik omhoog. Dat gebeurt waarschijnlijk omdat je dan verder van de 4400 tpm komt waar het koppel maximaal is (?). Apart: voor het verbruik is het beter om ruim 150 te rijden dan in stadsverkeer.

  • 29.000 km

Jaarlijkse beurt: nieuwe ruitenwissers na 2 jaar. Verder geen problemen gehad met de auto, hij doet het altijd. Hij bleek wat zuiniger te kunnen rijden. Met vrij veel snelweg haal ik nu 6 liter per 100 km door snel op te schakelen rond 2000 tpm en ver vooruit te kijken en rechts mee te sukkelen in de 5e versnelling. De dealer blijkt ca. een derde meer te rekenen voor een beurt dan de Ford adviesprijs waarvan 15 euro extra te herleiden valt bij navragen. De rest is dus gewoon ordinaire prijsverhoging. 400 euro voor een beurt (excl. ruitenwissers) is toch wel stevig met 2 jaar. Gemiste kans.

vervolg

  • 41.000 km

Jaarlijkse beurt gehad, bandenwissel gedaan elders. Onderhoud blijft me irriteren met >400 euro per keer. Iedere schroef wordt berekend.
De C-Max doet het goed, geen problemen gehad. APK ook probleemloos. Wel wat lakbeschadigingen door voetballende jeugd. Dat gaat wel (te) snel.
Maar misschien horen die kosten gewoon bij autorijden in deze tijd?

We gaan door

  • 75.000 km

Inmiddels een setje banden verder na bandbeschadiging rechts voor, helaas. Verder doe ik alleen de onderhoudsbeurten zoals voorgeschreven. Onlangs voor het eerst 2 lampjes laten vervangen voor. Dat kostte bij Ford 15 euro per H7-lamp en was zo klaar. In de eerste maanden na aanschaf in 2010 heb ik er ooit eens een beetje olie bij gegooid maar daarna zag ik het peil niet meer zakken.
Het gaat dus goed, geen reparaties gehad, de C-Max doet het altijd en we zijn inmiddels de 6 jaar aan het naderen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.