Ford C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCi 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 41.200 km |
- 12.500 km
Auto is nu een goeie 7 maand in mijn bezit. Ik moet wel zeggen dat dit met voorsprong de beste wagen is waarmee ik reeds gereden heb. Waarom?
Ook als is de auto eigenlijk behoorlijk kort (is enkele cm korten dan de focus van mijn moeder), maar wat een ruimte!!! De wagen staat wat hoger op zijn poten dan bovenvermelde focus, maar toch voel je dit niet zo veel. De wegligging heeft hij duidelijk van zijn kleinere broer.
Dan de motor. Veel diesel ervaring heb ik niet, ik kan enkel vergelijken met een 1.5 dci 85pk van de Clio die ik als voorlopige auto kreeg. De clio was iets meer gewillig in de lage toeren. De c-max zit namelijk met een "turbo-gat" onder de 1500tpm. Maar eenmaal de turbo werkt levert dit een goeie duw in de rug. Met deze auto kan je zeer goed op je gemak cruisen (opschakelen op 2300tpm), maar als je eens wil doortrekken dan gaat dit probleemloos tot 4000tpm. Ter vergelijking met die clio, die 'stopte' bij 3000tpm. Wat vooral leuk is aan de ford is dat de motor een mooi geluid heeft als de naald richting die 4000 gaat. Ik die vroeger altijd dacht dat een diesel klinkt als een tractor.
Het grootste pluspunt van de motor is toch wel het verbruik. Al doet dit er niet echt toe voor mij aangezien het een bedrijfswagen is. Het eerste halve jaar waren zowel stadskilometers als autoweg en kwam ik op een verbruik uit van 6,3l/100km. Tegenwoordig doe ik voor 80% autoweg en is een verbruik van 5,9l/100km zeker mogelijk. Ik heb de indruk dat de auto eignelijk in iedere situatie zuinig blijft.
Nog een pluspuntje dat ik wil aanhalen is het comfort dat de auto bied. Zelfs na en lange rit kom je goed ontspannen uit de auto.
Ik kan nog een tijdje doorgaan met het ophemelen van mijn auto maar zal hier maar stoppen...
Zijn er dan geen nadelen? Even denken? De brandstoftank is wat klein (53l). Voor de rest kan ik niets bedenken behalve dan de probleempjes die ik ermee gehad heb (zie hieronder)
Problemen:
- na 2 weken hebben dronken studenten mijn rechter buitenspiegel afgekraakt, is vlot hersteld geweest (kan de auto niets aan doen hé)
- tijdens de voorbije strenge winter is het mechanisme om de tankklep te vergrendelen gesneuveld. Met als gevolg dat ik niet meer kon tanken. Pechverhelping gebeld en na lang zoeken is hij erin geslaagd dit mechanisme uit te zetten. Na een week of 2 is er dan een nieuw in geplaats onder garantie
- 20.260 km
Ondertussen al een aantal kilometers verder. Auto laat mij nog steeds niet in de steek (hopelijk blijft dit zo). verbruik is ondertussen reeds gedaald naar 5.5l/100 km!!!
- 41.200 km
ondertussen zijn we weer een heel aantal kilometers verder.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto. verbruik schommelt tussen 5,3 en 5,8 l/100km, afhankelijk van hoe de rijstijl wat is ;)
Problemen:
tijdens het rijden zijn mijn 2 voorste grootlichten gesneuveld. 2 nieuwe lampjes erin en alles was opnieuw opgelost
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford C-MAX 2.0-16V Titanium trekhaak!
- 2009
- 233.841 km

Ford C-MAX BWJ 2009 | 1.8-16V 126PK Limited | NWE APK | CLIMA | NAVI | CRUISE | PDC | LICHTEMTAAL |
- 2009
- 178.314 km

Ford C-MAX 1.8-16V Titanium Flexifuel Nederlandse auto 111559 NAP onderhoudshistorie compleet laatste beurt bij 105000km met oa ecc navigatie cruise control pdc voor en achter trekhaak cv
- 2009
- 111.559 km
Lezersreacties (0)
Reageren